قطعات خارج شده «رافائل» در بوشهر ماند+تصاویر
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گام نیوز؛ انتشار تصاویری از پروانه کشتی رافائل در شبکه های مجازی که بر روی یک دستگاه تریلی در حال انتقال به نقطه ای از شهر بوشهر بود افکار عمومی را نسبت به این موضوع حساس کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گام نیوز؛,

, ,

اخبار بدست آمده حکایت از آن دارد که دستگاه های متولی هر کدام با اظهار بی اطلاعی، توپ مسئولیت را به زمین دیگری پاس می دهند تا بدینوسیله افکار عمومی را نسبت به مسئولیتی که در این زمینه دارند به بازی گیرند.

, .,

برای پیگیری این اتفاق تلخ، رسانه ها با مدیرکل محیط زیست استان تماس گرفتتند که وی از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و مسئولیت این کار را در حوزه اداره بندر و دریا نوردی عنوان کرد.

,

حسین دلشب با بیان اینکه ما قبلا مخالفت صریح خود را با خارج کردن کشتی رافائل از دریا اعلام کردیم افزود: نقش ما حاکمیتی است و اگر قرار باشد چیزی از دریا استخراج گردد، از اداره بنادر درخواست می شود و آنها هم نظر زیست محیطی ما را جویا خواهند شد که تاکنون برای کشتی رافائل چنین درخواستی از ما نشده است.

, .,

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز در این خصوص اظهار داشت:تاکنون برای خروج کشتی رافائل از دریا یا بخشی از اجزای آن هیچ درخواستی به ما ارائه نشده است.

, .,

محمدمهدی بنچاری می گوید: اگر این اتفاق برای کشتی رافائل صحت داشته باشد، چون هیچ درخواستی از بندر نشده، اقدامی غیرقانونی صورت گرفته است.

, .,

سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری هم از شنیدن این خبر اظهار بی اطلاعی می کند و می گوید: حتما پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد و پس از مطلع شدن ازجزئیات موضوع نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

,

, ,

معاون شهردار: لنگر رافائل اهدا شد؛ پیگیر خرید پروانه آن هستیم

, معاون شهردار: لنگر رافائل اهدا شد؛ پیگیر خرید پروانه آن هستیم,

در همین خصوص باخبر شدیم شورای شهر و شهرداری به این موضوع ورود کرده اند و پیگیر باقی ماندن بقایای کشتی رافائل در بوشهر هستند.

, .,

رمضانی معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری بوشهر به یکی از  رسانه های استان اعلام کرده است که تصاویر منتشر شده درباره پروانه و لنگر کشتی رافائل صحت دارد و اصالت آن تایید گردیده، از این رو با دستور شهردار و موافقت شورای شهر، مذاکراتی با مالک آن داشنیم.

, .,

رمضانی ادامه داد: مالک نیز با توجه به ابراز علاقه مدیریت شهری جهت نصب لنگر کشتی رافائل در نقطه ای مناسب، در اقدامی قابل تحسین آن را به صورت رایگان به شهرداری تحویل داده، ضمن اینکه پیگیر باقی ماندن پروانه این کشتی در بوشهر هستیم.

, .,

وی درباره اینکه اعلام قیمت 480 میلیون تومانی برای پروانه کشتی رافائل از سوی مالک آن صحت دارد؟ گفت: تاکنون هیچ بحثی از قیمت به میان نیامده و قرار است مذاکرات ادامه یابد تا ببینیم چه اتفاقی پیش خواهد آمد.

, .,

گویا پس از پیگیری های مسئولین استان جلسه ای در همین خصوص در دفتر معاون سیاسی استاندار بوشهر با حاج علی کریم زاده مالک لنگر و پروانه کشتی رافائل گرفته شد و خبرهای رسیدهازاین جلسه حاکی از آن است که مقرر شده لنگر کشتی رافائل توسط حاج علی کریم زاده مالک کنونی آن بصورت رایگان به شهرداری بندر بوشهر اهدا گردبد و قرار شد بصورت المان شهری در بندر کهن بوشهر نصب شود.

, گویا پس از پیگیری های مسئولین استان جلسه ای در همین خصوص در دفتر معاون سیاسی استاندار بوشهر با حاج علی کریم زاده مالک لنگر و پروانه کشتی رافائل گرفته شد و خبرهای رسیدهازاین جلسه حاکی از آن است که مقرر شده لنگر کشتی رافائل توسط حاج علی کریم زاده مالک کنونی آن بصورت رایگان به شهرداری بندر بوشهر اهدا گردبد و قرار شد بصورت المان شهری در بندر کهن بوشهر نصب شود.,

گفته می شود این لنگر و پروانه کشتی حدود دوسال پیش توسط نیروی دریایی و مالک کشتی رافائل از آب بیرون آورده شده است.

, گفته می شود این لنگر و پروانه کشتی حدود دوسال پیش توسط نیروی دریایی و مالک کشتی رافائل از آب بیرون آورده شده است.,

یک کاربر شبکه مجازی می گوید: الان تقریبا بیش از یک سال و نیمی است که یک پیمانکار با استفاده از یک تیم غواسی مشغول تکه تکه کردن و بیرون کشیدن کشتی رافائل هستند.

, یک کاربر شبکه مجازی می گوید: الان تقریبا بیش از یک سال و نیمی است که یک پیمانکار با استفاده از یک تیم غواسی مشغول تکه تکه کردن و بیرون کشیدن کشتی رافائل هستند.,

این کاربر شبکه مجازی با بیان اینکه این گروه غواصی در یکی از هتل های شهر بوشهر ساکن هستند، میگوید: من شخصا از زبان یکی از غواصهایی که مشغول این کار هستند این قضایا رو شنیدم که این کشتی به مزایده گذاشته شد و برنده اول هم امتیاز بهره‌برداری رو به نفر دوم فروخت و در حال حاضر هم مشغول تکه تکه کردن و بیرون کشیدن و فروش قطعات این کشتی به کارخانجات ذوب آهن و غیره هستند.

, این کاربر شبکه مجازی با بیان اینکه این گروه غواصی در یکی از هتل های شهر بوشهر ساکن هستند، میگوید: من شخصا از زبان یکی از غواصهایی که مشغول این کار هستند این قضایا رو شنیدم که این کشتی به مزایده گذاشته شد و برنده اول هم امتیاز بهره‌برداری رو به نفر دوم فروخت و در حال حاضر هم مشغول تکه تکه کردن و بیرون کشیدن و فروش قطعات این کشتی به کارخانجات ذوب آهن و غیره هستند.,

در هر حال اتفاق هایی که این روزها برای کشتی رافائل به وجود آمده چندان خوشایند نیست و انتظار می رود که مسئولان مربوطه درادارات بنادر و کشتیرانی و محیط زیست استان و بقیه دستگاه هایی که نقش دارند از جمله شهرداری و استانداری در این خصوص به افکار عمومی پاسخ شفاف دهند.

, در هر حال اتفاق هایی که این روزها برای کشتی رافائل به وجود آمده چندان خوشایند نیست و انتظار می رود که مسئولان مربوطه درادارات بنادر و کشتیرانی و محیط زیست استان و بقیه دستگاه هایی که نقش دارند از جمله شهرداری و استانداری در این خصوص به افکار عمومی پاسخ شفاف دهند.,

, ,

رافائل نام نخستین طرح کشتی‌های میکل آنژ و رافائل در سال ۱۹۵۸ میلادی کشیده شد است می‌باشد. قرار بود هنر تاریخی طراحی ایتالیایی‌ها با هنر و صنعت مهندسی کشتی سازی آن زمان در هم ممزوج شود و دو شناور بزرگ را ایجاد کند. طراحی‌ ها در ابتدا، دو کشتی را با بدنهٔ سیاه رنگ و دو دودکش بزرگ سفید نشان می‌داد. اما برخلاف دیدگاه سنتی کشتی سازان ایتالیایی، طراح این پروژه تصمیم به طراحی یک کشتی مدرن گرفت. بنابراین دوباره تیم طراحان دست به کار شدند و کشتی ای را با بدنهٔ سفید همراه با دو دودکش بزرگ مشبک به سرپرستی پروفسور موتورینو استاد دانشگاه پلی تکنیک تورینو طراحی کردند و بعد از ساخت آن همۀ دیده ها بر زبیایی و شکوه رافائل شگفت زده شده بودند اما طولی نکشید که این کشتی با عظمت هدف موشکهای عراقی قرار گرفت.

, .,

کشتی 270 متری رافائل که در دهه 60 میلادی ساخته شده بود، توسط چند ایرانی ثروتمند از ایتالیایی‌ها خریداری شد. این کشتی تجملی با 60 متر پهنا و گنجایش 1800 مسافر، یک شهرک تفریحی پر تجمل بود، با 6 استخر مخصوص کودکان و بزرگسالان و 750 کابین به صورت سوئیت‌های بزرگ و کوچک که در توصیف آن گفته می شد حمام‌ هایش با مرمرهای گرانبهای ایتالیا پوشیده شده بود.رافائل با 18 آسانسور در طبقات مختلف،30سالن برای برگزاری جشن‌ها، میهمانی‌ها و اجرای نمایش‌ها و چند باشگاه ورزشی برای پرورش‌اندام و برگزاری مسابقات در نظر گرفته شده بود.

, .,

, ,

این خرید، همزمان با وقوع انقلاب اسلامی شد و خروج کارکنان ایتالیایی رافائل و شرایط آن روز، باعث شد تا پروژه مد نظر خریداران آن مسکوت بماند. در سال ۱۳۶۲ تصمیماتی برای استفاده از رافائل در گوشه و کنار کشور شنیده می شد.

, .,

اما سرانجام روز 26 آبان سال 62 دو هواپیمای عراقی در ضمن بمباران خارگ و بوشهر چند موشک هم به رافائل بی آزار و محترم زدند که تا نیمه اش در آب فرو رفت اما وجودش مزاحم تردد کشتی ها شد. در این زمان یک یدک کش، رافائل را که دیگر کسی داوطلب خریدش نبود، به منطقه ای دیگر منتقل کرد اما یک ماه بعد زمانی که رافائل بدون برق خاموش مانده بود، کشتی باری ایران سیام به آن خورد و کاری را که هواپیماهای عراق آغاز کرده بودند به پایان برد.

, .,

رافائل شش سال بعد از آن که به سواحل ایران آمد، آرام آرام به زیر آب رفت، تکه تکه شد و مانند عروسی جان باخته و زنگ زده، نزدیک بوشهر زیر آب خفته است.

, .,

.........................

,

گزارش: فرهاد پروین

, گزارش: فرهاد پروین,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
پس از پیگیری های مسئولین استان جلسه ای در همین خصوص در دفتر معاون سیاسی استاندار بوشهر با حاج علی کریم زاده مالک لنگر و پروانه کشتی رافائل گرفته شد.