مردم‌سالاری در ایران نهادینه شده است/تشکر روحانی از احمدی‌نژاد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور در سخنانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری که با حضور مقامات عالیرتبه کشوری و لشکری در محضر رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: خدا را سپاسگزارم که به این بنده کوچک خویش منت نهاد و او را مفتخر به رای ملت بزرگوار ایران و امضای حکم ریاست جمهوری توسط مقام معظم رهبری قرار داد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

وی افزود: تقارن این مراسم قانونی را با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به فال نیک می‌گیرم و از کلام شهید رمضان، امیرالمؤمنین علی(ع) تبرک می‌جویم که پایه‌های حکومت را به حکمت استوار دانستند.

,

رئیس جمهور گفت: انتخابات خرداد 92 گرچه با تردید و سوء‌ظن بخشی از جامعه آغاز شد، ولی با تایید و استقبال عموم مردم به پایان رسید.

,

روحانی افزود: انتخابات با شفافیت، رقابت و آرامش کامل برگزار شد که نتیجه آن برای بسیاری غافلگیرانه بود.

,

وی ادامه داد: ایران که از منظر بدخواهان قرار بود در اثر تحریم و انزوا در ستیزه‌ای داخلی فرو غلطد و شکافی بزرگ بین دولت و ملت ایجاد شود، با انتخابات پرشور و مشارکت گسترده اقشار مختلف مردم خالق حماسه‌ای کم‌نظیر گردید.

,

رئیس جمهور گفت:‌ این انتخابات فرآیندی بود که با اتکا به خرد جمعی و مشارکت همه فعالان پایبند نظام به گونه‌ای شکل گرفت که نشانگر بلوغ نظام و بازسازی هرچه بیشتر اعتماد بین حاکمیت و مردم بود.

,

روحانی افزود: همه مردم و نخبگان جامعه، منافع ملی و شرایط کشور را بخوبی درک کردند و در راه سربلندی میهن قدم نهادند.

,

وی تصریح کرد: ‌این انتخابات نتیجه شکاف بین مردم و حاکمیت نبود چرا که مردم ایران شخصی را به عنوان رئیس جمهور خود برگزیدند که سال‌ها در مسئولیت‌های خطیر نظام انجام وظیفه کرده است.

,

رئیس جمهور گفت:‌ این انتخابات نشانگر عزت‌خواهی مردم ایران بود و این واقعیت را مورد تاکید قرار داد که مردم‌سالاری در ایران نهادینه شده و ماندگار است و انقلاب اسلامی از پختگی و بلوغ و ثبات لازم برخوردار است.

,

حجت‌الاسلام روحانی افزود: فرآیندهای مردم‌سالاری در ایران پس از انقلاب اسلامی تثبیت شده و از روندی بسیار شایسته و مناسب برخوردار است.

,

وی اضافه کرد: مشارکت بالا، برگزاری سالم و بدون حاشیه انتخابات و شعارها و سیاست‌های نامزدها و حجم گسترده بحث و نقد در جریان انتخابات همگی نشان‌دهنده فرآیندی رو به کمال در جمهوریت و اسلامیت نظام بود.

,

رئیس جمهور اظهار داشت: مردم در انتخابات 24 خرداد حماسه‌ای بزرگ آفریدند و با حضور کم نظیر خود در کنار صندوق آرا از شکاف‌های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی فرو کاستند و بر وفاق و همگرایی ملت و منزلت بیشتر جهانی و منطقه‌ای ایران تاکید کردند.

,

روحانی افزود: نشاط، امید و اعتمادی که از دل این انتخابات برآمد سرمایه اجتماعی جدیدی را برای ایران مهیا کرد.

,

وی در تبیین این سرمایه اجتماعی تصریح کرد: این سرمایه ای بود که نه تنها دفع و رفع مخاطرات و تهدیدات مختلف را از دامان کشور ممکن ساخت، بلکه فرصت‌های جدیدی را برای جهش و روند پیشرفت و توسعه همه جانبه و هدفمند کشور بوجود آورد.

,

رئیس جمهور اظهار داشت: اگرچه انگشت امید بر انتخابات یازدهم بیشتر به گفتمانی نشانه رفت که در برنامه‌های این بنده کوچک متبلور بود، اما باید عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فراوانی را در پیدایش این وضع دخیل دانست.

,

روحانی افزود: باید قدردان رهبری معظم نظام و حضور فعال و مؤثر همه گروه‌ها و اقشار و طبقات اجتماعی و نقش‌آفرینی شخصیت‌های برجسته، علما، مراجع و نخبگان و جریانات سیاسی کشور بود.

,

رییس‌جمهور ادامه داد:‌همه شهروندان ایرانی با آرا و افکار مختلف و با گرایش‌های متنوع سیاسی دست به کار شدند و امید و اعتمادی بزرگ در متن نظام حضور یافت.

,

وی تصریح کرد: به یقین مسئولیت محوری من نیز از این پس حفظ همین عشق و امید و اعتماد مردم خواهد بود.

,

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم در این انتخابات شگفتی آفریدند اظهار داشت: پس از این نوبت ما مسئولان است که پیام این تحول و تغییر را بپذیریم و در همه سطوح نظام متعهد به احترام به آن باشیم.

,

وی با اشاره به اینکه حقوق و تکالیف میان مردم و حکومت در همین جا معنا پیدا می‌کند گفت: تفسیر چیستی و چرایی مشارکت و رأی مردم ضرورتی است که پیش‌روی سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و مسئولان نظام قرار دارد.

,

روحانی ابراز امیدواری کرد که اندیشمندان، محققان و نهادهای علمی و مدنی دولت را در انجام مورد فوق یاری کند.

,

رئیس جمهور اضافه کرد: حداقل انتظار مردم در این انتخابات از دولت جدید ایجاد ثبات و آرامش در همه زمینه‌ها و رفع دغدغه‌ها و تنگناهای مختلفی است که امروز کشور با آن مواجه است.

,

وی با بیان اینکه من توانمندی دولت را در تقویت پایگاه‌های اجتماعی و پایبندی به عهد و پیمانی که با مردم بسته است می‌دانم خاطرنشان کرد: لازمه این پایبندی وفاداری و راستگویی در برابر مردم است.

,

روحانی ادامه داد: در آیین ما اساس دینداری ادای امانت و پایبندی به عهد و پیمان است؛ راستگویی سبب اصلاح امور و دروغگویی سبب تباهی کارهاست.

,

رئیس جمهور با بیان اینکه این دولت بر عهد خود در شکوفا کردن اخلاق اسلامی و تلاش برای تبیین و تحقق احکام نورانی اسلام وفادار خواهد بود اظهار داشت: من با حمایت و پشتوانه مردمی پا به میدان مسئولیت نهادم که خواستار تغییر و بهبود معیشت و منزلت خویش هستم.

,

روحانی اضافه کرد: مردمی که می‌خواهند بهتر زندگی کنند، مردمی که می‌خواهند از فقر، فساد و تبعیض به دور باشند، مردمی که می‌خواهند حرمت و کرامت بیشتری داشته باشند، مردمی که می‌خواهند در فضای آزاد معنوی و عقلانی رشد کنند و مردمی که می‌خواهند به آینده مطمئن امیدوار باشند.

,

وی خواسته‌های مردم را به حق دانست و گفت: اگر چه برآوردن همه این خواسته‌ها به یکباره امکان‌پذیر نیست؛ البته دولت خواهد کوشید داشته‌ها، نداشته‌ها و عوامل مساعد و نامساعد پیش‌رو را با صراحت و صداقت با مردم در میان بگذارد و برای گذر از تنگناها از قوای دیگر و مردم استمداد جوید.

,

رئیس جمهور ادامه داد: جامعه ما به ویژه نسل جوان باید مدام سازوکارهای گفتگو، حق دانستن و در جریان امور بودن را به کار بندند تا در نخواستن‌های عقلانی قانع و برخواستن‌های لازم ترغیب شوند.

,

روحانی با بیان اینکه استمرار امید و اعتماد مردم کلید حل مشکلات موجود کشور است گفت: این فضا و فرصت را می‌توان با رویکردهای تعاملی نگه داشت؛ کشور به عزم ملی برای دور شدن از افراط و افراطی‌گری و سیاست‌گذاری و مدیریت و تمرکز بر حاکمیت قانون و قانون‌گرایی نیاز دارد.

,

رئیس جمهور با بیان اینکه گفتمان و برنامه‌ای که در انتخابات از رأی اکثریت جامعه برخوردار شد نیز همین بود اظهار داشت: این گفتمان اعتدال و تعامل بود که سخن مشترک همه جریان‌ها و نیروهای سیاسی و اجتماعی است که هم دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی را پاس می‌دارند و به تلاش‌های دولت‌های پس از انقلاب حرمت می‌نهند و هم دغدغه وضعیت فعلی کشور و کاستی‌ها و تنگناهای موجود در شرایط کنونی را دارند.

,

وی با بیان اینکه اعتدال مشخصه بارز فرهنگ ایرانی - اسلامی است خاطرنشان کرد: اعتدال به معنای عدول از اصول و محافظه‌کاری در برابر تغییر و تحول نیست بلکه اعتدال رویکردی خردمندانه، فعالانه و صبورانه در جامعه برای دور شدن از ورطه افراط و تفریط است.

,

روحانی ادامه داد: مسیر استقرار و استمرار مردم‌سالاری دینی از اعتدال می‌گذرد و تحول‌خواهی نیز بر مدار اعتدال می‌چرخد؛ اعتدال همان تحقق مشیت الهی است که برای این امت وسط بودن را برگزیده است.

,

رئیس جمهور گفت که مولایمان علی (ع) فرموده است، مشی تان میانه‌روی و اعتدال و مقصدتان رشد و پیشرفت باشد.

,

روحانی ادامه داد: ‌بر اساس رویکردی که در انتخابات داشتم و دانش و تجربه اندکی که در عرصه های مختلف انقلاب و مسئولیت‌ها بدست آوردم، خود را موظف می‌دانم که این مفهوم را در قالب برنامه‌ها و اقدامات اجرایی دولت پی بگیرم.

,

وی افزود: من به مشی اخلاقی و رفتار فردی اعتدال سخت پایبندم اما سیاست‌های اعتدالی برای اداره کشور را فراتر از آن می‌دانم. اصلی‌ترین جنبه کابرد اعتدال آن دسته از اقدامات و برنامه‌های دولت خواهد بود که وجهه ساختاری دارند و توانایی دولت را در پاسخگویی به نیازهای جامعه بالا می‌برند.

,

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: پس باید عدم تعادل‌های ساختاری کشور را با آسیب‌شناسی‌های علمی به درستی شناخت و با اصلاحات ساختاری ظرفیت‌های فعلی نهاد دولت را در برابر جامعه تحول‌گرا ارتقاء داد.

,

روحانی در ادامه سخنانش اظهار داشت: جامعه ما در شرایط حساسی قرار دارد باید از رنج معیشت مردم کاست و فضای زندگی آنها را گشود. باید به اقتصاد بویژه تولید صنعتی و کشاورزی کشور رونقی دیگر داد. جهت‌گیری دولت، نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان خواهد بود.

,

روحانی تاکید کرد:‌ دولت بیش و پیش از هر چیزی در پی مسائل معیشتی مردم و مهار آسیب‌های اجتماعی خواهد بود و به موازات آن در عرصه روابط بین‌المللی گام‌های جدیدی برای ارتقای منزلت ایران بر اساس تأمین منافع ملی و رفع تحریم‌های ظالمانه کنونی برخواهد داشت.

,

وی ادامه داد: اگرچه تنگناها و مشکلات کشور فراوان است اما افق‌های آینده روشن و امیدبخش است. اگر خلق حماسه سیاسی با تدبیر رهبری معظم انقلاب و امید ملت ما میسر شد، خلق حماسه اقتصادی نیز ممکن خواهد بود. جامعه ما ظرفیت‌های شناخته و ناشناخته زیادی دارد.

,

رئیس جمهور گفت: به سرمایه‌های معنوی و مادی این کشور می‌توان تکیه کرد، بگذاریم که فضا و فرصت خدمت برای همه ایرانیانی که دل در گرو این مرز و بوم دارند، باز شود. بگذاریم که شایستگان به ملت خدمت کنند، بگذاریم سینه‌ها از کینه‌ها پاک شود، بگذاریم آشتی جای قهر و دوستی جای دشمنی بنشیند و بگذاریم که اسلام با چهره رحمانی ایران با چهره عقلانی‌اش، انقلاب با چهره انسانی‌اش و نظام با چهره عاطفی‌اش همچنان حماسه بیافریند.

,

روحانی خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم از خدمات دولت‌های گذشته بویژه دولت دهم و رئیس جمهور محترم سابق تقدیر و تشکر و برای همه آنها آرزوی توفیق روزافزون کنم.

,

وی اظهار داشت: در پایان بار دیگر سپاسم را تقدیم مردم بزرگی می‌کنم که در این انتخابات فراتر از قله‌های تحلیل پژوهشگران و نظریه‌پردازان ظاهر شدند و نشان دادند که وقتی کشور در شرایط حساس قرار گیرد، لحظه‌‌ای در حمایت بی‌دریغ خود از میهن و نظام درنگ نخواهند کرد دست‌های این میلیون‌ها انسان شریف را به گرمی می‌فشرم و از تمام کسانی که در انتخابات به صندوق‌های رای آری گفتند صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدوارم استحقاق اعتماد آنها را داشته باشم.

,

روحانی در پایان سخنانش گفت:‌ من سنگینی بار این رای و این تنفیذ را احساس می‌کنم و تنها و تنها به خدا پناه می‌برم و از آن دستگیر بنده‌نواز خالصانه و خاضعانه درخواست می‌کنم این بنده ضعیف خود را از شر کبر و غرور، حرص و بخل و حسد وا رهاند. خداوندا به تو پناه می‌برم از استبداد رای، عجله در تصمیم، تقدم نفع شخصی و گروهی به مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان. بارالها یاریم کن تا بنده مخلصی برای تو و خادم لایقی برای مردم باشم و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است. سخن بسیار است و مجال اندک، چه بهتر است که سخن را کوتاه کنیم و پای در ره نهیم که دراز است ره مقصد و من نوسفرم.

,

منبع:فارس

,

انتهای پیام/ن

,

 

]
رییس‌جمهور گفت: ایران که از منظر بدخواهان قرار بود بر اثر تحریم و انزوا در ستیزه‌ای داخلی فرو غلتد و شکافی بزرگ بین دولت و ملت ایجاد شود، با انتخابات پرشور و مشارکت گسترده اقشار مختلف مردم خالق حماسه‌ای کم‌نظیر گردید.