به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معصومه حکیمیان، کارشناس مسائل فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس با اشاره به اینکه سبک زندگی فاطمی نه تنها در قرن 21 کاربرد دارد بلکه هزاران سال بَعد نیز بهترین الگو برای زندگی بشر است، خاطرنشان کرد: سوء تفاهمات و سهل انگاری صورت گرفته در رابطه با معرفی و شناخت سبک زندگی فاطمه(س) باعث شده برخی از سیاسیون این مدل از سبک زندگی را در زمان حال فاقد کاربرد بدانند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,معرفی یک - چهام زندگی حضرت زهرا(س)!
وی با بیان اینکه ما در ترویج سبک زندگی فاطمی یا اصلا کار نکرده یا ناقص کار کردهایم، افزود: حضرت فاطمه(س) 18 سال زندگی کردند ولی من به جرأت میگویم که علما، فضلا و نویسندگان 4 ساعت از 18 سال زندگی ایشان را گفته و مابقی عمر حضرت زهرا(س) با اینکه سر تا سرش درس بوده با غفلت رو به رو شده است.
وی گفت: جامعه تلنگری لازم دارد که مجددا به این سبک توجه کرده و آن را سر سفره مردم بیاورد.
حضور اجتماعی پررنگ و مدبرانه حضرت فاطمه(س)
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت از مهمترین ابعاد سبک زندگی فاطمی که جا دارد با توجه به بحث روز به آن توجه بیشتری شود را «حضور اجتماعی» حضرت زهرا(س) دانست و اظهارداشت: اخیرا مباحثی مطرح میشود مبنی براینکه عدهای علاقمند هستند زنان را کنج خانه بنشانند! و عدهای اصرار دارند که حضرت فاطمه(س) شوند! گویی از نظر این افراد، حضرت فاطمه(س) خانه نشین بودند! که این بحث یک دروغ بزرگ است، منطبق بر فرمایشات مقام معظم رهبری در الگوی سوم، حضور اجتماعی حضرت فاطمه(س) در جامعه بسیار پُررنگ و مدبرانه بوده است.
حکیمیان در توضیح این مطلب گفت: حضرت فاطمه(س) همچنان که سنگر خانواده را به خوبی و با ظرافت پیگیری میکردند در رابطه با حضور اجتماعی هم کم نمیگذاشتند به همین دلیل معتقدم، بحث حضور اجتماعی ایشان باید خیلی دقیق، کارشناسانه و مستند برای مردم بیان شود.
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت، مهمترین نکته در حضور اجتماعی حضرت زهرا(س) را این دانست که ایشان با توجه به شخصیت برجستهای که داشتند به عنوان مادر و همسر؛ با نگاه بسیار عمیق و دقیقی به زندگیشان توجه کرده و ظریفترین نکات را در رابطه با تربیت فرزند رعایت میکردند و علاوه بر آن حضور اجتماعی پُررنگی داشتند .
مشارکت در تأمین معیشت خانه مهم ترین مؤلفه سبک زندگی فاطمی
وی ادامه داد: نکته ای که در سبک زندگی حضرت زهرا(س) باید به صورت جدی به آن بپردازیم این است که ایشان از اولین ساعات شروع زندگی مشترک با حضرت علی(ع)در تأمین معیشت خانه مشارکت داشتند به طوری که در تاریخ آمده است؛ اولین غذای مشترکی که تهیه شد از دسترنج زحمت فاطمه( س) در ریسیدن پشم و تهیه خوراک بود .
حکیمیان تأکید کرد: هیچکس بهتر از حضرت علی(ع) قوانین مواجه شدن با خانواده و رفتار با همسر را نمی دانست و هیچ کس بهتر از حضرت فاطمه(س) از حقوق یک زن در خانه خبر نداشت و با این حال فراتر از وظایف شرعی و قانونی خود به طرف مقابل خدمت کرده و توقعی هم در قبال آن نداشتند؛ وظایف و حقوق قانونی جای خود را دارد ولی سبک و منش زندگی حضرت فاطمه(س) الگویی جهانی است که فراتر از قوانین پیرامون این مسائل است.
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه سبک زندگی حضرت فاطمه در خانه، مشارکت در تأمین معیشت خانواده بود گفت: اینجاست که میتوان گفت: اگر چه حکم شرعت تأمین مایحتاج خانواده را از وظایف همسر قرار داده است اما مشارکت با همسر در تأمین معاش خانواده بر اساس همدلی و همزبانی از کارکردهای سبک زندگی فاطمی خواهد بود؛ چیزی که امروز برخی از زنان ما با منت گذاشتن یا کسب درآمد برای خود آن را به درستی رعایت نمیکنند.
آزادی 9 برده در طول 9 سال زندگی مشترک با علی(ع)
حکیمیان گفت: حقیقت سبک زندگی فاطمی این است که حضرت فاطمه (س) با تمام توان در خانه نخ ریسی کرده و در آمد آن را مستقیم در خانه هزینه میکردند و از ساعات فراغت خود به بهترین شکل بهره بده و در طول 9 سال زندگی مشترک با درآمد خانگی خودشان 9 برده را آزاد کردند .
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت در پاسخ به سؤال مطرح در جامعه که عدهای شبه افکنی میکنند؛ فالعیت اقتصادی زن بد است یا خوب؟ اظهارداشت: وقتی ما الگویی مانند حضرت خدیجه(س) و فاطمه زهرا(س) را داریم، میتوانیم بگوییم که حضور اقتصادی و مشارکت در تولید، هیچ مغایرتی با منش اسلامی زن در جامعه ندارد.
وی ادامه داد: چرا که حضرت خدیجه قبل و بعد از ادواج با پیامبر در کار تجارت بوده و از تاجران موفق عصر خود محسوب میشدند و همینطور حضرت زهرا(س) علاوه بر کارهای خانهداری مدتی که فدک در اختیارشان بود مدیریت اجرایی فدک را بر عهده داشتند و حتی در این زمینه کارگران فدک را از بین خویشاوندان خود انتخاب کرده بودند .
اتفاق نظر علمای مسلمان و غیرمسلمان در اسوه حسنه بودن سبک زندگی فاطمی
این کارشناس مسائل فرهنگی در پایان با اشاره به اینکه دیده شده برخی از بزرگان نیز طوری صحبت میکنند که گویی حضرت فاطمه(س) مشارکت اجتماعی نداشته اند، گفت: برخی از سیاسیون از این دست صحبتها سوء استفاده کرده و به بهانه اینکه ضرورت دارد زن در جامعه امروز حضوری فعال و اجتماعی داشته باشد، میگویند: مدل فاطمی در این زمانه کاربرد ندارد! در حالی که حضرت فاطمه به سبکی زنگی میکردند که نه تنها برای قرن 21 بلکه برای هزاران سال بعد هم کاربرد دارد کافی است حقیقت سبک فاطمی را تبیین کنیم تاهوشمندترین و روشن فکرترین انسانها نیز با شناخت این سبک متعالی خود تشخص دهند سبک زندگی فاطمی بهترین سبک زندگی بشر است و در این زمینه حتی علمای غیر مسلمان هم این نکته را مورد تأکید و تأیید قرار دادهاند.
انتهای پیام/خ
معرفی یک - چهام زندگی حضرت زهرا(س)!
وی با بیان اینکه ما در ترویج سبک زندگی فاطمی یا اصلا کار نکرده یا ناقص کار کردهایم، افزود: حضرت فاطمه(س) 18 سال زندگی کردند ولی من به جرأت میگویم که علما، فضلا و نویسندگان 4 ساعت از 18 سال زندگی ایشان را گفته و مابقی عمر حضرت زهرا(س) با اینکه سر تا سرش درس بوده با غفلت رو به رو شده است.
وی گفت: جامعه تلنگری لازم دارد که مجددا به این سبک توجه کرده و آن را سر سفره مردم بیاورد.
حضور اجتماعی پررنگ و مدبرانه حضرت فاطمه(س)
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت از مهمترین ابعاد سبک زندگی فاطمی که جا دارد با توجه به بحث روز به آن توجه بیشتری شود را «حضور اجتماعی» حضرت زهرا(س) دانست و اظهارداشت: اخیرا مباحثی مطرح میشود مبنی براینکه عدهای علاقمند هستند زنان را کنج خانه بنشانند! و عدهای اصرار دارند که حضرت فاطمه(س) شوند! گویی از نظر این افراد، حضرت فاطمه(س) خانه نشین بودند! که این بحث یک دروغ بزرگ است، منطبق بر فرمایشات مقام معظم رهبری در الگوی سوم، حضور اجتماعی حضرت فاطمه(س) در جامعه بسیار پُررنگ و مدبرانه بوده است.
حکیمیان در توضیح این مطلب گفت: حضرت فاطمه(س) همچنان که سنگر خانواده را به خوبی و با ظرافت پیگیری میکردند در رابطه با حضور اجتماعی هم کم نمیگذاشتند به همین دلیل معتقدم، بحث حضور اجتماعی ایشان باید خیلی دقیق، کارشناسانه و مستند برای مردم بیان شود.
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت، مهمترین نکته در حضور اجتماعی حضرت زهرا(س) را این دانست که ایشان با توجه به شخصیت برجستهای که داشتند به عنوان مادر و همسر؛ با نگاه بسیار عمیق و دقیقی به زندگیشان توجه کرده و ظریفترین نکات را در رابطه با تربیت فرزند رعایت میکردند و علاوه بر آن حضور اجتماعی پُررنگی داشتند .
مشارکت در تأمین معیشت خانه مهم ترین مؤلفه سبک زندگی فاطمی
وی ادامه داد: نکته ای که در سبک زندگی حضرت زهرا(س) باید به صورت جدی به آن بپردازیم این است که ایشان از اولین ساعات شروع زندگی مشترک با حضرت علی(ع)در تأمین معیشت خانه مشارکت داشتند به طوری که در تاریخ آمده است؛ اولین غذای مشترکی که تهیه شد از دسترنج زحمت فاطمه( س) در ریسیدن پشم و تهیه خوراک بود .
حکیمیان تأکید کرد: هیچکس بهتر از حضرت علی(ع) قوانین مواجه شدن با خانواده و رفتار با همسر را نمی دانست و هیچ کس بهتر از حضرت فاطمه(س) از حقوق یک زن در خانه خبر نداشت و با این حال فراتر از وظایف شرعی و قانونی خود به طرف مقابل خدمت کرده و توقعی هم در قبال آن نداشتند؛ وظایف و حقوق قانونی جای خود را دارد ولی سبک و منش زندگی حضرت فاطمه(س) الگویی جهانی است که فراتر از قوانین پیرامون این مسائل است.
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه سبک زندگی حضرت فاطمه در خانه، مشارکت در تأمین معیشت خانواده بود گفت: اینجاست که میتوان گفت: اگر چه حکم شرعت تأمین مایحتاج خانواده را از وظایف همسر قرار داده است اما مشارکت با همسر در تأمین معاش خانواده بر اساس همدلی و همزبانی از کارکردهای سبک زندگی فاطمی خواهد بود؛ چیزی که امروز برخی از زنان ما با منت گذاشتن یا کسب درآمد برای خود آن را به درستی رعایت نمیکنند.
آزادی 9 برده در طول 9 سال زندگی مشترک با علی(ع)
حکیمیان گفت: حقیقت سبک زندگی فاطمی این است که حضرت فاطمه (س) با تمام توان در خانه نخ ریسی کرده و در آمد آن را مستقیم در خانه هزینه میکردند و از ساعات فراغت خود به بهترین شکل بهره بده و در طول 9 سال زندگی مشترک با درآمد خانگی خودشان 9 برده را آزاد کردند .
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت در پاسخ به سؤال مطرح در جامعه که عدهای شبه افکنی میکنند؛ فالعیت اقتصادی زن بد است یا خوب؟ اظهارداشت: وقتی ما الگویی مانند حضرت خدیجه(س) و فاطمه زهرا(س) را داریم، میتوانیم بگوییم که حضور اقتصادی و مشارکت در تولید، هیچ مغایرتی با منش اسلامی زن در جامعه ندارد.
وی ادامه داد: چرا که حضرت خدیجه قبل و بعد از ادواج با پیامبر در کار تجارت بوده و از تاجران موفق عصر خود محسوب میشدند و همینطور حضرت زهرا(س) علاوه بر کارهای خانهداری مدتی که فدک در اختیارشان بود مدیریت اجرایی فدک را بر عهده داشتند و حتی در این زمینه کارگران فدک را از بین خویشاوندان خود انتخاب کرده بودند .
اتفاق نظر علمای مسلمان و غیرمسلمان در اسوه حسنه بودن سبک زندگی فاطمی
این کارشناس مسائل فرهنگی در پایان با اشاره به اینکه دیده شده برخی از بزرگان نیز طوری صحبت میکنند که گویی حضرت فاطمه(س) مشارکت اجتماعی نداشته اند، گفت: برخی از سیاسیون از این دست صحبتها سوء استفاده کرده و به بهانه اینکه ضرورت دارد زن در جامعه امروز حضوری فعال و اجتماعی داشته باشد، میگویند: مدل فاطمی در این زمانه کاربرد ندارد! در حالی که حضرت فاطمه به سبکی زنگی میکردند که نه تنها برای قرن 21 بلکه برای هزاران سال بعد هم کاربرد دارد کافی است حقیقت سبک فاطمی را تبیین کنیم تاهوشمندترین و روشن فکرترین انسانها نیز با شناخت این سبک متعالی خود تشخص دهند سبک زندگی فاطمی بهترین سبک زندگی بشر است و در این زمینه حتی علمای غیر مسلمان هم این نکته را مورد تأکید و تأیید قرار دادهاند.
انتهای پیام/خ
معرفی یک - چهام زندگی حضرت زهرا(س)!
وی با بیان اینکه ما در ترویج سبک زندگی فاطمی یا اصلا کار نکرده یا ناقص کار کردهایم، افزود: حضرت فاطمه(س) 18 سال زندگی کردند ولی من به جرأت میگویم که علما، فضلا و نویسندگان 4 ساعت از 18 سال زندگی ایشان را گفته و مابقی عمر حضرت زهرا(س) با اینکه سر تا سرش درس بوده با غفلت رو به رو شده است.
وی گفت: جامعه تلنگری لازم دارد که مجددا به این سبک توجه کرده و آن را سر سفره مردم بیاورد.
حضور اجتماعی پررنگ و مدبرانه حضرت فاطمه(س)
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت از مهمترین ابعاد سبک زندگی فاطمی که جا دارد با توجه به بحث روز به آن توجه بیشتری شود را «حضور اجتماعی» حضرت زهرا(س) دانست و اظهارداشت: اخیرا مباحثی مطرح میشود مبنی براینکه عدهای علاقمند هستند زنان را کنج خانه بنشانند! و عدهای اصرار دارند که حضرت فاطمه(س) شوند! گویی از نظر این افراد، حضرت فاطمه(س) خانه نشین بودند! که این بحث یک دروغ بزرگ است، منطبق بر فرمایشات مقام معظم رهبری در الگوی سوم، حضور اجتماعی حضرت فاطمه(س) در جامعه بسیار پُررنگ و مدبرانه بوده است.
حکیمیان در توضیح این مطلب گفت: حضرت فاطمه(س) همچنان که سنگر خانواده را به خوبی و با ظرافت پیگیری میکردند در رابطه با حضور اجتماعی هم کم نمیگذاشتند به همین دلیل معتقدم، بحث حضور اجتماعی ایشان باید خیلی دقیق، کارشناسانه و مستند برای مردم بیان شود.
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت، مهمترین نکته در حضور اجتماعی حضرت زهرا(س) را این دانست که ایشان با توجه به شخصیت برجستهای که داشتند به عنوان مادر و همسر؛ با نگاه بسیار عمیق و دقیقی به زندگیشان توجه کرده و ظریفترین نکات را در رابطه با تربیت فرزند رعایت میکردند و علاوه بر آن حضور اجتماعی پُررنگی داشتند .
مشارکت در تأمین معیشت خانه مهم ترین مؤلفه سبک زندگی فاطمی
وی ادامه داد: نکته ای که در سبک زندگی حضرت زهرا(س) باید به صورت جدی به آن بپردازیم این است که ایشان از اولین ساعات شروع زندگی مشترک با حضرت علی(ع)در تأمین معیشت خانه مشارکت داشتند به طوری که در تاریخ آمده است؛ اولین غذای مشترکی که تهیه شد از دسترنج زحمت فاطمه( س) در ریسیدن پشم و تهیه خوراک بود .
حکیمیان تأکید کرد: هیچکس بهتر از حضرت علی(ع) قوانین مواجه شدن با خانواده و رفتار با همسر را نمی دانست و هیچ کس بهتر از حضرت فاطمه(س) از حقوق یک زن در خانه خبر نداشت و با این حال فراتر از وظایف شرعی و قانونی خود به طرف مقابل خدمت کرده و توقعی هم در قبال آن نداشتند؛ وظایف و حقوق قانونی جای خود را دارد ولی سبک و منش زندگی حضرت فاطمه(س) الگویی جهانی است که فراتر از قوانین پیرامون این مسائل است.
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه سبک زندگی حضرت فاطمه در خانه، مشارکت در تأمین معیشت خانواده بود گفت: اینجاست که میتوان گفت: اگر چه حکم شرعت تأمین مایحتاج خانواده را از وظایف همسر قرار داده است اما مشارکت با همسر در تأمین معاش خانواده بر اساس همدلی و همزبانی از کارکردهای سبک زندگی فاطمی خواهد بود؛ چیزی که امروز برخی از زنان ما با منت گذاشتن یا کسب درآمد برای خود آن را به درستی رعایت نمیکنند.
آزادی 9 برده در طول 9 سال زندگی مشترک با علی(ع)
حکیمیان گفت: حقیقت سبک زندگی فاطمی این است که حضرت فاطمه (س) با تمام توان در خانه نخ ریسی کرده و در آمد آن را مستقیم در خانه هزینه میکردند و از ساعات فراغت خود به بهترین شکل بهره بده و در طول 9 سال زندگی مشترک با درآمد خانگی خودشان 9 برده را آزاد کردند .
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت در پاسخ به سؤال مطرح در جامعه که عدهای شبه افکنی میکنند؛ فالعیت اقتصادی زن بد است یا خوب؟ اظهارداشت: وقتی ما الگویی مانند حضرت خدیجه(س) و فاطمه زهرا(س) را داریم، میتوانیم بگوییم که حضور اقتصادی و مشارکت در تولید، هیچ مغایرتی با منش اسلامی زن در جامعه ندارد.
وی ادامه داد: چرا که حضرت خدیجه قبل و بعد از ادواج با پیامبر در کار تجارت بوده و از تاجران موفق عصر خود محسوب میشدند و همینطور حضرت زهرا(س) علاوه بر کارهای خانهداری مدتی که فدک در اختیارشان بود مدیریت اجرایی فدک را بر عهده داشتند و حتی در این زمینه کارگران فدک را از بین خویشاوندان خود انتخاب کرده بودند .
اتفاق نظر علمای مسلمان و غیرمسلمان در اسوه حسنه بودن سبک زندگی فاطمی
این کارشناس مسائل فرهنگی در پایان با اشاره به اینکه دیده شده برخی از بزرگان نیز طوری صحبت میکنند که گویی حضرت فاطمه(س) مشارکت اجتماعی نداشته اند، گفت: برخی از سیاسیون از این دست صحبتها سوء استفاده کرده و به بهانه اینکه ضرورت دارد زن در جامعه امروز حضوری فعال و اجتماعی داشته باشد، میگویند: مدل فاطمی در این زمانه کاربرد ندارد! در حالی که حضرت فاطمه به سبکی زنگی میکردند که نه تنها برای قرن 21 بلکه برای هزاران سال بعد هم کاربرد دارد کافی است حقیقت سبک فاطمی را تبیین کنیم تاهوشمندترین و روشن فکرترین انسانها نیز با شناخت این سبک متعالی خود تشخص دهند سبک زندگی فاطمی بهترین سبک زندگی بشر است و در این زمینه حتی علمای غیر مسلمان هم این نکته را مورد تأکید و تأیید قرار دادهاند.
انتهای پیام/خ
معرفی یک - چهام زندگی حضرت زهرا(س)!
وی با بیان اینکه ما در ترویج سبک زندگی فاطمی یا اصلا کار نکرده یا ناقص کار کردهایم، افزود: حضرت فاطمه(س) 18 سال زندگی کردند ولی من به جرأت میگویم که علما، فضلا و نویسندگان 4 ساعت از 18 سال زندگی ایشان را گفته و مابقی عمر حضرت زهرا(س) با اینکه سر تا سرش درس بوده با غفلت رو به رو شده است.
وی گفت: جامعه تلنگری لازم دارد که مجددا به این سبک توجه کرده و آن را سر سفره مردم بیاورد.
حضور اجتماعی پررنگ و مدبرانه حضرت فاطمه(س)
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت از مهمترین ابعاد سبک زندگی فاطمی که جا دارد با توجه به بحث روز به آن توجه بیشتری شود را «حضور اجتماعی» حضرت زهرا(س) دانست و اظهارداشت: اخیرا مباحثی مطرح میشود مبنی براینکه عدهای علاقمند هستند زنان را کنج خانه بنشانند! و عدهای اصرار دارند که حضرت فاطمه(س) شوند! گویی از نظر این افراد، حضرت فاطمه(س) خانه نشین بودند! که این بحث یک دروغ بزرگ است، منطبق بر فرمایشات مقام معظم رهبری در الگوی سوم، حضور اجتماعی حضرت فاطمه(س) در جامعه بسیار پُررنگ و مدبرانه بوده است.
حکیمیان در توضیح این مطلب گفت: حضرت فاطمه(س) همچنان که سنگر خانواده را به خوبی و با ظرافت پیگیری میکردند در رابطه با حضور اجتماعی هم کم نمیگذاشتند به همین دلیل معتقدم، بحث حضور اجتماعی ایشان باید خیلی دقیق، کارشناسانه و مستند برای مردم بیان شود.
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت، مهمترین نکته در حضور اجتماعی حضرت زهرا(س) را این دانست که ایشان با توجه به شخصیت برجستهای که داشتند به عنوان مادر و همسر؛ با نگاه بسیار عمیق و دقیقی به زندگیشان توجه کرده و ظریفترین نکات را در رابطه با تربیت فرزند رعایت میکردند و علاوه بر آن حضور اجتماعی پُررنگی داشتند .
مشارکت در تأمین معیشت خانه مهم ترین مؤلفه سبک زندگی فاطمی
وی ادامه داد: نکته ای که در سبک زندگی حضرت زهرا(س) باید به صورت جدی به آن بپردازیم این است که ایشان از اولین ساعات شروع زندگی مشترک با حضرت علی(ع)در تأمین معیشت خانه مشارکت داشتند به طوری که در تاریخ آمده است؛ اولین غذای مشترکی که تهیه شد از دسترنج زحمت فاطمه( س) در ریسیدن پشم و تهیه خوراک بود .
حکیمیان تأکید کرد: هیچکس بهتر از حضرت علی(ع) قوانین مواجه شدن با خانواده و رفتار با همسر را نمی دانست و هیچ کس بهتر از حضرت فاطمه(س) از حقوق یک زن در خانه خبر نداشت و با این حال فراتر از وظایف شرعی و قانونی خود به طرف مقابل خدمت کرده و توقعی هم در قبال آن نداشتند؛ وظایف و حقوق قانونی جای خود را دارد ولی سبک و منش زندگی حضرت فاطمه(س) الگویی جهانی است که فراتر از قوانین پیرامون این مسائل است.
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه سبک زندگی حضرت فاطمه در خانه، مشارکت در تأمین معیشت خانواده بود گفت: اینجاست که میتوان گفت: اگر چه حکم شرعت تأمین مایحتاج خانواده را از وظایف همسر قرار داده است اما مشارکت با همسر در تأمین معاش خانواده بر اساس همدلی و همزبانی از کارکردهای سبک زندگی فاطمی خواهد بود؛ چیزی که امروز برخی از زنان ما با منت گذاشتن یا کسب درآمد برای خود آن را به درستی رعایت نمیکنند.
آزادی 9 برده در طول 9 سال زندگی مشترک با علی(ع)
حکیمیان گفت: حقیقت سبک زندگی فاطمی این است که حضرت فاطمه (س) با تمام توان در خانه نخ ریسی کرده و در آمد آن را مستقیم در خانه هزینه میکردند و از ساعات فراغت خود به بهترین شکل بهره بده و در طول 9 سال زندگی مشترک با درآمد خانگی خودشان 9 برده را آزاد کردند .
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت در پاسخ به سؤال مطرح در جامعه که عدهای شبه افکنی میکنند؛ فالعیت اقتصادی زن بد است یا خوب؟ اظهارداشت: وقتی ما الگویی مانند حضرت خدیجه(س) و فاطمه زهرا(س) را داریم، میتوانیم بگوییم که حضور اقتصادی و مشارکت در تولید، هیچ مغایرتی با منش اسلامی زن در جامعه ندارد.
وی ادامه داد: چرا که حضرت خدیجه قبل و بعد از ادواج با پیامبر در کار تجارت بوده و از تاجران موفق عصر خود محسوب میشدند و همینطور حضرت زهرا(س) علاوه بر کارهای خانهداری مدتی که فدک در اختیارشان بود مدیریت اجرایی فدک را بر عهده داشتند و حتی در این زمینه کارگران فدک را از بین خویشاوندان خود انتخاب کرده بودند .
اتفاق نظر علمای مسلمان و غیرمسلمان در اسوه حسنه بودن سبک زندگی فاطمی
این کارشناس مسائل فرهنگی در پایان با اشاره به اینکه دیده شده برخی از بزرگان نیز طوری صحبت میکنند که گویی حضرت فاطمه(س) مشارکت اجتماعی نداشته اند، گفت: برخی از سیاسیون از این دست صحبتها سوء استفاده کرده و به بهانه اینکه ضرورت دارد زن در جامعه امروز حضوری فعال و اجتماعی داشته باشد، میگویند: مدل فاطمی در این زمانه کاربرد ندارد! در حالی که حضرت فاطمه به سبکی زنگی میکردند که نه تنها برای قرن 21 بلکه برای هزاران سال بعد هم کاربرد دارد کافی است حقیقت سبک فاطمی را تبیین کنیم تاهوشمندترین و روشن فکرترین انسانها نیز با شناخت این سبک متعالی خود تشخص دهند سبک زندگی فاطمی بهترین سبک زندگی بشر است و در این زمینه حتی علمای غیر مسلمان هم این نکته را مورد تأکید و تأیید قرار دادهاند.
انتهای پیام/خ
معرفی یک - چهام زندگی حضرت زهرا(س)!
, معرفی یک - چهام زندگی حضرت زهرا(س)!,وی با بیان اینکه ما در ترویج سبک زندگی فاطمی یا اصلا کار نکرده یا ناقص کار کردهایم، افزود: حضرت فاطمه(س) 18 سال زندگی کردند ولی من به جرأت میگویم که علما، فضلا و نویسندگان 4 ساعت از 18 سال زندگی ایشان را گفته و مابقی عمر حضرت زهرا(س) با اینکه سر تا سرش درس بوده با غفلت رو به رو شده است.
,وی گفت: جامعه تلنگری لازم دارد که مجددا به این سبک توجه کرده و آن را سر سفره مردم بیاورد.
,حضور اجتماعی پررنگ و مدبرانه حضرت فاطمه(س)
, حضور اجتماعی پررنگ و مدبرانه حضرت فاطمه(س) ,این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت از مهمترین ابعاد سبک زندگی فاطمی که جا دارد با توجه به بحث روز به آن توجه بیشتری شود را «حضور اجتماعی» حضرت زهرا(س) دانست و اظهارداشت: اخیرا مباحثی مطرح میشود مبنی براینکه عدهای علاقمند هستند زنان را کنج خانه بنشانند! و عدهای اصرار دارند که حضرت فاطمه(س) شوند! گویی از نظر این افراد، حضرت فاطمه(س) خانه نشین بودند! که این بحث یک دروغ بزرگ است، منطبق بر فرمایشات مقام معظم رهبری در الگوی سوم، حضور اجتماعی حضرت فاطمه(س) در جامعه بسیار پُررنگ و مدبرانه بوده است.
,حکیمیان در توضیح این مطلب گفت: حضرت فاطمه(س) همچنان که سنگر خانواده را به خوبی و با ظرافت پیگیری میکردند در رابطه با حضور اجتماعی هم کم نمیگذاشتند به همین دلیل معتقدم، بحث حضور اجتماعی ایشان باید خیلی دقیق، کارشناسانه و مستند برای مردم بیان شود.
,این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت، مهمترین نکته در حضور اجتماعی حضرت زهرا(س) را این دانست که ایشان با توجه به شخصیت برجستهای که داشتند به عنوان مادر و همسر؛ با نگاه بسیار عمیق و دقیقی به زندگیشان توجه کرده و ظریفترین نکات را در رابطه با تربیت فرزند رعایت میکردند و علاوه بر آن حضور اجتماعی پُررنگی داشتند .
,مشارکت در تأمین معیشت خانه مهم ترین مؤلفه سبک زندگی فاطمی
, مشارکت در تأمین معیشت خانه مهم ترین مؤلفه سبک زندگی فاطمی,وی ادامه داد: نکته ای که در سبک زندگی حضرت زهرا(س) باید به صورت جدی به آن بپردازیم این است که ایشان از اولین ساعات شروع زندگی مشترک با حضرت علی(ع)در تأمین معیشت خانه مشارکت داشتند به طوری که در تاریخ آمده است؛ اولین غذای مشترکی که تهیه شد از دسترنج زحمت فاطمه( س) در ریسیدن پشم و تهیه خوراک بود .
,حکیمیان تأکید کرد: هیچکس بهتر از حضرت علی(ع) قوانین مواجه شدن با خانواده و رفتار با همسر را نمی دانست و هیچ کس بهتر از حضرت فاطمه(س) از حقوق یک زن در خانه خبر نداشت و با این حال فراتر از وظایف شرعی و قانونی خود به طرف مقابل خدمت کرده و توقعی هم در قبال آن نداشتند؛ وظایف و حقوق قانونی جای خود را دارد ولی سبک و منش زندگی حضرت فاطمه(س) الگویی جهانی است که فراتر از قوانین پیرامون این مسائل است.
,این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه سبک زندگی حضرت فاطمه در خانه، مشارکت در تأمین معیشت خانواده بود گفت: اینجاست که میتوان گفت: اگر چه حکم شرعت تأمین مایحتاج خانواده را از وظایف همسر قرار داده است اما مشارکت با همسر در تأمین معاش خانواده بر اساس همدلی و همزبانی از کارکردهای سبک زندگی فاطمی خواهد بود؛ چیزی که امروز برخی از زنان ما با منت گذاشتن یا کسب درآمد برای خود آن را به درستی رعایت نمیکنند.
,آزادی 9 برده در طول 9 سال زندگی مشترک با علی(ع)
, آزادی 9 برده در طول 9 سال زندگی مشترک با علی(ع),حکیمیان گفت: حقیقت سبک زندگی فاطمی این است که حضرت فاطمه (س) با تمام توان در خانه نخ ریسی کرده و در آمد آن را مستقیم در خانه هزینه میکردند و از ساعات فراغت خود به بهترین شکل بهره بده و در طول 9 سال زندگی مشترک با درآمد خانگی خودشان 9 برده را آزاد کردند .
,این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت در پاسخ به سؤال مطرح در جامعه که عدهای شبه افکنی میکنند؛ فالعیت اقتصادی زن بد است یا خوب؟ اظهارداشت: وقتی ما الگویی مانند حضرت خدیجه(س) و فاطمه زهرا(س) را داریم، میتوانیم بگوییم که حضور اقتصادی و مشارکت در تولید، هیچ مغایرتی با منش اسلامی زن در جامعه ندارد.
,وی ادامه داد: چرا که حضرت خدیجه قبل و بعد از ادواج با پیامبر در کار تجارت بوده و از تاجران موفق عصر خود محسوب میشدند و همینطور حضرت زهرا(س) علاوه بر کارهای خانهداری مدتی که فدک در اختیارشان بود مدیریت اجرایی فدک را بر عهده داشتند و حتی در این زمینه کارگران فدک را از بین خویشاوندان خود انتخاب کرده بودند .
,اتفاق نظر علمای مسلمان و غیرمسلمان در اسوه حسنه بودن سبک زندگی فاطمی
, اتفاق نظر علمای مسلمان و غیرمسلمان در اسوه حسنه بودن سبک زندگی فاطمی,این کارشناس مسائل فرهنگی در پایان با اشاره به اینکه دیده شده برخی از بزرگان نیز طوری صحبت میکنند که گویی حضرت فاطمه(س) مشارکت اجتماعی نداشته اند، گفت: برخی از سیاسیون از این دست صحبتها سوء استفاده کرده و به بهانه اینکه ضرورت دارد زن در جامعه امروز حضوری فعال و اجتماعی داشته باشد، میگویند: مدل فاطمی در این زمانه کاربرد ندارد! در حالی که حضرت فاطمه به سبکی زنگی میکردند که نه تنها برای قرن 21 بلکه برای هزاران سال بعد هم کاربرد دارد کافی است حقیقت سبک فاطمی را تبیین کنیم تاهوشمندترین و روشن فکرترین انسانها نیز با شناخت این سبک متعالی خود تشخص دهند سبک زندگی فاطمی بهترین سبک زندگی بشر است و در این زمینه حتی علمای غیر مسلمان هم این نکته را مورد تأکید و تأیید قرار دادهاند.
,انتهای پیام/خ
,]