روزهای «سوت و کور» بازارچه مرز رازی خوی در عصر پسابرجام!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آذرنگاه، مرز رازی - کاپی کوی در 75 کیلومتری خوی و 5 کیلومتری شهر قطور در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه در حالی با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می کند که در انتظار توجه ویژه دولت برای احداث پایانه ترانزیتی و چهار بانده کردن جاده خوی - رازی یا همان جاده معروف ابریشم است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آذرنگاه,

این مرز رسمی گمرکی در سال 1390 با حضور علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه دولت دهم و احمد داود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه، روسای گمرک دو کشور و جمع کثیری از مردم خوی و استان وان و بازرگانان دو کشور ایران و ترکیه افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

,

می‌گویند مرز رازی، سومین مرز مشترک ایران و ترکیه است، اما هیچ شباهتی به مرز ندارد، تنها شباهتی که با دیگر مبادی رسمی کشور دارد، اغلب صف‌های طولانی خودروهای ترک است که منتظر ترخیص اقلام مختلف مواد غذایی و مایحتاج روزمره زندگی شان هستند و رانندگانی که شاید ساعت‌ها در انتظار برای اتمام پروسه ورود و خروج در پشت فرمان خودروهای خود چرت می‌زنند.

,

همه جا خاک است، به جز محوطه‌ای کوچک جایی را نمی‌بینید که آسفالتی در آن شده باشد. مرزی با کمترین امکانات و تجهیزات که سالهاست چشم امید مردم شهرستان خوی به فعالیت شبانه روزی آن دوخته شده است.

,

این مرز بعنوان یکی از مهمترین و استراتژیک ترین مرزهای کشور، کماکان در انتظار توجه ویژه دولتمردان است تا بتواند با تغییرات عمده و فراهم کردن امکانات و زیرساخت ها خود را از شرایط سخت نجات دهد تا علاوه بر اشتغالزایی، رونق فعالیت های تجاری و اقتصادی در شهرستان محروم خوی را فراهم آورد.

,

یکی از مهمترین معضلات در این مرز درآمدزا نبودن آن برای اهالی منطقه علی الخصوص شهروندان شهر قطور است، گمرک مرز رازی به غیر از صادرات محصولات کشاورزی اعم از هندوانه، کیوی و کلم که آنهم طی 45 روز از سال صادر می گردد، تقریبا صادرات دهان سوزی به ایران ندارد و در اصل این کشور ماست که در کنار واردات بی رویه از قبیل پارچه، پرده، تخته خام، ظروف شیشه‎ای، مبل، دکمه لباس، انواع پوشاک بصورت تناژ، PVC ،MDF، دستگاه بلوک زنی، سفال، تیغه دستگاه علف چین و ... صادر کننده مواد غذایی و اقلام خوراکی به کشور ترکیه است و مسئولان همچنان امیدوارند که این مرز بتواند در آینده به درآمدزایی برسد.

,

شهر خوی با وجود قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم نزدیکترین شهر به دروازه اروپا بوده که مسافت آن با وان در کشور ترکیه از طریق بازارچه رازی ۱۲۰ کیلومتر و بمدت ۲ ساعت راه است و تنها خط راه آهن ایران به اروپا نیز از این شهرستان خوی میگذرد که بزرگترین پل خاورمیانه نیز بنام پل قطور در مسیر این خط ریلی ساخته شده است.

,

تصاویر زیر نشان از روزهای سوت و کور مرز رازی، سومین مرز مشترک ایران و ترکیه دارد که انتظار میرفت با تحقق وعده انجام مبادلات تجاری 30 میلیارد دلاری رئیس دولت تدبیر و امید، شاهد رونق این مرز محروم در دوران پسابرجام باشیم.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/م

]
وارد شدن صدمات جبران ناپذیر به اقتصاد کشور با سوت و کور ماندن فعالیت تجاری سومین مرز مشترک ایران و ترکیه که قرار بود طبق وعده دولت تدبیر و امید در دوران پسابرجام یکی از مبادی رسمی انجام مبادلات 30 میلیارد دلاری با کشور ترکیه گردد!