به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی که مبحث جنگ فرهنگی سالهاست که از طرف مقام رهبری مورد تاکید و دغدغه قرلر دار کماکان مشاهده میشود که لوازم تحریر دانشآموزان در ابعادی وسیع و بدون نظارت منقش به شخصیتهای کارتونی غربی، در دسترس دانش آموزان قرار دارد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,این روزها هر گوشه و کنار شهر را نگاه میکنی بچههایی را مشاهده میکنی که با شوق و ذوق وصف ناشدنی به دنبال تهیه مایحتاج مدرسه خود هستند ناخود آگاه اشک درچشمانم جمع می شود و یاد لحظات شیرین خرید مدرسه خود می افتم که چطور پا به پای مادر برای خرید مایحتاج مدرسه بازارها را طی می کردیم و چطور دفتر کاهی همه دنیایمان بود.
,به راهم ادامه میدهم تا خاطرات بیشتری را زنده کنم اما هر چه جستجو کردم دیگر خاطرهای از آن دوران شیرین و از آن وسایل ساده مدرسه نیافتم و تمام خاطره من شد همان بچهای که به ذوق خرید کیف و کفش مدرسه با مادر خود به بازار آمده بود.
,تمایلات بچههای حال حاضر با معیارهای ما قابل مقایسه نبود چرا که بچههایی را میدیدم که مغازهها را صرفا برای پیدا کردن مارکهای خاص کیف و کفش جستجو میکردند و دقتشان تنها معطوف به عکس روی کیف بود نه رنگ و اندازه آن.
,کودک کلاس اولی که اکنون باید رویای شیرین مدرسه و دوستهای جدید را در سر بپروراند به دنبال این بود که کیف و کفش بنتن و یا اسپایدرمن را با خود همراه کند.
,بن تن بخشی از شخصیت کودکی بود که برای پیدا کردن شخصیت مورد علاقهاش کیفها را با دقت میکاوید، او از همان آغاز کودکی بن تن را به عنوان نماد برگزیده بود بی اختیار پرسیدم چرا بن تن؟.... مادر کودک نیشخندی زد و گفت: همه زندگی پسر من بن تن است از وسایل اتاقش گرفته تا لباسهای بیرونش و الان هم وسایل مدرسهاش!
,تاثیر شخصیت های کارتونی نظیر بنتن و مرد عنکبوتی بر کودکان ما به اندازه ای است که آنها ترجیح میدهند درست در نخستین روز مدرسه به جای توجه به مدرسه و حواشی آن به عکسهای کیف یکدیگر زل بزنند و به هم بگویند تو بن تن خریدی ولی مرد عنکبوتی بهتره! و دیگری بگوید هیچکدام اینها خوب نیست مکویین از همشون بهتره و... و این بحث بشود باب آشنایی فرزندان ما با یکدیگر.
,قیمت سرسام آور این کیفها با تصاویر وهم انگیز که گاها خشن و تاثیر بدی بر روحیه کودکان دارد در نوع خود جالب توجه است اما پدر و مادرها تسلیم تمایلات غلط کودک شده و با دلسوزی و شوق بهای گزاف کیفها را میپردازند و این معضل میشود تراژدی غمگین فرهنگ غنی کشورمان که کودکانمان نه با آن آشنا هستند و نه قرار است که یاد بگیرند.
,مطلبی راجع به روانشناسی کودک در یک سایت توجهم را جلب کرد که به نقل از یک روانشناس کودک گفته بود اگر هردانش آموز به طور متوسط ۱۲۰۰ بار در سال جلد هرکدام از دفترهایش را می بیند؛ اگر ۱۲۰۰ بار صحنهای مقابل ما تکرار شود چه رخ می دهد؟؟؟؟؟
,هر کدام از شخصیتهای کارتونی غربی که درلوازم التحریر دانشآموزان استفاده میشوند؛ با اهداف خاص و بر اساس نظرات کارشناسان و روانشناسان کودک و برای تأثیر بر پنهان ترین جنبه شخصیت، یعنی ضمیر ناخود آگاه طراحی شده ودارای پیام مختص به خود هستند، پیامی که یک دانش آموز ایرانی، هرروز با دیدن تصاویر بن تن، باربی، انگری برد، باب اسفنجی، لاک پشت های نینجا، مرد عنکبوتی بر روی دفتر و کیف و دیگر لوازم التحریر خود و دوست هم کلاسیش بیشتر و بیشتر در عمق جانش نفوذ می کند.
,پیام هایی مانند: ارتباط با جنس مخالف بد نیست؛ دختر و پسر با هم هیچ تفاوتی ندارند، دنیا بر مدار شانس و جادو پیش میرود و… تصاویری که دانش آموز با آن همانند سازی میکند به ایده آل او تبدیل می شود و در سنین بالاتر به سمت پیروی از این تصاویر خواهد رفت.
,امروز دشمن در تهاجم فرهنگی جدید خود بر علیه ما لوازم التحریر دانش آموزان را نشانه گرفته است و این مسئله مسئولیت خانوادهها را درراهنمایی و هدایت کودکان به سمت استفاده لوازم التحریر ایرانی _ اسلامی که دارای پیام ها ی اخلاقی مثبت هستند بیشتر میکند.
,تصاویر خارجی بر روی کیف های مدرسه علیرغم اینکه هیچ نکته آموزشی برای کودک ندارد بلکه بالعکس تاثیرات مخربی به دنبال دارد که خانوادهها نباید از این تاثیرات غافل باشند.
,در بیشتر کارتون ها خشونت فراوانی به چشم می خورد. درست است که در تمام کارتون ها سرانجام شخصیت های مثبت برنده می شوند ولی آنها غالبا با اعمال خشونت به هدف خود می رسند.
,در حال حاضر بسیاری از والدین احساس نگرانی می کنند و اعتقاد دارند این کارتونها، کودکان را موجوداتی خشن، فریبکار و متمرد بار می آورند.
,همچنین این روانشناس تاثیرات مثبت و منفی انیمیشنها بر روی کودکان را مورد کنکاش قرار داده و گفته است: البته تاثیرات مثبت و منفی انیمیشنها روی کودکان بیشتر از نوجوانان است چون در این دوره از زندگی کودک در حال آموزش اصول و شیوه زندگی کردن است و قسمت عمده شخصیت او در حال شکل گیری، به همین دلیل همانندسازی و الگوبرداری در این سنین باعث می شود که انیمیشن ها تاثیر بیشتری روی کودکان داشته باشد.
,افکارم مغشوش بود و مدام این نکته را یاآور میشد که آنها برای تاثیر بر عمق افکار کودکانمان چقدر کار کردهاند و ما با این فرهنگ غنی و اصیل برای رشد و اعتلای فرهنگمان و مردممان و آینده سازان کشورمان چه کردهایم؟
,کودکانمان نه سارا می شناسند و نه دارا آنها نه عمو پورنگ می خواهند و نه خاله شادونه آنها فقط میخواهند مثل بنتن لباس بپوشند و مثل باربی وسایلشان صورتی و براق باشد و مثل مرد عنکبوتی توجه همه را به خودش جلب کنند.
,آیا نهادی به نام آموزش و پرورش می تواند به تنهایی سدی بشود برای جلوگیری از ورود لوازم التحریر خارجی به مدارس؟ و آیا وقت آن نرسیده که متولیان فرهنگی کشورمان با فرهنگ سازی و ساخت انیمیشنهای قوی و جذاب به عمق جان و افکار کودکمان نفوذ کنند؟ و... و من همچنان با این افکار در بازار به دنبال خاطرات مدرسهام با همان صفا و سادگی و رنگهای زیبا می گردم....
,انتهای پیام/
]