12 هزار از 98 هزار سند محرمانه اسنودن مربوط به ایران است
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا 12 هزار از رکورد ها، اطلاعاتی و اسناد محرمانه ای که در اختیار اسنودن افشاگر سیستم جاسوسی آمریکا قرار دارد درباره به ایران است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

اسنودن اسنادی را درباره برنامه‌های جاسوسی جهانی آمریکا از جمله جاسوسی از متحدان اروپایی آمریکا به ویژه آلمان و همچنین کشورهای آمریکای لاتین فاش کرد.

وی گفت : « این اسنادی که ما منتشر کرده‌ایم تنها بخش کوچکی هستند. به طور یقین اسناد بیشتری درباره فعالیت‌های دولت آمریکا و دولت‌های متحد درباره چگونگی نفوذ آن‌ها به سیستم‌های ارتباطی برزیل و آمریکای لاتین فاش خواهد شد.»

اسنودن در ۲۳ ژوئن پس از ترک هنگ کنگ و ورود به روسیه بیش از یک ‌ماه در منطقه ترانزیتی فرودگاه بین‌المللی مسکو مستقر شد. روسیه سرانجام هفته گذشته به اسنودن پناهندگی موقت اعطا کرد تا بتواند یک سال در مسکو زندگی کند.

,
,
,
,
,

 20 هزار سند محرمانه اسنودن در اختیار گاردین

,  20 هزار سند محرمانه اسنودن در اختیار گاردین,  20 هزار سند محرمانه اسنودن در اختیار گاردین,

به تازگی خبرنگار گاردین که نخستین بار اسناد بسیار محرمانه افشاگر آمریکایی را درباره برنامه‌های جاسوسی آمریکا منتشر کرد، گفته است وی اکنون بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نسخه از این اسناد را در اختیار دارد.

گلن گرینوالد، خبرنگار روزنامه انگلیسی « گاردین» و یکی از همکارانش اولین کسانی بودند که پس ورود ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه جاسوسی آمریکا به همراه هزاران سند سازمان امنیت ملی این کشور به هنگ کنگ، با وی مصاحبه کردند. این خبرنگار مستقر در برزیل سه شنبه ۱۵ مرداد گفت: « دقیقا شمارش نکرده‌ام اما وی ۱۵ تا ۲۰ هزار سند به من داد . خیلی خیلی کامل و بسیار طولانی.»

,
,
,

وی همچنین  گفته است که در نظر دارد تا در طول 10 روز آینده، اسناد محرمانه بیشتری از جاسوسی های محرمانه اینترنتی دولت آمریکا را افشا و منتشر کند.

این روزنامه نگار آمریکایی روز سه شنبه در جلسه کنگره برزیل که در حال بررسی جاسوسی های اینترنتی آمریکا است، اعلام کرد که: مقالاتی که تاکنون منتشر شده اند بخش بسیار کوچکی از افشاگری هایی هستند که باید منتشر شوند؛ قطعا افشاگری های بسیار بیشتری در ارتباط با جاسوسی دولت آمریکا و چگونگی هجوم آنها به ارتباطات برزیل و آمریکای لاتین، صورت خواهد گرفت.

این ستون نویس آمریکایی که در شهر «ریودوژانیرو» برزیل مستقر است و خبرنگار روزنامه انگلیسی «گاردین» است، اعلام کرد که او از کارشناسان برای درک برخی از 15 تا 20 هزار اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا که اسنودن در اختیار وی قرار داده، کمک گرفته است؛ بر اساس گفته گرینوالد، برخی از این اسناد محرمانه بسیار طولانی و پیچیده هستند و خواندن آنها زمان می برد.

این روزنامه نگار آمریکایی با اشاره به اینکه اسنودن از گرفتن پناهندگی موقت از روسیه و ترک فرودگاه مسکو و اینکه بحثی جهانی درباره حریم خصوصی اینترنتی و برنامه های محرمانه جاسوسی آمریکا در راستای نظارت بر ایمیل ها به وجود آورده خوشحال است، گفت: من از زمانی که او (اسنودن) فرودگاه (مسکو) را ترک کرده است، با او زیاد و تقریبا هر روز صحبت کرده ام؛ ما از رمزنگاری بسیار قوی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کنیم.

رویترز نوشت که گرینوالد در ماه ژوئن سال جاری میلادی و بعد از دیدار با اسنودن در هنگ کنگ بود که در روزنامه انگلیسی گاردین، عمق و وسعت جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مکالمات تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی و خارجی را افشا و منتشر کرد.

روزنامه برزیلی «او گلوب» ماه گذشته در مقاله ای به قلم گرینوالد گزارش داد که آژانس امنیت ملی آمریکا با استفاده از برنامه هایی که قابلیت نظارت بر میلیون ها ایمیل و تماس تلفنی را دارند، از کشورهای آمریکای لاتین جاسوسی کرده است؛ کشورهای آمریکای لاتین این جاسوسی را نقض حاکمیت خود دانسته و خواستار توضیح و عذرخواهی دولت آمریکا شدند.

قانونگذاران کمیته روابط خارجی سنای برزیل روز گذشته از گرینوالد درباره قابلیت آژانس امنیت ملی آمریکا در زمینه جاسوسی از اسراسر تجاری برزیل و از جمله کشف ذخایر نفتی دریایی و ارتباطات «دیلما روسف» رئیس جمهور این کشور و نیروهای مسلح آن، سوالاتی را مطرح کردند؛ گرینوالد بدون پرداختن به جزئیات، اعلام کرد که در اسناد محرمانه ای که در اختیار دارد، اسامی شرکت های مخابراتی و اینترنتی آمریکایی و برزیلی که ممکن است در جمع آوری داده های کاربران اینترنتی به آژانس امنیت ملی آمریکا کمک کرده باشند، وجود ندارد.

این روزنامه نگار آمریکایی اعلام کرد که اسنودن می دانست که با خطر حبس ابد و یا شکار شدن توسط قدرتمندترین کشور جهان روبرو است اما تردیدی در تصمیم خود برای افشای اسناد مرتبط با برنامه های جاسوسی آمریکا نداشت.

گرینوالد در ادامه از دولت های سراسر جهان که صراحتا جاسوسی آمریکا از ارتباطات اینترنتی شهروندانشان را محکوم کردند اما از اعطای پناهندگی به اسنودن و حفاظت از او ممانعت کردند، انتقاد کرد.

,
,
,
,
,
,
,
,
, رویترز نوشت, رویترز نوشت,
,
, روزنامه برزیلی «او گلوب»,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/
 

,
,

 

]
هزار از رکورد ها، اطلاعاتی و اسناد محرمانه ای که در اختیار اسنودن افشاگر سیستم جاسوسی آمریکا قرار دارد درباره به ایران است.