به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «بسیج جامعه زنان»؛ زهرا باقری: ایام ولادت نبی اکرم(ص) به فرموده امام راحل(س) این ایام متبرک ایام الله است و فرصت مناسبی برای بازنگری سیره زندگی بهترین انسان روی زمین است. ازدواج کردن و تشکیل خانواده یکی از اولویت های اخلاقی و مورد تاکید حضرت رسول اکرم(ص) است که سفارش های متعددی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از ایشان به این امر تعلق گرفته است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «بسیج جامعه زنان»؛ زهرا باقری: , «, بسیج جامعه زنان, بسیج جامعه زنان, بسیج جامعه زنان, »؛, »؛, زهرا باقری,همچنین احادیث مختلفی از ثواب تشکیل خانواده و مقایسه اعمال دینی مقبول بین فرد متاهل با مجرد ذکر شده و حتی به ثواب واسطه گران ازدواج نیز اشاره شده است و وظایفی نیز بر عهده اطرافیان نهاده شده که بواسطه آن هرچه در توان دارند را در خدمت ازدواج جوان های فامیل و اطرافیان خود به کار گیرند.
خاتمیت دین اسلام بر آن است که به همه موارد توجه داشته باشد و در مورد ازدواج هم این اتفاق افتاده است و نکاتی هم در مورد روابط زناشویی و وظایف همسران نسبت به هم ذکر شده است و حضرت رسول(ص) نیز به آن توجه دارند، اما متاسفانه در جامعه کمتر به این موضوع پرداخته شده است.
در زمان فعلی که اکثر زندگی ها از شکل خانواده گسترده که پدر بزرگ و مادر بزرگ به همراه عمه ها و عموها و یا خاله ها و دایی ها در یک مکان زندگی می کردند و مدام از حال هم با خبر بودند، به شکل فردی و به عبارتی در قالب خانواده به شکل خانواده هسته ای تبدیل شده است و در اغلب خانواده ها والدین و بچه ها با هم زندگی می کنند، این نوع زندگی باعث شده است که فرزندان راه و رسم زندگی و مهارت های لازم برای تشکیل و تداوم زندگی مشترک را در قالب خانواده نتوانند بدست بیاورند.
موج های مختلف فمنیستی و جریان های ضد خانواده نیز با تبلیغ فردگرایی سعی در از بین بردن ارزش های اخلاقی در خانواده دارند، این اتفاقات به قدری پیوسته و منسجم روی داده است که در حال حاضر حدیثی از پیامبر(ص) به حولاء در خصوص سفارش به شوهرداری برای بسیاری ناشناخته است.
حولاء معروف به «زینب العطاره» بانوی عطرفروشی بود که به خاطر مشکلی که با همسرش پیدا کرد به خدمت پیامبر(ص) شرفیاب شد و این حضور مقدمه بیان سفارش های گهربار حضرت رسول(ص) در قالب حدیثی مفصل در مورد حقوق اخلاقی زن و شوهر نسبت به هم شد که در کتاب معتبر مستدرک الوسائل به طور کامل ذکر شده است و شاید بتوان گفت که این موارد جزو عملیاتی ترین راهکارهای تحکیم روابط زناشویی در زمان فعلی باشد.
در زندگی مشترک مهمترین اصل انتخاب یک نفر به عنوان مسئول و عهده دار مشکلات است، اگر هم دونفر این مسئولیت را بر عهده داشته باشند، باز هم باید یک نفر پاسخگوی مشکلات باشد، به طور مثال اگر خانواده دچار بحران مالی شد، یا مشکلی در رابطه با یکی از اقوام ایجاد شد، یا برای رفتن به مسافرت و گردش باید در نهایت حرف یک نفر به عنوان تصمیم گیرنده نهایی ارجح باشد که این مقام با توجه به ویژگی های ذاتی مرد و طبق آیه شریفه قرآن معروف به الرجال قوامون علی النساء بر مردان داده شده است.
به طور پیش فرض و در مصادیق متعدد آن، خداوند این برتری را به مردان عطا کرده است که در سختی های زندگی و دشواری های برقراری ارتباط با بیرون از چارچوب خانواده مرد سنگ زیرین آسیا باشد و زن با توجه به روحیه لطیف و حساسی که دارد و به تعبیر احادیث متعدد «الریحانه» است، مسئولیت برقراری آرامش در خانه و تربیت کودکان را بر عهده بگیرد.
قبول «قوام» بودن مرد، در کنار مسئولیت هایی که بر عهده او گذاشته می شود، تعهداتی را در طرف مقابل او یعنی زن خانواده ایجاد می کند که به واسطه رعایت آن ها مرد می تواند قدرت مدیریت خود در خانواده را کسب کرده و در مسیر صحیح گسترش دهد.
یکی از این موارد که بسیار هم مورد توجه حضرت رسول(ص) است و به عنوان اولین مورد از حقوق مرد در خانه مطرح شده است، خشمگین نکردن اوست، که ایشان می فرمایند: "ای حولاء ! زنی که خشم شوهر را بر انگیزد، با خاکستر آتش دوزخ سرمهای بر چشمش کشند." زنان با توجه به ظرافت هایی که خداوند در وجود آنان نهاده است، با دقت نظر و شناخت ویژگی های رفتاری همسر خود، می توانند از بروز خشم شوهر در خانه ممانعت کنند، زن می تواند با صبر و حوصله سنگ صبور همسر خود باشد تا بتواند ریشه خشم او را یافته و آن را کاهش دهد، گاهی اوقات خشم بر اثر خستگی یا برخورد بد در محل کار است، این ظرافت زنان است که می تواند این آتش را به گلستان تبدیل کند، اما نباید از نظر دور داشت که اگر خشم جزو ویژگی های اخلاقی او است، بحث متفاوت خواهد بود.
گناه بی اعتنایی به حرف شوهر
در زندگی مشترک نادیده گرفتن خواسته های منطقی و نشنیده گرفتن حرف های طرف مقابل یکی از بدترین ضربه هایی است که به کیان خانواده وارد می شود و در دراز مدت اگر منجر به طلاق واقعی نشود، طلاق عاطفی را در پی خواهد داشت، این موردی بود که حضرت رعایت آن را به حولاء سفارش کرده اند. اما گاهی بی اعتنایی در این حد نیست، بعضی زمان ها عدم اطلاع مرد از تصمیمات زن نیز مصداق بی اعتنایی است، مانند روزه بدون اجازه شوهر و یا دادن صدقه از مال او که برخی با توجیه اینکه کار خیر است مباردت به انجام آن می کنند در حالیکه حضرت رسول(ص) از این امر نهی کرده و می فرمایند: "ای حولاء! سزاوار نیست زن از خانه شوهرش چیزی صدقه بدهد مگر از او اجازه بگیرد و در صورتی که بدون اجازه شوهر، صدقه بدهد ثواب آن به همسرش میرسد و چیزی جز بدبختی و گناه نصیب زن نمیشود."
(پاداش)استقامت در سختی و آسانی
یکی از ویژگی های لازم در زن و شوهر برای ادامه زندگی داشتن خصوصیاتی مانند صبر در سختی هاست و چون مرد مسئولیت مالی را بر عهده دارد این سختی بر دوش اوست و همراهی همسر بهترین شرط گذر از این دشواری است و نبی اکرم(ص) به این موضوع توجه داشتند و ضمن اشاره به فداکاری های همسر حضرت ایوب نبی(ص) که 18 سال بر سختی های حضرت صبر کرد و او را تنها نگذاشت، می فرمایند: "ای حولاء! بر زن است که در سود و زیان و بر سختی و آسانی شوهرش صبر و استقامت کند، همچنانکه همسر ایوب مبتلا(ع) صبر کرد... ای حولاء! سوگند به کسی که مرا به حق به پیامبری و رسالت فرستاده، هر زنی بر سختی و آسانی شوهرش صبر کند و مطیع شوهر و دستورهایش باشد، خداوند تبارک و تعالی او را با همسر ایوب(ع) محشور میکند."
اما نکته ای که پیامبر مهربانی ها(ص) از نظر دور نداشته ذکر برخی از وظایف شوهر به عنوان مرد خانه در قبال همسر است که این سفارشات به حدی است که حضرت با شنیدن آنها از حضرت جبرئیل گمان کردند که حلال نیست مرد نسبت به زنش حتی «اف» بگوید، ایشان از قول جبرئیل میفرمایند: "بر ایشان شفقت و رحمت آورید و با دلهایشان پاک باشید تا با شما باشند و آنان را اجبار و اکراه نکنید و بر ایشان خشم نگیرید و آنچه از مال به ایشان دادید جز به رضا و اذن پس نگیرید."
در زندگی مشترک گاهی زن ها برای اجرای این سفارشات شرط می گذارند و می گویند اگر همسرم حقوق اخلاقی و شرعی من را رعایت کرد، من هم این موارد را رعایت می کنم، اما این زنان هستند که می توانند با سعه صدر و بردباری بر مردان تاثیر بگذارند و زندگی را شیرین کنند و بر همین اساس است که حضرت نسخه ای کلی برای زنان می بندند و می فرمایند: " ای حولاء! هر زنی نمازش را بگزارد و ملازم خانه اش باشد و اطاعت شوهرش کند، خداوند همه گناهان پیشین و پسین او را بیامرزد."
در یک منظومه فکری با پذیرش اصل عدالت جنسیتی رعایت فرمایشات حضرت رسول(ص) که در اینجا تنها بخشی از آن ها ذکر شد، می تواند راهگشا باشد و چه زیباست که در ایام ولادت این بزرگ مرد همیشه تاریخ با مطالعه و انجام این سفارشات گام هایی را در جهت بهتر شدن روابط زناشویی برداریم.
انتهای پیام/
همچنین احادیث مختلفی از ثواب تشکیل خانواده و مقایسه اعمال دینی مقبول بین فرد متاهل با مجرد ذکر شده و حتی به ثواب واسطه گران ازدواج نیز اشاره شده است و وظایفی نیز بر عهده اطرافیان نهاده شده که بواسطه آن هرچه در توان دارند را در خدمت ازدواج جوان های فامیل و اطرافیان خود به کار گیرند.
خاتمیت دین اسلام بر آن است که به همه موارد توجه داشته باشد و در مورد ازدواج هم این اتفاق افتاده است و نکاتی هم در مورد روابط زناشویی و وظایف همسران نسبت به هم ذکر شده است و حضرت رسول(ص) نیز به آن توجه دارند، اما متاسفانه در جامعه کمتر به این موضوع پرداخته شده است.
در زمان فعلی که اکثر زندگی ها از شکل خانواده گسترده که پدر بزرگ و مادر بزرگ به همراه عمه ها و عموها و یا خاله ها و دایی ها در یک مکان زندگی می کردند و مدام از حال هم با خبر بودند، به شکل فردی و به عبارتی در قالب خانواده به شکل خانواده هسته ای تبدیل شده است و در اغلب خانواده ها والدین و بچه ها با هم زندگی می کنند، این نوع زندگی باعث شده است که فرزندان راه و رسم زندگی و مهارت های لازم برای تشکیل و تداوم زندگی مشترک را در قالب خانواده نتوانند بدست بیاورند.
موج های مختلف فمنیستی و جریان های ضد خانواده نیز با تبلیغ فردگرایی سعی در از بین بردن ارزش های اخلاقی در خانواده دارند، این اتفاقات به قدری پیوسته و منسجم روی داده است که در حال حاضر حدیثی از پیامبر(ص) به حولاء در خصوص سفارش به شوهرداری برای بسیاری ناشناخته است.
حولاء معروف به «زینب العطاره» بانوی عطرفروشی بود که به خاطر مشکلی که با همسرش پیدا کرد به خدمت پیامبر(ص) شرفیاب شد و این حضور مقدمه بیان سفارش های گهربار حضرت رسول(ص) در قالب حدیثی مفصل در مورد حقوق اخلاقی زن و شوهر نسبت به هم شد که در کتاب معتبر مستدرک الوسائل به طور کامل ذکر شده است و شاید بتوان گفت که این موارد جزو عملیاتی ترین راهکارهای تحکیم روابط زناشویی در زمان فعلی باشد.
در زندگی مشترک مهمترین اصل انتخاب یک نفر به عنوان مسئول و عهده دار مشکلات است، اگر هم دونفر این مسئولیت را بر عهده داشته باشند، باز هم باید یک نفر پاسخگوی مشکلات باشد، به طور مثال اگر خانواده دچار بحران مالی شد، یا مشکلی در رابطه با یکی از اقوام ایجاد شد، یا برای رفتن به مسافرت و گردش باید در نهایت حرف یک نفر به عنوان تصمیم گیرنده نهایی ارجح باشد که این مقام با توجه به ویژگی های ذاتی مرد و طبق آیه شریفه قرآن معروف به الرجال قوامون علی النساء بر مردان داده شده است.
به طور پیش فرض و در مصادیق متعدد آن، خداوند این برتری را به مردان عطا کرده است که در سختی های زندگی و دشواری های برقراری ارتباط با بیرون از چارچوب خانواده مرد سنگ زیرین آسیا باشد و زن با توجه به روحیه لطیف و حساسی که دارد و به تعبیر احادیث متعدد «الریحانه» است، مسئولیت برقراری آرامش در خانه و تربیت کودکان را بر عهده بگیرد.
قبول «قوام» بودن مرد، در کنار مسئولیت هایی که بر عهده او گذاشته می شود، تعهداتی را در طرف مقابل او یعنی زن خانواده ایجاد می کند که به واسطه رعایت آن ها مرد می تواند قدرت مدیریت خود در خانواده را کسب کرده و در مسیر صحیح گسترش دهد.
یکی از این موارد که بسیار هم مورد توجه حضرت رسول(ص) است و به عنوان اولین مورد از حقوق مرد در خانه مطرح شده است، خشمگین نکردن اوست، که ایشان می فرمایند: "ای حولاء ! زنی که خشم شوهر را بر انگیزد، با خاکستر آتش دوزخ سرمهای بر چشمش کشند." زنان با توجه به ظرافت هایی که خداوند در وجود آنان نهاده است، با دقت نظر و شناخت ویژگی های رفتاری همسر خود، می توانند از بروز خشم شوهر در خانه ممانعت کنند، زن می تواند با صبر و حوصله سنگ صبور همسر خود باشد تا بتواند ریشه خشم او را یافته و آن را کاهش دهد، گاهی اوقات خشم بر اثر خستگی یا برخورد بد در محل کار است، این ظرافت زنان است که می تواند این آتش را به گلستان تبدیل کند، اما نباید از نظر دور داشت که اگر خشم جزو ویژگی های اخلاقی او است، بحث متفاوت خواهد بود.
گناه بی اعتنایی به حرف شوهر
در زندگی مشترک نادیده گرفتن خواسته های منطقی و نشنیده گرفتن حرف های طرف مقابل یکی از بدترین ضربه هایی است که به کیان خانواده وارد می شود و در دراز مدت اگر منجر به طلاق واقعی نشود، طلاق عاطفی را در پی خواهد داشت، این موردی بود که حضرت رعایت آن را به حولاء سفارش کرده اند. اما گاهی بی اعتنایی در این حد نیست، بعضی زمان ها عدم اطلاع مرد از تصمیمات زن نیز مصداق بی اعتنایی است، مانند روزه بدون اجازه شوهر و یا دادن صدقه از مال او که برخی با توجیه اینکه کار خیر است مباردت به انجام آن می کنند در حالیکه حضرت رسول(ص) از این امر نهی کرده و می فرمایند: "ای حولاء! سزاوار نیست زن از خانه شوهرش چیزی صدقه بدهد مگر از او اجازه بگیرد و در صورتی که بدون اجازه شوهر، صدقه بدهد ثواب آن به همسرش میرسد و چیزی جز بدبختی و گناه نصیب زن نمیشود."
(پاداش)استقامت در سختی و آسانی
یکی از ویژگی های لازم در زن و شوهر برای ادامه زندگی داشتن خصوصیاتی مانند صبر در سختی هاست و چون مرد مسئولیت مالی را بر عهده دارد این سختی بر دوش اوست و همراهی همسر بهترین شرط گذر از این دشواری است و نبی اکرم(ص) به این موضوع توجه داشتند و ضمن اشاره به فداکاری های همسر حضرت ایوب نبی(ص) که 18 سال بر سختی های حضرت صبر کرد و او را تنها نگذاشت، می فرمایند: "ای حولاء! بر زن است که در سود و زیان و بر سختی و آسانی شوهرش صبر و استقامت کند، همچنانکه همسر ایوب مبتلا(ع) صبر کرد... ای حولاء! سوگند به کسی که مرا به حق به پیامبری و رسالت فرستاده، هر زنی بر سختی و آسانی شوهرش صبر کند و مطیع شوهر و دستورهایش باشد، خداوند تبارک و تعالی او را با همسر ایوب(ع) محشور میکند."
اما نکته ای که پیامبر مهربانی ها(ص) از نظر دور نداشته ذکر برخی از وظایف شوهر به عنوان مرد خانه در قبال همسر است که این سفارشات به حدی است که حضرت با شنیدن آنها از حضرت جبرئیل گمان کردند که حلال نیست مرد نسبت به زنش حتی «اف» بگوید، ایشان از قول جبرئیل میفرمایند: "بر ایشان شفقت و رحمت آورید و با دلهایشان پاک باشید تا با شما باشند و آنان را اجبار و اکراه نکنید و بر ایشان خشم نگیرید و آنچه از مال به ایشان دادید جز به رضا و اذن پس نگیرید."
در زندگی مشترک گاهی زن ها برای اجرای این سفارشات شرط می گذارند و می گویند اگر همسرم حقوق اخلاقی و شرعی من را رعایت کرد، من هم این موارد را رعایت می کنم، اما این زنان هستند که می توانند با سعه صدر و بردباری بر مردان تاثیر بگذارند و زندگی را شیرین کنند و بر همین اساس است که حضرت نسخه ای کلی برای زنان می بندند و می فرمایند: " ای حولاء! هر زنی نمازش را بگزارد و ملازم خانه اش باشد و اطاعت شوهرش کند، خداوند همه گناهان پیشین و پسین او را بیامرزد."
در یک منظومه فکری با پذیرش اصل عدالت جنسیتی رعایت فرمایشات حضرت رسول(ص) که در اینجا تنها بخشی از آن ها ذکر شد، می تواند راهگشا باشد و چه زیباست که در ایام ولادت این بزرگ مرد همیشه تاریخ با مطالعه و انجام این سفارشات گام هایی را در جهت بهتر شدن روابط زناشویی برداریم.
انتهای پیام/
همچنین احادیث مختلفی از ثواب تشکیل خانواده و مقایسه اعمال دینی مقبول بین فرد متاهل با مجرد ذکر شده و حتی به ثواب واسطه گران ازدواج نیز اشاره شده است و وظایفی نیز بر عهده اطرافیان نهاده شده که بواسطه آن هرچه در توان دارند را در خدمت ازدواج جوان های فامیل و اطرافیان خود به کار گیرند.
خاتمیت دین اسلام بر آن است که به همه موارد توجه داشته باشد و در مورد ازدواج هم این اتفاق افتاده است و نکاتی هم در مورد روابط زناشویی و وظایف همسران نسبت به هم ذکر شده است و حضرت رسول(ص) نیز به آن توجه دارند، اما متاسفانه در جامعه کمتر به این موضوع پرداخته شده است.
در زمان فعلی که اکثر زندگی ها از شکل خانواده گسترده که پدر بزرگ و مادر بزرگ به همراه عمه ها و عموها و یا خاله ها و دایی ها در یک مکان زندگی می کردند و مدام از حال هم با خبر بودند، به شکل فردی و به عبارتی در قالب خانواده به شکل خانواده هسته ای تبدیل شده است و در اغلب خانواده ها والدین و بچه ها با هم زندگی می کنند، این نوع زندگی باعث شده است که فرزندان راه و رسم زندگی و مهارت های لازم برای تشکیل و تداوم زندگی مشترک را در قالب خانواده نتوانند بدست بیاورند.
موج های مختلف فمنیستی و جریان های ضد خانواده نیز با تبلیغ فردگرایی سعی در از بین بردن ارزش های اخلاقی در خانواده دارند، این اتفاقات به قدری پیوسته و منسجم روی داده است که در حال حاضر حدیثی از پیامبر(ص) به حولاء در خصوص سفارش به شوهرداری برای بسیاری ناشناخته است.
حولاء معروف به «زینب العطاره» بانوی عطرفروشی بود که به خاطر مشکلی که با همسرش پیدا کرد به خدمت پیامبر(ص) شرفیاب شد و این حضور مقدمه بیان سفارش های گهربار حضرت رسول(ص) در قالب حدیثی مفصل در مورد حقوق اخلاقی زن و شوهر نسبت به هم شد که در کتاب معتبر مستدرک الوسائل به طور کامل ذکر شده است و شاید بتوان گفت که این موارد جزو عملیاتی ترین راهکارهای تحکیم روابط زناشویی در زمان فعلی باشد.
در زندگی مشترک مهمترین اصل انتخاب یک نفر به عنوان مسئول و عهده دار مشکلات است، اگر هم دونفر این مسئولیت را بر عهده داشته باشند، باز هم باید یک نفر پاسخگوی مشکلات باشد، به طور مثال اگر خانواده دچار بحران مالی شد، یا مشکلی در رابطه با یکی از اقوام ایجاد شد، یا برای رفتن به مسافرت و گردش باید در نهایت حرف یک نفر به عنوان تصمیم گیرنده نهایی ارجح باشد که این مقام با توجه به ویژگی های ذاتی مرد و طبق آیه شریفه قرآن معروف به الرجال قوامون علی النساء بر مردان داده شده است.
به طور پیش فرض و در مصادیق متعدد آن، خداوند این برتری را به مردان عطا کرده است که در سختی های زندگی و دشواری های برقراری ارتباط با بیرون از چارچوب خانواده مرد سنگ زیرین آسیا باشد و زن با توجه به روحیه لطیف و حساسی که دارد و به تعبیر احادیث متعدد «الریحانه» است، مسئولیت برقراری آرامش در خانه و تربیت کودکان را بر عهده بگیرد.
قبول «قوام» بودن مرد، در کنار مسئولیت هایی که بر عهده او گذاشته می شود، تعهداتی را در طرف مقابل او یعنی زن خانواده ایجاد می کند که به واسطه رعایت آن ها مرد می تواند قدرت مدیریت خود در خانواده را کسب کرده و در مسیر صحیح گسترش دهد.
یکی از این موارد که بسیار هم مورد توجه حضرت رسول(ص) است و به عنوان اولین مورد از حقوق مرد در خانه مطرح شده است، خشمگین نکردن اوست، که ایشان می فرمایند: "ای حولاء ! زنی که خشم شوهر را بر انگیزد، با خاکستر آتش دوزخ سرمهای بر چشمش کشند." زنان با توجه به ظرافت هایی که خداوند در وجود آنان نهاده است، با دقت نظر و شناخت ویژگی های رفتاری همسر خود، می توانند از بروز خشم شوهر در خانه ممانعت کنند، زن می تواند با صبر و حوصله سنگ صبور همسر خود باشد تا بتواند ریشه خشم او را یافته و آن را کاهش دهد، گاهی اوقات خشم بر اثر خستگی یا برخورد بد در محل کار است، این ظرافت زنان است که می تواند این آتش را به گلستان تبدیل کند، اما نباید از نظر دور داشت که اگر خشم جزو ویژگی های اخلاقی او است، بحث متفاوت خواهد بود.
گناه بی اعتنایی به حرف شوهر
در زندگی مشترک نادیده گرفتن خواسته های منطقی و نشنیده گرفتن حرف های طرف مقابل یکی از بدترین ضربه هایی است که به کیان خانواده وارد می شود و در دراز مدت اگر منجر به طلاق واقعی نشود، طلاق عاطفی را در پی خواهد داشت، این موردی بود که حضرت رعایت آن را به حولاء سفارش کرده اند. اما گاهی بی اعتنایی در این حد نیست، بعضی زمان ها عدم اطلاع مرد از تصمیمات زن نیز مصداق بی اعتنایی است، مانند روزه بدون اجازه شوهر و یا دادن صدقه از مال او که برخی با توجیه اینکه کار خیر است مباردت به انجام آن می کنند در حالیکه حضرت رسول(ص) از این امر نهی کرده و می فرمایند: "ای حولاء! سزاوار نیست زن از خانه شوهرش چیزی صدقه بدهد مگر از او اجازه بگیرد و در صورتی که بدون اجازه شوهر، صدقه بدهد ثواب آن به همسرش میرسد و چیزی جز بدبختی و گناه نصیب زن نمیشود."
(پاداش)استقامت در سختی و آسانی
یکی از ویژگی های لازم در زن و شوهر برای ادامه زندگی داشتن خصوصیاتی مانند صبر در سختی هاست و چون مرد مسئولیت مالی را بر عهده دارد این سختی بر دوش اوست و همراهی همسر بهترین شرط گذر از این دشواری است و نبی اکرم(ص) به این موضوع توجه داشتند و ضمن اشاره به فداکاری های همسر حضرت ایوب نبی(ص) که 18 سال بر سختی های حضرت صبر کرد و او را تنها نگذاشت، می فرمایند: "ای حولاء! بر زن است که در سود و زیان و بر سختی و آسانی شوهرش صبر و استقامت کند، همچنانکه همسر ایوب مبتلا(ع) صبر کرد... ای حولاء! سوگند به کسی که مرا به حق به پیامبری و رسالت فرستاده، هر زنی بر سختی و آسانی شوهرش صبر کند و مطیع شوهر و دستورهایش باشد، خداوند تبارک و تعالی او را با همسر ایوب(ع) محشور میکند."
اما نکته ای که پیامبر مهربانی ها(ص) از نظر دور نداشته ذکر برخی از وظایف شوهر به عنوان مرد خانه در قبال همسر است که این سفارشات به حدی است که حضرت با شنیدن آنها از حضرت جبرئیل گمان کردند که حلال نیست مرد نسبت به زنش حتی «اف» بگوید، ایشان از قول جبرئیل میفرمایند: "بر ایشان شفقت و رحمت آورید و با دلهایشان پاک باشید تا با شما باشند و آنان را اجبار و اکراه نکنید و بر ایشان خشم نگیرید و آنچه از مال به ایشان دادید جز به رضا و اذن پس نگیرید."
در زندگی مشترک گاهی زن ها برای اجرای این سفارشات شرط می گذارند و می گویند اگر همسرم حقوق اخلاقی و شرعی من را رعایت کرد، من هم این موارد را رعایت می کنم، اما این زنان هستند که می توانند با سعه صدر و بردباری بر مردان تاثیر بگذارند و زندگی را شیرین کنند و بر همین اساس است که حضرت نسخه ای کلی برای زنان می بندند و می فرمایند: " ای حولاء! هر زنی نمازش را بگزارد و ملازم خانه اش باشد و اطاعت شوهرش کند، خداوند همه گناهان پیشین و پسین او را بیامرزد."
در یک منظومه فکری با پذیرش اصل عدالت جنسیتی رعایت فرمایشات حضرت رسول(ص) که در اینجا تنها بخشی از آن ها ذکر شد، می تواند راهگشا باشد و چه زیباست که در ایام ولادت این بزرگ مرد همیشه تاریخ با مطالعه و انجام این سفارشات گام هایی را در جهت بهتر شدن روابط زناشویی برداریم.
انتهای پیام/
همچنین احادیث مختلفی از ثواب تشکیل خانواده و مقایسه اعمال دینی مقبول بین فرد متاهل با مجرد ذکر شده و حتی به ثواب واسطه گران ازدواج نیز اشاره شده است و وظایفی نیز بر عهده اطرافیان نهاده شده که بواسطه آن هرچه در توان دارند را در خدمت ازدواج جوان های فامیل و اطرافیان خود به کار گیرند.
خاتمیت دین اسلام بر آن است که به همه موارد توجه داشته باشد و در مورد ازدواج هم این اتفاق افتاده است و نکاتی هم در مورد روابط زناشویی و وظایف همسران نسبت به هم ذکر شده است و حضرت رسول(ص) نیز به آن توجه دارند، اما متاسفانه در جامعه کمتر به این موضوع پرداخته شده است.
در زمان فعلی که اکثر زندگی ها از شکل خانواده گسترده که پدر بزرگ و مادر بزرگ به همراه عمه ها و عموها و یا خاله ها و دایی ها در یک مکان زندگی می کردند و مدام از حال هم با خبر بودند، به شکل فردی و به عبارتی در قالب خانواده به شکل خانواده هسته ای تبدیل شده است و در اغلب خانواده ها والدین و بچه ها با هم زندگی می کنند، این نوع زندگی باعث شده است که فرزندان راه و رسم زندگی و مهارت های لازم برای تشکیل و تداوم زندگی مشترک را در قالب خانواده نتوانند بدست بیاورند.
موج های مختلف فمنیستی و جریان های ضد خانواده نیز با تبلیغ فردگرایی سعی در از بین بردن ارزش های اخلاقی در خانواده دارند، این اتفاقات به قدری پیوسته و منسجم روی داده است که در حال حاضر حدیثی از پیامبر(ص) به حولاء در خصوص سفارش به شوهرداری برای بسیاری ناشناخته است.
حولاء معروف به «زینب العطاره» بانوی عطرفروشی بود که به خاطر مشکلی که با همسرش پیدا کرد به خدمت پیامبر(ص) شرفیاب شد و این حضور مقدمه بیان سفارش های گهربار حضرت رسول(ص) در قالب حدیثی مفصل در مورد حقوق اخلاقی زن و شوهر نسبت به هم شد که در کتاب معتبر مستدرک الوسائل به طور کامل ذکر شده است و شاید بتوان گفت که این موارد جزو عملیاتی ترین راهکارهای تحکیم روابط زناشویی در زمان فعلی باشد.
در زندگی مشترک مهمترین اصل انتخاب یک نفر به عنوان مسئول و عهده دار مشکلات است، اگر هم دونفر این مسئولیت را بر عهده داشته باشند، باز هم باید یک نفر پاسخگوی مشکلات باشد، به طور مثال اگر خانواده دچار بحران مالی شد، یا مشکلی در رابطه با یکی از اقوام ایجاد شد، یا برای رفتن به مسافرت و گردش باید در نهایت حرف یک نفر به عنوان تصمیم گیرنده نهایی ارجح باشد که این مقام با توجه به ویژگی های ذاتی مرد و طبق آیه شریفه قرآن معروف به الرجال قوامون علی النساء بر مردان داده شده است.
به طور پیش فرض و در مصادیق متعدد آن، خداوند این برتری را به مردان عطا کرده است که در سختی های زندگی و دشواری های برقراری ارتباط با بیرون از چارچوب خانواده مرد سنگ زیرین آسیا باشد و زن با توجه به روحیه لطیف و حساسی که دارد و به تعبیر احادیث متعدد «الریحانه» است، مسئولیت برقراری آرامش در خانه و تربیت کودکان را بر عهده بگیرد.
قبول «قوام» بودن مرد، در کنار مسئولیت هایی که بر عهده او گذاشته می شود، تعهداتی را در طرف مقابل او یعنی زن خانواده ایجاد می کند که به واسطه رعایت آن ها مرد می تواند قدرت مدیریت خود در خانواده را کسب کرده و در مسیر صحیح گسترش دهد.
یکی از این موارد که بسیار هم مورد توجه حضرت رسول(ص) است و به عنوان اولین مورد از حقوق مرد در خانه مطرح شده است، خشمگین نکردن اوست، که ایشان می فرمایند: "ای حولاء ! زنی که خشم شوهر را بر انگیزد، با خاکستر آتش دوزخ سرمهای بر چشمش کشند." زنان با توجه به ظرافت هایی که خداوند در وجود آنان نهاده است، با دقت نظر و شناخت ویژگی های رفتاری همسر خود، می توانند از بروز خشم شوهر در خانه ممانعت کنند، زن می تواند با صبر و حوصله سنگ صبور همسر خود باشد تا بتواند ریشه خشم او را یافته و آن را کاهش دهد، گاهی اوقات خشم بر اثر خستگی یا برخورد بد در محل کار است، این ظرافت زنان است که می تواند این آتش را به گلستان تبدیل کند، اما نباید از نظر دور داشت که اگر خشم جزو ویژگی های اخلاقی او است، بحث متفاوت خواهد بود.
گناه بی اعتنایی به حرف شوهر
در زندگی مشترک نادیده گرفتن خواسته های منطقی و نشنیده گرفتن حرف های طرف مقابل یکی از بدترین ضربه هایی است که به کیان خانواده وارد می شود و در دراز مدت اگر منجر به طلاق واقعی نشود، طلاق عاطفی را در پی خواهد داشت، این موردی بود که حضرت رعایت آن را به حولاء سفارش کرده اند. اما گاهی بی اعتنایی در این حد نیست، بعضی زمان ها عدم اطلاع مرد از تصمیمات زن نیز مصداق بی اعتنایی است، مانند روزه بدون اجازه شوهر و یا دادن صدقه از مال او که برخی با توجیه اینکه کار خیر است مباردت به انجام آن می کنند در حالیکه حضرت رسول(ص) از این امر نهی کرده و می فرمایند: "ای حولاء! سزاوار نیست زن از خانه شوهرش چیزی صدقه بدهد مگر از او اجازه بگیرد و در صورتی که بدون اجازه شوهر، صدقه بدهد ثواب آن به همسرش میرسد و چیزی جز بدبختی و گناه نصیب زن نمیشود."
(پاداش)استقامت در سختی و آسانی
یکی از ویژگی های لازم در زن و شوهر برای ادامه زندگی داشتن خصوصیاتی مانند صبر در سختی هاست و چون مرد مسئولیت مالی را بر عهده دارد این سختی بر دوش اوست و همراهی همسر بهترین شرط گذر از این دشواری است و نبی اکرم(ص) به این موضوع توجه داشتند و ضمن اشاره به فداکاری های همسر حضرت ایوب نبی(ص) که 18 سال بر سختی های حضرت صبر کرد و او را تنها نگذاشت، می فرمایند: "ای حولاء! بر زن است که در سود و زیان و بر سختی و آسانی شوهرش صبر و استقامت کند، همچنانکه همسر ایوب مبتلا(ع) صبر کرد... ای حولاء! سوگند به کسی که مرا به حق به پیامبری و رسالت فرستاده، هر زنی بر سختی و آسانی شوهرش صبر کند و مطیع شوهر و دستورهایش باشد، خداوند تبارک و تعالی او را با همسر ایوب(ع) محشور میکند."
اما نکته ای که پیامبر مهربانی ها(ص) از نظر دور نداشته ذکر برخی از وظایف شوهر به عنوان مرد خانه در قبال همسر است که این سفارشات به حدی است که حضرت با شنیدن آنها از حضرت جبرئیل گمان کردند که حلال نیست مرد نسبت به زنش حتی «اف» بگوید، ایشان از قول جبرئیل میفرمایند: "بر ایشان شفقت و رحمت آورید و با دلهایشان پاک باشید تا با شما باشند و آنان را اجبار و اکراه نکنید و بر ایشان خشم نگیرید و آنچه از مال به ایشان دادید جز به رضا و اذن پس نگیرید."
در زندگی مشترک گاهی زن ها برای اجرای این سفارشات شرط می گذارند و می گویند اگر همسرم حقوق اخلاقی و شرعی من را رعایت کرد، من هم این موارد را رعایت می کنم، اما این زنان هستند که می توانند با سعه صدر و بردباری بر مردان تاثیر بگذارند و زندگی را شیرین کنند و بر همین اساس است که حضرت نسخه ای کلی برای زنان می بندند و می فرمایند: " ای حولاء! هر زنی نمازش را بگزارد و ملازم خانه اش باشد و اطاعت شوهرش کند، خداوند همه گناهان پیشین و پسین او را بیامرزد."
در یک منظومه فکری با پذیرش اصل عدالت جنسیتی رعایت فرمایشات حضرت رسول(ص) که در اینجا تنها بخشی از آن ها ذکر شد، می تواند راهگشا باشد و چه زیباست که در ایام ولادت این بزرگ مرد همیشه تاریخ با مطالعه و انجام این سفارشات گام هایی را در جهت بهتر شدن روابط زناشویی برداریم.
انتهای پیام/
همچنین احادیث مختلفی از ثواب تشکیل خانواده و مقایسه اعمال دینی مقبول بین فرد متاهل با مجرد ذکر شده و حتی به ثواب واسطه گران ازدواج نیز اشاره شده است و وظایفی نیز بر عهده اطرافیان نهاده شده که بواسطه آن هرچه در توان دارند را در خدمت ازدواج جوان های فامیل و اطرافیان خود به کار گیرند.
,خاتمیت دین اسلام بر آن است که به همه موارد توجه داشته باشد و در مورد ازدواج هم این اتفاق افتاده است و نکاتی هم در مورد روابط زناشویی و وظایف همسران نسبت به هم ذکر شده است و حضرت رسول(ص) نیز به آن توجه دارند، اما متاسفانه در جامعه کمتر به این موضوع پرداخته شده است.
,در زمان فعلی که اکثر زندگی ها از شکل خانواده گسترده که پدر بزرگ و مادر بزرگ به همراه عمه ها و عموها و یا خاله ها و دایی ها در یک مکان زندگی می کردند و مدام از حال هم با خبر بودند، به شکل فردی و به عبارتی در قالب خانواده به شکل خانواده هسته ای تبدیل شده است و در اغلب خانواده ها والدین و بچه ها با هم زندگی می کنند، این نوع زندگی باعث شده است که فرزندان راه و رسم زندگی و مهارت های لازم برای تشکیل و تداوم زندگی مشترک را در قالب خانواده نتوانند بدست بیاورند.
,موج های مختلف فمنیستی و جریان های ضد خانواده نیز با تبلیغ فردگرایی سعی در از بین بردن ارزش های اخلاقی در خانواده دارند، این اتفاقات به قدری پیوسته و منسجم روی داده است که در حال حاضر حدیثی از پیامبر(ص) به حولاء در خصوص سفارش به شوهرداری برای بسیاری ناشناخته است.
, پیامبر(ص) به حولاء در خصوص سفارش به شوهرداری ,حولاء معروف به «زینب العطاره» بانوی عطرفروشی بود که به خاطر مشکلی که با همسرش پیدا کرد به خدمت پیامبر(ص) شرفیاب شد و این حضور مقدمه بیان سفارش های گهربار حضرت رسول(ص) در قالب حدیثی مفصل در مورد حقوق اخلاقی زن و شوهر نسبت به هم شد که در کتاب معتبر مستدرک الوسائل به طور کامل ذکر شده است و شاید بتوان گفت که این موارد جزو عملیاتی ترین راهکارهای تحکیم روابط زناشویی در زمان فعلی باشد.
,در زندگی مشترک مهمترین اصل انتخاب یک نفر به عنوان مسئول و عهده دار مشکلات است، اگر هم دونفر این مسئولیت را بر عهده داشته باشند، باز هم باید یک نفر پاسخگوی مشکلات باشد، به طور مثال اگر خانواده دچار بحران مالی شد، یا مشکلی در رابطه با یکی از اقوام ایجاد شد، یا برای رفتن به مسافرت و گردش باید در نهایت حرف یک نفر به عنوان تصمیم گیرنده نهایی ارجح باشد که این مقام با توجه به ویژگی های ذاتی مرد و طبق آیه شریفه قرآن معروف به الرجال قوامون علی النساء بر مردان داده شده است.
,به طور پیش فرض و در مصادیق متعدد آن، خداوند این برتری را به مردان عطا کرده است که در سختی های زندگی و دشواری های برقراری ارتباط با بیرون از چارچوب خانواده مرد سنگ زیرین آسیا باشد و زن با توجه به روحیه لطیف و حساسی که دارد و به تعبیر احادیث متعدد «الریحانه» است، مسئولیت برقراری آرامش در خانه و تربیت کودکان را بر عهده بگیرد.
,قبول «قوام» بودن مرد، در کنار مسئولیت هایی که بر عهده او گذاشته می شود، تعهداتی را در طرف مقابل او یعنی زن خانواده ایجاد می کند که به واسطه رعایت آن ها مرد می تواند قدرت مدیریت خود در خانواده را کسب کرده و در مسیر صحیح گسترش دهد.
,یکی از این موارد که بسیار هم مورد توجه حضرت رسول(ص) است و به عنوان اولین مورد از حقوق مرد در خانه مطرح شده است، خشمگین نکردن اوست، که ایشان می فرمایند: "ای حولاء ! زنی که خشم شوهر را بر انگیزد، با خاکستر آتش دوزخ سرمهای بر چشمش کشند." زنان با توجه به ظرافت هایی که خداوند در وجود آنان نهاده است، با دقت نظر و شناخت ویژگی های رفتاری همسر خود، می توانند از بروز خشم شوهر در خانه ممانعت کنند، زن می تواند با صبر و حوصله سنگ صبور همسر خود باشد تا بتواند ریشه خشم او را یافته و آن را کاهش دهد، گاهی اوقات خشم بر اثر خستگی یا برخورد بد در محل کار است، این ظرافت زنان است که می تواند این آتش را به گلستان تبدیل کند، اما نباید از نظر دور داشت که اگر خشم جزو ویژگی های اخلاقی او است، بحث متفاوت خواهد بود.
, ای حولاء ! زنی که خشم شوهر را بر انگیزد، با خاکستر آتش دوزخ سرمهای بر چشمش کشند, ., .,گناه بی اعتنایی به حرف شوهر
, گناه بی اعتنایی به حرف شوهر,در زندگی مشترک نادیده گرفتن خواسته های منطقی و نشنیده گرفتن حرف های طرف مقابل یکی از بدترین ضربه هایی است که به کیان خانواده وارد می شود و در دراز مدت اگر منجر به طلاق واقعی نشود، طلاق عاطفی را در پی خواهد داشت، این موردی بود که حضرت رعایت آن را به حولاء سفارش کرده اند. اما گاهی بی اعتنایی در این حد نیست، بعضی زمان ها عدم اطلاع مرد از تصمیمات زن نیز مصداق بی اعتنایی است، مانند روزه بدون اجازه شوهر و یا دادن صدقه از مال او که برخی با توجیه اینکه کار خیر است مباردت به انجام آن می کنند در حالیکه حضرت رسول(ص) از این امر نهی کرده و می فرمایند: "ای حولاء! سزاوار نیست زن از خانه شوهرش چیزی صدقه بدهد مگر از او اجازه بگیرد و در صورتی که بدون اجازه شوهر، صدقه بدهد ثواب آن به همسرش میرسد و چیزی جز بدبختی و گناه نصیب زن نمیشود."
, ای حولاء! سزاوار نیست زن از خانه شوهرش چیزی صدقه بدهد مگر از او اجازه بگیرد و در صورتی که بدون اجازه شوهر، صدقه بدهد ثواب آن به همسرش میرسد و چیزی جز بدبختی و گناه نصیب زن نمیشود, .,(پاداش)استقامت در سختی و آسانی
, (پاداش)استقامت در سختی و آسانی,یکی از ویژگی های لازم در زن و شوهر برای ادامه زندگی داشتن خصوصیاتی مانند صبر در سختی هاست و چون مرد مسئولیت مالی را بر عهده دارد این سختی بر دوش اوست و همراهی همسر بهترین شرط گذر از این دشواری است و نبی اکرم(ص) به این موضوع توجه داشتند و ضمن اشاره به فداکاری های همسر حضرت ایوب نبی(ص) که 18 سال بر سختی های حضرت صبر کرد و او را تنها نگذاشت، می فرمایند: "ای حولاء! بر زن است که در سود و زیان و بر سختی و آسانی شوهرش صبر و استقامت کند، همچنانکه همسر ایوب مبتلا(ع) صبر کرد... ای حولاء! سوگند به کسی که مرا به حق به پیامبری و رسالت فرستاده، هر زنی بر سختی و آسانی شوهرش صبر کند و مطیع شوهر و دستورهایش باشد، خداوند تبارک و تعالی او را با همسر ایوب(ع) محشور میکند."
, ای حولاء! بر زن است که در سود و زیان و بر سختی و آسانی شوهرش صبر و استقامت کند، همچنانکه همسر ایوب مبتلا(ع) صبر کرد... ای حولاء! سوگند به کسی که مرا به حق به پیامبری و رسالت فرستاده، هر زنی بر سختی و آسانی شوهرش صبر کند و مطیع شوهر و دستورهایش باشد، خداوند تبارک و تعالی او را با همسر ایوب(ع) محشور میکند.,اما نکته ای که پیامبر مهربانی ها(ص) از نظر دور نداشته ذکر برخی از وظایف شوهر به عنوان مرد خانه در قبال همسر است که این سفارشات به حدی است که حضرت با شنیدن آنها از حضرت جبرئیل گمان کردند که حلال نیست مرد نسبت به زنش حتی «اف» بگوید، ایشان از قول جبرئیل میفرمایند: "بر ایشان شفقت و رحمت آورید و با دلهایشان پاک باشید تا با شما باشند و آنان را اجبار و اکراه نکنید و بر ایشان خشم نگیرید و آنچه از مال به ایشان دادید جز به رضا و اذن پس نگیرید."
, بر ایشان شفقت و رحمت آورید و با دلهایشان پاک باشید تا با شما باشند و آنان را اجبار و اکراه نکنید و بر ایشان خشم نگیرید و آنچه از مال به ایشان دادید جز به رضا و اذن پس نگیرید.",در زندگی مشترک گاهی زن ها برای اجرای این سفارشات شرط می گذارند و می گویند اگر همسرم حقوق اخلاقی و شرعی من را رعایت کرد، من هم این موارد را رعایت می کنم، اما این زنان هستند که می توانند با سعه صدر و بردباری بر مردان تاثیر بگذارند و زندگی را شیرین کنند و بر همین اساس است که حضرت نسخه ای کلی برای زنان می بندند و می فرمایند: " ای حولاء! هر زنی نمازش را بگزارد و ملازم خانه اش باشد و اطاعت شوهرش کند، خداوند همه گناهان پیشین و پسین او را بیامرزد."
, ای حولاء! هر زنی نمازش را بگزارد و ملازم خانه اش باشد و اطاعت شوهرش کند، خداوند همه گناهان پیشین و پسین او را بیامرزد, ., .,در یک منظومه فکری با پذیرش اصل عدالت جنسیتی رعایت فرمایشات حضرت رسول(ص) که در اینجا تنها بخشی از آن ها ذکر شد، می تواند راهگشا باشد و چه زیباست که در ایام ولادت این بزرگ مرد همیشه تاریخ با مطالعه و انجام این سفارشات گام هایی را در جهت بهتر شدن روابط زناشویی برداریم.
,انتهای پیام/
,]