موضوع تسخیر تا فتح خرمشهر را روی دیوار مسجدجامع خرمشهر نقاشی کردم/نقاشی‌های دیواری دفاع مقدس سند تاریخی حماسه یک ملت هستند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کوله بار، با وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ضرورت ترویج روحیه مقاومت موجب شد آثار متعددی در حوزه نقاشی دیواری به موضوع دفاع مقدس اختصاص یابند؛ به مرور، این امر به رسم تجلیل از شهدا بر دیوارهای شهرها بدل گشت که تاکنون ادامه دارد. از آنجا که نقاشی دیواری بخش وسیعی از جامعه را مخاطب قرار می دهد و موضوع دفاع مقدس نیز به لحاظ محتوایی، هویت و حیثیت جامعه ما را در بردارد، نحوه روایت ارزش های آن برای آگاهی نسل جدید و صدور آن به جهان، بسیار حائز اعتناست که هر دو اینها بر اهمیت یکدیگر می افزایند؛ از این رو بررسی نقاشی دیواری های دفاع مقدس ضمن بیان ویژگی های آن، می تواند راهکارهای مناسب را نیز ارائه نماید. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوله بار,

 

,

, ,

به نظر می رسد این حوزه پر مخاطب در شناساندن حقیقی ایثارگران دفاع مقدس به دلیل نبود معرفت حقیقی نسبت به این افراد و عدم تسلط تکنیکی هنرمند، مؤثر نبوده و در تعامل با محیط چالش های فراوانی را بوجود آورده است.

,

, ,

 

,

نقاشی بر دیوار مسجدجامع خرمشهر

, نقاشی بر دیوار مسجدجامع خرمشهر, نقاشی بر دیوار مسجدجامع خرمشهر,

ناصر پلنگی نقاش دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار کوله بار با اشاره ضرورت ورود هنرمندان برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس صحنه ای بود که تمامی مردم ایران  بخصوص جنوب کشور  در آن حضور یافتند و از تمامیت ارضی کشور دفاع کردند و نیاز است که هنرمندان با ورود به مقوله هنر، بتوانند یاد آن دوران را زنده نگه دارند.

,

وی ادامه داد: سال 61 نقاشی دیوار مسجد جامع خرمشهر را شروع کردم و این کار به پس از 5 ماه به پایان رسید و در طول این مدت توانستم با همکاری تعدادی از دوستان، 45 متر از دیوار مسجد جامع خرمشهر را نقاشی کنم.

,


,
, ,

این نقاش دفاع مقدس اظهار داشت: نقاشی بر روی دیوار مسجد جامع خرمشهر، بیانگر داستان خرمشهر از تسخیر  و بمباران این شهر توسط عراق تا آزادسازی و فتح آن در عملیات بیت المقدس  توسط رزمندگان کشورمان است.

,

وی ادامه داد: این آثار در یاد و خاطر رزمندگانی که در دفاع از شهر خرمشهر حضور داشتند و مخاطبانی که در آن دوران با آن ارتباط بر قرار کردند ماندگار شده و جزئی از خاطرات آنان محسوب می‌شود.

,

پلنگی افزود: وقایع جنگ تحمیلی و مسائل اجتماعی از موضوعات مورد علاقه من هستند و در راه به تصویر کشیدن آنها تلاش می‌کنم.

,

 

,

, ,

وی در پایان خاطرنشان کرد: می‌توان گفت که آثار نقاشی دیواری دفاع مقدس - چه به لحاظ اثرگذاری قالب و محتوا و چه قابلیت ماندگاری و تعامل با محیط - به عنوان یک سند تاریخی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، بیان کننده حقایق و ارزش‌ها و حتی توصیف‌کننده نقش‌آفرینان آن نیست.

,

انتهای پیام/

]
صاحب بزرگترین نقاشی دیواری خاورمیانه گفت: به صورت اتفاقی روبرو شدم با جنگ و حمله رژیم تا دندان مسلح بعث عراق در خرمشهر و در این میان دو راه داشتم؛ اینکه یا بمانم در کنار مردم خرمشهر یا بروم و این شد که ماندم.