محاکمه رضاشاه در جزیره مردگان موریس
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، رضاشاه مملکت را ارث پدرش و خودش را صاحب جان و مال و آبروی مردم و تصمیم درباره ی مرگ و زندگی دیگران را هم حق خود می دانست. وی همواره از خیانت افراد مقتدر که در اطرافش بودند و تهدیدهای که بر سر مسیرش قرار می گرفت،واهمه داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

با همین تفکر قتل کسانی که در به قدرت رسیدن رضاشاه کمکش کردند و در کنارش بودند، چون تیمورتاش، سردار اسعد، نصرت الدوله و امیرطهماسبی و ... قتل شاعرانی چون عشقی و فرخی یزدی و روشنفکری چون ارانی و کشتگان دیگر رقم خورد و حکومت تک صدایی و استبدادی خشن در کشور حاکم کرد. 

,

رضا شاه پهلوی سال ۱۳۲۰ و پس از اشغال ایران از سوی نیروهای متفقین سلطنتش را به ولیعهد 22 ساله‌اش داد و به صلاحدید انگلیسی‌ها به بندر پورت لوئی پایتخت جزیره موریس در آفریقا رفت.

,

در رمان  "مردگان جزیره‌ی موریس" همراه رضاخانِ قدرقدرت و قوی‌شوکت در جزیره‌ی موریس هستید و می‌بینید که چطور ارواحِ کسانی که در دوران سلطنش فرستاده قاطی باقالی‌ها، در این جزیرهٔ دورافتاده سراغش می‌آیند !

,

این رمان اثر فرهاد کشوری‌ست که در آن رضا شاه بنیانگذار سلسله پهلوی در جزیره موریس در تبعید است و افرادی که در طول سلطنت از میان برداشته پیوسته او را بازخواست می‌کنند.

,

بستر رمان تخیلی است اما واقعیت های تاریخی هم سهم مهمی در رمان دارند درواقع سعی نویسنده بر این بوده تخیل و واقعیت های تاریخی را کنار هم قرار بدهد.  

]
"مردگان جزیره موریس" تبیین واقعیت های تاریخی زمان رضا شاه پهلوی در بستر تخیل است آن گاه که قربانیان استبداد رضاشاه به بازخواست او برمی خیزند.