مقایسه آماری سهم احزاب سیاسی، میانگین سنی و تخصص گرایی کابینه روحانی با سه دولت قبل+نمودار
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا   یکشنبه این هفته حجت الاسلام حسن روحانی لیست کابینه پیشنهادی خود را در مراسم تحلیف تقدیم مجلس کرد. کابینه پیشنهادی روحانی، از شخصیت های سرشناش سیاسی کشور تشکیل شده است. مدیرانی که قرار است کلید های روحانی برای بازگشایی از قفلهای کشور باشند، همگی از مدیران سالهای نه چندان دور کشور هستند. وزرایی که از حلقه بسته مدیران گذشته بوده که در دولت های قبل از دولت نهم و دهم همواره در پست های بالای مدیریتی قرار داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

از این رو به نظر می رسد چیدمان کابینه روحانی بیشتر شبیه یار کشی یک تیم فوتبال باشد تا گزینشی تخصص محور . روحانی برای عمل به وعده خود مبنی بر دولت فراجناحی سعی کرد تا از همه احزاب سیاسی در کابینه خود استفاده کند. اما همانطور که پیش بینی می شد بیشترین سهم به یاران هاشمی رفسنجانی و حزب کارگزاران رسید که بررسی ساده از گرایش سیاسی کابینه معرفی شده نشان می دهد که ۴۷% از لیست روحانی را کارگزارانی ها، ۳۲% را اصلاح طلبان و ۲۱% را اصوگرایان(جبهه متحدی) به خود اختصاص دادند.

,

 

, ,

 

,

اما از میان ۶ نفر اصلاح طلبی که روحانی معرفی کرده،آقایان زنگنه و علی ربیعی شانس کمتری برای کسب رای اعتماد از مجلس را دارند. زنگنه که در دوران اصلاحات نیز وزارت نفت را برعهده داشت به علت حجم بالای انتقادات از عملکرد وی و ابهامات نسبت به برخی قراردادها و واگزاری ها در زمان تصدی وی، به احتمال زیاد نتواند رای اعتماد را از مجلس کسب کند. همچنین پیشنهاد علی ربیعی که به عنوان مردم امنیتی کابینه یازدهم سوابق خوبی را در فتنه ۸۸ نداشته با ابهاماتی همراه است.

,

همچنین معرفی سلطانی فر برای وزارت ورزش و جوانان به علت نداشتن تخصص کافی در این زمینه با دشواری هایی همراه است. در سابقه ۲۰ ساله مدیریتی وی تنها ۲ سال قائم مقامی سازمان تربیت بدنی در دوران اصلاحات دیده می شود. همچنین وی دارای مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی است.

,

از میان اصولگرایان نیز حجت الاسلام علوی از شانس کمتری برای تصدی وزارت خانه اطلاعات بر خوردار است. وی در انتخابات مجلس دهم به دلیلی عدم التزام عملی به نظام و اسلام از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

,

نکته دیگری که کابینه پیشنهادی روحانی را از تمامی کابینه های پیش از خود متمایز می کند میانگین سنی بالای اعضای کابینه دولت یازدهم است. میانگین سنی کابینه پیشنهادی روحانی ۵۷ سال است در حالی که این رقم برای دولت هشتم ۴۷ سال و برای دولت نهم و دهم ۵۰ سال بود.

,

 

, ,

 

,

این در حالی است که با توجه به شتاب بالا و حجم کار فراوان کشور به مدیران متخصص و جوان نیازمند است تا با پی گیری های مستمر و سرکشی های دایم بر روند اجرایی پروژه های کشور نظارت کنند، این کابینه پیشنهادی فاقد روح تلاش و جوانی است و همین امر می تواند سرعت شتاب کشور را کم کرده و کشور را به جای پیش بردن در وادی تلاش و کار به عرصه سیاسی بازی و آمار سازی پیش ببرد.

,

نکته مهم دیگر آن است که لیست پیشنهادی روحانی، بیشترین عدم تناسب بین رشته تحصیلی افراد معرفی شده با وزارت خانه های پیشنهادی آنها را نسبت به ۳ دولت پیشین داشته است. ۶۳% از کابینه روحانی تحصیلات دانشگاهی متناسب با وزارت خانه هایشان را ندارند. این در حالی است که این رقم برای دولت هشتم ۵۶% برای دولت نهم ۳۷% و برای دولت دهم ۴۲% بوده است.

,

 

, ,

 

,

این عدم تناسب، خود می تواند یکی از عوامل مهم در اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی و بوجود آمدن مشکلات مدیریتی در پروژه های دولت آتی باشد.

,

به نظر می رسد دولت تدبیر و امید مورد نظر حجت الاسلام حسن روحانی، تدبیرش اتخاذ سیاست نه سیخ بسوزد و نه کباب برای ساکت کردن احزاب سیاسی کشور و امیدش برای تقسیم پستهای کلیدی برای کارگزارانی هاست! اما در این میان جای مدیران جوان و متخصص که امید به شعار های رییس جمهور بسته بودند کجاست؟

,

منبع مرصاد نیوز

,

انتهای پیام/م

]
کابینه پیشنهادی روحانی، از شخصیت های سرشناش سیاسی کشور تشکیل شده است. مدیرانی که قرار است کلید های روحانی برای بازگشایی از قفل های کشور باشند، همگی از مدیران سالهای نه چندان دور کشور هستند. وزرایی که از حلقه بسته مدیران گذشته بوده که در دولت های قبل از دولت نهم و دهم همواره در پست های بالای مدیریتی قرار داشتند.