به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت خبری زنان قم، مهد کودک محلی است برای مراقبت، شناخت استعدادها، پرورش عاطفی، جسمی، هوشی، رفتاری (اجتماعی) گفتاری و رشد خلاقیت کودکان در سن پیش از دبستان و مربی مهدکودک در واقع جایگزین مادر در زمان نبود اوست.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سایت خبری زنان قم,بنابراین وظیفه مربی مهد فقط نگهداری و پرستاری از کودک نیست بلکه مربی باید به همه جوانب پرورش جسمی و معنوی کودک توجه کند. او باید زمینه های لازم برای شکوفایی استعدادهای بچه ها را فراهم و از طریق آموزش مناسب، مهارت ها، ارزشها و اصول اخلاقی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی را به آنها انتقال دهد.
,مربی مهدکودک باید بتواند به خوبی با بچه ها ارتباط برقرار کرده، برنامه ها و کلاس های مختلف را مدیریت و به درستی با رفتارهای نامناسب و چالشی آنها برخورد کند. همچنین باید صبور، مهربان و خوش اخلاق باشد.
,بله همه اینها باید از ویژگی های یک مربی مهد باشد و شاید صدها ویژگی و وظایف یک مربی مهد را بتوانیم بشماریم ولی آیا تاکنون از خود پرسیده ایم که یک مربی مهد آینده شغلی و امنیت شغلی دارد؟ آیا یک مربی مهد با بالا رفتن سنش بازهم می تواند کار کند یا مهد ها او را به عنوان مربی قبول می کنند؟ میزان حقوق یک مربی مهد در مقابل این همه مشغله کاری چه میزان است؟ و....
,با توجه به این همه عشق و علاقه و حجم کار یک مربی درصدد شدیم تا با یک مربی مهد مصاحبه ای کنیم تا با کار و مشغله های کاری او بیشتر آشنا شویم از همین رو با یکی از مربی مهد کودک در سطح شهر گفتگویی انجام دادیم که به شرح ذیل می باشد.
,*خودتان را معرفی کنید.
,بنده خاله ستاره هستم که در این مهد مربی مقطع پیش دبستانی و مربی قرآن می باشم.
,*سابقه کار خود را توضیح دهید.
,در کل 5سال سابقه کار در مهد های قرآنی و خصوصی زیر نظر بهزیستی و آموزش و پرورش را دارم.
,*مهدهای کودک دارای چند بخش هستند
,دو نوع مهد داریم : مهدی قرآنی که به انها مکتب القرآن می گویند و و دیگری مهدهای خصوصی می باشند که زیر نظر آموزش و پرورش و یا بهزیستی قرار دارند و فعالیت می کنند.
,البته نحوه تدریس مکتب القرآن و مهدهای خصوصی از نظر منابع و کتاب مورد تدریس متفاوت می باشد.
,*با این وجود کدام یک از مهد ها بهتر است و چرا؟
,به نظر من خصوصی بهتر است
,بخاطر اینکه در مهد های قرآنی بیشتر بر روی روخوانی قرآن و حفظ آن تمرکز دارند که برای بیشتر کودکان سنگین و سخت می باشد اما درمهدهای خصوصی در کنار آموزش قرآن بر روی الفبا و دیگر دروس هم کار می شود تا کودک خسته نشود و برای رفتن به دبستان آماده تر شود و اگر مربی بتواند زمان بیشتری برای کودک در نظر بگیرد پایه الفبای او قوی تر هم می شود.
,* برای مربی شدن باید چه مراحلی را طی کرد.
,ما دوگونه مربی داریم
,1-مربی قرآن که مختص مهدی های قرآنی می باشد
,2-مربی مهدهای کودک
,برای مربی شدن بعد از تعیین مقطع(نوباوه، پیش دبستانی و...) برای دوره مربیگری به شرایط یک مربی می رسیم.یک مربی باید حداقل مدرک دیپلم را داشته باشد و سنی که برای مربیگری در دوره ها مورد قبول می باشد 17 تا 30 سال می باشد.
,حال بعد از داشتن شرایط باید در دوره های جهاد دانشگاهی ثبت نام کنند و برای مربی قرآنی در مکتب القرآن های سطح شهر دوره بگذراندو در آخر هم باید چندین ساعت بصورت عملی در مهد کنار مربی بگذراند.
,اینها شرایط اولیه یک مربی می باشد که بایدهز فردی حتما آنها را داشته باشد و بقیه شرایط که کار یک مربی رابهتر و قوی تر می کند بصورت خودجوش و سلیقه ای می باشد.
,*شما در چه رده ای از مهد فعالیت می کنید؟
,فقط پیش دبستانی
,*در مقطع پیش دبستانی چه فعالیت ها و دروسی برای کودک بیان می شود؟
,برای مقطع پیش دبستانی در کنار قرآن و احادیث، الفبا هم تدریس می شود و در کنار این موارد علوم ، ریاضی، هوش ، آمادگی برای نوشتن، مفاهیم دینی و... هم در سطحی که برای کودک قابل فهم باشد تدریس و آموزش داده می شود.
,*آیا شیوه تدریس و کلاس داری همه مربیان یکی است؟
,نخیر-هر مربی بر اساس ذوق و تجربیات خودش باید بتواند کلاس را اداره و تدریس کند برای مثال من برای آموزش الفبا از شعر و موسیقی مخصوص الفبا و کارت های الفبا، کتاب های مخصوص آموزشی استفاده می کنم؛ حتی برای هر حرف از الفبا یک قصه برای کودکان می گویم
,برای تدریس علوم جهت یادگیری مفاهیم آن آزمایش انجام می دهیم که بچه ها بسیار و بسیار علاقه نشان می دهند و آن را به کمک خانواده تکمیل می کنند.
,آموزش دروس قرآنی بصورت صوت، لحن و قرائت را برعهده دارم که سعی کرده ام آموزش قرآن برای کودکان آسان تر باشد که این مسئله را بصورت شعر، اشاره، حرکت دست آموزش می دهم که با این روش که خودم آنها را ابداع کرده ام کودکان راحتر و سریعتر قرآن را به ذهن خود می سپارند و یاد می گیرند.
,حتی احادیث را هم با این روش ها همراه با پوسترو نقاشی و... آموزش می دهم.
,یک مربی باید بیشتر در وجود خود ذوق و خلاقیت داشته باشد تا هر روز یک ایده و کار جدید بتواند در کلاس برای جذب و راحتی فهم کودکان ارائه دهد.
,*شما برای مربی شدن چه دوره هایی را گذرانده اید؟
,بنده مدارک دوره های مقدماتی و پیشرفته کلاس های جهاد دانشگاهی ، مدرک دوره های قرآنی ثقلین که بهترین و بالاترین نمره را در بین 115 نفر کسب کردم و مدرک دوره حفظ و قرائت قرآن از سازمان تبلیغات و مدرک کلاس های اصناف را جهت مربی شدن اخذ کرده ام.
,*آیا تحصیلات و رشته خاصی برای مربی شدن نیاز است؟
,نه من لیسانس جغرافیای انسانی دارم ولی به دلیل علاقه شخصی به کودکان دوره های جهاد دانشگاهی و مکتب القرآن ها را گذراندم تا بتوانم مربی شوم البته داشتن مدرک دانشگاهی بسیار به من در این مسیر کمک کرد.
,آینده شغلی خود را چگونه می بینید؟آیا با این سابقه تدریس در مهدهای زیر نظر آموزش و پرورش امیدی به استخدام دارید؟
,مربیان مهد آینده خاصی ندارند یعنی آینده شغلی آنها مبهم می باشد بنده در ابتدای این مصاحبه هم گفتم که با توجه به علاقه ای که به کودکان دارم در این عرصه فعالیت می کنم وگرنه نه استخدامی وجود دارد و نه بیمه ای از آن استفاده کنیم و از آن طرف هم حقوق ناچیز دریافت می کنیم که شاید کسی باور نکند.
,چندین بار مسئله جذب مربیان مهد توسط آموزش پرورش مطرح شده است اما به واقعیت تبدیل نشد و در حد حرف ماند و کسانی که به اندازه من و یا بیشتر سابقه دارند در بلاتکلیفی قرار دارند و فقط به خاطر عشق و علاقه در این حرفه که نمی توان به آن شغل گفت فعالیت می کنند.
,سخن آخر:
,باتوجه به زحمت فراوان و سختی بالای کار با کودکان کوچک حقوق بسیار ناچیزی(نهایتا در مناطق بالا شهر350هزارتومان در ماه) به مربی های مهد می دهند و در مقابل انتظار بهترین نتیجه از کار مربی را دارند که بسیار ناچیز است.
,از طرفی هم این چند سال سابقه فقط یک برگه مهر شده از سوی مهد می باشد که نمایان گر این است که درانجا فعالیت کرده ایم و در هیچ جای دیگری ثبت نمی شود که بتوانیم در اینده از آن استفاده کنیم.
,و آخرین پیشنهادم برای مدیران مهدها می باشد که سعی کنند از مربی های دلسوز و مهربان و باتجربه در مهد استفاده کنند تا کودکان را به بهترین نحو تربیت کنند تا در آینده در جامعه موفقتر شوند.
,,
,
]