«نان هیزمی» با کیفیت ترین نان تربت حیدریه است/به لحاظ بهداشت و سلامت حاضر به رقابت با نانوایان شهری هستیم
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سکینه محمدی یکی از نانواداران هیزمی مستقردر روستای بنهنگ بخش مرکزی تربت حیدریه در خصوص نوع پخت نان هیزمی در گفت و گو با خبرنگار تابان تربت، اظهار داشت: نان هیزمی به لحاظ بهداشتی فراتر و با کیفیت تر از نانی است که در نانوائی های شهر عرضه می شود، زیرا ما خمیر را شب قبل از پخت آماده کرده و مدتی ان را نگه می داریم تا خوب ترش و باز شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

وی از هیزم بعنوان انرژی سالم در پخت نان یاد کرد و گفت: مردم خوب می دانند که هیزم چه اثرات مثبتی بر پخت نان دارد، بخصوص هیزمی که از تنه درخت و یا پوست گردو باشد، اما انرژی گاز که در نانوائی های سطح شهر مورد استفاده قرار می گیرد، اثرات منفی و زیان باری بر روی کیفیت نان می گذارد.

,

این خانم 60 ساله ادامه داد: حدود 40 سال است که مشغول این فعالیت هستیم و ابتدا برای خودمان و گاهی هم برای سایر اقوام و خویشان و یا برای فروش، نان پخت می کنیم، مردم هم استقبال چشم گیری از این نوع نان محلی دارند زیرا می دانند که به لحاظ سلامت و بهداشت با کیفیت و خوشمزه است.

,

حسین غلامی دیگر نانوا دار محلی روستای بیستقفیزن می گوید: این شائبه هائی که بوجود می آید به لحاظ استقبال کمتر مردم از نانوائی های شهری است و می خواهند با کمرنگ کردن زحمات نانواداران هیزمی مردم به سمت نان شهری روی آورند.

,

وی افزود: در نانوائی های شهر شخصی بنام خمیر گیر و یا رئیس نانوائی یک ساعت زود تر از بقیه افراد در محل کار حاضر شده و به سرعت آرد سفید را با دستگاه به خمیز تبدیل کرده و گاهی هم خبر می رسد قرصی را به خمیر اضافه می کنند تا زودتر اماده طبخ شود.

,

غلامی گفت:  شاطر به محض ورود به نانوائی  شروع به پخت نان می کند، فلذا این نان ممکن است همان لحظه برای مصرف خوب باشد، اما دیگر نمی توان ظهر و یا شب از آن استفاده کرد، لذا بسیاری از زنان خانه دار اضافی نانها را در کیسه هائی جمع آوری کرده و برای خوراک دامها می فرستند.

,

وی اذعان کرد: کیفیت برخی نان های شهری پائین و استقبال بی نظیر مردم از نان های محلی هر چند با قیمت بالا باعث بوجود امدن این شایعه ها شده است، اما در هر صورت به لحاظ بهداشتی و کیفیت حاضر به مناظره و رقابت با نانوائی های شهری هستیم.

,

علی اصغر مومنی دیگر نانوادار هیزمی روستای منظر اذعان داشت: نان هیزمی یکی از با کیفیت ترین نان های تربت حیدریه و حتی خراسان رضوی است، بطوریکه بسیاری از اقوام و خویشان و یا تربتی های مقیم سراسر کشور هر زمان به شهر خود می آیند، 40 تا 50 فرص نان هیزمی را خریداری کرده و بعنوان سوغات و یک نعمت محدود به شهر خودشان می برند.

,

وی اظهار داشت: ما در دوران دفاع مقدس همراه با بسیاری از مادران و پدران شهدا و ایثارگران برای تقویت جبهه اسلام نان هیزمی را با کیفیت کنونی پخت می کردیم و در ان دمای هوای بالای 40 درجه رزمندگان اسلام از آنها استفاده بهینه می کردند، اما شما نان شهری را صبح از نانوائی بخرید و بعد از مصرف صبحانه اضافه آن را در فریزر یخچال بگذارید، ولی ظهر و یا شب دیگر نمی توانید از آن بخوبی استفاده کنید، اما همین نان محلی را در یخچال معمولی و یا در پائیز و زمستان در دمای سرد داخل حیات بگذارید و هر موقع برای مصرف می خواهید به مانند یک نان  تازه و خوشمزه از آن استفاده کنید.

,

در روزهای اخیر رئیس اتحادیه نانواداران تربت حیدریه در رسانه ها گفته بود که نان هیزمی و یا محلی که در این شهرستان پخت می شود به لحاظ بهداشتی اشکال دارد.

,

انتهای پیام/رض

]
جمعی از نانواداران هیزمی تربت حیدریه در واکنش به موضع گیری اخیر رئیس اتحادیه نانوایان این شهرستان مبنی بر غیر بهداشتی بودن نان محلی، از این نان، بعنوان سالم ترین و با کیفیت ترین نان محلی یاد کردند.