دیدار رییس مجلس سنا بلژیک با روحانی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رییس جمهوری در دیدار رییس مجلس سنا بلژیک تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه و تعمیق همکاری ها با کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله بلژیک در حوزه های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در دیدار خانم«کریستین دوفرین» با تاکید بر نقش مجالس در توسعه و تعمیق روابط کشورها ، اظهارداشت: ایران و بلژیک امکانات گسترده ای برای تقویت همکاری ها دارند که باید در فرصت پسابرجام، از این امکانات برای افزایش همکاریهای اقتصادی و تجاری بهره گرفت.

,

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه «مانعی برای توسعه روابط اقتصادی تهران – بروکسل وجود ندارد»، گفت: دو کشور می توانند فعالیت های اقتصادی مشترکی را برای کل منطقه پایه‌ریزی کنند.

,

روحانی به حضورهیات های بزرگ تجاری جهان و از جمله کشورهای اروپایی در تهران و انعقاد توافقات و تفاهمات گسترده با آنها اشاره کرد و اظهارداشت: تهران از حضور سرمایه‌گذاران و کارآفرینان دولتی و بخش خصوصی بلژیک نیز برای همکاری در فضای پسابرجام ، استقبال می کند.

,

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مثبت اتحادیه اروپا در توافق هسته ای اشاره کرد و تصریح نمود:توافق هسته ای، آغاز و نه پایان راه است و پایه های آن تنها با اجرای به موقع و دقیق توافقات و تعهدات، مستحکم تر خواهد شد.

,

روحانی با بیان اینکه «مجموعه مسایل جهانی نشان می دهد بدون همفکری ، رایزنی و هماهنگی کشورها نمی توانیم به اهداف مشترک دست یابیم»، اظهارداشت: این توافق همچنین نشان داد که می توان مسایل و مشکلات پیچیده جهانی را از طریق گفت و گو و مذاکره حل و فصل کرد و باید از این الگو و مدل، برای حل و فصل دیگر مشکلات منطقه و جهان استفاده کرد.

,

رییس جمهوری در ادامه به موضوع تروریسم به عنوان یک معضل بزرگ جهانی پرداخت و با تبیین ریشه های آن اظهارداشت: در کنار ریشه های اقتصادی و فرهنگی تروریسم همانند فقر و جهل، تبعیض، ناامیدی جوانان از آینده و اعتراض آنان به دخالت های قدرت‌ها در کشورهایشان نیز از ریشه های اساسی تروریسم است.

,

رییس جمهوری با تاکید براینکه « توسعه نامتعادل و نابرابری درجهان عاملی برای اعتراض جوانان است»، تصریح کرد: یکی از ریشه های تروریسم ناامیدی است و اینکه عده ای احساس تبعیض می کنند و نظم و قوانین موجود را برای حل و فصل مشکلاتشان کارساز نمی دانند.

,

روحانی، حملات نظامی و بمباران را راه حل اساسی مبارزه با تروریسم ندانست و گفت: برای مبارزه با تروریسم باید از همه امکانات جهت رفع ریشه های این پدیده شوم استفاده کرد.

,

رییس جمهوری به برخورد دیرهنگام اتحادیه اروپا با پدیده تروریسم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال هایی که تروریسم دامنگیر مردم افغانستان، عراق وسوریه شد، اروپا تا حدی بی تفاوت ماند و زمانی وارد عرصه مبارزه با این پدیده شوم شد که شعله های آن به اروپا رسید.

,

روحانی تروریسم را یک خطر بزرگ برای همه جهان دانست و اظهارداشت: با تروریسم در هر جا و با هر شعاری باید مبارزه کرد و نباید تروریست ها را برای منافع کوتاه مدت، به تروریست های خوب و بد تقسیم کرد.

,

رییس جمهوری گفت: ما در سال های اولیه انقلاب اسلامی با تروریست هایی مواجه بودیم که مقامها و مردم کشور ما را وحشیانه به شهادت رساندند و متاسفانه هم اکنون همین تروریست ها در اروپا آزادانه زندگی و فعالیت می کنند.

,

روحانی همچنین به مواردی از استفاده تروریست ها از مواد شیمیایی اشاره کرد و گفت: دستیابی تروریست ها به تسلیحات شیمیایی بسیار وحشتناک است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان حملات شیمیایی، این خطر را کاملا درک می کند، چرا که هزاران مصدومان شیمیایی ما همچنان از عوارض مصدومیت رنج می برند.

,

روحانی با بیان اینکه «باید از همه توان برای ریشه کن کردن تروریسم در سراسر جهان استفاده کنیم»، گفت: باید منابع درآمد و کانال های انتقال تسلیحات به تروریست ها را قطع و مسدود کنیم و اجازه ندهیم همچنان تروریست ها نفت و آثار باستانی عراق و سوریه را غارت و در بازارهای مشخص و به سادگی به فروش برسانند.

,

رییس مجلس سنا بلژیک نیز در این دیدار تاکید کرد که «خواستار فصل جدیدی در روابط ایران و بلژیک هستیم و بروکسل آماده همکاری باتهران در همه حوزه های مورد علاقه است.»

,

خانم «کریستین دوفرین» با قدردانی از مواضع تهران در مبارزه با تروریسم و تاکید بر اینکه کشورش آماده بهره گیری از تجربیات ایران در این عرصه است ، گفت: ایران عامل ثبات در منطقه است و می تواند در روند مبارزه با تروریسم نقش مهمی ایفا کند و بروکسل در این ارتباط در کنار تهران است.

,

وی همچنین بار دیگر از دکتر روحانی برای سفر به بروکسل به طور رسمی دعوت کرد.

,

انتهای پیام/بخ

]
رییس جمهوری در دیدار رییس مجلس سنا بلژیک تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه و تعمیق همکاری ها با کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله بلژیک در حوزه های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی است.