اخبار داغ

رئیس پلیس فتای استان سمنان مطرح کرد؛

سواد رسانه؛ هنر تشخیص واقعیت از شایعه

سواد رسانه؛ هنر تشخیص واقعیت از شایعه
محمدرضا فدائیان با اشاره به نقش مهم سواد رسانه در واقعیت انگاری اخبار گفت: افزایش علم و سواد رسانه افراد را از مخاطرات افتادن در دام شایعات اخبار جعلی محافظت می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا فدائیان رئیس پلیس فتای استان سمنان در گفت و گو با مرآت، اظهار داشت: امروزه رسانه این قدرت را دارد که در کوتاه ترین زمان ممکن اخبار را منتشر کند و این هنر مخاطب است که بتواند واقعیت را از شایعه تشخیص دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

رئیس پلیس فتای استان سمنان افزود: در واقع رسانه ها مانند تیغ دو لبه ای عمل می کنند که می توانند به راحتی شایعه ای را در قالب واقعیت و یا واقعیتی را در قالب خبر جعلی معرفی کنند. لذا عدم توجه به سواد رسانه ممکن است باعث شود کاربران به راحتی در دام اخبار جعلی و شایعات گرفتار شوند.

,

وی با اشاره به این که پخش شایعات و اخبار جعلی در در فضای مجازی نمود بسیار بیشتری دارد؛ عنوان کرد: در فضای مجازی هر فردی و با هر نیتی می تواند نسبت به انتشار اخبار اقدام کند و ضروری است کاربران با افزایش علم و سواد رسانه، خود را از مخاطرات افتادن در دام شایعات اخبار جعلی محافظت کنند.

,

فدائیان با بیان اینکه کاربران اینترنتی هر روزه در معرض بمباران خبری از سوی رسانه های متفاوت هستند؛ خاطر نشان کرد: در صورتی که کاربران فضای مجازی مجهز به سواد رسانه نباشند ممکن است تحت تأثیر اخبار کذب و جعلی دچار هیجانات زود گذر شده و تصمیمات سطحی و نادرستی اتخاذ کنند.

,

رئیس پلیس فتای استان سمنان در ادامه بیان کرد: اتخاذ تصمیمات هیجانی و نادرست می تواند صدمات غیر قابل جبرانی را به ساختار جامعه و امنیت مردم وارد کند.

,

وی با اشاره به این که شیوه و رویکرد رسانه ها در  پرداختن به اتفاقات رخ داده، می تواند در برداشت مخاطبین از آن مسئله نقش به سزایی داشته باشد؛ ابراز داشت: در صورت بهره مندی از سواد رسانه، افراد می توانند رسانه ای که واقعیت را مخابره می کند از رسانه ای که قصد پوشش غیر واقعی از اخبار را دارد؛ تمیز دهند.

,

فدائیان در ادامه تاکید کرد: افرادی که فاقد سواد رسانه هستند دچار انتخاب های نادرست و هیجانات تلقینی رسانه شده و کنترل تصمیمات و هیجانات خود را به رسانه واگذار می کنند که این مسئله در وهله اول تبعات خطرناکی برای خود شخص و پس از آن نیز مخاطراتی را برای سایر افراد جامعه دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه