چه افرادی در 9 دوره گذشته از حوزه سنندج، دیواندره و کامیاران به مجلس راه یافته‌اند؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، بعداز انقلاب شکوه‌مند جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی در سیزدهم رجب که مصادف بد با تولد امام علی گشایش یافت و انتخابات اولین دروه مجلس شورای اسلامی در سال 1358 به فرمان امام خمینی(ره) برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,


امام خمینی به مناسبت گشایش اولین مجلس شورای اسلامی پیامی دارای 11 بند را خطاب به نمایندگان نوشت و در مهمترین بند آن گفتند:"سیاست «نه شرقی و نه غربی» را در تمام زمینه‌های داخلی و روابط خارجی حفظ کنید" .

,
,


انتخابات همچون دیگر استان‌ها در استان کردستان نیز برگزار شد و مردم با حضور در پای صندوق‌های رای 7 نفر را به مجلس شورای اسلامی فرستادند.

,
,


در این یادداشت گذری بر معرفی نمایندگان ادوار حوزه انتخابی شهرستانهای سنندج،دیواندره و کامیاران خواهیم داشت.

,
,


در اولین دور از انتخابات مجلس سید محمدامین حسنی با کسب 51درصد آرا از 107 هزار رای  و سید علی حسینی با کسب 67.8 درصد آرا از همان مقدار رای به صندوق ریخته شده به مجلس راه پیدا کنند.

,
,


فروردین سال 63 دومین انتخابات مجلس برگزار شد، سید علی حسینی دارای مدرک اجتهاد و افتاء با کسب 43.9درصد  از 56387 رای بار دیگر به مجلس راه یابد و عبدالله عطائی دارای مدرک دیپلم توانست 54.7 درصد از کل آرا را به دست آورد و به مجلس راه یابد.

,
,


انتخابات سومین مجلس در فروردین سال 67 برگزار شد و در این حوزه انتخابی عبدالکریم احمدنژاد مشاور فعلی استاندار کردستان دارای مدرک لیسانس توانست با کسب 47.1 درصد از 111991 راهی مجلس سوم شود.

,
,


در چهارمین مجلس شورای اسلامی که انتخابات آن در اردیبهشت سال 71 برگزار شد. سید معروف صمدی توانست از 107هزار رای 47درصد آرا را کسب نماید و همراه با محمدرضا رحیمی که حدود 40 درصد از آرا را کسب نموده بود راهی بهارستان شود. اما در مهر سال 72 محمدرضا رحیمی استعفا کرد و از طرف دولت وقت به عنوان استاندار کردستان معرفی شد و در میان دوره ای عبدالکریم احمدنژاد به جای وی به عنوان نماینده این حوزه به مجلس رفت.

,
,


انتخابات پنجمین مجلس در اسفند 74 برگزار شد و در این حوزه حدود 199 هزار نفر پای صندوق های رای رفتند در نتیجه بهاءالدین ادب دارای فوق لیسانس راه و ساختمان با کسب 41.6 درصد آرا و سید معروف صمدی با کسب 41.5 درصد به عنوان نمایندگان مردم در این حوزه راهی مجلس شدند.

,
,


در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی بهاالدین ادب بار دیگر توانست رای اعتماد را از مردم بگیرد و به همراه جلال جلالی زاده که توانسته بود از 215 هزار رای  38 درصد آرا را به دست آورد راهی مجلس شود.

,
,


در هفتمین دوره مجلس که کردستان شاهد کمترین مشارکت در انتخابات بود هوشنگ حمیدی کارشناس ارشد حقوق خصوصی توانست در مرحله اول به مجلس راه یابد و انتخاب نفر دوم به دور دوم کشیده شود. در دور دوم امین شعبانی دارای مدرک کارشناسی برنامه ریزی توانست با کسب 53 درصد آرا در تقابل با مرتضی زرینگل پیروز و راهی مجلس شود.

,
,


در هشتمین دوره که در اسفند 86 برگزار شد امین شعبانی بار دیگر رای اعتماد از مردم گرفت و به همراه عبدالجبار کرمی دارای مدرک دکترای پزشکی که 37 درصد آرای مردم را به دست آورده بود به مجلس راه یابد.

,
,


در مرحله اول نهمین دوره مجلس چهار نفر به مرحله دوم راه یافتند و در دور دوم سالار مرادی دارای مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی و سیداحسن علوی دارای فوق لیسانس عمران توانستند در رقابت با محمد الله مرادی و مهدی فرشادان پیروز شوند و به عنوان نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران به مجلس راه یابند.

,
,


در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 91 نفر در حوزه سنندج،دیواندره و کامیاران ثبت نام کردند از این تعداد 7 نفر قبلا در مجلس حضور داشته‌اند و یازده نفر از بانوان کردستان هستند.

,
,


شهرستان سنندج دارای 450167 نفر جمعیت و مرکز استان کردستان است از این تعداد 334 هزار و نهصد و سی و دو نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد 168 هزار و 577 نفر مرد و مابقی زن هستند.

,
,


شهرستان دیواندره دارای 81 هزار و 639 نفر جمعیت در 90 کیلومتری مرکز استان واقع است از این تعداد 56 هزار و یکصد و پنج نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد نصف زن و نصف مرد هستند.

,
,


شهرستان کامیاران با جمعیت 105 هزار و 996 نفر است از این تعداد 74872 نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

,
,


کل حوزه دارای 465 هزار و 909 رای است که مردم می‌توانند با حضور در پای صندوق‌های رای دو نفر را راهی مجلس شورای اسلامی بکنند.

,
,


تهیه و تنظیم: هیوا محمدپور

,
,

انتهای پیام/م

]
در این مطلب به بررسی انتخابات 9 دوره گذشته مجلس شورای اسلامی از حوزه سنندج، دیواندره و کامیاران پرداخته ایم.