خوزستان امسال معلم نمونه کشوری نداشت
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب نیوز:آموزش و پرورش برای تقدیر از معلمان هرساله جشنواره انتخاب معلمان نمونه را برگزار می‌کند تا با معرفی معلم نمونه بتواند از یک سال زحمات این قشر تقدیر کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب نیوز, آموزش و پرورش برای تقدیر از معلمان هرساله جشنواره انتخاب معلمان نمونه را برگزار می‌کند تا با معرفی معلم نمونه بتواند از یک سال زحمات این قشر تقدیر کند. ,
, ,

برای انتخاب معلم نمونه سه حوزه کلی مهارتی، دانشی و ارزشی وجود دارد و معلم در هرکدام از این حوزه‌ها در آیتم‌های مختلف سنجیده می‌شود. برای محور مهارتی می‌توان به مهارت‌های پژوهشی و پژوهش‌ها، مقاله‌نویسی، تألیف کتب، اختراعات و ابتکارات اشاره کرد و در قسمت دانشی رتبه‌هایی که دانش آموزانشان در المپیاد‌ها کسب می‌کنند و نیز ارتقای تحصیلی که خودشان دارند پارامترهای مهمی است؛ حرکت‌های ارزشی که فرهنگیان شامل اقداماتی است که فرا‌تر از وظایف آموزشی معلمان است.

, برای انتخاب معلم نمونه سه حوزه کلی مهارتی، دانشی و ارزشی وجود دارد و معلم در هرکدام از این حوزه‌ها در آیتم‌های مختلف سنجیده می‌شود. برای محور مهارتی می‌توان به مهارت‌های پژوهشی و پژوهش‌ها، مقاله‌نویسی، تألیف کتب، اختراعات و ابتکارات اشاره کرد و در قسمت دانشی رتبه‌هایی که دانش آموزانشان در المپیاد‌ها کسب می‌کنند و نیز ارتقای تحصیلی که خودشان دارند پارامترهای مهمی است؛ حرکت‌های ارزشی که فرهنگیان شامل اقداماتی است که فرا‌تر از وظایف آموزشی معلمان است, . ,

سال گذشته ۲ معلم خوزستانی، معلم نمونه کشوری شدند ولی امسال هیچ کدام از 7 هزار معلم خوزستانی نتوانست در بین معلمان نمونه کشوری جایگاهی داشته باشد. رئیس اداره برنامه ریزی آموزش و پرورش خوزستان در این باره می‌گوید: شیوه انتخاب معلم به طور کلی تغییر پیدا کرده است. در گذشته از وزارت خانهیک تیم کار‌شناسی اعزام می‌شد و به صورت متمرکز آیتم‌ها را بررسی می‌کردند.

, سال گذشته , ۲, , معلم خوزستانی، معلم نمونه کشوری شدند ولی امسال هیچ کدام از 7 هزار معلم خوزستانی نتوانست در بین معلمان نمونه کشوری جایگاهی داشته باشد. رئیس اداره برنامه ریزی آموزش و پرورش خوزستان در این باره می‌گوید: شیوه انتخاب معلم به طور کلی تغییر پیدا کرده است. در گذشته از وزارت خانهیک تیم کار‌شناسی اعزام می‌شد و به صورت متمرکز آیتم‌ها را بررسی می‌کردند, . ,

تقدیر از 40 معلم به صورت منطقه‌ای

, تقدیر از 40 معلم به صورت منطقه‌ای, تقدیر از 40 معلم به صورت منطقه‌ای,

موسوی می‌افزاید: اما امسال این انتخاب به استان‌ها تفویض اختیار شده و به تبع آن این اختیارات به مناطق ۴۰ گانه آموزش و پرورش خوزستان تفویض شد. برخی هم که نتوانستند براساس شاخص‌های امسال معلم نمونه را انتخاب کنند، براساس جدول سال گذشته عمل کردند.

, موسوی می‌, , افزاید: اما امسال این انتخاب به استان‌ها تفویض اختیار شده و به تبع آن این اختیارات به مناطق , ۴۰, , گانه آموزش و پرورش خوزستان تفویض شد. برخی هم که نتوانستند براساس شاخص‌های امسال معلم نمونه را انتخاب کنند، براساس جدول سال گذشته عمل کردند.,

وی عنوان می‌کند: یکی از این شاخص‌ها فداکاری معلم است، امسال خوزستان یکی از معلمان ایذه‌ای را به دلیل شاخص فداکاری به عنوان نمادین به مراسم کشوری انتخاب معلم نمونه اعزام کرده است. این معلم در تعطیلات نوروز امسال دچار حادثه رانندگی می‌شود و همسر و فرزندش را از دست می‌دهد. بعد از این حادثه به دلیل به کما رفتن فرزندش، اعضای بدن او را به بیماران نیازمند اهدا کرد و ما براساس این شاخص وی را به صورت نمادین معرفی کردیم.

, وی عنوان می‌کند: یکی از این شاخص‌ها فداکاری معلم است، امسال خوزستان یکی از معلمان ایذه‌ای را به دلیل شاخص فداکاری به عنوان نمادین به مراسم کشوری انتخاب معلم نمونه اعزام کرده است. این معلم در تعطیلات نوروز امسال دچار حادثه رانندگی می‌شود و همسر و فرزندش را از دست می‌دهد. بعد از این حادثه به دلیل به کما رفتن فرزندش، اعضای بدن او را به بیماران نیازمند اهدا کرد و ما براساس این شاخص وی را به صورت نمادین معرفی کردیم.,

رئیس اداره برنامه ریزی آموزش و پرورش خوزستان بیان می‌کند: البته انتخاب معلم در مناطق براساس اقدامات پژوهشی و میزان موفق بودن دانش آموزان است اما برای ترویج فرهنگ فداکاری، توجه ویژه‌ای به اقدامات ارزشی معلمان می‌شود.

, رئیس اداره برنامه ریزی آموزش و پرورش خوزستان بیان می‌کند: البته انتخاب معلم در مناطق براساس اقدامات پژوهشی و میزان موفق بودن دانش آموزان است اما برای ترویج فرهنگ فداکاری، توجه ویژه‌ای به اقدامات ارزشی معلمان می‌شود.,

وی با اشاره به کم اهمیت بودن آمارهای کمی می‌گوید: نکته مورد اهمیت ما کیفیت کار است که در آزمون‌ها و جشنواره‌های مختلف مشخص می‌شود.

, وی با اشاره به کم اهمیت بودن آمارهای کمی می‌گوید: نکته مورد اهمیت ما کیفیت کار است که در آزمون‌ها و جشنواره‌های مختلف مشخص می‌شود. ,

موسوی ادامه می‌دهد: امسال از 40 معلم نمونه خوزستانی تقدیر می‌شود که این معلمان به صورت منطقه‌ای انتخاب شده‌اند و یکی از معلمان نیز به صورت نمادین به وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است.

, موسوی ادامه می‌دهد: امسال از 40 معلم نمونه خوزستانی تقدیر می‌شود که این معلمان به صورت منطقه‌ای انتخاب شده‌اند و یکی از معلمان نیز به صورت نمادین به وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است.,

وی با اشاره به روزشمار برنامه‌های روز معلم عنوان می‌کند: نخستین برنامه ما از دوازدهم اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و پس از آن برنامه‌هایی مانند دیدار با علما، بازدید از خانواد شهدا و تقدیر از معلمان نمونه برگزار می‌شود.

, وی با اشاره به روزشمار برنامه‌های روز معلم عنوان می‌کند: نخستین برنامه ما از دوازدهم اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و پس از آن برنامه‌هایی مانند دیدار با علما، بازدید از خانواد شهدا و تقدیر از معلمان نمونه برگزار می‌شود.,

طبیعی اما نیازمند بررسی

, طبیعی اما نیازمند بررسی,
,

یک کارشناس آموزش و پرورش درباره انتخاب نشدن معلمان خوزستانی به عنوان معلم نمونه کشوری می‌گوید: با توجه به کمبود شدید معلم در خوزستان و فشارهایی که به معلمان برای تدریس وارد می‌شود، کمی از کیفیت کار معلمان خوزستانی کاسته می‌شود چرا که دیگر معلم نمی‌تواند برای ارتقاء سطح علمی خود مطالعات متفرقه داشته باشد.

, یک کارشناس آموزش و پرورش درباره انتخاب نشدن معلمان خوزستانی به عنوان معلم نمونه کشوری می‌گوید: با توجه به کمبود شدید معلم در خوزستان و فشارهایی که به معلمان برای تدریس وارد می‌شود، کمی از کیفیت کار معلمان خوزستانی کاسته می‌شود چرا که دیگر معلم نمی‌تواند برای ارتقاء سطح علمی خود مطالعات متفرقه داشته باشد.,

سید مبین حسینی ادامه می‌دهد: البته نباید از این موضوع هم غفلت کرد که وزارت آموزش و پرورش باید اقدامات انگیزشی خود در خوزستان را افزایش دهد تا انگیزه معلم با مشاهده این خدمات افزایش پیدا کند. در حال حاضر بیشتر معلمان به تدریس فقط به عنوان رفع تکلیف نگاه می‌کنند و همین موضوع است که گاهی منجر به کاهش کیفیت درس می‌شود.

, سید مبین حسینی ادامه می‌دهد: البته نباید از این موضوع هم غفلت کرد که وزارت آموزش و پرورش باید اقدامات انگیزشی خود در خوزستان را افزایش دهد تا انگیزه معلم با مشاهده این خدمات افزایش پیدا کند. در حال حاضر بیشتر معلمان به تدریس فقط به عنوان رفع تکلیف نگاه می‌کنند و همین موضوع است که گاهی منجر به کاهش کیفیت درس می‌شود.,

وی بیان می‌کند: محرومیت اکثر مناطق خوزستان، تدریس غیر تخصصی، کمبود امکانات و حتی بی سوادی برخی از والدین در خوزستان از جمله عواملی است که بر کیفیت کار معلم تأثیر گذار است و مجموع این عوامل سبب افت کیفیت دانش آموز و معلم می‌شود.

, وی بیان می‌کند: محرومیت اکثر مناطق خوزستان، تدریس غیر تخصصی، کمبود امکانات و حتی بی سوادی برخی از والدین در خوزستان از جمله عواملی است که بر کیفیت کار معلم تأثیر گذار است و مجموع این عوامل سبب افت کیفیت دانش آموز و معلم می‌شود.,

این کارشناس آموزش و پرورش قدرت در انتقال پیام، دقت در ارائه محتوا، مهارت و تسلط به اطلاعات و فناوری های نوین از لازمه‌های معلم در این دوره زمانی است، می‌گوید: این فرآیند نیازمند امکانات و منابع است که بتواند به استاندارهای لازم جهت شکوفایی استعداد دانش آموز و معلم برسد.

, این کارشناس آموزش و پرورش , قدرت در انتقال پیام، دقت در ارائه محتوا، مهارت و تسلط به اطلاعات و فناوری های نوین از لازمه‌های معلم در این دوره زمانی است، می‌گوید: این فرآیند نیازمند امکانات و منابع است که بتواند به استاندارهای لازم جهت شکوفایی استعداد دانش آموز و معلم برسد.,

حسینی می‌افزاید: البته انتخاب نشدن معلمان خوزستانی به عنوان نمونه کشوری زنگ خطری برای چرخه آموزش و پرورش استان است که باید هرچه زودتر به دنبال راه درمانی برای آن باشند تا بتوان دانش اموزانی خلاق و پویا را تربیت کرد.

, حسینی می‌افزاید: البته انتخاب نشدن معلمان خوزستانی به عنوان نمونه کشوری زنگ خطری برای چرخه آموزش و پرورش استان است که باید هرچه زودتر به دنبال راه درمانی برای آن باشند تا بتوان دانش اموزانی خلاق و پویا را تربیت کرد.,

انتخاب نشدن معلمان خوزستانی به عنوان در کشور یک موضوع قابل تأملی است، خوزستان با دارا بودن 980 هزار دانش آموز سومین جمعیت دانش آموزی کشور را دارا است و این دانش آموزان مستحق معلمان کشوری هستند تا بتوانند در آینده موفق شوند. گرچه معیار معلم خوب بودن، معلم نمونه کشوری نیست اما نباید از این موضوع به سادگی گذشت.

, انتخاب نشدن معلمان خوزستانی به عنوان در کشور یک موضوع قابل تأملی است، خوزستان با دارا بودن 980 هزار دانش آموز سومین جمعیت دانش آموزی کشور را دارا است و این دانش آموزان مستحق معلمان کشوری هستند تا بتوانند در آینده موفق شوند. گرچه معیار معلم خوب بودن، معلم نمونه کشوری نیست اما نباید از این موضوع به سادگی گذشت.,

انتهای خبر/

, انتهای خبر/,

 

]
امسال هیچکدام از 7 هزار معلم فعال در خوزستان نتوانستند بین معلمان نمونه کشوری جایی داشته باشند.