اخبار داغ

کوروش زارعی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

اجرای اولین تعزیه در بین الحرمین/ اتفاقی کم نظیر در تئاتر آیینی کشور

اجرای اولین تعزیه در بین الحرمین/ اتفاقی کم نظیر در تئاتر آیینی کشور
مسٔول «تئاتر مردمی پیاده روی اربعین» با بیان اینکه برای اولین بار در بین الحرمین و صحن امیرالمومنین(ع) گروه های ایرانی به اجرای تعزیه پرداخته اند، این اتفاق را بی نظیر و جهانی عنوان کرد.
[

کوروش زارعی مدیر بخش نمایش حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درخصوص اجرای نمایش، تئاتر و تعزیه در مسیر راهپیمایی بزرگ اربعین گفت: امسال ما توانستیم ششمین همایش بین المللی «تئاتر مردمی پیاده روی اربعین» را برگزار کنیم. پس از اعلام فراخوان نزدیک به ۸۵ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در نهایت از بین این آثار ۲۵ اثر برای حضور در خارج از کشور و مسیر راهپیمایی انتخاب شد.

, کوروش زارعی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تعزیه , اربعین,

وی ادامه داد: نمایش ها و تعزیه های زیادی به زبان عربی، آذری و فارسی در قالب و فرم هایی همچون تئاتر خیابانی، موکبی، نقالی، پرده خوانی برای ما ارسال شد و ما پس از گزینش آثار و بر اساس سنت هر ساله دو روز در نجف، چهار روز در مسیر پیاده روی و دو روز در کربلا این تعزیه ها را به اجرا درمی آوریم.

, تعزیه,

زارعی با اشاره به اینکه استان خوزستان مقر اصلی و ستاد استانی ما در ایران بوده، افزود: گروههای منتخب ۱۶ شهریور ماه همه در حوزه هنری خوزستان مستقر شدیم تا به سمت عراق راهی شویم و درنهایت از روز 18 شهریورماه اجراهای خود را آغاز کردیم و تا فردا پنجشنبه این اجراها ادامه دارند. البته در سال های قبل ما تا دو روز بعد از اربعین هم اجرا داشتیم و این توفیق برای ما در سال گذشته ایجاد شد که هم در صحن امیرالمومنین (ع) و هم در بین الحرمین اجرای تعزیه داشته باشیم.

, بین الحرمین,

, ,

کوروش زارعی کارگردان تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص اجرای تعزیه در بین الحرمین گفت: این توفیق برای ما حاصل شد که برای اولین بار در این مکان برای بیش از دو هزار تماشاگر مشتاق اهل بیت اجرای تعزیه داشته باشیم که در مقابل حرم حضرت ابوالفضل(ع) تعزیه شهادت ایشان و در مقابل حرم اباعبدالله(ع) ما تعزیه شهادت این امام بزرگوار را با هماهنگی هایی که صورت گرفته بود اجرا رفتیم. این اتفاق برای اولین بار انجام می شد و تا به حال هیچ گروه نمایشی در بین الحرمین و یا صحن حضرت علی(ع) مجلس تعزیه برگزار نکرده بود و این اتفاق بی نظیری بود که برای تئاتر کشور ما رقم خورده است. اما امسال به دلیل ازدحام جمعیت این امکان وجود ندارد.

,

زارعی افزود: این مدل اجرا که ما بیش از 200 نفر از هنرمندان تئاتر آیینی کشور را به عراق برده و بیش از 25 اجرا داشته باشید و در هر اجرا حداقل هزار نفر تماشاگر، به نظر اتفاقی کم نظیر در حوزه تئاتر آیینی کشور و حتی جهان به شمار می رود. این استقبال تماشاگر برای مجالس تعزیه به زبان عربی ما به بیش از دو هزار نفر می رسید. مردم مسلمان و شیعه عراقی بعد از سال ها برگزاری این همایش، ‌حالا به یک تجربه ای عظیم رسیده اند که می توانند این مراسم بزرگ را با حجم بالای جمعیت به خوبی مدیریت کنند و حالا این اتفاق تئاتری در دل این رویداد، بی نظیر و نمونه اش در جهان وجود ندارد.

,

, ,

کوروش زارعی مسٔول «تئاتر مردمی پیاده روی اربعین» افزود: امسال ما در کنار اجرای نمایش ها و تعزیه ها، سه گروه سرود به زبان های عربی و فارسی را با خود همراه کرده بودیم که در میان اجراهای گروه های نمایشی، برای ایجاد یک حس و حال خوب به تماشاگر این سرودها اجرا می شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. همچنین استاد حبیبی از هنرمندان شناخته شده حوزه تجسمی نیز همراه بود و با حضور در موکب به اجرای نقاشی خط می پرداختند و این آثار را به موکب های دیگر و یا زوار اهدا می کردیم.

,

بیشتر بخوانید؛

, بیشتر بخوانید؛, بیشتر بخوانید؛,

فرهنگ و هنر در دولت گذشته یتیم و مثل یک بچه سر راهی بود

, فرهنگ و هنر در دولت گذشته یتیم و مثل یک بچه سر راهی بود, فرهنگ و هنر در دولت گذشته یتیم و مثل یک بچه سر راهی بود,

تئاتر بچه های مسجد، آینده تئاتر ایران خواهد بود

, تئاتر بچه های مسجد، آینده تئاتر ایران خواهد بود, تئاتر بچه های مسجد، آینده تئاتر ایران خواهد بود,

مصطفی پورکیانی

, مصطفی پورکیانی]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه