جایگزینی مقیاس های کیفی در کارنامه های توصیفی اشتباه بزرگ معلمان
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی نمره ۲۰ ،چند سالی است که وزارت آموزش و پرورش کارنامه های توصیفی در مقطع ابتدایی را جایگزین کارنامه های نمره ای کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه اطلاع رسانی نمره ۲۰,

بعد از گذشت چند سال از جایگزینی این نوع کارنامه برخی معلمان به آن اعتراض کرده و اظهار داشتند که این نوع ارزشیابی سبب کاهلی و بی توجهی دانش آموزان به درس خواندن شده است.

,

به دنبال آشنایی بیشتر با این نوع کارنامه ها و نحوه ارزشیابی توسط آن به سراغ سید احمد حسینی نسب رییس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی ابتدایی در کرمان رفتیم.

,

حسینی نسب در این خصوص عنوان کرد: هدف از جایگزین کردن کارنامه های توصیفی به جای کارنامه های نمره ای این است که یک بازخورد مناسب به دانش آموز ارائه شود و بهبود در یادگیری دانش آموزان صورت گیرد.

,

رییس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی ابتدایی توضیح داد: در ارزشیابی کمی یا نمره ای یک عدد به دانش آموز داده می شد و بر اساس آن دانش آموز به تعداد غلط های خود پی می برد در حالی که هیچ برداشتی از نمره دریافتی خود نداشت.

,

وی افزود: در ارزشیابی کیفی یا توصیفی کارشناسان معتقدند که وضعیت آموزشی دانش آموزان توصیف می شود در حالی که نقاط قوت و محاسن دانش آموزان در هر بخش گفته می شود البته بیان نقاط ضعف هم سبب می شود تا راهکار های لازم برای رفع این ضعف ارائه شود.

,

حسینی نسب تصریح کرد: متاسفانه معلمین ما مقیاس کمی را برداشته و مقیاس کیفی را جایگزین آن کرده اند یعنی با حذف نمره گزینه های خیلی خوب ،خوب ،متوسط و ضعیف وارد کارنامه ها شده اند.

,

رییس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی ابتدایی ادامه داد:مقیاس کیفی که معلمان در طول سال ارائه می کنند اشتباه است و جایگاه آن در کارنامه ایست که آخر سال به والدین ارائه می گردد.

,

وی  در خاتمه بیان کرد: بر اساس این طرح ارزشیابی، فرایندی است نه تنها بر اساس وضعیت دانش آموز در امتحانات میان ترم و پایان ترم ، در پایان سال کارنامه ای به دانش آموز ارائه می گردد که دارای سه صفحه است که  وضعیت دانش آموز در آن شرح داده شده و در یکی از این صفحه ها بامقیاس خیلی خوب و... وضعیت نهایی اعلام می گردد.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
رییس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی ابتدایی گفت:اشتباه بزرگ معلمین ما این است که مقیاس کمی را برداشته و مقیاس کیفی را جایگزین آن کرده اند یعنی با حذف نمره گزینه های خیلی خوب ،خوب ،متوسط و ضعیف وارد کارنامه ها شده اند.