نقش معلمان در اقتصاد مقاومتی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛نقش آموزش و پرورش و جامعه بزرگ فرهنگیان اعم از اساتید، معلمان، دانشجویان و دانش آموزان در بروز و ظهور استعدادهای کشور در عرصه‌های مختلف و در سال‌های متمادی چشم نواز بوده و خواهد بود؛ این بار نیز چون گذشته می‌تواند به ندای رهبر معظم انقلاب به درستی لبیک گفته و به رسالت عظیم خود جامه عمل بپوشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,
از آنجایی که مقام معظم رهبری براساس نیازها و استعدادها هرسال را به منظور هدایت و سوق دادن جامعه به سمت و سویی که مورد نیاز کشور می‌باشد، نامگذاری و هدایت می‌نمایند. امسال را نیز که به سال « اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل » مزین فرموده اند، جامعه فرهنگیان نیز در تقویت این مو ضوع سهم بسزایی دارند که نباید از آن غفلت ورزید.
,
تلاش وکوشش معلمان در این عرصه و تربیت و هدایت دانش آموزان به این سمت وسو می‌تواند کمک قابل توجهی به اقتصاد مقاومتی بنماید و از طرفی دولتمردان نیز نباید از کمک رسانی و تقویت این موضوع درنگ نمایند تا رفاه و آسایش منطقی برای آحاد جامعه به ارمغان آورده شود و جامعه از وابستگی اقتصادی به بیگانگان بی نیاز شود.
,
از این رو آموزش وپرورش باید نقش خود را به خوبی ایفا نماید؛ مطمئناَ این استعداد و توانایی در فرهنگیان پرتوان ما وجود دارد که بتواند به اقتصاد مقاومتی کمک قابل توجهی بنماید.
,
در این نوشتار مختصر می‌توان به مواردی که عملا در این راستا مفید فایده باشد اشاره نمود: 
,
1- پرهیز از اسراف و اسراف کاری در استفاده از وسایل نوشت افزار ( دفتر، خودکار، مداد) از دوران ابتدایی تا سطوح بالای تحصیلی( با توجه به فرمایش حضرت علی – علیه السلام -، که به کارگزارانش دستور می‌دهد که حتّی در نوشتن نامه ها از اسراف بپرهیزند. ایشان می‌فرماید:
,
«أدقّوا اقلامکم و قاربوا بین سُطورکم و احذِفوا عن فُضولِکم و اقصدوا قَصْدَ الْمَعانی و ایّاکم و الْاِکْثار فانّ اموال المسلمین لاتحتمل الاضرار؛(18) قلم ها را نازک کنید، فاصله سطرها را کم، مطالب اضافی را حذف کنید و به معانی توجّه داشته باشید. از پرنویسی، دوری شود، زیرا اموال مسلمانان تحمّل ضرر ندارد.»)
,
2- استفاده صحیح و درست از امکاناتی که در اختیار آموزش وپرورش و ادارات تابعه قرار دارد.( ساختمان، خودرو ، میزوصندلی...) 
,
3- استفاده بهینه از وسایل گرمایشی و سرمایشی در فصول سرما و گرما و جلوگیری از هدر رفت آن.
,
4- پرهیز از همایش‌ها و جلسات غیرضروری و تکراری در ادارات و مدارس که منجر به هزینه های گزاف خواهد شد.
,
5- هدایت و سوق دادن دانش آموزان، دانشجویان به تحقیق و پژوهش در زمینه تقویت و نحوه استفاده از اقتصاد مقاومتی.
,
6- با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی مقطعی نبوده و سال‌های سال مورد نیاز جامعه است به همین منظور رشته‌ای در این زمینه در مدارس فنی حرفه ای و هنرستان‌ها گنجانده شود و یا حداقل دروسی در تمام رشته‌های تحصیلی به این امر اختصاص یابد.
,
7- تشویق و هدایت دانش آموزان و دانشجویان - که آمار بالایی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند- و به عبارتی فرهنگ سازی شود به اینکه از کالاهای داخلی استفاده شود زیرا این موضوع به تقویت اقتصاد مقاومتی می‌انجامد.
,
8- دقت و نظارت کافی و کارشناسانه و صادقانه در ساخت و ساز اماکن و ساختمان‌های ادارات و مدارس که طول عمر بیشتری داشته باشد.
,
9- استفاده بهینه و با کیفیت از ساعات کاری و حضور به موقع و با نشاط و فعال خود در مدارس و ادارات به منظور افزایش ساعات کار مفید.
,
10- بستر سازی در زمینه فعالیت بیشتر و فوق برنامه در ادارات و مدارس بدون چشم داشت کمک‌های مالی.
,
11- تقویت روحیه فداکاری و ایثارگری در امور محوله بخصوص در امر تعلیم و تربیت به منظور جلوگیری از پرداخت هزینه‌هایی به عنوان کلاس‌های تقویتی.
,
12-کیفیت بخشی به امر آموزش وپرورش و تعلیم و تربیت به طوری که منجر به تکرار پایه از طرف دانش آموزان نگردد.( البته تنها به در صد قبولی نیانجامد زیرا از کیفیت آموزشی کاسته خواهد شد و خسارات جبران ناپذیری ببار خواهد آورد.) 
,
13- کاهش و حذف تعطیلات بی‌مورد و پیش از موعد به بهانه آغاز سال جدید و آغاز سال تحصیلی و امتحانات...( لازم به ذکر است که این نوع تعطیلات غیر از تعطیلات رسمی در آموزش وپرورش می‌باشد.)
,
14- جذب نیروهای توانمند و علاقمند به معلمی و تقویت و احیای تربیت معلم به همین منظور.
,
15- تشویق ادارات آموزش و پرورش و مدارسی که در کاهش هزینه‌های بی مورد موفق بوده‌اند.
,
16- راه اندازی کارگاه‌های کوچک تولیدی و مقطعی( ساخت میزو نیمکت وصندلی ...) در ایام تابستان به منظور پرکردن بخشی از اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان.
,
17- پرهیز از تکرار چاپ کتب درسی در هرسال به طوری که کتب درسی حداقل دوسال مورد استفاده قرار گیرد.
,
18- رعایت ودقت کافی در امور مزایده‌ها و مناقصه‌ها در آموزش وپرورش تا از هدر رفت امکانات جلوگیری بعمل آید.
 19- به کار گیری از نیروهای مازاد، در مدارس شهرک ها وروستاهای همجوار شهرهای بزرگ.
,
,
20- بازنشسته نمودن پیش از موعد فرهنگیانی که به علت بیماری قادر وتوانایی انجام وظفیه ندارند.
,
21- رعایت و اجرای نظام هماهنگ حقوق تا دغدغه معیشت فرهنگیان مرتفع گردد.
,
22- پرهیز از تجملگرایی، اشرافی، تزیین، تغییر و تعویض زود هنگام وسایل دفاتر ِ مسئولان، معاونان و.. .( البته سادگی ونظافت امر مقدسی است.)
,
23- کمک به نشر و توزیع کتاب‌هایی که در زمینه اقتصاد مقاومتی توسط معلمان تألیف شده است.
,
24- برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای مدیران ومعلمان توسط اساتید مجرب در این زمینه.
,
25- تقویت در بازسازی و تعمیر وسایل مستعمل انباشته شده در انبارها توسط دانش آموزان در ایام تعطیلات.
,
26- پرهیز از چاپ و نصب بنر و پلاکاردهای متعدد « خیر مقدم وتشریف فرمایی » در همایش‌ها و نشست‌ها.
,
27- پرهیز از چاپ و نصب بنر وپلاکاردهای متعدد« تبریک در انتصاب‌ها » ( که به وفور انجام می‌گیرد.)
,
28- تشویق و هدایت دانش آموزان و دانشجویان به برتری فرهنگ کار وتلاش برآسایش، رفاه طلبی، ثروت اندوزی و تجمل گرایی.
,
 
,
انتهای پیام/م
]
امسال که به سال « اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل » نامگذاری شده است ، جامعه فرهنگیان در تقویت این مو ضوع سهم بسزایی دارند که نباید از آن غفلت ورزید.