گزینه روحانی برای وزارت نفت اعلام شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، منصور معظمی در مورد گزینه نهایی دولت روحانی برای وزارتخانه نفت اعلام کرد: گزینه نهایی آقای زنگنه است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت افزود: ان شاءالله مجلس شورای اسلامی نیز به آقای زنگنه رای اعتماد می دهند تا وی به عنوان وزیر نفت کار خود را شروع کند.

,

معظمی همچنین با ابراز امیدواری برای موفقیت وزیر نفت جدید گفت: ان شاءالله آقای زنگنه نیز در این سمت موفق باشند.

,

ویژگی‌های وزیر نفت از زبان زنگنه

,

بیژن نامدار زنگنه پیش از این در مورد ویژگی‌های وزیر نفت دولت یازدهم با اشاره به این که هم اکنون صنعت نفت کشور با مشکل "سرمایه گذاری" و "بازار" روبرو است گفته بود: فردی که قرار است به عنوان وزیر نفت انتخاب شود باید بتواند مشکلات بیرونی نفت را برای توسعه این صنعت به ویژه در بخش بالادستی نفت و گاز برطرف کند.

,

او با تاکید بر این که "افرادی باید وارد وزارت نفت شوند که حرفه‌ای و کار بلد باشند" تصریح کرد: "باید گروهبان‌هایی که الان سر کار هستند بروند کار گروهبانی کنند تا ژنرال‌ها کارها را انجام دهند."

,

زنگنه در پاسخ به این سوال که این گفته شما به معنی انتخاب وزیر نفت از بدنه صنعت نفت است؟ گفت: نه، الان از بدنه کسی باقی نمانده است.

,

وزیر نفت دوره اصلاحات در مورد لزوم سابقه حضور وزیر نفت در صنعت نفت نیز اظهار کرد: اگر وزیر جدید نفت سابقه حضور در این صنعت را داشته باشد بهتر است اما الزاما نباید این گونه باشد.

,

وی ادامه داد: فردی که قرار است برای سمت وزارت نفت انتخاب شود باید مدیر ارشدی باشد که بتواند علاوه بر داشتن فهم و توان اجرایی خوب، فهم سیاسی هم داشته باشد.

,

زنگنه در مورد این که کمتر مدیری در کشور وجود دارد که علاوه بر داشتن توان اجرای و فهم سیاسی با صنعت نفت آشنا باشد تاکید کرد: "اصل مدیریت از شناخت صنعت نفت مهم‌تر است."

,

این وزیر اسبق نفت با اشاره به این که "در حال حاضر برخی از افرادی که برای سمت وزارت نفت مطرح می‌شوند به درد این کار نمی‌خورند" گفت: تعداد خیلی خیلی اندکی هستند که می توانند این کار را انجام دهند.

,

سوابق زنگنه : از فرهنگ تا نفت

,

 بیژن نامدار زنگنه 61 ساله متولد شهر کرمانشاه است . وی تحصیلات ابتدایی و دوره اول متوسطه را در زادگاه خود ادامه داد و دوره دوم متوسطه را تا اخذ دیپلم در تهران به پایان رساند.

,

زنگنه در سال 1350 به دانشکده فنی دانشگاه تهران رفت و در سال 1356 با درجه فوق لیسانس مهندسی راه و ساختمان فارغ التحصیل شد.

,

او حضور خود در دولت را از سال 1359 آن هم با سمت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد و در آبان ماه سال 1361 به عضویت شورای مرکزی این نهاد درآمد.

,

شیخ الوزرا با 20 سال وزارت

,

زنگنه از سال 1364 تا 1384 در دولت‌های مختلف سمت وزارت را برعهده داشت که همین موضوع موجب شد در برخی رسانه ها لقب "شیخ الوزرا" را به او دهند.

,

شرح وزارت وی به ترتیب در دولت های چهارم تا هشتم در ذیل آمده است:

,

وزیر جهاد سازندگی (1364 - 1368) / دولت چهارم – آیت الله سید علی خامنه ای

,

وزیر نیرو (1368 - 1376) /دولت پنجم و ششم/ آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی

,

وزیر نفت (1376 – 1384)/ دولت هفتم و هشتم/ حجت الاسلام سید محمد خاتمی

,

همچنین از دیگر مناصب دولتی زنگنه می توان از عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام (1375 - 1390) و عضویت در شورای اقتصاد (1362 - 1384) نام برد.

,

وی همچنین عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده و هم اکنون عضویت بنیاد باران را هم دارد.

,

منبع:ایسنا

,

انتهای پیام/ن

]
معاون اسبق وزیر نفت از نهایی شدن نام، بیژن نامدار زنگنه برای تصدی بر وزارتخانه نفت خبر داد.