تولید زعفران ایرانی بیشتر از نیاز جهان
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایسنا؛ علی حسینی اظهار کرد: امسال زعفران تولید خوبی داشت و در بیش از 80 هزار هکتار از اراضی زیر کشت زعفران بیش از 300 تن محصول تولید می‌شود که 10 درصد بیش‌تر از نیاز همه کشورهای جهان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی با اشاره به میانگین عملکرد حدود چهار کیلوگرمی زعفران در هر هکتار افزود: می‌توان متوسط برداشت این محصول را به 10 کیلوگرم در واحد سطح رساند اما افزایش بی‌رویه تولید این محصول و بازی برخی دلالان با بازار زعفران تهدید جدی برای زعفران ایرانی به حساب می‌آید.

,

 

,

دلالان با پول‌های سرگردان زعفران را در خانه‌هایشان انبار می‌کنند

,

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: برخی با پول‌های سرگردان خود بدون هیچ اطلاعات و نقشی در بازار زعفران محصول را از تولید‌کنندگان خریداری و در منازل خود انبار می‌کنند تا کمبود کاذبی در بازار ایجاد شود و در پی افزایش قیمت آنها بتوانند به سودهای یک شبه دست پیدا کنند.

,

 

,

حسینی اعلام کرد: این دلالان سخت در اشتباهند، چراکه در مقاطعی کوتاه به سودهای یک شبه دست پیدا کنند اما ظرفیت مصرف و تجارت زعفران در دنیا محدود است و آنها تا هر زمانی که می‌خواهند نمی‌توانند محصول انبار شده خودشان را به هر قیمتی که می‌خواهند بفروشند و روزی فرا می‌رسد که قیمت زعفران سیر صعودی خود را از دست می‌دهد و از آن روز به بعد زیان دلالان آغاز می‌شود و متوجه می‌شوند که سخت در اشتباه بودند.

,

استقبال تاجران چینی از زعفران نیمه خالص

,

وی گفت: برخی دلالان و تاجران خارجی نیز از این وضعیت راضی هستند و به دنبال چنین دلالانی هستند، چرا که به عنوان مثال برخی تاجران چینی با پرسه زدن در خیابان‌های استان خراسان به دنبال زعفران نیمه خالص و مخلوط شده که قیمت پایین‌تری دارد می‌گردند و از سویی دیگر دلالان نیز دست به دست آنها داده و بازار زعفران را برهم می‌زنند گویا عزمی جدی وجود دارد تا زعفران ایرانی را به مسیری ببرد که دیگر کسی به آن اعتماد نکند.

,

عضو شورای ملی زعفران اظهار کرد: قیمت جهانی زعفران کیلویی 1400 دلار یعنی حدود 4.5 تا پنج میلیون تومان است و قیمت داخلی آن نباید از کیلویی 4.5 تا 5.5 میلیون تومان بیشتر شود، اما برخی با دلالی در این بازار با قیمت هر طور که می‌خواهند بازی می‌کنند.

,

 

,

انتهای پیام/ش

]
عضو شورای ملی زعفران از تولید بیش از 300 تن زعفران در کشور خبر داد و گفت: برخی دلالان پول‌های سرگردان خود را به بازار زعفران می‌آورند و با خرید و فروش این محصول به تولید‌کننده و مصرف‌کننده آسیب می‌رسانند؛ گویا عزمی جدی برای خراب کردن اعتبار زعفران ایرانی وجود دارد.