جایگاه دانشجو و دانشگاه در تمدن نوین اسلامی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایران روشن ؛ پدیده تاریخ‌ساز «انقلاب اسلامی ایران» که با مدیریت و رهبری بی‌نظیر امام خمینی (ره) از سال‌های قبل از انقلاب اسلامی ایران شروع شد، صرفاً پدیده‌ای مقطعی نبود بلکه دورنمای وسیعی پیش روی خودش داشته و دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایران روشن ؛ , ایران روشن ؛ , ایران روشن, ایران روشن, ؛ , ؛ ,

کمی دقت در ادبیات انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که این حرکت در سال 1357 با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به منصه ی ظهور رسید و قرار است درنهایت به "تمدن سازی نوین اسلامی" منجر شود، این تمدن سازی، دورنمای همان حرکت عظیمی است که ان‌شاءالله با ظهور حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به اوج خود یعنی حکومت جهانی اسلام منجر خواهد شد.

,

پایگاه اصلی و مهد این انقلاب، ایران اسلامی است، کشوری که در طول ادوار مختلف تاریخ کهن خود در صحنه ی جهانی نقشی اساسی داشته و این نقش مهم مورد تأیید اندیشمندان و صاحب‌نظران از دوست و دشمن بوده و درباره آن جای هیچ تردیدی نیست.

,

 بدون شک یکی از اقشار اصلی جامعه ایرانی که در طول سال‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی تاکنون همواره همراه و حتی پیشگام حرکت‌های انقلابی بوده‌اند، دانشجویان هستند.

,

از سوی دیگر می‌دانیم که مسئله علم‌آموزی و حضور مؤثر دانشجو در جامعه ایران از قدیم‌الایام وجود داشته است و نکته‌ای که مهم است روحیه ی پژوهش و پویایی دانشجویان در مسائل علمی و ویژگی آزاداندیشی و آرمان‌خواهی آنان در مسائل اجتماعی است که در طول تاریخ معاصر همواره برجسته بوده است.

,

این پویایی علمی است که آن جامعه ی آرمانی را می‌سازد. حال اگر دورنمای انقلاب اسلامی ایران یعنی رسیدن به «تمدن نوین اسلامی» را در نظر بگیریم خواهیم دید که راه تمدن نوین اسلامی حداقل از لحاظ زیرساخت نرم‌افزاری آن، از مراکز علمی یعنی «حوزه» و «دانشگاه» می‌گذرد.

,

دکتر رضا روستا آزاد عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نقش اساسی دانشگاه‌ها در حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی می‌گوید: «باید اتاق‌های فکر و اندیشه‌های متعدد این مسئله را بررسی کند که البته با لطماتی که در سال‌های گذشته بر اثر ترور اندیشمندان ایرانی به ما وارد شد کارمان دشوارتر شده است. دانشگاه‌ها می‌توانند کار جدی در این زمینه داشته باشند به خصوص در پایان‌نامه‌های مقطع دکتری و در رشته علوم انسانی می‌توانیم نقش اساسی دانشگاه در ایجاد تمدن نوین اسلامی را مشاهده کنیم.»

,

البته باید در نظر داشت که مبانی فکری و نظری که باید قبل از تدوین نرم‌افزارهای تمدنی به آن‌ها دقت کرد، حتماً می‌بایست از مراکز علمی دینی و منابع متصل به وحی برگرفته شود و این موضوع وظایف سنگین حوزه‌های علمیه در تدوین مبانی نظری مذکور را سنگین‌تر می‌کند چراکه اصولاً مبانی فکری دانشگاه‌های ما به خصوص در حوزه علوم انسانی، برگرفته از منبع دینی نبوده‌اند. به همین جهت رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر ضرورت ورود حوزه‌های علمیه در مبحث مهم «جنبش نرم‌افزاری» تأکید نموده‌اند اما علیرغم تلاش‌های چشمگیر انجام‌شده، متأسفانه تاکنون موفقیت چندانی حاصل نشده است.

,

 علاوه بر آن رهبر انقلاب در دیدار هفته اخیر با رؤسای دانشگاه‌ها نیز درباره ترسیم جزئیات دقیق‌تری از دورنمای "تمدن نوین اسلامی" فرمودند: «ما چه کارکنیم که از این دانشگاه با این سوابق، با این تاریخ، با این زمینه‌های تاریخی، با این میراث، با این تجربه ی خوب و آزمون خوبی که دانشگاه در دوران انقلاب داد و با مشکلاتی که در دانشگاه به وجود آمد –همه ی این‌ها را در کنار هم قرار بدهیم- بتوانیم برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی بهره ببریم؟ چون هدف این است دیگر؛ هدف، ایجاد یک حاکمیت اسلامی است که بتواند جامعه را به جامعه ی موردنظر و آرمانی اسلام تبدیل بکند؛ ما دنبال این هستیم دیگر، ما می‌خواهیم کشور خودمان -در درجه ی اوّل، حالا بحث کشورهای دیگر و مسائل بین‌المللی و جهانی را نمی‌کنیم- یک کشوری بشود که به آن خطوط آرمانی اسلام برسد که این خطوط آرمانی یک چیز مطلوب و شیرینی برای هر انسان متفکّری است؛ یعنی هرکسی که بنشیند فکر کند، مطالعه کند، از این وضع آرمانی جامعه ی اسلامی لذّت می‌برد؛ جامعه‌ای که در آن، هم علم هست، هم پیشرفت هست، هم عزّت هست، هم عدالت هست، هم قدرت مقابله ی با امواج جهانی هست، هم ثروت هست؛ یک تصویر این‌جوری؛ ما به این میگوییم تمدّن نوین اسلامی، می‌خواهیم کشورمان به اینجا برسد.»

,

ایشان همچنین در ادامه درباره سؤالات اساسی پیش روی دانشگاهیان در مبحث تمدن سازی فرمودند: «دانشگاه [در این زمینه] چه نقشی می‌تواند ایفا کند و چه‌کار باید بکند؟ اوّلا نقش‌آفرینی دانشگاه لازم است، ثانیاً سؤال این است که: چه باید کرد؟ ما چه‌کار کنیم که بتوانیم به اینجا برسیم؟ این‌ها کارهای تحقیقاتی مفصّلی لازم دارد؛ من فقط می‌خواهم این را تذکّر بدهم که دانشگاه ما روی این فکر کند، شما به‌عنوان مدیران دانشگاه‌ها و مسئولان دستگاه آموزش عالی کشور روی این فکر کنید؛ مسئولیّت دانشگاه را بر این اساس قرار بدهید، برنامه‌ها را بر این اساس بریزید که دانشگاه با این سوابقی که گفته شد، با این ریشه ی عمیق تاریخی که گفته شد، با این آزمون بزرگی که از خودش در انقلاب نشان داد، این دانشگاه چه نقشی می‌تواند ایفا کند برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آن‌چنان جامعه‌ای و آن‌چنان ایرانی؟ روی این باید فکر کنید؛ یعنی همه ی کارها را بر این اساس باید قرار بدهید.»

,

حال انتظار می‌رود همزمان با شتاب علمی کشور حرکت به سمت اسلامی‌تر ساختن متون دانشگاهی به خصوص درزمینه ی علوم انسانی هم سرعت بیشتری به خود بگیرد.

,

 

]
حضور مؤثر دانشجو در جامعه ی ایرانی از قدیم‌الایام وجود داشته است و نکته‌ای که مهم است روحیه ی پژوهش و پویایی دانشجویان در مسائل علمی ،آزاداندیشی و آرمان‌خواهی آنان است که در طول تاریخ معاصر همواره برجسته بوده است؛این پویایی علمی است که جامعه ی آرمانی را می‌سازد.