بازگشت فرانسوی‌ها به پارس‌جنوبی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از مهر، علی کاردر با اشاره به پیشنهاد مشارکت شرکت توتال فرانسه در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، گفت: علاوه بر این شرکت فرانسوی، تاکنون دو شرکت دیگر خارجی هم برای مشارکت در این فاز گازی اعلام آمادگی کرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه پروژه‌های جدید نفت و گاز ایران در قالب برگزاری مناقصات بین‌المللی واگذار خواهند شد، تصریح کرد: با وجود پیشنهاد توتال فرانسه و دو شرکت خارجی، هنوز واگذاری قرارداد فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به هیچ کدام از شرکت‌های خارجی، قطعی و نهایی نشده است.

,

به نظر می‌رسد در کنار توتال فرانسه، دو شرکت انی ایتالیا و هیوندایی کره‌جنوبی هم برای مشارکت فاز ۱۱ به عنوان تنها فاز باقی‌مانده میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی، اعلام آمادگی کرده‌اند.

,

از سوی دیگر، فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه مردادماه پارسال در سفری به تهران با تعریف و تمجدید از عملکرد توتال فرانسه در صنعت نفت ایران، گفته بود: توتال بیش از ۲۰ سال در توسعه پروژه‌های نفتی ایران حضور داشته و با توجه به ابراز تمایل فرانسوی‌ها، قرار است باب جدیدی برای توسعه فعالیت این شرکت در توسعه میدان‌های نفتی گشوده شود.

,

در همین حال، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هم پارسال در حاشیه مذاکرات خود با وزیر امور خارجه فرانسه، تاکید کرده بود: فصل جدیدی از همکاری ایران با توتال فرانسه برای توسعه میدان‌های نفتی ایران آغاز خواهد شد.

,

این در حالی است که پاییز سال گذشته، علی‌اکبر شعبانپور، مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه مذاکره برای سپردن حفاری فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به پتروپارس و یک شرکت ایرانی دیگر، به مراحل پایانی رسیده است، گفته بود: این فاز به اندازه ۲ فاز متعارف است که هر فاز متعارف، شامل ۱۱ حلقه چاه است و بر اساس مذاکرات که هم اکنون مراحل آخر را طی می‌کند، بخش حفاری هر فاز به شرکت‌های ایرانی سپرده می‌شود.

,

هدف از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، ارسال گاز این فاز به فازهای ۶ تا ۸ و ۱۲ پارس‌جنوبی را استفاده از ظرفیت‌های خالی پالایشگاهی در این فازها و تسریع در دستیابی به تولید مورد انتظار در این بخش از میدان از سوی شرکت نفت ایران اعلام شده است.

]
معاون وزیر نفت با اشاره به پیشنهاد توتال فرانسه برای مشارکت در توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، گفت: علاوه بر توتال، دو شرکت خارجی دیگر هم برای مشارکت در این فاز گازی، اعلام آمادگی کرده‌اند.