اخبار داغ

ترکیب عشق و هنر مادری در دستان ننه کوکب:

روایتی از سخت کوشی یک بانوی کارآفرین سرخه‌ای/ از احیای هنری ۳۰۰ ساله تا اشتغال آفرینی برای ۲۰۰ نفر

روایتی از سخت کوشی یک بانوی کارآفرین سرخه‌ای/ از احیای هنری ۳۰۰ ساله تا اشتغال آفرینی برای ۲۰۰ نفر
صفیه مونسان بانوی کارآفرین سرخه‌ای توانسته ‌با احیای هنر اصیل حوله بافی که در سرخه قدمتی دیرینه دارد و در حال فراموشی است، زمینه اشتغال بیش از ۲۰۰ بانوی دیگر را فراهم آورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ در دنیای امروز موضوع کارآفرینی به سرعت در حال گسترش است و در کشور ما نیز زنان کارآفرین با ورود در این عرصه توانسته اند تحولات عظیمی را در این حوزه رقم زده و زمینه ساز توسعه و رونق هنرها و صنایع دستی را فراهم  آورند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

زنانیکه با عزمی راسخ همگام با مردان جامعه و گاهی اوقات جلوتر از انها سختی های راه را به جان خریده و در این مسیر قدم گذاشته اند تا هم باری از دوش اقتصاد جامعه برداشته و هم زمینه اشتغال زنان نیازمند و سرپرست خانوار را فراهم اورند.

,

صفیه مونسان بانوی کار آفرین سرخه‌ای توانسته ‌در کنار ایجاد اشتغال، هنراصیل حوله بافی را که در سرخه قدمتی دیرینه دارد و در حال فراموشی است دوباره احیا کند و زمینه اشتغال بانوان دیگر را فراهم اورد.

,

این بانوی کارآفرین که حدود ۱۱ سال است در این عرصه مشغول به فعالیت است ضمن گفتگو با خبرنگار مرآت انگیزه خود را از ورود به این حرفه احیای هنری ۳۰۰ ساله و ایجاد اشتغال برای بانوان کم بضاعت عنوان کرد و گفت: ابتدا کار خود را با گلیم بافی، قالی بافی، نماسنگ، نما نقره، گل چینی و عروسک دوزی شروع کردم اما در انها موفق نبودم و بعد از آن به پخت نان سرخه‌ای مشغول شدم که به یکباره تصمیم گرفتم هنر آبا اجدادی‌ام را ادامه دهم.

,

, ,

این بانوی کار آفرین سرخه ای که هنر خود را از پای چرخ نخریسی مادر و مادر بزرگ خود آموخته  و از انها به ارث دارد در ادامه افزود: اسم کارگاهم را به نام مادرم “ننه کوکب” گذاشتم و ادر حال حاضر تولیداتم با این برند بفروش می رسد و امیدوا رم این هنر به دست نسل های بعدی برسد.

,

وی هنر را علاوه بر سرگرمی، موجب درآمدزایی دانست و افزود: ورود به عرصه هنر، نیازمند سرمایه بسیار نیست و می‌ توان با ابتدایی ‌ترین وسایل، و سرمایه اندک ذوق و هنر خود را به نمایش گذاشت و بنده تنها با ۵۰۰ هزار تومان سرمایه اولیه آغاز به کار کردم.

,

این بانوی پرتلاش و هنرمند از سختی های مسیر خود برای احیای هنر فراموش شده حوله بافی گفت: به دلیل اینکه صنعت حوله‌بافی فراموش شده بود و وسایل آن دیگر در بازار موجود نبود به سراغ کسانیکه قبلا این هنر را انجام می دادند رفتم بعضی می‌گفتند همه آن‌ها را سوزانده‌ایم، بعضی می‌گفتند گم کرده‌ایم و خلاصه با مشکلات بسیار مجدد توانستم وسایل را پیدا کنم.

,

مونسان با اشاره به تولید بیش از ۲۰ نوع محصول مختلف در کارگاه خود ، اذعان داشت: محصولاتم تنها به حوله بافی منحصر نمی‌شود بلکه شامل پتوی مسافرتی، انواع دستمال آشپزخانه، سفره نان، روبالشتی، جانماز و … می‌شود.

,

, ,

وی در مورد اشتغالزایی هنر خود نیز ابراز کرد: ابتدا با سه دستگاه کارخود را شروع کردم و با لطف خداوند توانستم کارم را رونق ببخشم و اکنون تبدیل به ۱۰ دستگاه شده و از این طریق ۱۰ نفر به طور مستقیم و حدود ۲۰۰ نفر در منزل و به طور غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

,

وی با ابراز تاسف از شیوع کرونا و کاهش فروش محصولاتش در چند سال اخیر تصریح کرد: متاسفانه شیوع این بیماری و گرانی نخ موجب انباشت محصولات در کارگاه بنده شده و اگر مسئولین حمایت نکنند و وام های مناسبی را در نظر نگیرند قطعا این هنر در آستانه نابودی مجدد قرار خواهد گرفت.

,

این بانونی کارآفرین برتر  مهمترین هدف از کارآفرینی را ایجاد اعتماد به نفس در میان بانوان دانست و افزود: بانوان می‌ توانند در کنار فعالیت ‌های خانه‌ داری و تربیت فرزندان با تولید صنایع ‌دستی کمک خرج خانواده خود نیز باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه