به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نمره ۲۰ ، روز گذشته حمیدرضا حاجی بابایی نامه ای به منظور توجه بیشتر به آموزش و پرورش در آستانه ارائه لایحه بودجه به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه کرد و در این نامه به کالبدشکافی و واقعنمایی بودجه آموزش و پرورش در برش ۶ ساله (۹۳-۸۸)، پرداخت.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه اطلاع رسانی نمره ۲۰,به دنبال انتشار این نامه حمیدرضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار نمره ۲۰ اظهار داشت: از آنجا که آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی محسوب می شود بر اساس سند تحول بنیادین و سیاست های کلی که مقام معظم رهبری در این خصوص اعلام نمودند، بودجه این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
, نمره ۲۰,وی عنوان کرد: اعتبارات آموزش و پرورش باید به سمتی رود که نظام رتبه بندی واقعی که بر اساس سند تحول بنیادین بنا شده و ارتقا دهنده جایگاه معلم است به خوبی اجرا شود.
,حاجی بابایی افزود: از سوی دیگر مهندسی نیروی انسانی جز از طریق اجرای نظام رتبه بندی مبتنی بر سند تحول بنیادین که نقشه راه آن نیز آماده شده است امکان پذیر نیست.
,وزیر اسبق آموزش و پرورش بیان کرد:در ماه های اخیر شاهد اعلام آمار و ارقامی بودیم که واقعیت نداشت، هدف از این اعلام این بود که آموزش و پرورش را به سمت مقایسه دولتی سوق دهند ، در واقع بیان آمار های متناقض و غیر واقعی باعث می شود که نمایندگان در تصمیم گیری دچار مشکل شوند همچنین باعث افزایش نگرانی معلمان می شود.
,وی تصریح کرد: اینجانب برای اینکه نمایندگان در جریان آمار واقعی قرار گیرند و در جهت آگاه سازی معلمان نسبت به بودجه آموزش و پرورش برای دستیابی به تحلیل بهتر، در این نامه بودجه آموزش و پرورش در برش ۶ ساله (۹۳-۸۸) را بیان کردم.
,حاجی بابایی ادامه داد: با توجه به که بنده وزیر سابق این وزرارتخانه بودم با خرج و مخارج آموزش و پرورش آشنا هستم متاسفانه دلایلی برای کمبود بودجه شنیده می شود که واقعیت ندارد.
,وزیر اسبق آموزش و پرورش توضیح داد: یکی از این دلایل این است که در زمان تحویل وزارتخانه به دولت بودجه تعیین شده ۹ درصد بوده در صورتی که با توجه به مدارک این بودجه بیش از ۱۵ درصد بوده است.
,وی افزود: متاسفانه اعلام کرده اند که بودجه آموزش و پرورش ۲ برابر شده است در صورتی که از سال ۹۰-۸۹ بودجه بخش آموزش و پرورش هیچ تغییری نکرده است همچنین بهانه نفت ۱۰۰ دلاری در دوره قبل و نفت ۴۰ دلاری در ای دوره را دلیل کاهش اعتبارات خود می دانند.
,حاجی بابایی عنوان کرد: سخت ترین تحریم ها در سال ۹۱ اعمال شده بود و بودجه دولت در آن سال ۹۹ هزار میلیارد تومان بود در حالی که در سال ۹۳ دولت ۱۴۳ هزار میلیارد تومان بودجه دریافت کرده است.
,وزیر اسبق آموزش و پرورش تاکید کرد: در سال ۹۱ دولت اجازه صدور نفت را نداشت حال با توجه به کمتر بودن بودجه دولت در آن زمان چگونه است که وضعیت دولت پیشین بهتر بوده است.
,وی در خاتمه گفت: در نامه ارسال شده حدود ۲۰ مورد از ابهامات بیان شده رفع گردیده تا مسئولین و معلمان از واقعیت های بودجه آموزش و پرورش آگاه شوند.
,متن این نامه بدین شرح است: در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۵کشور به مجلس شورای اسلامی و اهمیت جایگاه آموزش و پرورش، بر خود لازم میدانم که نکاتی را از واقعیتهای بودجه آموزش و پرورش تقدیم کنم تا نظر نمایندگان محترم را بیش ار پیش به کاوش و واقع نمایی در بودجه این نهاد مهم حاکمیتی معطوف نماید.
,زیرا بعضا آمارهایی در مورد بودجه آموزش و پرورش اعلام میگردد که به هیچ وجه با واقعیات تطابق ندارد و موجب ابهام و ایهام میگردد مثلاً گفته می شود بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۲ به ۹ درصد بودجه دولت کاهش یافته است! اینکه بودجه آموزش و پرورش باید در شأن این نهاد مقدس تربیتی باشد، حقیقتی انکار ناپذیر است اما گزارش آمار درست هم کمک به فرهنگیان عزیز است و هم راه را برای تصمیم سازان هموار می سازد.
,لذا برای دوری از نگرش سیاسی، کالبد شکافی و واقع نمایی بودجه عملیاتی را در برش ۶ ساله (۹۳-۸۸) با توضیحات و جدول ضمیمه بر اساس آمارهای اعلامی رسمی دولت تقدیم مینماید. امید است با همت دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی شاهد حرکتی منطقی و معقول در اعتبارات آموزش و پرورش باشیم.
,تبیین مؤلفههای استنادی
,۱) به دلیل نوع بودجه آموزش و پرورش باید در آمار و ارقام به اعتبارات هزینهای اشاره شود. هر چند اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای نیز برای پیشبرد امور موثرند اما با توجه به تأمین مالی فعالیتهای آموزشی و پرورشی، اعتبارات هزینهای مورد بررسی قرار میگیرد زیرا ملاک رشد یا عدم رشد بودجه این نهاد بر اساس همین مؤلفه است.
,۲) در بودجه دولت و آموزش و پرورش ملاک ارزیابی دقیق، میزان عملکرد است زیرا ابتنای آمار و ارقام به بودجه مصوب به دلیل تغییرات اعتباری ناشی از عدم تحقق درآمدها یا جابجایی در ردیفها و یا کاهش عملکرد بودجه دولت در اغلب سالها نمیتواند ملاک گزارش قرار گیرد.
,۳) عملکرد بودجه آموزش و پرورش علاوه بر بودجه مصوب هر سال که معمولاً صد در صد تخصیص مییابد شامل اعتباراتی که در پایان سال بر اساس مسنتدات قانونی و نیاز بودجه به وسیله جابجایی بیندستگاهی و ردیفی افزایش مییابد نیز میشود.
,۴) پس برای اینکه به صورت دقیق درصد بودجه آموزش و پرورش را نسبت به بودجه هزینهای دولت بیان نماییم، مناسب است که عملکرد را با عملکرد مقایسه کنیم. زیرا مقایسه مصوب با مصوب به دلایل فوق الذکر، کاملاً غیر واقعی است.
,۵) برای نشان دادن آمار و ارقام دقیق به برش ۶ ساله سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۳ پرداخته میشود.
,۶) لازم به تذکر است که ۸۴ درصد بودجه آموزش و پرورش حقوق و مزایا (بند و) و حدود ۸ درصد هم سایر پرداختهای پرسنلی نظیر حق التدرس و اضافه کار بوده و بقیه اعتبارات به فعالیتهای آموزشی، پرورشی، سوادآموزی، پژوهشی، تدوین کتب درسی و کیفیت بخشی اختصاص یافته است، لذا بیان اختصاص ۹۹ درصد بودجه به حقوق کارکنان صحت ندارد.
,۷) بودجه عملیاتی سال ۹۴ در سال ۱۳۹۵ اعلام میشود. به همین دلیل اشاره نگردیده است.
,۸) در عملکرد اعتبارات سال ۱۳۹۲مبلغ ۹۸۰ میلیارد تومان اعتبار مربوط به عائلهمندی و عیدی بازنشستگان به سازمان بازنشستگی منتقل شده است که برای امکان مقایسه یا سالهای قبل، این مبلغ در عملکرد سالهای ۹۲ و ۹۳ لحاظ شده است. همچنین اعتبارات اختصاص یافته برای اجرای مرحله اول بند ۵ ماده ۶۸ قانون مدیریت که در تیرماه سال ۹۲ حدود دوسوم آن اجرا شد، محاسبه شده است.
,۹) همان طوری که استحضار دارید فشار مالی ناشی از تحریم بر بودجه عمومی دولت از مرداد ۱۳۹۰شروع شد و دولت در سال ۱۳۹۱ینه ای اعمال نمود و فشار زیادی را بر بودجه وارد آورد که بر عملکرد اثر گذاشته است و بدلیل تحریم بانک مرکزی اعتبارات فارغ از قیمت و میزان صادرات نفت با مشکل مواجه گردید.
,,
,
مأخذ: آمار های مالی دولت جدول شماره ۳ (مصوب وعملکرد)
,انتهای پیام/رض
,]