به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسیم زنجان ، در هر کشوری خودرو سازان متولی اصلی ساخت و تامین خودرو هستند و مصرف کنندگان این بازار با اعتماد به سازندگان محصولات مصرفی خود اقدام به خرید در این بازار می کنند که همین اعتماد و اعتباری که خودروسازان در این بازار کسب می کنند می تواند عامل پویایی و موتور محرک این صنعت باشد. امروزه در دنیا شرکت های خودروساز تشکیل شرکت های چند ملیتی را در دستور کار خود دارند و در صنعت خود به اصلی مهم به نام سلول گرایی در تولید توجه ویژه دارند و سعی می کنند با ساخت قطعه قطعه و سلولی یک محصول کامل به نام خودرو و تامین قطعات مادر و تشکیل دهنده این محصول در مناطق مختلف دنیا که برایشان دارای مزیت نسبی می باشد هم سود خود را افزایش داده و هم محصول خود را به روزتر و بهتر تولید کنند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسیم زنجان ,اما ما در کجای این بازار هستیم؟صنعت خودروی ما چه قدر قابل اعتماد است؟ آیا به خودروسازی ما "صنعت" می توان گفت؟
,شاید این پرسش ها و سوالات بسیاری از این دست باعث شده که امروز مصرف کنندگان به صنعت خودرو که به گفته کارشناسان بعد از نفت و بانکداری سومین صنعت کشور است نه بگویندو شاهد تشکیل کمپین هایی در فضای مجازی برای نخریدن خودرو باشیم . در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا در این برهه شاهد این جبهه گیری در مقابل خودرو هستیم. مگر افزایش قیمت خودرو و کیفیت پایین آن مربوط به زمان حاضر می باشد؟باید در جواب گفت تشکیل این کمپین ها زمانی است که قیمت کالا یا خدمات از نظر مصرف کنندگان بطور ناگهانی و غیر منطقی افزایش یابد یا کیفیت آن بطور ناگهانی افت کند.به عبارتی دیگر تلاش سازمان یافته مصرف کنندگان برای باز گرداندن قیمت ها و کیفیت کالا یا خدمات به وضعیت قبل از تغییر است.
,مصرف کنندگان ایرانی چون دوران تحریم های صنعتی و ناجوانمردانه استکبار را تجربه کرده اند و با تمام گرانی های آن دوره که به گفته مسئولین علتش تحریم و قهر با دنیا بوده کنار آمده اند و با حجابی به نام تحریم روبرو بودند با مطرح شدن توافق و آزاد سازی اقتصاد و حرکت به سمت دوران پسا تحریم انتظار افت قیمیت ها و رشد کیفیت را دارند که نه تنها این امر تا الان میسر نشده بلکه مسئولین هر روز از افزایش قیمت و زیان دهی این صنعت صحبت می کنند و حرفی از رشد کیفیت و استاندارد سازی های خودرو در میان نیست. لذا تشکیل این کمپین در این برهه اتفاقی ناگهانی و دور از ذهن نبوده است. علیهذا آیا اهداف این کمپین که افزایش کیفیت و افت قیمت هاست در حال حاضر امکان پذیر است؟ واقعیت چیز دیگری است، افت قیمت ها بطور ناگهانی و یکجا امکان پذیر نیست و باید برنامه ای عملیاتی برای آن تدوین شود تا هم صنعت ضربه نخورد هم مصرف کننده به حق خود برسد چرا که با افت قیمت شاهد افت درآمد و کسری درآمد در مقابل هزینه ها خواهیم بود و اولین مشکلی که دامن این صنعت را خواهد گرفت اخراج و بیرون ریزی نیروی کار است که این خود دارای تبعات و مشکلات بعدی و به مراتب سنگین تر می شود.پس باید حساب شده، هم به کوچک سازی و چالاکی این صنعت فکر کرد و هم از صنایع تبدیلی استفاده کرد که جای بحث فراوان دارد. در ادامه می توان یکی از عللی را که موجب استقبال از این حرکت بین مردم شده است، مقابله با تولیدات بی کیفیت و نازل عنوان کرد که این روزها صنعت خودرو به نماد آن تبدیل شده است. علت دیگر را می توان به عملکرد نامطلوب و غیر حرفه ای دو شرکت بزرگ خودروسازی سایپا و ایران خودرو عنوان کرد که پیشینه ی قابل دفاعی ندارند. ورود وزیر صنعت به ماجرا مردم را مصرّ به ادامه تحریم کرد و باعث شد که در دوران رونق فصلی بازار خودرو، بازار در رکود رفته و منتظر رکود سنگین تر در فصل های پاییز و زمستان باشد. شرایط موجود و اظهار نظرهای غیر کارشناسانه مسئولین و گاهی توهین به شعور مصرف کننده اوضاع را کمی در هم آمیخته و به احتمال بسیارتا پایان سال شاهد رونق خاصی در بازار خودرو نخواهیم بود. اما روی سخن ما با وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت است که در اظهار نظری جالب عنوان کرد که کسانی که کمپین راه اندازی کردند و خودرو نمی خرند خائن و ضد انقلاب بوده و در فتوایی اعلام کرد که فعل حرام انجام می دهند .
,جناب آقای وزیر سری به نمایندگی های فروش خودرو در سطح شهر بزنید تا ببینید مردمی که با هزینه های هنگفت اقدام به خرید خودرو با کیفیت به مراتب نازلتر، آن هم با ناز و عشوه ی تولیدکنندگان می کنند چطور ماشین صفر را تحویل می گیرند و در عرض چند ماه باید مشتری ثابت نمایندگی های خدمات پس از فروش باشند تا بعد از کلی دوندگی و تقبل هزینه های سرسام آور باز خودروی خود را بدتر از روز اول تحویل بگیرند.
,جناب آقای وزیر چرا آنروزی که قیمت ها افسار گسیخته بالا می رفت فتوا ندادید؟چرا تولید کنندگان خودروهای بی کیفیت که باعث سلب اعتماد مصرف کننده می شدند را ضد انقلاب و ضد تولید داخل خطاب نکردید؟
,جناب آقای وزیر کافی است فقط چند ماه از محصولات وطنی استفاده کنید تا ببینید این مردم به گفته شما ضد انقلاب همانطور که با خون خود حماسه ی هشت سال جنگ تحمیلی را آفرید امروز نیز با خون خود که به واسطه ی همین تولیدات بی کیفیت و نا ایمن شما هر روز در جای جای این کشور ریخته می شود در جنگ اقتصادی حافظ نظام خود هستند. که دست مریزاد این ملت باید اظهارات دور از شان مشاور حضرتعالی باشد که به اینحرکت تاخته و آن را انگل درون حلزون و دستی در آستین مرموز توصیف کند و این حرکت مردم را که حاوی پیام های واقعی است را نبیند.
,جناب آقای وزیر شما خودروی با کیفیت تولید و عرضه کنید آنگاه خواهد دید که مردم با اشتیاق خودروی داخلی خریده و از تولید متعالی و منزه خود حمایت خواهند کرد.
,جنا ب آقای وزیر مشاور حضرتعالی صنعت خودروی ایران را همچون طفل 50 ساله ای که هنوز بالغ نشده و احتیاج به رسیدگی دارد توصیف کرده حالا ما یک سوال داریم آیا طفلی که 50سال از آن نگهداری شده و تیمار شده و هنوز به بلوغ و رشد نرسیده موجودی بیمار و ناقص نیست؟ آیا رسیدگی فقط باید از جانب این مردم مظلوم باشد؟کاش شما وزیر یک کشور توسعه یافته می شدید تا ببینید مردم با مسئولانی که نتوانند از پس مسئولیت خود برآیند و زمین و زمان را مقصر جلوه دهند چه برخوردی می کنند.
,جناب آقای وزیر بر خلاف شما ما معتقدیم منفعت این حرکت به جیب مردمی میرود که حاضر نیستند جنس بی کیفیت و نامرغوب بخرند که شاید همین حرکت مسئولین ما را به حرکت و جنبش بیاندازد تا فکری به حال کیفیت خودروهای خود بکنند.شما گفته اید که خودروسازان غربی برنده این ماجرا خواهند بود که این یک امر بدیهی در امر اقتصاد است. هرکه محصول بهتر و ارزانتر و باکیفیت تر ارائه کند بازار را نصیب خود خواهد کرد. کاش شما و سایر مسئولین دست اندر کار بجای توهین به مردم به فکر رقابتی کردن بازار باشید و بازار را ازانحصار که خود عامل اصلی رانت و فساد است خارج کنید و بدانید که حمایت های مستقیم و بی برنامه دولتی از خودرو در گذشته نیز جواب ندادهو همانطور که در کشورهای صنعتی خودروها را روانه موزه کرده در اینجا نیز شاهد آن خواهیم بود.
,جناب آقای وزیر خوب می دانید که دلسوزترین افراد به این مردم مقام عظمای ولایت می باشند. پس بهتر است بجای تعیین مقصر و سخن پراکنی به دنبال منویات مقام معظم رهبری بوده و فکری به حال این صنعت کنید.
,علل و انتهای پیام /ج
]