به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از قم فردا، چند روز پیش بعد از انتشار نامه چهار وزیر دولت یازدهم به رییس جمهور مبنی بر بحرانی شدن وضعیت اقتصاد و وجود رکود در کشور دولت را بر آن داشت تا گام بلندی برای گذر از رکود موجود در بازار بر دارد و با ارائه یک بسته 6 ماهه سعی در ایجاد تحرک اقتصادی داشته باشد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,یکی از بندهای این بسته اقتصادی دولت در جهت حمایت از تولیدات داخل به ویژه خودرو پرداخت وام و اعمال شرایط ویژه خرید اقساطی خودرو میباشد.
,ولی الله سیف رییس بانک مرکزی در این زمینه میگوید: با این روشی که بانک مرکزی در پیش خواهد گرفت در نهایت مصرفکنندگان این امکان را خواهند داشت که تا 80 درصد قیمت خودرو و حداکثر تا 25 میلیون تومان را در یک دوره هفت ساله پرداخت کنند.
,وی در ادامه میافزاید: نرخ مورد نظر برای فروش اقساطی خودرو 16 درصد از طریق نمایندگان مجاز شرکتهای خودروسازی خواهد بود که براساس آن اسناد توسط شرکت خودروساز به بانک مربوطه آمده و این بانک با 16 درصد آن را دریافت میکند نرخی که بانک مرکزی آن را با 14 درصد در اختیار بانک مربوطه قرار خواهد داد.
,نکته جالب توجه این است طبق محاسبات و اخبار به این 25 میلیون تومان وام در طول 7 سال رقم 16 میلیون و 700 هزار تومان سود بانکی تعلق میگیرد و مبلغ هر قسط آن هم حدود 500 هزار تومان خواهد بود که این سود شاید در نگاه اول عاقلانه باشد ولی با یک جمع سود و ارزش واقعی خودرو متوجه خواهیم شد خودرویی با 25 میلیون ارزش مالی بعد از 7 سال در حدود 41 میلیون و 700 میلیون به پای مشتری تمام میشود.
,این در حالی است ایجاد شرایط مناسب خرید برای مشتریان در کنار پرداخت 200 میلیارد تومان یارانه تولید به خودروسازان در هفتههای گذشته نوید روزهای خوب برای صنعت خودروی تولید داخل را می هد ولی متاسفانه این فقط یک طرف ماجراست و انگار قرار نیست کسی به فکر افزایش کیفیت خودرو باشد.
,اذعان به این بی کیفتی خودرو حتی توسط خود تولید کنندگان هم به خوبی قابل مشاهده است تا جایی که یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره نارضایتی مصرفکنندگان از کیفیت خودروهای داخلی خودرو میگوید: مشتریان در کیفیت و خدمات پس از فروش خودروها ذینفع هستند و باید رضایت آنها جلب شود. البته در دو سال اخیر در کیفیت رشد داشتهایم ولی وضعیت فعلی خودروها از نظر کیفی هنوز هم راضیکننده نیست
,مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز از مردم بابت پایین بودن کیفیت خودروهای تولیدی این کارخانه عذر خواهی کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد تا با تولید محصولات با کیفیت در رنجهای مختلف قیمت، مشتریان شرکت را از محصولاتمان راضی کنیم.
,بیان این صحبتها از طرف دو مدیرعامل مهمترین تولیدکنندگان خودرو در کشور بهنوبه خود نشانگر واقعیتهای بسیاری درزمینهٔ عدم وجود کیفیت بهعنوان حلقهای گمشده در صنعت تولید خودرو در کشور است و بر اساس نتایج شاخص ارزیابی کیفی IQS، کیفیت خودروهای تولیدی در سطح جهان بهطور میانگین سه برابر باکیفیتتر از خودروهای تولیدی داخلی است.
,این بیکیفیتی خودروی تولید داخل، داد مسئولین ازجمله رییس مجلس، معاون رییسجمهور، وزیر صنعت، شورای رقابت، نمایندگان مجلس و دیگران را هم درآورده و آنها هم در گفتگوهای مختلف بر عدم وجود کیفیت در تولید این محصول اذعان داشتهاند.
,دریکی از این اظهارات سعید زمانیان دهکردی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از رسیدگی به قیمت و کیفیت خودرو در دستور کار مجلس خبر داد و گفت: متأسفانه شاهد تولید خودرو گران و بیکیفیت هستیم و امروزه مردم خودروی صفر از کارخانه تحویل میگیرند و سریعاً باید قطعات آن را به دلیل خرابی تعویض کنند.
,امرالله امینی عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی، صنعت خودرو را سیاسی دانست و بیان داشت: متأسفانه انحصاری بودن بازار خودرو باعث کرختی و تنبلی خودروسازان شده بهگونهای که خودروسازان هر چه تولید میکردند مردم میخریدند و به همین دلیل آنها انگیزه لازم را برای سرمایهگذاری در حوزه تحقیق و توسعه و تولید محصولات جدید نداشتهاند.
,یکی از راههای افزایش کیفیت خودرو را باید در خصوصیسازی و استفاده از تجربیات دنبال کرد و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، مسئولان و مدیران دو شرکت سایپا و ایرانخودرو باید ازنظر کارشناسان خارج از مجموعه خودروسازی خود استفاده کنند تا وضعیت خودروسازی کشور از این وضعیت رها شود چراکه تهدیدها و نبود فضای رقابتی شرایط این صنعت را رو به وخامت خواهد برد.
,درنهایت به نظر میرسد، در نگاه اول پرداخت وام با این نرخ سود دور از دسترس خواهد بود و بیشتر نقش تحریککننده را بازی خواهد کرد یا نهایتاً به افزایش قیمت خودرو خواهد انجامید و علاوه بر این افزایش کیفی هم فعلاً در کار نخواهد بود.
,از سوی دیگر با وضع موجود نباید انتظار افزایش یا ایجاد رقابت را در بازار خودرو داشت،بهعلاوه اینکه دوباره مشخص است تحریک اقتصاد بر جان مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است، پنجم و درنهایت زور دو خودروساز بزرگ کشور بر دولت میچربد و دولت نمیتواند در این صنعت دخالتی داشته باشد
,اما به هر جهت امید است حال که فضای رقابتی در صنعت خودرو وجود ندارد این دو خودروساز بزرگ کمر همت را بسته و کمتر باجان مردم بازی کنند و با افزایش کیفیت، افزایش رضایتمندی را هم مدنظر نظر قرار دهند.
,انتهای پیام/گ
]