طرح مصوب جامع شهر تبریز با رفع ایرادات فراوان به دست آمده است/ تبریز به سمت جنوب اتوبان کسایی توسعه نمی یابد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تبریز بیدار ، فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در گفتگو با تبریزبیدار با اشاره به تصویب طرح جامع تبریز در شورای عالی شهرسازی گفت: حذف بیش از ٦ هزار هکتار از اراضی شمالغرب شهر که در طرح تفصیلی مصوب شهر، جزوی لاینفک از محدوده شهر تبریز بوده اند و پیشنهادهات توسعه پیشنهادی شهر در قالب سناریوی سهند محور در ضلع جنوبی اتوبان شهید کسایی و مسکوت گذاشتن ایرادات طرح تفصیلی،٣ أشکال عمده طرح سازمان فضائی و کاربری اراضی مصوب شده  در شورای برنامه ریزی استان بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  تبریز بیدار ،,

 

,

وی افزود: از این رو  تضییع حقوق مکتسبه موضوع ماده ٤ قانون مدنی کشور دال بر عطف به ماسبق نبودن قانون، امری بود که از اولین لحظات اطلاع از تصمیمات غیرقانونی و غیرفنی طرح جامع، مبنای اعتراضاتمان در کمسیون شهرسازی و معماری، صحن شورای اسلامی کلانشهر تبریز، کارگروه امور زیربنایی استان و محافل علمی و حرفه ای گردید.

,

 

,

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تبریز از نتیجه بخش بودن تلاشهای چند ساله شان در این خصوص و تثبیت مناطق شمالغرب در محدوده طرح جامع و عدم تصویب جهات توسعه شهر در جنوب اتوبان کسایی خبر داد.

,


 بابایی اقدم، ضمن تشریح فرایند بررسی طرح جامع در کمسیون شهرسازی و معماری شورای شهر گفت : ضمن حضور فعالانه در تمامی جلسات کارگروه امور زیربنایی استان در سازمان راه و شهرسازی و استانداری اذربایجانشرقی، در کمسیون شهرسازی جلسات متعددی را به بررسی و استماع گزارش مهندسین مشاور طرح جامع اختصاص دادیم و حتی جلسه ای را در دانشگاه تبریز به منظور بهره مندی از نقطه نظرات پژوهشگران و صاحبنظران حوزه برنامه ریزی شهری با حضور اساتید دانشگاه و اعضای کمسیون شهرسازی و معماری شورای شهر برگزار کردیم. علیرغم صراحت قانونی در ضرورت نقش آفرینی شوراهای شهر در بند ٣٤ ماده ٧١ قانون تشکیلات و وظایف شوراهای شهر، با مضمون بررسی و تأیید طرحهای جامع و تفصیلی و هادی و حریم شهر، این فرایند به درستی طی نشد و به دعوت از نماینده شورای شهر به کارگروه امور زیربنایی بسنده شد و نهایتا پس از اعتراض های مکرر مبنی بر عدم لحاظ نمودن نقش قانونی شورای شهر در فرایند بررسی طرح، صرفا خلاصه گزارش سناریوی مصوب کارگروه در شورای شهر مطرح گردید که همین امر هم مورد اعتراض مان واقع گردید.

,
,



وی ادامه داد، بعنوان رییس کمسیون شهرسازی شورای شهر، ماحصل جمع بندی های مان از ایرادات طرح جامع را در صحن شورای شهر مطرح نموده و ایرادات طرح مشتمل بر ١١ بند بعنوان نقطه نظرات شورای شهر تبریز به سازمان راه و شهرسازی بعنوان دبیرخانه کارگروه ارسال گردید. لیکن در کمال ناباوری متوجه تصویب طرح در جلسه مورخ ١٣٩٥/١٢/٢٦ در شورای برنامه ریزی استان بدون وقع نهادن به نظرات شورای شهر و کمسیون تخصصی ان شدیم. ناگزیر مراتب اعتراض خود را نسبت به این بی توجهی بارها در قالب حمایت از حقوق مردم و محفوظ نگاه داشتن حق خود بعنوان نماینده مردم در شکایت از مراجع تصویب طرح درصورت عدم لحاظ نکته نظرات شورای شهر در صحن شورای شهر و کمسیون مان ابراز داشتیم، تا اینکه در مورخ ١٣٩٥/٥/١١، اولین جلسه بررسی طرح جامع شهر تبریز پیرو جلسات مورخ ١٣٩٥/٥/٦ و ١٣٩٥/٥/١٠ کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری کشور برگزار گردید و در قالب ١٣ بند از کمیته فنی خواسته شد که بررسی های لازم صورت گرفته و به شورایعالی گزارش شود. کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری کشور جلسات متعددی را برای بررسی مجدد طرح تشکیل داد که بنده از طرف شورای اسلامی کلانشهر تبریز در تعدادی از این جلسات حضور پیدا نموده و مراتب اعتراض شورای شهر را به طرح جامع مصوب شده در استان در قالب مصوبه شورای شهر و با تبیین دلائل متقن قانونی و فنی و شهرسازی و ضرورت حمایت قاطعانه از حقوق شهروندان تبریزی بعنوان نماینده مردم به سمع و نظر اعضای کمیته فنی رسانده و خواهان بازنگری ساختاری و اساسی در طرح بویژه در سازمان فضایی شهر و محدوده ها و حرایم و جهات توسعه شهری شدم و نهایتا مقرر شد بازدیدی میدانی از شهر تبریز و موارد مطروحه در جلسات متعدد کمیته فنی توسط اعضا صورت گیرد. 


وی افزود: علاوه بر هیات اعزامی از تهران، نمایندگان شهرداری، راه و شهرسازی و استانداری و بنده در قالب بازدید میدانی طی ٢ روز ضمن بازدید از محدوده های حذف شده از شمالغرب و غربی شهر اعم از فرودگاه، اوغلی، شهرک صیاد شیرازی، منطقه سهلان، الوار علیا، شهرک بعثت، منطقه صنعتی و کارگاهی مایان، منطقه صنعتی قراملک و جاده صنعت، کجوار، شهرک صنعتی تبریز ٤، اناخاتون، دامنه های شمالی سهند، شهرک خاوران، مناطق شرقی شهر تبریز اعم از کندرود، باغ یعقوب و اراضی پیرامون منطقه باسمنج، امتداد ٤٢ متری، پارک جنگلی ارم و عینالی و محدوده تاریخی و فرهنگی شهر، طی جلسه ای که در سازمان راه و شهرسازی استان برگزار گردید، موارد و ضرورت های دال بر رفع أشکالات اساسی طرح مطرح نمودیم.

,
,
,
,
,
,


جمع بندی بررسی های موشکافانه  کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری کشور و بازدیدهای میدانی از شهر تبریز و محدوده های پیرامونی منجر به تشکیل جلسه دوم شورایعالی در وزارت راه و شهرسازی شد که تامین کننده بخش قابل توجهی از نکته نظرات کمسیون شهرسازی شورای شهر بویژه عدم حذف مناطق شمالغرب بدلیل موضوع حقوق مکتسبه و بررسی های تکمیلی جهات توسعه سهند محور بود. متعاقب این جلسه، جلسه دیگری توسط کمیته فنی شورایعالی درخصوص موارد ارجاعی از شورایعالی برگزار گردید که در ان جلسه بدلیل مقاومت سرسختانه مشاور طرح در خصوص پافشاری بر حذف مناطق شمالغرب بررسی های مجدد در این خصوص صورت گرفت و همچنین الزامات إلحاق برخی مناطق روستایی از جمله اناخاتون، کجوار، خلجان، فتح اباد، الوار علیا و سهلان، اوغلی و کندرود به شهر تبریز مورد تاکید قرار گرفت.نهایتا شورایعالی شهرسازی و معماری کشور در جلسه مورخ ١٣٩٥/٨/٢٤ طرح جامع تبریز را بصورت مشروط در قالب ٣١ بند تصویب نموده و در مورخ ١٣٩٥/٩/١٥ به دکتر جبارزاده، استاندار اذربایجانشرقی ابلاغ نمود.


رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تبریز در ادامه گفت : در جریان برگزاری جلسات متعدد در وزارت راه و شهرسازی کشور و بازدیدهای میدانی تلاش نمودیم که نکته نظرات مطروحه توسط کمسیون شهرسازی و معماری شورای شهر و موارد مصوب در جلسات شورای شهر تبریز را مبنی بر ایرادات طرح تفصیلی مصوب از جمله تخریب پارک جنگلی ارم و اختصاص ان به سایر کاربری ها در طرح تفصیلی مصوب و طرح جامع پیشنهادی مشاور عینا به سمع و نظر اعضای کمیته فنی که متشکل از ١٣ دستگاه دولتی عضو شورایعالی شهرسازی و معماری کشور برسانیم که نتیجه تمام تلاشها و کوشش هایمان بی پاسخ نماند.

,
,
,
,
,



وی افزود: تامل بر بندهای ٣١ گانه مصوبه فوق مؤید، لحاظ شدن نکته نظرات کمسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز و به ثمر نشستن زحمات مان در فرایند بسیار طولانی بررسی و تصویب طرح جامع در ممانعت از تصویب طرح مخالف با روح عدالت اجتماعی و حاکمیت مسائل فنی و علمی و تخصصی و پاسداشت حقوق شهروندی می باشد که منجر به تجدیدنظر ساختاری و اساسی در طرح مصوب شورای برنامه ریزی استان گردید.


 بابایی اقدم، در پایان با اشاره به این‌ که اولین طرح جامع تبریز در سال ۴۹، دومین ۷۴ و سومین طرح در سال ۹۵ مصوب می گردد، از تمامی دست اندرکاران تهیه، بررسی و تصویبطرح جامع اعم از همکاران شورای اسلامی کلانشهر تبریز، اعضا و کارشناسان کمسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، مهندسین مشاور نقش محیط، استانداری اذربایجانشرقی، کارشناسان حوزه شهرسازی سازمان راه و شهرسازی استان، سازمان میراث فرهنگی استان، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست استان، مجموعه دستگاههای خدمات رسان و شهرداری تبریز و همچنین شورایعالی شهرسازی و معماری کشور خصوصا دکتر پیروز حناچی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و اعضای کاربلد و توانمند و دلسوز کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری کشور قدردانی نموده و خواستار تسریع در انجام و ملحوظ نمودن مصوبات ٣١ گانه شورایعالی شهرسازی و معماری کشور توسط مهندسین مشاور طرح با هماهنگی سازمان راه و شهرسازی و شهرداری درخصوص تصویب مشروط طرح جامع شد.
انتهای پیام/
 

,
,
,
,
,
,
,
]
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تبریز از نتیجه بخش بودن تلاشهای چند ساله شان در این خصوص و تثبیت مناطق شمالغرب در محدوده طرح جامع و عدم تصویب جهات توسعه شهر در جنوب اتوبان کسایی خبر داد.