اخبار داغ

گفت و گو با خالق تصویر ماندگار از پرستار بیمارستان شهید چمران؛

وقتی عکاس سایت خبری "شیرازه" بی بی سی فارسی را آچمز می‌کند/ خون حاج قاسم در رگهای من است

وقتی عکاس سایت خبری "شیرازه" بی بی سی فارسی را آچمز می‌کند/ خون حاج قاسم در رگهای من است
عکاس سایت خبری "شیرازه" گفت: پس از ایجاد موج منفی ناشی از حضور وزیر بهداشت در تلویزیون و نمایش عکس یک پرستار برزیلی به جای یک پرستار ایرانی که موجب واکنش منفی مردم شد، به فکر کم کردن این بازخورد منفی افتادیم که در نتیجه تصمیم بر این شد تا با گرفتن تصویر از پرستاران همراه با پرچم ایران زحمات این عزیزان را به عموم مردم نشان دهیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی شیرازه؛ هفته گذشته عکس یک خانم پرستار بخش ویژه قرنطینه بیماران کرونایی بیمارستان شهید چمران شیراز همراه پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران با چهره خسته، آسیب دیده و استوار توسط هاشم عرفان منش عکاس پایگاه خبری شیرازه و مسئول انجمن عکس سازمان بسیج هنرمندان فارس گرفته و منتشر شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
 خیلی زود عکس این پرستار به نام خانم لیلا میری در فضای مجازی بازنشر وسیع پیدا کرد. در همین رابطه و همزمان با سالروز تاسیس سپاه در برنامه زنده فارسی شو، نیز توسط سرداربوعلی از طرف سپاه فجر فارس از وی به نمایندگی از همه مدافعان سلامت تجلیل شد.
,
 
,
به همین مناسبت خبرنگار ما با هاشم عرفان منش گفتگویی داشته که در ادامه می خوانید:
,
 
,
 لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید عکاسی رو از چه سالی شروع کردید؟
,  لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید عکاسی رو از چه سالی شروع کردید؟,
من هاشم عرفان منش دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری منظر هستم و عکاسی را از سال 1389 به صورت آماتور شروع کردم . از سال 91 در یک فضای جدید به صورت حرفه ای وارد شدم. هم اکنون نیز در دو دانشگاه و چند آموزشگاه خصوصی مشغول آموزش عکاسی می باشم.
,
 
,
 
,
, ,
اولین دوربینی که خریدید را یادتان هست؟ کی بود؟
, اولین دوربینی که خریدید را یادتان هست؟ کی بود؟,
بله، اولین دوربین رو سال 1382 که به صورت نیمه حرفه ای عمل می کرد با مارک اولمپیوس خریداری و عکاسی را شروع کردم که هنوز از آن نگهداری می کنم. در واقع یکی از مشخصات خوب این دوربین، میزان زوم بالا تا 36 برابر است که در در برهه زمانی خودش خیلی خوب و عالی بود. بعد از آن تلاش خودم را برای تهیه دوربین dslr گذاشتم و یک دوربین هالف فریم 600D خریداری کردم و الان مدت 3 سال است که صحنه ها را از طریق دوربین 5D Canon ثبت می کنم.
,
 
,
در زمینه عکاسی اساتیدی هم داشتید یا تجربی یاد گرفتید؟
, در زمینه عکاسی اساتیدی هم داشتید یا تجربی یاد گرفتید؟,
تا سال 1394 به صورت تجربی کار می کردم اما بعد از اینکه در چند جشواره مقام آوردم، به من پیشنهاد تدریس در یکی از آموزشگاه های معروف شهر شیراز شد. توانستم قسمت های مصاحبه و رزومه را با قبولی پشت سر بگذارم اما مدرک تخصصی عکاسی نداشتم. بعد از این موضوع باعث شد پیگیر شوم و چند مدرک تخصصی در عکاسی بگیرم .در حال حاضر مدرک بین المللی نورپردازی صنعتی یکی از ان هاست.
,
 
,
  طی این مدت نمایشگاه ها عکس هم داشته اید؟
,   طی این مدت نمایشگاه ها عکس هم داشته اید؟,
بله تا الان آثاری را که در برخی از جشنواره ها و مسابقات برای شرکت ارسال کرده بودم، به صورت نمایشگاه و دسته جمعی به معرض دید عموم گذاشتم که نمایشگاه قاب ماندگار سال 1392، نمایشگاه عکس دانشجویی عاشورا سال 1393 و نمایشگاه عکس دانشجویان هنر  در سال 1393 نمونه هایی از آن ها هستند. بیشترین نمایشگاهم در سال 1396 برپا شد که "نمایشگاه مادران چشم به راه" با محوریت عکاسی از تشییع شهدای گمنام و مادران شهدای گمنام که برای آن 6 سال تلاش گذاشتم، بهترین نمایشگاهم بود. دراین نمایشگاه امین حیایی، شهرام قائدی، مهدی فقیه و مسئولین استانی و لشکری بدون دعوت قبلی شرکت کردند.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
در زمینه عکاسی چه کسانی مشوق شما بودند؟
, در زمینه عکاسی چه کسانی مشوق شما بودند؟,
عموی من عکاس و فیلم بردار سال های دفاع مقدس و زمان جنگ بوده اند و از شهدای هنرمند استان فارس هستند و اسم شان هاشم خوش اندام بود و موقع تولد، خانواده اسم بنده را هم هاشم گذاشتند و فکر می کنم به همین دلیل است که از سن کم، عمویم اسطوره من شد که در واقع این راه را ادامه بدهم و مستندی هم با همین موضوع در حوزه هنری استان فارس که "هاشم دیروز و هاشم امروز" را به تصویر می کشید ساخته شد. بد نیست بدانید سه تا از دایی های من و یکی از پسر عمو هایم نیز شهید شده اند.
,
 
,
ظاهراً مسئول انجمن عکس بسیج هنرمندان فارس نیز هستید، بفرمایید از چه تاریخی عهده دار این سمت شده اید و کار این انجمن چیست؟
, ظاهراً مسئول انجمن عکس بسیج هنرمندان فارس نیز هستید، بفرمایید از چه تاریخی عهده دار این سمت شده اید و کار این انجمن چیست؟,
از سال 1394 وارد سازمان بسیج هنرمندان شدم و از همان ابتدا مسئولیت خانه عکاسان این سازمان در شهر شیراز را قبول کردم. حدود دو سال است که مسئولیت خانه عکاسان سازمان بسیج هنرمندان استان فارس را به عهده گرفته ام و این مجموعه در حوزه های آموزش، حمایت از هنرمند و چاپ کتاب و آثار هنرمندان فعالیت می کند. الحمدالله معاونت های انجمن عکس به نام کانون بسیج هنرمندان هر شهرستان به نحو خوب در حال فعالیت و تولیدات فاخر هستند که در جشنواره عکس کشوری آقای امین برنجکار از عکاسان خوب شهر شیراز مقام اول کشوری را به دست آوردند. آثار فاخر آقای احمدرضا مداح، طاهره رخ بخش و آقای علی حسن زاده در نمایشگاه کشوری نیز در معرض دید عموم قرار داده شد.
,
یکی از کارهای ما برگزاری کلاس آموزشی است که در رده های  سنی کودک، نوجوان و جوان و به صورت حرفه ای برای کسانی که به دنبال تکمیل دانش و آگاهی هستند برگزار می شود.
,
سال گذشته چند ورکشاپ تخصصی در حوزه عکاسی مستند، گزارش تصویری و عکاسی اربعین برگزار کردیم که با استقبال و باز خورد خوبی به همراه بود. دومجوعه نمایشگاه عکس ویژه در سطح شهر شیراز و مسیر راهپیمایی 22 بهمن برگزار شد. 
,
 
,
انجمن چند عضو دارد و از دوران مسئولیت شما چه فعالیتی داشته است؟
, انجمن چند عضو دارد و از دوران مسئولیت شما چه فعالیتی داشته است؟,
تا به امروز 743 نقر از عکاسان و علاقه مندان در حوزه عکس به صورت آماتور و حرفه ای در انجمن خانه عکاسان بسیج هنرمندان در سطح استان فارس عضو هستند. سازماندهی و مدیریت افراد در سطح شهرستان ها با کانون های این سازمان است.
,
 
,


 

, ,
,

در مورد عکسی که از خانم میری پرستار بخش ویژه قرنطینه بیماران کرونایی بیمارستان شهید چمران شیراز همراه پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران گرفتید و خیلی مورد توجه قرار گرفت، توضیحی بفرمایید؟امسال  2 نمایشگاه ویژه مجموعه عکس با اینکه مرسوم است در گالری ها و فضا های هنری برگزار شود، با چاپ 31  تصویر در راهروهای اصلی بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) و شهید چمران شیراز که درگیر بیماری کرونا هستند، برپا کردیم. الحمدالله مورد استقبال ویژه کادر درمان و پزشکان عزیز قرار گرفت و محتوا این آثار، تصاویری از اقشار مختلف مردم با در دست داشتن تابلویی با عنوان " خداقوت رزمنده جنگ امروز" در قدردانی از این مدافعان سلامت بود. با ایجاد موج منفی ناشی از حضور وزیر بهداشت در تلویزیون و انجام آن گاف خبری و نمایش عکس یک پرستار برزیلی به جای یک پرستار ایرانی، به فکر کم کردن این بازخورد منفی افتادیم که در نتیجه تصمیم بر این شد تا با گرفتن تصویر از پرستاران همراه با پرچم ایران زحمات این عزیزان را به عموم مردم نشان دهیم. در اواخر تعویض شیفت یک پرستار شکل خاص و فشار ماسک تنفسی ایشان توجه من را جلب کرد که باعث شد آن عکس را از ایشان بگیرم. بعد از ویرایش عکس و انتشار درفضای مجازی کم تر از دو ساعت با بازخورد خیلی خوب کاربران فضای مجازی مواجه شدم.

, در مورد عکسی که از خانم میری پرستار بخش ویژه قرنطینه بیماران کرونایی بیمارستان شهید چمران شیراز همراه پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران گرفتید و خیلی مورد توجه قرار گرفت، توضیحی بفرمایید؟,
 
,

, ,
 
,
احساس ترس نداشتید که وارد بخش ویژه قرنطینه بیماران کرونایی شدید؟ بهرحال خدایی نکرده ممکن است شما هم اسب میدید؟
, احساس ترس نداشتید که وارد بخش ویژه قرنطینه بیماران کرونایی شدید؟ بهرحال خدایی نکرده ممکن است شما هم اسب میدید؟,
حتی با نحوه لباس پوشیدن مخصوص و قرار گرفتن در فضای بیمارستانی خودش ترس آور است. اما من در آن لحظه به تولید عکس فکر می کردم و انقدر ذهنم درگیر گرفتن عکس شده بود و میخواستم که هرچه سریع به بخش بروم و کار را انجام دهم که فکر این مسائل را نمی کردم. با اینکه از قبل در آنجا درگیر پروژه دیگری بودیم اما ان روز می خواستم گاف خبری وزیر بهداشت را با پوشش عکس چهره کادر درمانی جبران کنیم. ولی حقیقتاً وقتی لایه اول، دوم لباس محافظتی را می پوشید یک استرس خاص خودش را به همراه دارد. وقتی وارد بخش قرنطینه بیمارستان شهید چمران می شوی حال خاصی دارد و به اصطلاح انگار به خط زده ایم. این طرف و انطرف می رفتم و مشغول عکاسی بودم. از خانم میری یک مجوعه عکس روایتی از رسیدگی به بیمار که اتفاقاً مادر دو شهید بودند را قبلاً تهیه کرده بودم و تاکنون هیج جا انتشار نداده ایم که انشالله در آینده منتشر خواهد شد.
,
 
,
ماجرای پیام خبرنگار بی بی سی به شما چه بود؟
, ماجرای پیام خبرنگار بی بی سی به شما چه بود؟,
خبرنگار بی بی سی به من در شبکه های اجتماعی پیام داد و درخواست مصاحبه کرد من هم به او در جواب گفتم "ترجیح می دهم کارم در رسانه های جهموری اسلامی پخش بشود اما در رسانه هایی که ضد مردم و منافع کشورم همراه با سیاست های رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکای جنایتکار شایعه پراکنی می کنند پخش نشود. خون شهید قاسم سلیمانی در رگهای من و مردم ایران جاریست"
,
 
,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
با تشکر از شما و وقتی که در اختیار ما گذاشتید؟
, با تشکر از شما و وقتی که در اختیار ما گذاشتید؟,
من هم از شما بابت مصاحبه تشکر می کنم
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه