به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امروزه کمتر کسی است که هیئتی باشد و نام محمد اسداللهی را نشنیده باشد. نام وی چند سالی است که بر سر زبانها افتاده است و اکثرا او را با عنوان سبکساز میشناسند. بیشتر اشعار و سبکهای اسداللهی را از حاج عبدالرضا هلالی، حاج محمدرضا بذری، جواد مقدم، محمدحسین حدادیان، مهدی اکبری، محمدحسین پویانفر و ... شنیدهاید.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, محمد اسداللهی,در ادامه خبر، متن گفتوگوی اختصاصی بسیج مداحان با محمد اسداللهی را میخوانید.
یک شخص با رعایت چه نکاتی میتواند به مداحی موفق تبدیل شود؟
مداحی جدا از اینکه یک هنر مقدس است، رشتهای است که مداح باید تمام علایق و ذوق خود را در این راه به کار بگیرد. همیشه به بزرگترها که میرسیدم، میپرسیدم که باید برای موفقیت در مداحی چه کار کنم؟ و به اتفاق پاسخ میدادند که نمازت را اول وقت بخوان و معنویتت را حفظ کن.
مداحان و مستمعانی داریم که تا دیر وقت به سیه زنی و عزاداری میپردازند اما در هنگام انجام فریضه نماز سستی میکنند و این خیلی جای تأسف دارد.
نوآوری باید چه ویژگیهایی داشته باشد تا شأن اهل بیت (ع) را حفظ کند؟
نوآوری فقط این نیست که مثلا من بروم و بگویم که ملودی جدیدی ساختهام. ما باید نگاه نو و جدیدی به روایات و مقاتل داشته باشیم. متاسفانه برخیها بعضی از مطالب را از خودشان نقل میکنند و این باعث به وجود آمدن تحریف میشود و برخی نیز بد برداشت میکنند.
روند کلی شعر آیینی در چند سال گذشته را چگونه ارزیابی میکنید؟
شعر آیینی تا حدود سال 90 یا 91 روند خوبی داشت اما رفته رفته تعداد شاعرانی که فقط سرودن شعر را دوست داشتند و در جهت رسیدن به اهداف خود تلاش نکردند زیاد شد و همین مسئله باعث نزولی شدن این روند شد.
تعداد شاعران جوان و علاقهمند زیاد شده است و متاسفانه خوراک مناسبی هم برای آنان وجود ندارد و همین امر باعث کاسته شدن از کیفیت اشعار شده است. تعداد شاعرانی که شاعری را دوست دارند اما به خاطر آن هیچ مطالعهای نمیکشند و زحمتی نمیکشند زیاد شده است.
در گذشته سعی میکردم که جوابگوی دوستان مداح و مجالسشان باشم و همه را تغذیه کنم اما بنده و سایر دوستان شاعر به این نتیجه رسیدیم که به عنوان مثال در ماه محرم به جای تولید سبکهای زیاد، از تعداد بکاهیم و کیفیت را بالا ببریم. یا به عبارتی دیگر تصمیم گرفتیم که یک قطعه طلا را به 10 قسمت تقسیم نکنیم، بلکه آن را به 5 قسمت تقسیم کنیم و آن را جلا بدهیم و در کیفیت کارها و مضامین آنها بیشتر به محتوا توجه کنیم.
جایگاه سخنران و منبری در هیئت چیست؟ و هیئت حضرت ام المصائب (س) تا چه میزانی به وجود سخنران در جلسه اهمیت میدهد؟
زمانی مقید بودیم که جلسه روحانی داشته باشد. هم اکنون نیز یکی از اعضای هیئت که ملبس شدهاند، سخنران هیئت هستند و از محضر ایشان استفاده میکنیم. گاهی اوقات هم با هماهنگی ایشان از سایر سخنرانان نیز دعوت میکنیم.
در یک برهه زمانی نیز شاهد این بودیم که جمعیت، تازه از سینه زنی شروع به آمدن میکردند و در هنگام سخنرانی نیز هیئت خلوت بود. ما با دعوت از چند سخنران سعی بر رونق سخنرانی در جلسه کردیم. ما در ماه 4 سخنران دعوت میکنیم و در پایان ماه، از دوستان نظر میگیریم و از سخنران منتخب دعوت میکنیم و به این روش، اثرگذاری و استقبال جمیعت نیز بیشتر شده است.
در چند سال گذشته شاهد ایجاد انقلاب در مداحی برخی استانهای شمالی کشور و مشهد بودهایم. بهویژه در شمال کشور که حاج رضا بذری، حاج عباس طهماسب پور، حاج ابوذر بیوکافی، حاج مجید رضانژاد و حضرتعالی به چهرههایی کشوری تبدیل شدهاند. به نظر شما دلیل ایجاد این تحول چه بود و چه راهکارهایی را برای سایر استانها پیشنهاد میکنید؟
همه استانها میخواهند که به سطح تهران رسند و با مداحان و هیئات تهرانی رقابت کنند.این امری ثابت شده و طبیعی است که تهران، مداحان قابل و توانمندی دارد و حتی برخی نیز فکر میکنند که تنها راه مطرح شدن، رفتن به تهران است.
خوشبختانه فعالیت و تلاش برخی از دوستان شهرستانی نشان داد که این طرز تفکر نادرست است و یک مداح، با تلاش و پشت کار میتواند به مراتب بالا برسد و خداوند را شاکرم که این اتفاق در شمال کشور و بهویژه بابل رخ داده است.
شما آثار و سبکهای زیادی دارید و خداوند را شاکریم که همه آنها فاخرو ارزشمند هستند. اگر بخواهید گلچینی از سبکهایتان را انتخاب کنید، کدام را بیشتر میپسندید؟
برخی مواقع که به محافل مختلف میرویم این سوال را میپرسند که کدامیک از سبکهایت را بیشتر دوست داری؟ من همه کارهایم را دوست دارم اما انگار حضرت زهرا (س) به برخی از سبکها نظر کردهاند.
دوست پاسدار و مداحی داشتم که از دنیا رفت. سال 85 بود که شعر «کرب و بلا نبر ز یادم ...» را به ایشان دادم و بازتاب خوبی هم در سراسر کشور داشت.
از سایر سبکهایی که آنها را بیشتر از سایرین میپسندم میتوان به دیوونهی کربلاتم، کربلا خونمه، مست و مدهوش شیش گوشم، حسین منی و انا من حسین، گریه میکنم آخ مثه بچگیام، دوستت دارم بابی انت و امی، باز زدم آقا به تو رو، سلام من به تو اماما و ... اشاره کرد.
انتهای پیام/
در ادامه خبر، متن گفتوگوی اختصاصی بسیج مداحان با محمد اسداللهی را میخوانید.
,یک شخص با رعایت چه نکاتی میتواند به مداحی موفق تبدیل شود؟
,مداحی جدا از اینکه یک هنر مقدس است، رشتهای است که مداح باید تمام علایق و ذوق خود را در این راه به کار بگیرد. همیشه به بزرگترها که میرسیدم، میپرسیدم که باید برای موفقیت در مداحی چه کار کنم؟ و به اتفاق پاسخ میدادند که نمازت را اول وقت بخوان و معنویتت را حفظ کن.
,مداحان و مستمعانی داریم که تا دیر وقت به سیه زنی و عزاداری میپردازند اما در هنگام انجام فریضه نماز سستی میکنند و این خیلی جای تأسف دارد.
,نوآوری باید چه ویژگیهایی داشته باشد تا شأن اهل بیت (ع) را حفظ کند؟
,نوآوری فقط این نیست که مثلا من بروم و بگویم که ملودی جدیدی ساختهام. ما باید نگاه نو و جدیدی به روایات و مقاتل داشته باشیم. متاسفانه برخیها بعضی از مطالب را از خودشان نقل میکنند و این باعث به وجود آمدن تحریف میشود و برخی نیز بد برداشت میکنند.
,روند کلی شعر آیینی در چند سال گذشته را چگونه ارزیابی میکنید؟
,شعر آیینی تا حدود سال 90 یا 91 روند خوبی داشت اما رفته رفته تعداد شاعرانی که فقط سرودن شعر را دوست داشتند و در جهت رسیدن به اهداف خود تلاش نکردند زیاد شد و همین مسئله باعث نزولی شدن این روند شد.
,تعداد شاعران جوان و علاقهمند زیاد شده است و متاسفانه خوراک مناسبی هم برای آنان وجود ندارد و همین امر باعث کاسته شدن از کیفیت اشعار شده است. تعداد شاعرانی که شاعری را دوست دارند اما به خاطر آن هیچ مطالعهای نمیکشند و زحمتی نمیکشند زیاد شده است.
,در گذشته سعی میکردم که جوابگوی دوستان مداح و مجالسشان باشم و همه را تغذیه کنم اما بنده و سایر دوستان شاعر به این نتیجه رسیدیم که به عنوان مثال در ماه محرم به جای تولید سبکهای زیاد، از تعداد بکاهیم و کیفیت را بالا ببریم. یا به عبارتی دیگر تصمیم گرفتیم که یک قطعه طلا را به 10 قسمت تقسیم نکنیم، بلکه آن را به 5 قسمت تقسیم کنیم و آن را جلا بدهیم و در کیفیت کارها و مضامین آنها بیشتر به محتوا توجه کنیم.
,جایگاه سخنران و منبری در هیئت چیست؟ و هیئت حضرت ام المصائب (س) تا چه میزانی به وجود سخنران در جلسه اهمیت میدهد؟
,زمانی مقید بودیم که جلسه روحانی داشته باشد. هم اکنون نیز یکی از اعضای هیئت که ملبس شدهاند، سخنران هیئت هستند و از محضر ایشان استفاده میکنیم. گاهی اوقات هم با هماهنگی ایشان از سایر سخنرانان نیز دعوت میکنیم.
,در یک برهه زمانی نیز شاهد این بودیم که جمعیت، تازه از سینه زنی شروع به آمدن میکردند و در هنگام سخنرانی نیز هیئت خلوت بود. ما با دعوت از چند سخنران سعی بر رونق سخنرانی در جلسه کردیم. ما در ماه 4 سخنران دعوت میکنیم و در پایان ماه، از دوستان نظر میگیریم و از سخنران منتخب دعوت میکنیم و به این روش، اثرگذاری و استقبال جمیعت نیز بیشتر شده است.
,در چند سال گذشته شاهد ایجاد انقلاب در مداحی برخی استانهای شمالی کشور و مشهد بودهایم. بهویژه در شمال کشور که حاج رضا بذری، حاج عباس طهماسب پور، حاج ابوذر بیوکافی، حاج مجید رضانژاد و حضرتعالی به چهرههایی کشوری تبدیل شدهاند. به نظر شما دلیل ایجاد این تحول چه بود و چه راهکارهایی را برای سایر استانها پیشنهاد میکنید؟
,همه استانها میخواهند که به سطح تهران رسند و با مداحان و هیئات تهرانی رقابت کنند.این امری ثابت شده و طبیعی است که تهران، مداحان قابل و توانمندی دارد و حتی برخی نیز فکر میکنند که تنها راه مطرح شدن، رفتن به تهران است.
,خوشبختانه فعالیت و تلاش برخی از دوستان شهرستانی نشان داد که این طرز تفکر نادرست است و یک مداح، با تلاش و پشت کار میتواند به مراتب بالا برسد و خداوند را شاکرم که این اتفاق در شمال کشور و بهویژه بابل رخ داده است.
,شما آثار و سبکهای زیادی دارید و خداوند را شاکریم که همه آنها فاخرو ارزشمند هستند. اگر بخواهید گلچینی از سبکهایتان را انتخاب کنید، کدام را بیشتر میپسندید؟
,برخی مواقع که به محافل مختلف میرویم این سوال را میپرسند که کدامیک از سبکهایت را بیشتر دوست داری؟ من همه کارهایم را دوست دارم اما انگار حضرت زهرا (س) به برخی از سبکها نظر کردهاند.
,دوست پاسدار و مداحی داشتم که از دنیا رفت. سال 85 بود که شعر «کرب و بلا نبر ز یادم ...» را به ایشان دادم و بازتاب خوبی هم در سراسر کشور داشت.
,از سایر سبکهایی که آنها را بیشتر از سایرین میپسندم میتوان به دیوونهی کربلاتم، کربلا خونمه، مست و مدهوش شیش گوشم، حسین منی و انا من حسین، گریه میکنم آخ مثه بچگیام، دوستت دارم بابی انت و امی، باز زدم آقا به تو رو، سلام من به تو اماما و ... اشاره کرد.
,انتهای پیام/
,]