به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سناباد نیوز، پس از لغو بخشی از تحریمهای بینالمللی علیه ایران بسیاری از شرکتهای غربی به دنبال بهره برداری از فرصت سرمایهگذاری در بازار پرسود ایران هستند. از همین رو، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از تصمیم شرکت آمریکایی پروکتر اند گمبل (Procter & Gamble Co) که نامی آشنا برای ایرانیان است برای ورود بیشتر به بازار ایران و توزیع کالاهای مصرفی تولید آمریکایی به کشورمان خبر داد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سناباد نیوز,شرکت چندملیتی و آمریکایی پروکتر اند گمبل که دفتر مرکزی آن در شهر سینسینتی، در ایالت اوهایو قرار دارد در سال ۱۸۳۷ میلادی، توسط ویلیام پروکتر و جیمز گمبل تأسیس شد و در حال حاضر از محصولات براون، دوراسل، ژیلت، پمپرز، هد اند شولدرز، اورال-بی، دولچه و گابانا، هربال اسنسز و هوگو باس تا تولیدات پرینگلز و کیلوگ، طیف وسیعی از مواد غذایی، لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی را تولید و عرضه مینماید و از جمله نامهای تجاری این شرکت میتوان به: براون،دوراسل، ژیلت، پمپرز، فیوژن، هد اند شولدرز، اورال-بی، دولچه و گابانا، پنتن، کرست، هربال اسنسز، ویکس، تاید، آریل، دانهیل، هوگو باس، عطر گوچی، عطر لاکست، عطر پوما، پرینگلز، عطر کریستینا آگیلرا، عطر اوریل لوین، عطر اسکادا اشاره کرد.
,با این حال در زمان تحریم های غربی علیه ایران، این شرکت آمریکایی در تلاش برای فروش قانونی محصولات مصرفی آمریکایی، شرکت تابعه سوئیسی خود را وارد ایران کرد. این شرکت تا اواسط سال 2010، موفق شد با ثبت سود سالانه 100 میلیارد دلاری به اوج تجارت بینالمللی برسد.این شرکت آمریکایی برای دور زدن قانون و ورود به ایران و فروش محصولاتش از مدیرانی استفاده می کند که پاسپورت و کارت سبز آمریکا را ندارند.
,رونق کسبوکار شعبههای خارجی پروکتر اند گمبل در ایران تا سال 2012 ادامه یافت و در نهایت با اعمال تحریمهای بینالمللی، فعالیت این شرکت در ایران کمرنگ و با محدودیتهایی همراه شد. این در حالی است که درآمد شرکتهای تابعه پیاند جی در ایران تا اواسط سال 2010 به 115 میلیون دلار در یک سال مالی رسید و تا پایان سال 2015 و علیرغم تحریمهای گسترده شرکت پیاند جی موفق شد بیش از 1 میلیارد دلار از بازار ایران درآمد کسب کند. اما اکنون با لغو تحریمهای بینالمللی پیاند جی بار دیگر به دنبال حضور بیشتر در بازار 80 میلیون نفری ایران است.
,طبق تحقیقات موسسه پژوهشی BMI ایران یک بازار مصرفی پرسود برای پیاند جی خواهد بود. بهگونهای که فعالیت پیاند جی در ایران تا سال 2020 درآمدی بالغ بر 100 میلیارد دلار برای این شرکت رقم میزند.
,از همین سو، یکی از مدیران شرکت پیاند جی با شناسایی بازار هدف در ایران با تلاش برای تحریک سبک زندگی مردم کشورمان به سوی مصرف گرایی ابراز داشت: در ایران زنان هزینه زیادی برای زیبایی می پردازند، از همین رو ما با شناسایی و تحریک این تمایلات، لوازم آرایشی، شامپوها و اپیلیتورهای گران قیمت در سبد کالای مصرفی ایرانی ها قرار دادیم.
,انتهای پیام/رض
,]