فاز اول واکسیناسیون تب مالت احشام در سیریک آغاز شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا مجتبی رهدور در گفتگو با خبرنگار آذینی افزود: در سطح شهرستان بیش از 37 هزار احشام بز و گوسفند وجود دارد که برای مقابله با بیماریهای مشترک انسان و دام و واکسیناسیون احشام باید حتما واکسن بیماری تب مالت به آنها تزریق شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , آذینی,

 

,

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سیریک ابراز داشت: با توجه به اینکه شهرستان سیریک در مسیر قاچاق احشام قرار دارد و از آنجائیکه جمعیت شهرستان یک جمعیت روستایی است و اکثر منازل روستایی و حتی شهری در شهرستان از احشام برخوردار می باشند به نوعی در معرض اینگونه بیماری ها می باشند.

,

 

,

 
این مسئول تصریح نمود: بیماری تب مالت معمولا بیشتر از راه تماس با افرادی که قصاب یا دامدار ، یا لبنیات غیرپاستوریزه مصرف می کنند منتقل می شود شیرخام، پنیرهای محلی و بستنی های سنتی در انتقال این بیماری نقش موثری دارد و جا دارد مردم از خرید و مصرف آنها جدا خوداری نمایند.

,
,

 

,

رئیس دامپزشکی شهرستان سیریک بیان کرد: یکی از علائم اصلی این بیماری تب است که عموما در عصر و شب ها به اوج خود می رسد و بیمار را دچار تعریق فراوان می کند در اوایل ابتدا بیمار تا مدت ها بجز تب و تعریق شبانه علامت دیگری ندارد ولی بتدریج درد استخوان ها و مفاصل بخصوص درد لگن در برخی بیماران بصورت شدید شروع که راه رفتن بیمار به سختی صورت می گیرد.

,

 

,

وی با بیان اینکه از عوارض تب مالت، مننژیت و ضایعات مغزی است که می تواند قلب، سیستم تنفسی و تمام ارگان های بدن را تحت تاثیر قرار دهد اظهار داشت: این بیماری اگر درمان نشود گاهی می تواند با درگیری قلب و رگ ها باعث مرگ بیمار شود و از دیگر عوارض مهم این بیماری، ایجاد آبسه در استخوان های ستون فقرات می باشد که باعث زمینگیر شدن بیمار می شود.

,

 

,

رهدور با اشاره به این که فعالا هیچگونه واکسنی که کاملاً مورد تأیید باشد وجود نداردکه به مدت طولانی باعث ایمنی فرد شود افزود:کسانی که با لاشه، خون و گوشت احشام در تماس هستند در معرض ابتلا به بیماری تب مالت می‌باشند.

,

 
ممکن است از طریق بریدگی دست قصاب و یا پرش خون حیوان به صورت و چشم بیماری منتقل شود.

,
,

 

,

 
رئیس دامپزشکی شهرستان سیریک اضافه کرد: با توجه به حجم بالای کار در شهرستان و عدم داشتن ساختمان مناسب و امکانات و تجهیزات و نیروی لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مردم برای پیشگیری و مقابله با انواع بیماری های احشام بویژه بیماری های مشترک انسان و دام کار را بسیار سخت کرده است.

,
,

انتهای پیام/ج

,

 

]
رئیس دامپزشکی شهرستان سیریک از اجرای مرحله اول واکسیناسیون مبارزه با بیماری مشترک انسان و دام در سطح روستاهای این شهرستان خبر داد.