ولنگاری فرهنگی نتیجه‌ تضییع اصول است/ وقتی خدا را گم کنی به هر فرقه‌ای پناه می‌بری/مداح اگر صعیف‌النفس باشد زود خودش را گم می‌‌کند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بسیج مداحان، حاج منصور ارضی مداح پیشکسوت اهل بیت (ع) در مراسم مناجات‌خوانی سحر دوم ماه مبارک رمضان مورخ هجدهم خرداد ماه 1395 در مسجد ارک تهران نکاتی را مطرح کرد که به شرح زیر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها

,

دلیل اصلی پناه بردن به خداوند متعال، شر است

, دلیل اصلی پناه بردن به خداوند متعال، شر است, دلیل اصلی پناه بردن به خداوند متعال، شر است,

 بیان استعاذه یعنی پناه بردن به خدا در آیات قرآن زیاد آمده اما یک وقتی شما سوال می‌کنید که خود پناهندگی چه معنایی دارد؟ آیا باید ما پناهده شویم؟ پناهندگی مرسوم بین ما وقتی است که مجرمی محکوم شده و فرار می‌کند به یک مکان دیگری و آنجا پناهنده می‌شود تا از مکان اولیه که در آن خطا کرده در امان باشد . اما شما به خداوند متعال پناه می‌بری ، در دعای صبح می‌گویی "فَأَعِذْنِی اللَّهُمَّ بِهِمْ مِنْ شَرِّ کُلِّ مَا أَتَّقِیهِ" ، معلوم می‌شود دلیل اصلی پناه بردن شر است یا در انتهای دعای "اللَّهُمَّ إِنِّی أصْبَحْتُ فی ذِمَّتِکَ وَ جِوارِکَ" بیان بر این است که شما از شر خلائق پناه می‌بری به خدا "وَ اَعُوذُبِکَ یا عَظیمُ مِنْ شَرِّ خَلْقِکَ جَمیعاً وَ اَعُوذُبِکَ مِنْ شَرِّ ما یُبْلِسُ بِهِ اِبْلیسُ وَ جُنُودُهُ" .

,

در دعای بعد از دعای سحر در آنجا یک بیانی داری می‌گویی : "یَا رَبِّ ارْحَمْ دُعَائِی وَ تَضَرُّعِی" ، دعای ابو حمزه مانند دعای عرفه یک قسمت اضافه دارد که معمولا خوانده نمی‌شود ، یک سری ادعیه در سحر بعد از دعای ابوحمزه وجود دارد که در آنجا می‌گویی "یَا رَبِّ ارْحَمْ دُعَائِی وَ تَضَرُّعِی وَ خَوْفِی وَ ذُلِّی وَ مَسْکَنَتِی وَ تَعْوِیذِی وَ تَلْوِیذِی" پناهندگی من را به من رحم کن ، پس خود این پناهندگی در ذات همه هست . بچه از هر چه بترسد خودش را در آغوش پدر و مادرش می‌اندازد ، یا وقتی خطایی می‌کند و می‌ترسد به کسی پناهنده می‌شود، در جامعه کبیره می‌گویی "لائِذٌ عآئِذٌ بِقُبُورِکُمْ" . پس این حال پناهندگی در ما وجود دارد ، اگر خط دهی درست شود مردم پناهنده به غیر خدا نمی‌شوند . این غیر خدا می‌تواند مواد مخدر باشد یا مثلا یک اوباش .

,

این هایی که به شیطان پناهنده می‌شوند، شیطان دارد فریاد می‌زند، در سوره حشر آیه 16 که می‌فرماید: "کَمَثَلِ الشَّیْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنْسَانِ اکْفُرْ فَلَمَّا کَفَرَ قَالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکَ إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِینَ" وقتی انسان کفر می‌ورزد شیطان می‌گوید " قَالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکَ" تمام زندگی من را بهم ریخته ، من را از خدا دور کرده حالا می‌گوید "قَالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکَ" ، "إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِینَ" ، شیطان می‌گوید خود من از این آدم گمراه برائت می‌جویم ، و در آیه بعد هم خدا می‌فرماید هر دو را در آتش عذاب می‌کنیم "فَکَانَ عَاقِبَتَهُمَا أَنَّهُمَا فِی النَّارِ خَالِدَیْنِ فِیهَا وَذَلِکَ جَزَاءُ الظَّالِمِینَ" . اعلام می‌کنی پناهندگی و پناه پذیری تو در این حال به من رحم کن "ارحم" . اگر در خود پناهندگی رحم نباشد انسان به مشکل می‌خورد.

,

وقتی خدا را گم کنی به هر فرقه ای امکان دارد پناه ببری

, وقتی خدا را گم کنی به هر فرقه ای امکان دارد پناه ببری, وقتی خدا را گم کنی به هر فرقه ای امکان دارد پناه ببری,

 اینها مقدمه آیاتی است که عرض می‌کنیم . "فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ" (سوره نحل آیه 98) . طرف برای این که آبرویش رفته، جرمش ثابت شده، زندانی هم کشیده و نشان داده بی دین شده ، حالا پناه می‌برد به فرقه بهائیت . این پناه بردن برای ما باید درس باشد ، یعنی وقتی خدا را گم کنی به هر فرقه ای امکان دارد پناه ببری ، پناه می‌برد تا آبروی رفته برگردد ولی نمی‌شود و بدتر می‌شود . آنهایی هم که اهل فرقه‌ی ضاله هستند کارشان این است که از کسی که پناه آورده کولی بگیرند ، این دار و دسته‌ی شیطان هم مانند شیطان هستند .

,

آقا درس خوانده زحمت برایش کشیده شده با خون هایی که در این مملکت ریخته شده ، زیر سایه‌ی اینها دانشگاه رفته دکتری هم گرفته حالا می‌خواهد برود خارج و می‌گوید من اینجا نمی‌توانم کار کنم ، یعنی انقدر بعضی ضعیف النفس هستند . با این تفکرات اگر مذهبی هم باشد که زودتر ضربه می‌خورد ، چون کسی که از اول بی دین بوده و در این وادی نیست موضعش مشخص است و با کفر تا حالا زندگی کرده است. کسانی که قرآن می‌خوانند با این آیه واجب می‌شود که اول پناه ببرند به خدا "فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ" .

,

یا در سوره مومنون آیه 97 خداوند متعال می‌فرماید "قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِک مِنْ هَمَزاتِ الشَّیاطینَ" . به مداحان عرض کردم قبل از این که شروع به خواندن کنید این سه آیه سوره اعراف (53 تا 55) را بخوانید چون یکی می‌آید می‌خواهد این مداح را اذیت کند، مجلس را خراب کند، از شما تعریف می‌کند و مداح اگر ضعیف النفس باشد زود خودش را گم می‌کند.

,

ولنگاری در فرهنگ، نتیجه‌ تضییع اصول است

, ولنگاری در فرهنگ، نتیجه‌ تضییع اصول است, ولنگاری در فرهنگ، نتیجه‌ تضییع اصول است,

 "إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُواْ" (سوره اعراف آیه 201) کسی که تقوا دارد تا گمراه می‌شود ، یک فکر غلط می‌کند ، ضربه ای می‌خورد زود استغفار می‌کند ، بصیرت ولایتی همین جاست که معلوم می‌شود . سوره ناس و فلق را بخوانید تا دفع شیاطین شود ، بعدا سیر موجودات شرور را بیان می‌کنیم . آیات قرآن کریم را در مورد سیر پناهندگی که به ما دستور داده اند را بیان کردیم . مثلا در مورد متکبرین ، فرعون موسی علیه السلام را تهدید به قتل می‌کند "وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِی أَقْتُلْ مُوسَى" (سوره غافر آیه 26) بعد موسی علیه السلام می‌فرماید : "وَقَالَ مُوسَى إِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَرَبِّکُم مِّن کُلِّ مُتَکَبِّرٍ لَّا یُؤْمِنُ بِیَوْمِ الْحِسَابِ" (سوره غافر آیه 27) پناه می‌برم به خدای شما و خدای خودم ، یعنی به فرعون می‌گوید هم تو خدا داری و هم من ، اما تو از بندگی خدا فرار کردی و قبول نکردی، وگرنه این خدا خدای تو هم هست "بِرَبِّی وَرَبِّکُم مِّن کُلِّ مُتَکَبِّر". امیرالمومنین علیه السلام در میزان الحکمه می‌فرمایند: "یستَدَلَّ عَلَی ادبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ" آفت دولت‌ها چهار چیز است که یک مورد آن "تَضییعِ الاُصولِ" اصول را ضایع می‌کنند، وقتی اصول ضایع شد مردم هم بی بند و بار می‌شوند ، این که مقام معظم رهبری می‌فرمایند ولنگاری در فرهنگ به خاطر همین است. 

,

انتهای پیام/

]
حاج منصور ارضی شب دوم ماه رمضان در مسجد ارک گفت: وقتی اصول ضایع شد مردم هم بی بند و بار می‌شوند؛ این که مقام معظم رهبری می‌فرمایند "ولنگاری در فرهنگ"؛ به خاطر همین است.