اخبار داغ

اجرای قانون هوای پاک تا چه اندازه باعث برخورد با عاملان آلودگی هوای تهران می شود؟

فرهنگ سازی مناسب؛ تنها راهکار جلوگیری از زباله و ضایعات سوزی در پایتخت/ هوای تهران نیاز به نفس تازه ای دارد

فرهنگ سازی مناسب؛ تنها راهکار جلوگیری از زباله و ضایعات سوزی در پایتخت/ هوای تهران نیاز به نفس تازه ای دارد
مطابق ماده ۲۰ قانون هوای پاک هرگونه زباله سوزی در هوای آزاد ممنوع بوده و با خاطیان برخورد می‌شود و در هر نقطه‌ای از شهر که زباله و ضایعات ‌سوزی انجام شود توسط ادارات حفاظت از محیط زیست با خاطیان برخورد و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زباله سوزی و دفن غیر اصولی زباله توسط برخی افراد متأسفانه در سال‌های اخیر در بین مردم و در برخی نقاط پایتخت رواج خاصی داشته و با این نگاه و باور غلط که زباله دفن شده بعد از مدتی خود به خود در زمین تجزیه شده و سوزاندن زباله باعث تجزیه سریعتر و تولید کودی خاص برای زمین می‌شود.

اما حقیقت این نگاه و باور غلط زمانی به خود شکل واقعیت می‌گیرد که به گفته کارشناسان محیط زیست دفن غیر اصولی زباله نه تنها در بسیاری از زباله‌ها باعث تجزیه سریع نمی‌شود بلکه برای مثال نایلون‌های پلاستیکی سال‌های سال به همان شکل باقی می‌ماند و این اقدام غیر کارشناسی باعث می‌شود که شیرابه خارج شده از زباله‌ها به درون زمین و سفره‌های زیرزمینی آب هم رسوخ کرده و آلودگی و خطراتی را نیز برای انسان و محیط زیست به دنبال داشته باشد.

سوزاندن زباله هم به دلیل تولید گازهای خطرناک سمی و دود حاصل از این اقدام باعث آلودگی هوا و بقایای به جا مانده قطعاً باز هم خطری برای بهداشت و سلامت انسان محسوب می‌شود حتی اگر با فاصله چند صد متری یا چند کیلومتری این اقدام صورت گیرد.

مطابق ماده ۲۰ قانون هوای پاک هرگونه زباله سوزی در هوای آزاد ممنوع بوده و با خاطیان برخورد می‌شود و در هر نقطه‌ای از شهر که زباله و ضایعات ‌سوزی انجام شود توسط ادارات حفاظت از محیط زیست با خاطیان برخورد و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

یکی از راهکارهای ارائه شده برای زباله‌ها احداث مراکز زباله سوز صنعتی است.کارخانه‌های صنعتی سوزاندن زباله معمولاً به عنوان تأسیسات "زباله به انرژی" شناخته می‌شوند. سوزاندن و سایر سیستم‌های سوزاندن زباله در دمای بالا به عنوان "تصفیه حرارتی" توصیف می‌شوند. سوزاندن مواد زائد زباله را به خاکستر، گاز دودکش و گرما تبدیل می‌کند. خاکستر بیشتر توسط اجزای غیر آلی زباله تشکیل می‌شود و ممکن است به شکل توده‌های جامد یا ذرات حمل شده توسط جریان گاز به خود بگیرد. گازهای تولید شده باید قبل از پخش شدن در جو از آلاینده های گازی و ذرات پاکسازی شوند. در برخی موارد، گرمای تولید شده از سوزاندن می‌تواند برای تولید برق استفاده شود.

اما هستند کارشناسان محیط زیستی که راهکار احداث کارخانه صنعتی زباله سوزی را تنها راهکار نمی‌دانند و با راهکارهای دیگر بیشتر موافق هستند. تفکیک زباله و استفاده بهینه از پسماند خشک و تر یکی از آن راهکارهایی است که می‌تواند هم درآمدی پایدار برای مدیریت شهری داشته باشد و هم خطرات زیست محیطی را به حداقل برساند.

برای جلوگیری از زباله سوزی و ضایعات سوزی طرح هایی از سوی شهرداری ها از جمله شهرداری تهران برای مدیریت زباله و پسماندهای خانگی و صنعتی که به عنوان طلای سیاه شناخته می ششود ارائه کرده‌اند که می‌توان به طرح کاپ یا همان تفکیک زباله از مبداء اشاره کرد که اگر شهروندان تهرانی در این طرح مشارکت جدی داشته باشند ثمرات آن را می‌توان در محیط زیست خود به خوبی لمس کرد.

شادی مالکی معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: بیش از یک دهه است که شهروندان تهرانی پسماندهای قابل بازیافت همچون کاغذ، شیشه، پلاستیک، باطری و ... را پس از جداسازی از پسماند تر به غرف بازیافت تحویل می‌دهند و در طرحی نوین نیز طی چند ماه گذشته پس از آموزش و فرهنگسازی از شهروندان خواستیم که پسماندهای تر خود را پس از خشک و آماده سازی به غرف بازیافت ارائه دهند.

مالکی افزود: زباله‌های تر شامل پوست میوه و پسماند سبزیجات پاک شده پس از قرار گرفتن در فضای مناسب، خشک شدن و تخلیه در ظرف یا کیسه مناسب قابل ارائه به غرفه‌های بازیافت بوده که این کار علاوه بر جلوگیری از ایجاد بوی بد در محل نگهداری پسماند، سبب کاهش حجم و وزن زباله ورودی به مجتمع پردازش و دفع آرادکوه خواهد شد.

او ضمن ابراز خشنودی از تعامل شهروندان دوستدار و حامی محیط زیست در این پویش خاطر نشان کرد: در این پویش پسماند آبمیوه فروشی‌ها و میوه فروشی‌های منتخب توسط نیروهای سازمان مدیریت پسماند جمع آوری و تحویل تشکل‌های مردمی و پسماند صفری ها می‌شود و آنها پس از انجام فرایندهای لازم جهت تهیه خشکاله به مصرف دام می‌رسانند.

به گفته وی؛ کاهش شیرابه در پسماند شهری و عدم آلودگی زیست محیطی حین نگهداری و حمل پسماند، کاهش مصرف پلاستیک به عنوان کیسه زباله وکاهش حجم و وزن پسماند و همچنین منافع اقتصادی آن برای شهر و شهروندان از جمله مزایای تولید خشکاله است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

بهزاد مهرکش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه