اخبار داغ

معاون سوادآموزی استان سمنان مطرح کرد:

سمنان، سومین استان با سواد کشور/سوادآموزی نیازمند عزمی جهادی و همگانی است

سمنان، سومین استان با سواد کشور/سوادآموزی نیازمند عزمی جهادی و همگانی است
زینب داودی گفت: استان سمنان، سومین استان برتر کشور در حوزه سواد آموزی با آمار باسوادی حدودا ۹۸ درصد است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زینب داودی معاون سوادآموزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت، با بیان این که استان سمنان رتبه سوم سوادآموزی در کشور را دارد؛ بیان کرد: میزان باسوادی در استان مطابق با جامعه هدف که گروه های سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است مورد مطالعه قرار می گیرد و این آمار در سال جاری حدود ۹۸ درصد بوده از ابتدای انقلاب تاکنون از رشدی بیش از ۴۰ درصد را تجربه کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

معاون سوادآموزی استان سمنان با اشاره به تحت آموزش قرار گرفتن ۲ هزار و ۱۸ نفر در سال جاری جهت سواد آموزی،  ابراز داشت: ۹۰۵ نفر در دوره سواد آموزی که معادل سوم ابتدایی و حداقل سن ورود به این دوره ۱۰ سال است قرار گرفتند. همچنین ۷۹۱ نفر در دوره انتقال و ۳۲۲ نفر نیز در دوره تحکیم مشغول به تحصیل شده اند.

,

وی در ادامه عنوان کرد: در دوره سوادآموزی ۴۰۲ نفر ایرانی و ۵۰۳ نفر از اتباع ثبت نام کرده اند. در دوره انتقال که معادل پایان دوره ابتدایی محسوب شده و حداقل سن ورود به این دوره ۱۱ سال است؛ در سال جاری ۴۸۸ نفر ایرانی و ۳۰۳ نفر اتباع در این دوره تحت آموزش قرار گرفته اند.

,

داوودی افزود: دوره تحکیم که به عنوان تثبیت دوره سواد آموزی برای افرادی که پس از پایان دوره سوادآموزی، علاقه‌ای به ادامه تحصیل ندارند محسوب می شود؛ صرفاً مختص ایرانی ها است.

,

معاون سوادآموزی استان سمنان با اشاره به تغییر سیاست ها در زمینه محدوده سنی سوادآموزی، گفت: تاکنون محدوده سنی سوادآموزی ۱۰ تا ۴۹ سال بوده که البته گاهی برای افراد فعال در حوزه تولید و اشتغال استثنائاتی وجود داشته است. اما با تغییرات اخیر محدوده سنی سوادآموزی از ۱۰ تا ۶۹ سال افزایش یافته است.

,

وی افزود: برای پذیرش شرکت افراد در دوره های سوادآموزی علاوه بر رعایت محدوده سنی، لازم است افراد قبلا در دوره های سوادآموزی شرکت نکرده باشند. به طور مثال فردی که در دوره تکمیلی نهضت شرکت کرده است به این علت که بر اساس کد ملی جز باسوادان محسوب می شود دیگر قادر به شرکت در دوره های سوادآموزی نخواهد بود.

,

داوودی با اشاره به استفاده از الگوهای بومی در سازمان سواد آموزی، خاطرنشان کرد: در سازمان سواد آموزی قسمتی با عنوان مهارت و حرفه آموزی وجود دارد که در این بخش بر اساس نیاز سنجی های صورت گرفته برای هر بخش و منطقه شهرستان ها، آموزش های متفاوتی وجود دارد. به طور مثال در سال گذشته در مناطق مختلف استان آموزش های متنوعی همچون گلیم‌بافی، قالی بافی، پرورش قارچ و کار با رایانه وجود داشته است.

,

معاون سوادآموزی استان سمنان با اشاره به اینکه سواد آموزی فقط معطوف به توانایی خواندن و نوشتن و روخوانی قرآن نیست؛ تاکید کرد: ادر حال حاضر سوادآموزی شامل دامنه گسترده‌ای است. از مهارت و حرفه آموزی گرفته تا آموزش عملی نماز، آموزش احکام، روش صحیح وضو گرفتن، حلقه های کتابخوانی و طرح خواندن با خانواده که تمام این آموزش ها با هدف تقویت روانخوانی و افزایش سطح علمی سوادآموزان صورت می گیرد.

,

وی در ادامه بیان کرد: در جهت تثبیت آموزش های صورت گرفته، مسابقاتی برای سواد آموزان در نظر گرفته شده است که مهمترین آن پرسش مهر ریاست جمهوری است که در قالب انشا نویسی برای سواد آموزان برگزار می‌شود. همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی با موضوع شعار سال که کتاب منتخب از طرف سازمان سوادآموزی تهیه و توزیع و از سوادآموزان شرکت کننده در مسابقه آزمون کتبی گرفته خواهد شد.

,

داوودی با اشاره به تغییر سیاست‌های سازمان سواد آموزی، اظهار داشت: سواد آموزی از حالت سازمانی بودن در حال تغییر به حالت نهضت است و از این پس برای آموزش سواد آموزان صرفاً باید از فرهنگیان شاغل و بازنشسته و نیروهای جهادی و خیرین استفاده شود.

,

معاون سوادآموزی استان سمنان با اشاره به فرمایشات امامین انقلاب در خصوص لزوم وجود عزم همگانی برای ریشه کن کردن بی سوادی، تصریح کرد: این امر مستلزم همکاری آحاد جامعه است است تا به شکل یک حرکت جهادی و انقلابی بی سوادی را در کشورمان ریشه کن کنیم و در این عرصه از تمامی نیروهای تحصیل کرده جهادی انقلابی خیرین و کسانی که نذر خدمت دارند خواهان یاری و امداد هستیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه