نگاهی به جایگاه معاون اول رییس جمهور در نظام جمهوری اسلامی ایران
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا؛ پس از  رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور دومین مقام عالی رتبه درهیات وزیران است که وظیفه اداره هیات وزیران در غیاب رییس جمهور و مسئولیت هماهنگی سایر معاونان رییس جمهور رابر عهده دارد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

معاون اول رییس جمهور مانند دیگر معاونان وی از سوی رییس جمهور انتخاب می شود و احتیاجی به رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی ندارد.

,

حتی در صورت فوت، عزل، استعفا،‌ غیبت و یابیماری بیش از دو ماه رییس جمهور و یادر مواردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رییس جمهور بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، مسئولیت ها و اختیارات بر عهده معاول اول قرار می گیرد و او به همراه روسای قوه مقننه و قضاییه در مدت کمتر از 50 روز انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می کنند.

,

 

,

این مقام در اصلاح قانون اساسی سال 1368 و بعداز حذف پست نخست وزیری به قوه مجریه اضافه شد که به طور مختصر به افرادی که تاکنون در این سمت بوده اند می پردازیم:

,

1)      حسن حبیبی اولین شخصی بود که معاون اولی رییس جمهور را در دولت هاشمی رفسنجانی سیدمحمد خاتمی یعنی از دهم مرداد 1368 تا 20 مرداد 1380 این پست را عهده دار بود. وی متولد 1315 بود و در سال 1391 دارفانی را وداع گفت.

,

2)      محمدرضا عارف متولد 1330 از یزد نیز در دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی یعنی از 21 مرداد 1380 تا 20 مرداد 1384 عهده دار معاون اولی ریاست جمهوری بود.

,

3)      پرویز داوودی نیز از 21 مرداد 1384 تا 26 تیر 1388 در این مقام منصوب بود.

,

4)      اسفندیار رحیم مشایی نیز  از تاریخ 27 تیر تا هفتم مرداد 88 یعنی فقط یازده روز به عنوان معاون اول بود که با توصیه مقام معظم رهبری از این سمت عزل شد.

,

5)      محمدرضارحیمی نیز از 22 شهریور 88 تا 14 مرداد 92 به عنوان معاول اول رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

,

6)      امروز یعنی 14 مرداد 92 نیز حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران طی حکمی، اسحاق جهانگیری، حکمی از طرف رییس جمهور به عنوان معاول اول رییس جمهور منصوب شد

,

 

,

وی که در سال 1336 در کوهشاه در شمال شرق استان هرمزگان متولد شده،‌ پس از پایان تحصیلات متوسطه در دانشگاه صنعتی شریف به تحصیل پرداخت و موفق به اخذ مدرک کارشناسی فیزیک و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع شد.

,

جهانگیری بعداز پیروزی انقلاب اسلامی به جهاد سازندگی ریگان بم پیوست و بعد از مدتی به عنوان مسئول جهادسازندگی جیرفت مشغول به کار شد و به عضویت شورای مرکزی استان کرمان منصوب شد و تااواسط سال 1363 در جهادکشاورزی مشغول به کار بود.

,

او از سال 1363 تا 1370 نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی در دوره های دوم و سوم ‌بود و از سال 1371 به مدت چهار سال به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد.

,

جهانگیری از سال 1376 تا1384 نیز وزیرصنت و معدن در دولت های هفتم و هشتم بود.

,

انتهای پیام/

]
پس از رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور دومین مقام عالی رتبه درهیات وزیران است که وظیفه اداره هیات وزیران در غیاب رییس جمهور و مسئولیت هماهنگی سایر معاونان رییس جمهور رابر عهده دارد.