صالحی:نمی‌گذاریم نسخه خارجی برای سوریه پیچیده شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا،علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر امروز (شنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با عدنان منصور همتای لبنانی خود در نشستی خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

,

وی در پاسخ به سؤالی درباره دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو 2 با بیان اینکه هنوز تصمیم نهایی برای برگزاری این نشست اتخاذ نشده، خاطرنشان کرد: ما هنوز مطمئن نیستیم که چنین کنفرانسی برگزار خواهد شد، اما اظهارنظرهایی از سوی مقامات کشورهای صاحب حق وتو عنوان شده و برخی به صراحت اعلام کرده‌اند که خواهان مشارکت ایران در این اجلاس می‌باشند و برخی از طریق واسطه و غیرمستقیم به ما اطلاع داده‌اند که علاقمند به مشارکت ایران هستند.

,

صالحی با اشاره به نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، عنوان کرد: ‌اگر تصمیم گرفته شد که چنین نشستی برگزار شود و قرار شد ما هم باشیم قطعا حضور می‌یابیم.

,

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد نسخه‌ای از خارج برای مردم سوریه پیچیده و به آنها تحمیل شود.

,

وی گفت: امیدواریم عقلای قوم بخصوص کشورهای منطقه و صاحب نفوذ خارج از منطقه هرچه زودتر راه‌حلی مسالمت‌آمیز و سوری - سوری را تنظیم کنند تا خود مردم سوریه تصمیم‌گیر نهایی برای آینده خود و سرنوشتشان شوند.

,

وزیر خارجه با اشاره به موضع واضح و روشن ایران در خصوص بحران سوریه، اظهار داشت: ما از آغاز این بحران همواره تاکید کردیم که ملت سوریه باید از آزادی‌های لازم برخوردار باشد و دولت سوریه به خواسته‌های قانونی مردم پاسخ دهد و در عین حال همواره گفته‌ایم که مخالف دخالت خارجی در سوریه هستیم. ما همواره از ملت سوریه حمایت کرده‌ایم و به این حمایت ادامه می‌دهیم.

,

رئیس دستگاه دیپلماسی در مورد حزب‌الله لبنان نیز، گفت:‌ آنها از خودشان دفاع می‌کنند و نیازی به حمایت دیگران ندارند.

,

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص کنفرانس دوستان سوریه که امروز در قطر برگزار شد، عنوان کرد:‌ ما با هر نشستی در جهت حل بحران سوریه و با لحاظ کردن منافع ملی سوریه ‌و بدون دخالت و تحمیل راه‌حل از خارج باشد، موافقیم ولی نشست‌هایی که به ارسال سلاح به مزدوران منجر و باعث طولانی شدن کشتار و خشونت در داخل سوریه شده و به تخریب زیرساخت‌های این کشور منجر شود، مخالفیم.

,

صالحی خاطرنشان کرد: غربی‌ها زمانی از حقوق انسان و حقوق بشر سخن می‌گویند که به آدمخواران در سوریه سلاح می‌دهند که آدمخواری را جاری و ساری کنند. متاسفانه معیارهای دوگانه در غرب امری بدیهی شده و آنها از منطق قدرت پیروی می‌کنند.

,

وی ادامه داد: فطرت‌های پاک مردم و جامعه بشری هیچگاه توجیهی که غربی‌ها برای مزدوران سوریه به خورد دیگران می‌دهند قبول نمی‌کنند، آنها مکری به کار می‌گیرند ولی خدا مکر آنها را به آنها باز می‌گرداند.

,

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بیش از دو سال است که از بحران سوریه می‌گذرد، افزود: جنگ جهانی علیه سوریه به راه افتاده که مجموعه کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه دست به دست هم داده و به جان مردم سوریه افتادند، زیرا مردم سوریه همراه با ارتش و نظام خود هستند و نظام سوریه توانسته با حمایت مردم علی‌رغم همه فشارهای وارده مقاومت کند و الان دولت سوریه دست برتر را دارد.

,

به گفته وی هر زمان مردم پشتیبان نظام‌شان باشند هیچ قدرتی نمی‌تواند آنها را وادار به تسلیم کند.

,

صالحی افزود: امیدواریم غربی‌ها هرچه زودتر به سر عقل بیایند و قبل از اینکه کنترل حوادث بعدی از دست همه خارج شود، متوجه باشند و اجازه دهند که مردم سوریه خودشان و با کمک دولت و ارتش آسایش و امنیت را در کشور برقرار کنند.

,

به گزارش خبرنگار فارس، صالحی در ابتدای این نشست نیز ضمن خیرمقدم به همتای لبنانی خود که 8 سال نیز سفیر این کشور در تهران بود، روابط ایران و لبنان را دیرینه خواند و گفت: روابط دو کشور در بُعد سیاسی در بهترین شرایط قرار دارد و ضرورت دارد تا از این فضای خوب سیاسی بین دو کشور استفاده کرده و موافقت‌نامه‌های موجود را اجرایی کنیم.

,

وی با اشاره به صدور ویزا برای مردم کشورمان در فرودگاه‌های لبنان، نزدیکی دو ملت را زمینه‌ساز تقویت روابط در ابعاد تجاری، اقتصادی، فرهنگی و ... برشمرد.

,

صالحی ادامه داد: در گفت‌وگوهای امروز در خصوص موضوع سوریه گفتگو کردیم و ابراز امیدواری شد که هرچه زودتر گامی سازنده توسط کشورهای صاحب نفوذ در ارتباط با سوریه برداشته شود و شاهد برقراری هرچه زودتر صلح، ثبات و امنیت در سوریه باشیم و جلوی خونریزی و تخریب بیش از پیش سوریه گرفته شود.

,

وی ادامه داد: متاسفانه مزدورانی از خارج به سوریه روانه شده و توسط برخی‌ها به انواع سلاح‌های جدید مسلح شده‌اند و همین امر باعث شده تا این بحران ادامه یابد و هر روز شاهد ریختن خون مردم بی‌گناه سوریه و تخریب زیرساخت‌های این کشور باشیم.

,

منبع:فارس

,

انتهای پیام/گ

]
وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه جنگ جهانی علیه سوریه به راه افتاده، تصریح کرد که جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد نسخه‌ای از خارج برای مردم سوریه پیچیده و به آنها تحمیل شود.