اهم اقدامات هشت ساله احمدی نژاد در حوزه زنان
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، با نزدیک شدن به پایان دولت دهم، نگاهی اجمالی به هشت اتفاق در حوزه زنان شامل "قانون حمایت از خانواده"؛‌ "انتخاب وزیر زن"، "دیه زنان"،‌"حذف زندان برای مهریه بیش از 110 سکه"؛ "افزایش مرخصی زایمان"،‌ "حذف برخی رشته های دانشگاهی برای زنان" و "جمعیت و تنظیم خانواده" می اندازیم که در دولت احمدی نژاد اتفاق افتاد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, ,

قانون حمایت از خانواده:

, قانون حمایت از خانواده:,

این قانون یکی از خبرسازترین قوانینی است که در سال های اخیر در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. این لایحه از ابتدا مورداعتراضر برخی فعالان حقوق زنان قرار گرفت و در این لایحه بخش چندهمسری کهخ باعث اعتراض گسترده زنان شد که با تلاش مجلس حذف شد.

,

اشتغال زنان:

, اشتغال زنان:,

مسئله تشویق زنان به فرزندآوری و کاهش ساعت کاری آنها از جمله مسایلی بود که در هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد پررنگ تر از قبل ظاهر شد. طرح دورکاری، استخدام نیمه وقت، کاهش ساعت زنان به عنوان راهی برای تسهیل اشتغال زنان و کمک به تحکیم خانواده عنوان شد.

,

وزیر زن:

, وزیر زن:,

احمدی نژاد در آغاز دومین دوره ریاست جمهوری خود در سال 88 سه وزیر پیشنهادی زن به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد کهاز بین این سه نفر،‌مرضیه وحیدی دستجردی توانست با کسب آرا از مجلس، به عنوان اولین زن درنظام جمهوری اسلامی ، سکان وزارت بهداشت را به دست بگیرد.

,

احمدی نژاد در اولین ماه‌های شروع کار خود برای معرفی وزرا دست به دامان بانوان شد و نام سه زن را در لیست اعضای کابینه خود گنجاند و این لیست را که برای اولین بار نام وزرای زن را در خود جای داده بود، به مجلس ارسال کرد که این تلاش رییس جمهور برای معرفی وزرای زن از موفقیت چندانی برخوردار نشد و از میان سه زن معرفی شده به مجلس، تنها "مرضیه وحیدی دستجردی" به دلیل سابقه اجرایی درخشانش توانست موافقت نمایندگان مجلس را جلب کند و در جمع کابینه مردانه دولت جا گیرد و نام خود را به عنوان اولین وزیر زن در نظام جمهوری اسلامی ثبت کند و "سوسن کشاورز" و "فاطمه آجرلو" که هریک به ترتیب برای سمت وزارت آمورزش و پرورش و وزارت رفاه به مجلس معرفی شده بودند، با رای منفی نمایندگان مجلس از قطار کابینه دولت جا ماندند و نتوانستند نام خود را در لیست اولین‌ها قرار دهند.
رییس دولت دهم زمانی که نتوانست خواسته خود را برای حضور بانوان در حد وزارت عملی کند، با کمی عقبگرد تلاش کرد زمینه برای حضور زنان در حد معاونان خود و وزرا فراهم شود و زنان بیشتری، سمت مردان دولت را از آن خود کنند  که این خواسته رییس جمهور با تلاش بسیار و تا حدودی بدون توجه به سابقه اجرایی بانوان محقق شد و احمدی‌نژاد سعی کرد با تکیه بر معاونان زن محبوبیت دولت نهم را افزایش دهد.

, .,
, .,

در میان زنان دولت احمدی ‌نژاد فقط وحیدی دستجردی که به درستی انتخاب شده و در سمت وزارت قرار گرفته‌اند اما از سوی دیگر در برخی سمت‌ها رییس جمهور و اطرافیانش بدون توجه به سابقه اجرایی افراد، زنانی را به صندلی ریاست رساندند که فاقد هیچ گونه مدیریت اجرایی و حتی سابقه مرتبط با سمت خود بودند .از بین ۱۰ زنی که در دولت دهم رسانه‌ای شدند، تنها سوسن کشاورز و فاطمه آجرلو به سمتی دست نیافتند و باقی بانوان هر یک از جایگاهی در دولت احمدی‌نژاد برخوردار شدند.
شاید به جرأت بتوان، «مرضیه وحید دستجردی» وزیر بهداشت را به عنوان موفق‌ ترین، "آزاده اردکانی" رییس بازداشت شده موزه ملی را پرحاشیه زن  در دولت دهم معرفی کرد.

, .,
,

نکته دیگر اینکه "مینو کیانی راد" معاون ارزی بانک مرکزی، گویا بی نام و نشان ترین زن دولت احمدی نژاد است که حتی کمتر عکسی از او منتشر شده ، ضمن اینکه حضور او عواقب ناخوشایندی برای اقتصاد ایران داشت و  دلار از ۱۳۰۰ تومان که در دوره پیش از آن با شیب ملایم تری گران می شد، ناگهان تا مرز ۱۸۰۰ تومان هم بالا رفت و شوک بزرگی به اقتصاد کشور وارد کرد.

, , .,

دیه زنان:

, دیه زنان:,

قانون جدید مجازات اسلامی و دیه زنان را می توان از جمله مسایل پرتنش در این مدت دانست. این لایحه به مدت پنج سال در رفت و آمد بود و در ابتدا از برابری دیه زنان و مردان سخن گفته بود،‌اما پس از تصویب عنوان شد که قتل غیرعمد که ناشی از یک امر اتفاقی و تصادفی است دیه زن و مرد برابر است امادر خصوص قتل های عمدی و با سوءنیت،‌دیه زن نصف دیه مرددر نظر گرفته  می شود.

,

حذف زندان برای مهریه بیش از110 سکه:

, حذف زندان برای مهریه بیش از110 سکه:,

مهریه های نامتعارف از دلایل تصویب این پیشنهاد به عنوان یکی از ماده های قانون حمایت از خانوادهدر نظر گرفته شد که بر اساس این طرح،‌زندان تنها برای مهریه هایی تا سقف 110 سکه به اجرا گذشته می شود.

,

این موضوع همانند بسیاری از موضوعات دیگر واکنش های مختلفی به همراه داشت و مخالفان این طرح معتقد بودند این قانون شرایط زنان را سخت تر از قبل می کنند و نمیتوان با برخورد این چنینی، مهریه هاینامتعارف را متوقفل کرد. اما موافقان معتقد بودند این راهی است تاا دیگر به اندازه تااریخ تولد عروس و یا این چنین مواردی مهریه تعیین نشود و دراستحکام چارچوب خانواده نیز این امر تاثیرگذار است.

,

افزایش مرخصی زایمان:

, افزایش مرخصی زایمان:,

بر اساس تبصره ماده دو قانون تنظیم خانواده که در دولت احمدی نژاد طرح و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید،‌مرخصی زایمان برای مادران شاغل از شش به 9 ماه افزایش یافت. طبق این قانون همسر زنان شاغل که از مرخصی زایمان استفاده می کنند نیز از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می شوند.

,

حذف رشته های دانشگاهی:

, حذف رشته های دانشگاهی:,

تفکیک جنسیتی از مهمترین اقدامات این هشت سال بود. هم‌زمان در راستای اجرای طرح محدودیت تحصیل زنان٬ در دفترچه انتخاب رشته سال ۱۳۹۱ هم مشخص شد که زنان از تحصیل رایگان و دولتی در برخی از رشته ها از جمله رشته‌‌هایی مثل علوم قضایی٬ مهندسی راه آهن٬ مدیریت ارتباطات و اطلاعات٬ کاردانی فوریت‌های پزشکی٬ علوم سیاسی شاخه مطالعات امنیتی و مهندسی نفت به طور کامل منع شده‌اند .

,

دلایلی نظیر سختی رشته یا کاربردی نبودن آن برای زنان در مثبت جلوه دادن این کار مطرح شد.

,

جمعیت وتنظیم خانواده

, جمعیت وتنظیم خانواده,

احمدی نژاد در شروع دولت دوم خود ضمن انتقاد از سیاست کنترل جمعیت، لایحه ای به مجلس شورای اسلامی داد که در مواردی فرزندان چهارم و بعد از آن هم بتوانند از امنتیازات قانونی برخوردار شوند. کمی بعدتر احمدی نژاد با انتقاد از شعار "دو بچه کافی است" گفت که با اجرای این سیاست کنترل جمعیت تا ۴۰ سال دیگر نامی از ملت ایران باقی نمی‌ماند.

,

با پیگیری‌های رییس دولت دهم؛ قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید که براساس این قانون، کلیه محدودیت‌های مقرر در قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب 26 اردیبهشت 1372 و اصلاحات آن و سایر قوانین که براساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده است، لغو می ‌شود.

, .,

پیش از این نیز در اوایل انتقلاب برنامه کنترل جمعیت به دستور مسئولان متوقف شد، اما رشد جمعیت ایران در سال‌های اول انقلاب در نیمه دهه ۱۳۶۰ به ۳.۹ درصد رسید و مشکلات ناشی از رشد جمعیت باعث شد مسئولان وقت، سیاست کنترل جمعیت را در پیش بگیرند و در پی آن قانون تنظیم خانواده و کنترل جمعیت درسال 1372 به تصویب مجلس رسید.

,

انتهای پیام/

]
با نزدیک شدن به پایان دولت دهم، نگاهی اجمالی به هشت اتفاق در حوزه زنان شامل "قانون حمایت از خانواده"؛‌ "انتخاب وزیر زن"، "دیه زنان"،‌"حذف زندان برای مهریه بیش از 110 سکه"؛ "‌افزایش مرخصی زایمان"،‌ "حذف برخی رشته های دانشگاهی برای زنان" و "جمعیت و تنظیم خانواده" می اندازیم که در دولت احمدی نژاد اتفاق افتاد.