اخبار داغ

دانا از کارزار نام‌نویسی دانش‌آموزان گزارش می‌دهد؛

اشتباهات رایج ثبت‌نام دانش‌آموزان؛ وصلۀ نارنگی در دولت مردمی حل خواهد شد!؟

اشتباهات رایج ثبت‌نام دانش‌آموزان؛ وصلۀ نارنگی در دولت مردمی حل خواهد شد!؟
در زمان دولت روحانی اشتباهات رایج ثبت نام دانش‌آموزان و دریافت شهریه‌های مدارس رویه ای افسارگسیخته به خود گرفته بود که علت آن ضعف مدیریت بود و همچنین دریافت شهریه بدون لحاظ کردن تمکین مالی خانواده‌ها به رویکردی منفی و رویه‌ای باطل تبدیل شد.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هرساله همزمان با بازگشایی مدارس و در آستانه ثبت نام دانش‌آموزان موجی از نارضایتی والدین را فرا می‌گیرد. جنگ اعصابی که به رغم بررسی و تحلیل مکرر و موکد رسانه‌ها باز هر سال با سخنانی آشنا تکرار می شود و آن نارضایتی حول ماجرای نام نویسی دانش آموزان صورت می‌گیرد. مقوله ای که در گفتار رویه ای ساده به نظر می رسد، اما فقط والدینی که پا در این کارزار گذاشته‌اند می دانند با چه مصائبی روبرو هستند. مشکلاتی که بیشتر ناشی از بی دقتی و حجم بالای کارهایی است که انجام آنها در هر مدرسه به چند نفر محدود می شود؛ بنابراین برخی از واکنش های منفی اولیاء مدارس در وقت ثبت نام درک کردنی است، اما قابل قبول نیست؛ چرا که با تقسیم کار بین معلمان و کادر دفتری در طول روزهای هفته می توان به این مشکل غالب شد.

, به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ثبت نام دانش‌آموزان,

 

,

 

,

 

,

  

,    , ,

شروط اصلی ثبت نام مدارس!

, شروط اصلی ثبت نام مدارس!,

 

,

اگر این مثنوی هفتادمن کاغذ را خلاصه کنیم و به قاعده این نوشتار در آوریم باید به این نکته اشاره کنیم که شرط ثبت نام برای دانش آموزان در یک مدرسه به چند شرط و پیش شرط باز می‌گردد.

, ثبت نام برای دانش آموزان در یک مدرسه,

اول آنکه نشانی محدود محل سکونت دانش آموز در محدوده مدرسه باشد؛ به گونه ای که از یک حد مشخص عدول نکند البته این مدعا باید یا با سند رسمی منزل یا قولنامه هولوگرام دار اجازه منزل که به نام یکی از والدین یا قیم دانش آموز باشد، اثبات شود.

, محدود محل سکونت دانش آموز,

دومین شرط ثبت نام نمره معدل و انظباط و معدل دانش آموز است؛ به گونه ای که وی را بتوان دانش آموز ممتاز قلمداد کرد. اگر دانش آموز متقاضی ثبت نام حتی کمی از محدود و آدرس پستی هم دورتر باشد، می تواند برای اولیا مدرسه قابل اغماض باشد. به این معنا که اولیا مدرسه برای دانش آموز درسخوان و مودب امتیازی ویژه قائل هستند و اگر چنین دانش آموزی در محدوده مدرسه آنها هم نباشد، می تواند جایگزین دانش آموزی شود که معدل و انظباطش تعریفی ندارد و در ضمن دیرتر از همه اقدام به نام نویسی کرده است.

,

 

,

تا به اینجا مشکلی حس نمی‌‌شود و به نظر همه چیز معقول و مقبول به نظر می‌رسد؛ اما با این وجود در حین انجام همین دستورالعمل ساده، هزارن اما و اگر و باید و شاید و تک‌ماده و تبصره بصورت خلق‌الساعه از آستین برخی از اولیا محترم و محترمه مدارس بیرون آمده و گریبانگیر اولیا دانش آموزان می شود؛ به گونه ای که برخی از اولیاء که ادامه این مبارزه را برخود سخت می بینند، عطای تحصیل اولادشان را به لقایش می بخشند و اینگونه می شود که جمعیت دانش آموزان جامانده از تحصیل هر رزو افزون تر می شوند.

,

 

,

برخی بدعت‌های ثبت نام در گذشته هنوز پابرجاست!

,

حال در گفتگو با برخی از والدینی که در چندروز گذشته مشغول نام نویسی فرزندان خود بودند به نکاتی برخوردیم که نسبت به سایر موارد مطرح شده در سالیان گذشته متفاوت تر بود و در این مقال پرداختن به آن خالی از لطف نخواهد بود؛ با این هدف که این حقیقت عیان شود و این سوال به پاسخ برسد که آیا کلاف سردرگم نام نویسی مدارس به رغم انتقال قدرت و روی کار آمدن وزیری دیگر و وزارتخانه‌ای با رویکردی جدید، سرانجامی یافته یا هنوز اندر خم یک کوچه است؟

, نام نویسی مدارس,

البته پیشتر متذکر می‌شویم که در این نوشتار از قید نام مدارس پرهیز می‌‌شود، مبادا این نقد انگاره کینه‌توزی بخود بگیرد؛ چرا که هدف این نوشتار رفع کاستی‌ها و رسیدن به نقاط معیوب در این سازوکار نام نویسی دانش‌آموزان به امید رفع آن است.

, البته پیشتر متذکر می‌شویم که در این نوشتار از قید نام مدارس پرهیز می‌‌شود، مبادا این نقد انگاره کینه‌توزی بخود بگیرد؛ چرا که هدف این نوشتار رفع کاستی‌ها و رسیدن به نقاط معیوب در این سازوکار نام نویسی دانش‌آموزان به امید رفع آن است.,

 

,

 

,

, ,

 

,

در حین ورود به دبیرستانی در شهر تهران و در منطقه تهرانپارس غربی بودم که توجهم به یکی از والدین جلب می شود. کامله‌مردی که عصبی است و بدون آنکه فرد خاصی را مخاطب قرار داده باشد یکریز حرف می زند، همکلام می شوم. گلایه می کند که چند روز او را به بهانه های مختلف به مدرسه کشانده اند. قولنامه منزلش (که نشان می‌دهد تازه به آن محله نقل مکان کرده اند) را به همراه دارد.

,

می گوید بنا به توصیه مدیر قبلی مدرسه فرزندش وقت مراجعه به این دبیرستان تنها به ارائه کارنامه بسنده کرده؛ چون نمرات او عالی بوده و تصور کرده اند بخاطر معدل بالای فرزندش، بی تردید او را نام نویسی خواهند کرد و حالا قولنامه منزل را مطالبه کرده اند که به واسطه نقل مکان تازه به این محله، قرارداد دارای هولوگرام آماده نبوده و همین سبب شده که چند روز با تاخیر به مدرسه مراجعت کنند؛ حالا اولیا مدرسه مدعی شده اند که ظرفیت کلاس‌ها پر شده و از نام‌نویسی فرزندشان معذورند!

,

مسئله این است که چرا دانش آموزی که براساس معیارهای ثبت نام هم کارنامه ای درخشان داشته، توسط اولیاء مدرسه پیش ثبت نام نشده تا در زمان دریافت و ارائه قرارداد مورد نظر یا وی را بصورت متقن رد یا نام نویسی کنند؟

,

 

,

دور تهران در 80 روز به دنبال «پرونده سلامت» 

,

در وقت مراجعه یکی از دوستانم که قصد نام‌نویسی دخترش را در مدرسه‌ای دارد، با او همراه می شوم. دبیرستان دوره دوم غیر انتفاعی و پایه دهم در یکی از مناطق تهران. دوستم در مسیر می نالد که بارها آنها را برای پرونده سلامت با مدرسه کشانده اند. یعنی بدون اینکه اولیا دبیرستان در ابتدا نامی از پرونده سلامت در لیست مدارک مورد نیاز بنویسند آنها را برای دریافت کارنامه از دبیرستان پیشین خود فرستاده اند و حالا با پرونده تحصیلی و تمام مدارک مورد نیاز برای ثبت نام قطعی به دبیرستان مراجعه کردیم.

,

بعد از ارائه مدارک مسئول مربوطه کمی پرونده را تورق کرد و در نهایت همراه پرونده و مدارک مورد نیاز به دفتر مدیر مراجعه کرد. پس از چند لحظه بازگشت و ما را به دفتر مدیر راهنمایی کرد. مدیر با تواضع از جا برخاست و تعارف به نشستن کرد و نگاهش را به اوراق داخل پرونده دوخت و پس از چند لحظه سوای مبلغ قابل توجه شهریه یک سال مدرسه ( که البته خاص مدارس غیرانتفاعی است) نام نویسی به اتمام رسید و در نهایت مدیر دبیرستان پرونده سلامت را به دوستم بازگرداند و با عذرخواهی گفت که بخاطر جهشی خواندن این دانش آموز در یک سال ثبت نام او امسال در پایه دهم نیاز به پرونده سلامت ندارد!

,

مسئله این است که چرا برخی از والدین و دفترداران مدارس دقت لازم را در انتخاب دانش آموزان جدید به واسطه مطالعه ضمنی پرونده هایشان به عمل نمی آوردند؟ که اگر چنین کنند بسیاری از نارضایتی هایی که از سوی اولیاء در زمان ثبت نام دانش آموزان مطرح می شود به وجود نمی‌آید.  

,

, ,

 

,

شهریه؛ دردی که در مقایسه با گرانی رشدی مضاعف داشت!

, شهریه؛ دردی که در مقایسه با گرانی رشدی مضاعف داشت!,

اما در میان مشکلات اولیاء و در میان چند نکته ذکر شده که در واقع حکایت مشت نمونه خروار است، مشکلی که در میان غالب والدین و دانش‌آموزان عمومیت دارد، مسئله پرداخت شهریه هایی است که در برخی از مدارس از منطق خاصی تبعیت نمی کند و این همان کلاف سردرگمی است که در بین والدین دانش آموزان، مدیران مدارس و وزارتخانه سر به مهر مانده و گویا هیچ یک از این سه ضلع مثلث بر آن نیست که اقدامی انجام دهد تا حقیقت روشن شود.

,

 

,

سیکل پرداخت و دریافت شهریه مدارس             

, سیکل پرداخت و دریافت شهریه مدارس             ,

گویا در موسم نام‌نویسی مدارس، غائله شهریه ها مانند رسمی واجب الاجرا جز به جز تکرار می شود؛ چرا که همواره سه ضلع این مثلث به این صورت عمل می‌کنند؛

,

 

,

* اولیاء دانش آموزان وقت ثبت نام اکثریت قریب به اتفاق اولیاء از دریافت شهریه یا سنگینی شهریه‌ها ابراز گلایه‌مندی می‌کنند.

, * اولیاء دانش آموزان,

* مدیران مدارس مدعی‌اند که آموزش و پرورش بودجه مورد نیاز مدارس را تامین نمی کند و از سویی خود مدیران آموزش و پرورش موافق دریافت شهریه ولو شهریه اجباری از والدین دانش آموزان هستند.

, * مدیران مدارس ,

* مسئولان ارشد وزارتخانه و معاونان وزیر همواره تاکید دارند که شهریه اجباری جرم و در صورت شکایت والدین مدیران متخلف مدارس که اقدام به دریافت خودسرانه شهریه کرده اند، توبیخ خواهند شد.

, * مسئولان ارشد وزارتخانه و معاونان وزیر ,

 

,

, ,

 

,

با این وجود وقتی به والدینی که از دریافت اجباری شهریه گلایه مندند، توصیه می شود که چرا از مدیران مدارس شکایت نمی‌کنند، می‌گویند که این کار معدل و آینده فرزندان شان را تحت الشعاع قرار می دهد.

, دریافت اجباری شهریه,

مدیران هم مدعی اند که اگر شهریه دانش آموزان در مدارس دولتی اخذ نشود، هرگز چرخ مدارس بر محور نظم نخواهد چرخید.

, شهریه دانش آموزان در مدارس دولتی,

در مقابل مدیران ارشد وزارتخانه هم تکلیف کرده اند که شهریه اجباری ممنوع است. اما برای دریافت شهریه مدارس غیر دولتی هم مقررات و ضوابطی وضع شده که امسال از سوی وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه ای به آگاهی عموم مردم رسید. اما این سوال مطرح می شود که چرا بازرس یا ماموری برای رسیدگی و نظارت بر این امر راهی مدارس نمی کنند تا خود شاهد چند و چون دریافت شهریه ها باشد؟

, شهریه اجباری, دریافت شهریه مدارس غیر دولتی,

ناگفته نماند که یکی از بزرگترین خدمات و خیرات کمک مادی و معنوی به امر تعلیم و تربیت است و این نوشتار هرگز در پی این انگاره نیست که در اذهان مردم این نکته را متبادر کند که والدین نباید شهریه‌ای به مدارس پرداخت کنند؛ بلکه برعکس باید به این باور برسند که نیکوترین اعمال در هر مملکتی کمک به ترویج علم و دانش و به تبع آن بسط و گسترش مراکز تعلیم و تربیت است که بسم الله آن مدارس محسوب می شوند.

, ناگفته نماند که یکی از بزرگترین خدمات و خیرات کمک مادی و معنوی به امر تعلیم و تربیت است و این نوشتار هرگز در پی این انگاره نیست که در اذهان مردم این نکته را متبادر کند که والدین نباید شهریه‌ای به مدارس پرداخت کنند؛ بلکه برعکس باید به این باور برسند که نیکوترین اعمال در هر مملکتی کمک به ترویج علم و دانش و به تبع آن بسط و گسترش مراکز تعلیم و تربیت است که بسم الله آن مدارس محسوب می شوند.,

اما نکته ای که نباید فراموش کرد این است که ایکاش مدیران مدارس با شناخت نسبی از خانواده ها به این نکته برسند که میزان شهریه هر دانش‌آموز را براساس اشتیاق والدین و همچنین میزان درآمد و مشکلات مالی و معیشتی آنها در نظر گرفته و مطالبه کنند؛ ضمن آنکه با گسترش انجمن های اولیاء و مربیان بخش مهمی کارهای خدماتی مدارس که نیازمند سفارش دادن به نیروی کار خارج از مدرسه است را به والدینی بسپارند که در آن کارها تخصص دارند و در عین حال به لحاظ درآمد با مشکلاتی مواجه اند.

, شهریه هر دانش‌آموز,

 

,

حرف آخر

,

با این احوال می توان به دریافت شهریه ها رنگ و بویی دیگر داد تا به این واسطه از دریافت اجباری فاصله بگیرد و به نوعی این مشکل تعاملی و به بهترین شکل ممکن حل شود. ضمن آنکه دقت نظر کارکنان مدارس هنگام ثبت‌نام و مطالعه پرونده و درک شرایط دانش‌آموزان متقاضی نام‌نویسی، می تواند به جلب رضایت اولیاء و انجام زودهنگام کارها ختم شود که در هر صورت افتخار و خوش نامی این عملکرد به دولت مردمی و وزارت خانه ای برمی‌گردد که اقدامات قابل قبولی در حوزه تعلیم و تربیت انجام داده و بی تردید ساماندهی به معضل ثبت نام دانش آموزان و شهریه مدارس هم برگ زرین دیکری در پرونده این دولتمردان خواهد بود. 

,

 

,

علی خدایی بیجاری

,

بیشتر بخوانید؛

, بیشتر بخوانید؛, بیشتر بخوانید؛,

معاون وزیر آموزش و پرورش: دریافت وجه برای ثبت نام در مدارس دولتی ممنوع

, معاون وزیر آموزش و پرورش: دریافت وجه برای ثبت نام در مدارس دولتی ممنوع,

مدارس "عادی" در رقابت با مدارس "پولی" کم آوردند

, مدارس "عادی" در رقابت با مدارس "پولی" کم آوردند,

بازبینی تمام عملیات ثبت‌ نام سال تحصیلی آینده طبق دستور وزیر

, بازبینی تمام عملیات ثبت‌ نام سال تحصیلی آینده طبق دستور وزیر,

پرداخت کمک هزینه به مدارس دولتی اختیاری است

, پرداخت کمک هزینه به مدارس دولتی اختیاری است,

شهریه مدارس غیردولتی سال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۰ اعلام شد/ تصویب «شهریه ثابت» از ۴ تا ۳۵ میلیون تومان

, شهریه مدارس غیردولتی سال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۰ اعلام شد/ تصویب «شهریه ثابت» از ۴ تا ۳۵ میلیون تومان]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه