از تلاش برای اختیاری جلوه دادن کمک‌های اجباری تا متزلزل شدن دیدگاه مردم به آموزش‌وپرورش
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت فرهنگ نگار، خردادماه فرا رسیده و امتحانات پایان سال دانش آموزان چند روزی است که آغاز گردیده و آنان به‌شدت به دنبال موفقیت در امتحانات و رفتن به مرحله بالاتر تحصیلی هستند اما سال‌هاست مسئله‌ای موجب نارضایتی خانواده‌ها را به همراه داشته است که برخی از مدارس از ارائه کارنامه خودداری می‌کنند و از خانواده‌ها طلب پول تحت نام کمک به مدرسه می‌کنند و متأسفانه این مسئله در این مدارس در تمام نوبت‌های امتحانی تکرار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ نگار,

در زمان ثبت‌نام نیز همین مسئله در برخی از مدارس به وقوع می‌پیوندد و از والدین درخواست وجهی برای کمک به مدرسه می‌کنند و ثبت‌نام را درگرو این اقدام قرار می‌دهند.

,

مسئله‌ای که هرسال مسئولان آموزش‌وپرورش آن را رد کرده و اعلام می‌کنند با مدارس متخلف برخورد می‌کنند اما زمزمه‌هایی که هر سال از سخنان مردم به گوش می‌رسد این است که هر سال این مسئله نقض می‌شود.

,

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش، در خصوص اخذ وجه هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان می گوید: «در دستورالعمل ثبت‌نام آمده است مدارسی که دارای دستورالعمل خاص هستند، باید بر اساس دستورالعمل خود در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان عمل کنند؛ مانند مدارس تیزهوشان، شاهد، آموزش از راه دور و هیأت امنایی. دوره پیش‌دبستانی نیز به صورت دولتی و غیردولتی اداره می‌شود که در پیش‌دبستانی‌هایی که دولتی هستند وجهی هنگام ثبت‌نام دریافت نمی‌کنند به خصوص که این مدارس در مناطق محروم و دوزبانه هستند و بقیه مدارس نیز بر اساس دستورالعمل و شهریه‌ای که تعیین می‌شود،‌ عمل می‌کنند. در بند 4 دستورالعمل ثبت‌نام آورده‌ایم مدارس غیر دولتی،‌ شاهد،‌ ایثارگران، نمونه دولتی،‌ استعدادهای درخشان،‌ استثنایی، آموزش از راه دور و پیش‌دبستانی که دستورالعمل خاص دارند، بر اساس همان دستورالعمل، ثبت‌نام دانش‌آموزان خود را انجام می‌دهند و ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس عادی نیز بدون پرداخت وجهی انجام می‌شود.»

, می گوید, ،‌,

اما در نقطه مقابل بسیاری از مدیران مدارس معتقدند که هزینه‌های مدارس با بودجه‌هایی که از سوی آموزش‌وپرورش اختصاص داده می‌شود، تناسب ندارد و مدرسه برای انجام امور خود نیازمند کمک والدین هستند.

,

اگرچه اصل مطلبی که از سوی مدیران مطرح می‌شود درست بوده و سرانه‌ای که برای گذراندن امور به دست مدارس می‌رسد، کافی نیست و خانواده‌ها باید به عنوان پشتیبان و همیار مدارس به آن‌ها کمک کنند اما مسئله کمک مالی خانواده‌ها به‌صورت اختیاری بوده و مدیران طبق قانون اجازه ندارند تا خانواده‌ها را تحت‌فشار قرار داده و در زمان ثبت‌نام، تحویل کارنامه و برگزاری مراسمات از آنان وجهی دریافت کنند.

,

موضوع دریافت وجوه از والدین به مناسبت‌های مختلف به شدت در اذهان مردم تأثیر منفی گذاشته و دیدگاه آنان را نسبت به آموزش‌وپرورش تغییر داده است؛ برخی از مردم آن را با بنگاه‌های اقتصادی مقایسه می‌کنند و عده‌ای دیگر آن را یکی از مهم‌ترین عوامل فشار بر زندگی مردم می‌خوانند.

,

به این جهت مسئولان آموزش‌وپرورش وظیفه بزرگی در این خصوص دارند تا از انجام اقدامات خلاف قانون جلوگیری کنند و این مسئله در قالب یک شعار باقی نماند.

,

وزارت آموزش‌وپرورش در سایت رسمی خود بخشی به نام «سامانه پاسخگویی به شکایات» به آدرس http://shekayat.medu.ir/ را قرار داده تا افرادی که به علل مختلف و علی‌الخصوص خانواده‌ها و دانش آموزان در خصوص مسائل مختلفی آموزشی و تربیتی که رخ می‌دهد، شکایات خود را در آن ثبت کرده و از این طریق مسئله را پیگیری کنند اما این مسئله به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و باید نظارت‌های دقیق بر مدارس در زمان‌هایی نظیر زمان ثبت‌نام یا ارائه کارنامه دانش آموزان انجام شود.

, http://shekayat.medu.ir/,

انتهای پیام/

]
اقدام برخی از مدیران مدارس در دریافت اجباری کمک به مدرسه از والدین سبب شده تا دیدگاه بسیار از مردم نسبت به آموزش‌وپرورش تغییر کند.