زنان و دختران بازیچه تبلیغات تجاری ماهواره
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری لادیز ؛ با نگاهی گذرا به کالاهایی که از شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود، به راحتی می توان دریافت که عمدتا زنان به ویژه زنان خانه دار و دختران به عنوان بازار هدف این کالاها در نظر گرفته شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, لادیز, لادیز,

در صورت تغییر نگرش زنان، به ویژه زنانی که نقش مادری را ایفا می­کنند، به طور طبیعی این تغییر نگرش بر تربیت کودکان آنها اثر می‌گذارد، چون مادران در تربیت کودکان نقش ویژه­ای دارند و نسل‌های آینده کشورمان تحت تأثیر چنین تربیتی، پرورش می‌یابند.

,

از سوی دیگر، دختران جوان زیادی در زمره مخاطبان بالقوه شبکه ­های ماهواره ­ای قرار دارند که تغییر نگرش آنها در زمینه سبک زندگی، شامل نوع پوشش، تعامل با جنس مخالف، ازدواج، مصرف، اوقات فراغت، تعامل با والدین و دیگر اعضای خانواده، حضور اجتماعی و نظایر آن، به تدریج آثار خود را در رفتارهای فردی و اجتماعی بروز می­ دهد.

, .,

از نظر مصرف کالاهای گوناگون و عادات و مناسک مصرف نیز، برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای، آسیب‌هایی برای زنان ایرانی دارند، به این معنا که در فرهنگ دینی و بومی ایران، موضوع قناعت و پرهیز از مصرف تجملی، اصلی اساسی است، اما برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای در تضاد یا تعارض با این موضوع، قرار دارند.

, .,

تبلیغ انواع وسایل و ظروف آشپزخانه، انواع وسایل آرایش و داروها و همچنین دستگاه های لاغری به وضوح نشان می دهد که عمده تلاش این شبکه ها در تبلیغ این کالاها، ترغیب زنان و دختران به مصرف آنهاست و از آنجایی که عمده مخاطبان شبکه های ماهواره فارسی زبان، زنان و دختران هستند، در تبلیغات تجاری نیز بر این دسته از مخاطبان متمرکز هستند.

,

علاوه بر این در شبکه هایی با موضوع آشپزی، بسیاری از محصولات خارجی به طورغیرمستقیم، تبلیغ شده و به نوعی از طریق آموزش آشپزی و نحوه تهیه غذاهای گوناگون، ذائقه ایرانی را در جهت مصرف دسته خاصی از غذاها هدایت می کنند که از مواد اولیه متفاوت تهیه شده است و محصول برخی شرکت های خارجی هستند.

,

با وارد شدن زنان در این بازی تجاری، برد با عرضه‌کنندگان کالاست، چراکه تقاضا هر روز در حال افزایش است، بدین ترتیب تجمل‌گرایی در تاروپود افراد ریشه دوانده و  حیف و میل ساختن سرمایه‌های مادی، با پیامدهای منفی توام خواهد بود ، هدر رفتن سرمایه مادی، متمرکز شدن بر مسایل کم اهمیت و غیر ضروری، بدون در نظرگرفتن شرایط اقتصادی و ارزشهای اجتماعی، زمینه را برای چالش‌های بعدی مهیا می‌سازد؛ چشم و هم چشمی‌ها و زیاده طلبی‌ها،  خانواده‌ها را متزلزل ساخته، درگیریها و نزاع‌های خانوادگی را وسعت می‌بخشد و این موضوع در کسانی که درآمد پایین داشته و خصوصاً دختران و زنانی که با فقر دست به گریبان‌اند، عقده‌مندی ایجاد می‌نماید.

, .,

این سبک از تبلیغ تجاری بسیار نامحسوس و هوشمندانه است، چراکه به طور غیرمستقیم و بدون تاکید بر خرید کالایی خاص، مخاطب را به خرید و مصرف آن کالا بر می انگیزد و نوعی سبک، ذائقه و سلیقه خاص در لباس، تغذیه ، آرایش و ... به مخاطبان ارائه می شود.

,

در تبلیغات این شبکه ها، برهنگی زنان، روابط بی قید و حصر زنان و مردان و نیز اهمیت جسم، ظاهر، آرایش و پوشاک متناسب با برهنگی مورد تاکید و تمرکز است.مخاطب این گونه آگهی ها در مورد زیبایی بدن و  وزن خود دچار تامل می شوند و همچنین ممکن است که برخی از مخاطبان در خصوص مصرف بسیاری از کالاهایی که در این شبکه ها پخش می شود، احساس نیاز و یا در صورت عدم توانایی خرید، احساس محرومیت نمایند.

,

هریک از این موارد، آسیب ها و خطراتی احتمالی برای دختران و زنان ایرانی به شمار می روند که ممکن است آثار اجتماعی آنها گاه در کوتاه مدت و گاه در بلندمدت بروز نمایند.

,

همچنین با بررسی تبلیغات به نمایش درآمده از تلوزیون های ماهواره ای زبان، بدن های لاغر و اندام مدل وار که بیشتربه مدل های نمایشگاه های مد می مانند، به عنوان ارزش و زیبایی تلقی می شود، درنتیجه به تدریج با تغییر نگرش ها، الویت های زنان در سبک زندگی جدید، مدیریت بدن است نه مدیریت خانواده و فرزندان و یا ارائه نقشی فعال در جامعه.

,

حداقل وظیفه رسانه ملی و دستگاه‌های فرهنگی این است که با رصدکردن موضوعات و پدیده‌های مهم اجتماعی در زمان مقتضی، آگاهی‌بخشی مناسبی به مخاطبان داشته و برای افزایش سواد رسانه‌ای آنان در مواجهه با پیامدهای منفی شبکه‌های مذکور گام‌های مؤثری بردارد.

,

انتهای پیام/

]
با نگاهی گذرا به کالاهایی که از شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود، به راحتی می توان دریافت که عمدتا زنان به ویژه زنان خانه دار و دختران به عنوان بازار هدف این کالاها در نظر گرفته شده اند.