اخبار داغ

بلاتکلیفی ۵۰۰۰ هکتار از اراضی پایتخت به دلیل ضوابط محدودکننده شهرسازی

بلاتکلیفی ۵۰۰۰ هکتار از اراضی پایتخت به دلیل ضوابط محدودکننده شهرسازی
سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران از تهیه طرح بازآفرینی برای ۲۵۰۰ هکتار از ۵ هزار هکتار اراضی بلاتکلیف و املاک فریز شده در پایتخت خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی هدایت با بیان اینکه ۵ هزار هکتار از املاک واقع در شهر تهران به علت اعمال ضوابط محدود کننده شهرسازی، در بلاتکلیفی به سر می برند و فاقد امکان ساخت و ساز، نوسازی و سرمایه گذاری هستند، عنوان کرد: عمده این اراضی در مناطق ۱۵، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ واقع شده اند. بافت‌های فرسوده واقع در مناطق مرکزی و جنوبی شهر نیز به دلیل محدودیت‌های ساخت و ساز ایجاد شده از سال ۱۳۹۸ دچار رکود مضاعف شده‌اند.

وی یادآور شد: شهرداری تهران به منظور حل این معضل و رفع محدودیت ها در بافت های فرسوده با اصلاح بند ۱۵ طرح تفصیلی، شرایط مساعدی را برای رونق نوسازی ایجاد کرده است. برای احیا و بازتوسعه اراضی و عرصه‌های ناکارآمد نیز برای حدود ۲۵۰۰ هکتار از این محدوده‌ها، طرح های بازآفرینی تهیه کرده که با تصویب آنها، املاک مذکور امکان نوسازی و توسعه پیدا خواهند کرد.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه ۵۳۷ هکتار از این اراضی در محدوده خیابان فدائیان اسلام در مناطق ۱۵، ۱۶ و ۲۰ قرار گرفته اند، از تهیه طرح بازآفرینی این محدوده و تبدیل آن به پهنه فعالیت، سکونت و خدمات خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن این طرح، اتفاقات مثبتی در جهت ارتقاء کیفیت زندگی برای شهروندان ساکن در این محدوده رقم بخورد.

هدایت متذکر شد: طرح بازآفرینی برای سایر اراضی بلاتکلیف و املاک فریز شده از جمله کوره های آجرپزی، شن چاله ها و اراضی وقفی به مساحت ۷۵۸ هکتار در منطقه ۱۹، اراضی مزروعی و بلااستفاده منطقه ۱۸ به مساحت ۸۴۱ هکتار، محلات کن، فرحزاد و محلات تاریخی منطقه ۱۲ و همچنین اراضی و پادگان های نظامی دوشان تپه  به مساحت ۲۲۵ هکتار، پادگان جی به مساحت ۶۸ هکتار و پادگان کوهک به مساحت ۱۳۰ هکتار تهیه شده است که پس از تصویب امکان ساخت و ساز، توسعه و نوسازی در محدوده های مذکور فراهم می شود.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران از مرتفع کردن محدودیت های ساخت برای بقیه محدوده ها که شامل حدود ۱۱۰۰۰ پلاک هستند با اجرایی کردن طرح TDR (حق توسعه) و تبدیل ۳ طبقه ها به ۴ طبقه خبر داد. موضوعی که براساس آن بر محدودیت های ناشی از قرارگیری در حرائم بافت تاریخی، عناصر طبیعی و ... فائق خواهیم آمد.

بنا براعلام سایت شهر، هدایت ابراز امیدواری کرد که ۵ هزار هکتار املاک بلاتکلیف تهران تا پایان سال جاری تعیین تکلیف شود تا شهروندان بتوانند نسبت به نوسازی و بازتوسعه املاک خود در این محدوده ها اقدام کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

زهره داودپور

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه