راه توسعه از عدالت می‌گذرد/ شعار دهه عدالت و پیشرفت، برگرفته از نامه حضرت امیر به مالک است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، مظلومیت در عین اقتدار از مفاهیم عمیقی است که نیاز به موشکافی و ریزبینی بسیاری دارد. هفته گذشته اولین قسمت از پرونده مقتدر مظلوم در ارتباط با مظلومیت حضرت امیرالمومنین در عین اقتدار وی را تقدیم کردیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی,

 آیت الله حسینی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)، رییس مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات کشاورزی،منابع طبیعی و محیط زیست در حوزه علوم انسانی و عضو شورای عالی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی به تبیین ابعاد گسترده‌تری از مفهوم مقتدر مظلوم پرداخت.

,

عدالت اساس بنای حکومت

, عدالت اساس بنای حکومت,

آیت الله حسینی گفت: از نگاه حضرت امیرالمومنین(ع) حکومت، بنا و سازه ای است که سقف آن عدالت است. مبنا، اساس و پایه همه قوانین، دستورالعمل‌ها، بخش نامه‌ها، عزل‌ها،  نصب‌ها و همه تصمیم‌گیری‌ها عدالت است. درباره عدالت علوی گفته شده است: صوت علی فریاد انسانی است. در عدالت علوی نکات بسیار زیادی است.

,

عدالت انواع متفاوتی دارد. یک بخش عدالت در حکومت است که ما به این بخش می‌پردازیم. در همین موضوع مطالب زیادی وجود دارد که چگونه به توسعه و پیشرفت دست پیدا کنیم و به تعبیر حضرت امیرالمومنین(ع) به عمران و آبادی دست یابیم.

,

تنها راه دستیابی به توسعه با روش حضرت علی علیه السلام پیشه گرفتن عدالت است

, تنها راه دستیابی به توسعه با روش حضرت علی علیه السلام پیشه گرفتن عدالت است,

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق گفت: حضرت علی(ع) در نامه ای که به مالک اشتر دارند، یک نکته نهفته است که کمتر به آن توجه میشود. آن تیتر نامه است از امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر، با این عنوان: گرفتن مالیات( خراج ها) و عمران و آبادی مصر (که محل ماموریت مالک اشتر است).

,

در اواسط نامه حضرت علی(ع) به این نکته اشاره داشته اند که درست است به خراج گرفتن توصیه شده است، ولی وظیفه اصلی شما ایجاد توسعه، پیشرفت و عمران است و اصل گرفتن خراج برای توسعه و پیشرفت است. این عدالت است!

,

وی افزود: سوال اینجاست، راهبرد اصلی و شاهراه وصول به توسعه و پیشرفت و به قول حضرت علی(ع)، عمران چیست و چگونه میتوانیم به این هدف والا برسیم؟ حضرت امیر(ع) خاطر نشان می‌کنند که تنها راه رسیدن به این هدف والا عدالت است. اگر می‌خواهید به توسعه برسید باید عدالت برقرار شود. خیلی جالب است، ایشان میفرمایند راه رسیدن مصالح و منافع و راه رسیدن به عمران و آبادانی عدالت است. بوسیله عدالت است که شهرها آباد میشود. پس راه دستیابی به توسعه عدالت است.

,

نقش عدالت در روزمرگی های ما

, نقش عدالت در روزمرگی های ما,

عضو شورای عالی بسیج مهندسین کشاورزی گفت: عدالت چند معنا دارد. یکی از معانی که در این باب  از قول علامه محمد تقی جعفری در شرح کلام مولا نقل میشود این است که: معنای حقیقی عدالت اجرای قانون و قانون گرایی است. برای مثال اگر در کارخانه لبنیات، یک کارگر بر اساس قانون کار، هشت ساعت دقیق، صحیح، جدی و با تمام تلاش کار کند؛ و از طرف دیگر اگر کارفرما بر اساس همان قانون کار، بر اساس ضوابط حقوق کارگر را به موقع و به اندازه و به صورت صحیح پرداخت کند، در بخش دیگر شیری که محصول خروجی کارخانه است سالم و بی عیب باشد و از جهت دیگر پلاستیک یا شیشه ای که شیر در آن عرضه میشود سالم ، بی نقص و بی عیب باشد، قطعاً طبعات مثبت و توسعه در پیش روی ماست.

,

 وی افزود: علاوه بر اجرای صحیح قانون  به این روش و توسعه کار، نحوه تغذیه هم با این اساس و روش تغییر میکند؛ به این گونه که با اندک تبلیغی کودکان و فرزندان ما به جای خوردن نوشابه به خوردن شیر تمایل پیدا میکنند و الگوی مصرف غذایی به بهبود میرسد. این غذای سالم در خانواده ، بر مغز و سلامت فرزندان ما اثر دارد چرا که شیر مایع بهشتی است و حتی آخرین غذایی که امیرالمومنین مبل کرد شیر بود. بر این اساس کسی نباید بگوید عدالت یک موضوع کلی است. این بزرگترین افترا علیه عدل و عدالت است. حضرت علی علیه السلام میفرمایند: عدالت است که همه چیز را سر جای خودش نگه میدارد .

,

گسترانیدن عدالت ولو به قدرت

, گسترانیدن عدالت ولو به قدرت,

آیت‌الله حسینی گفت: قطعاً برای اجرای این عدالت تعریف شده راه هایی داریم.  یکی از آنها اقتدار و استفاده از قدرت است. مکان ها و زمان هایی هست که لازم است از قدرت و زور استفاده شود. زور و قدرت برای ایجاد عدالت، عمران و توسعه. نه این که خدایی نخواسته عکس ماجرا شود. فلسفه وجودی زور و قدرت برای آبادانی و عدالت است. حکومت باید برای آبادانی از قدرت خودش به درستی استفاده کند همانگونه که حضرت امیر(ع) این عمل را برگزید.

,

وی افزود: امام خمینی (ره) میفرمودند: شرع مقدس دو نکته اساسی دارد. این احکام و قوانین برای این است که حکومت استوار گردد و عدالت گسترانیده شود. در میان مسئولین نظام هم تنها رهبر عظیم الشان انقلاب بودند که به روح کلام امیرالمومنین تاکید داشتند و شعار زیبایی را مطرح کردند: دهه عدالت و پیشرفت.

,

پذیرش عدالت برای ظالمان سخت است

, پذیرش عدالت برای ظالمان سخت است,

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق با اشاره به ماجرای حقوق های نجومی گفت: تفاوت امیرالمونین (ع) و معاویه در این بود که بارها حواریون امیرالمومنین، رجالی مانند مالک اشتر که از مردان نامور و بزرگ و جاودان تاریخ هستند، خدمت حضرت میگفتند: با این شیوه نمیشود جلوی معاویه ایستاد به صورتی که معاویه به روسای قبایل مختلف کیسه هایی پر از زر و سکه های سرخ و طلا میداد. و به مردم اگر چیزی تعلق میگرفت بسیار ناچیز و اندک بود. ولی روش امیرالمومنین به گونه برعکس بود و به چوپان، کارگر و آن هایی که لباس مندرس داشتند محبت و رسیدگی بیشتری میکردند. سهم همه از بیت المال مساوی بود. یکی از نکات بسیار اساسی در حکومت امیرالمومنین همین نکته بوده است. یعنی برتابیدن عدالت. و پذیرش این پیشه برای کسانی که در درون خودشان ظلم طلبی وجود دارد؛ سخت است.

,

بهشت بود این زمین اگر ...

, بهشت بود این زمین اگر ...,

وی در پایان با اشاره به اینکه ظلمی که در حق امیرالمومنین روا داشته شده است، ظلمی به وسعت تاریخ است، گفت: اگر روش امیر المومنین در قوانین اسلامی ما اجرا میشد و بین مردم جا می افتاد، تاریخ اینگونه نبود! متاسفانه ظلم در تاریخ اسلام سایه افکنده، چون امیرالمومنین(ع) سر کار نیامدند و حکومت از ایشان غصب گردید. اگر او بود با روشی که داشت روزگار اسلام و مسلمین اینگونه نبود. اگر از پیشه حضرت مولا در باب طبیعت، محیط زیست و کشاورزی پیروی میشد؛ هرگز تغذیه ما اینگونه نبود، و کشاورزی ما کم و کاست نداشت، و آب های ما آلوده و جنگل ها و خاک های ما فرسوده نبودند. بهشت بود این زمین، همانگونه که خود حضرت چه باغ هایی را اماده میکردند و میساختند.

]
آیت‌الله حسینی، عضو شورای عالی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی گفت: حکومت باید برای آبادانی از قدرت خودش به درستی استفاده کند همانگونه که حضرت امیر(ع) این عمل را برگزید.