اخبار داغ

مهدی سالم در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

کارپوشه درگاه دولت هوشمند؛ راهی برای حذف هزینه پیامک بانک‌ها

کارپوشه درگاه دولت هوشمند؛ راهی برای حذف هزینه پیامک بانک‌ها
یک کارشناس علوم ارتباطات با اشاره به پیامکی که در روزهای گذشته برای برخی از مشتریان بانک‌های مختلف ارسال شده و نحوه محاسبه هر پیامک را ۹۰۰ ریال اعلام نموده گفت: با وجود تکذیب این پیامک از سوی بانک‌مرکزی، دریافت چنین هزینه‌هایی منطقی نیست و کارپوشه پنجره درگاه دولت هوشمند، راهی برای حذف هزینه پیامک بانک‌ها است.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ شاه‌حسینی مسئول ارتباط با رسانه وزارت ارتباطات در خصوص تغییر تعرفه قیمت محاسبه هزینه پیامک از سوی این وزارتخانه ابراز داشت: این وزارتخانه هیچ مصوبه جدیدی در خصوص تغییر تعرفه محاسبات را نداشته است.

بیشتر بخوانید:
توجه به دولت الکترونیکی یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, هزینه پیامک,
,
, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,
, توجه به دولت الکترونیکی یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است,

پیامک ارسال شده از سوی برخی بانک‌ها

, پیامک ارسال شده از سوی برخی بانک‌ها, پیامک ارسال شده از سوی برخی بانک‌ها,

این در حالی است که در یکی دو روز گذشته پیامک با مضمون تغییر نرخ پیامک از سوی برخی بانک‌های خصوصی، با محتوای "مشتری گرامی! از ابتدای سال ۱۴۰۱ باتوجه‌به بخشنامه بانک مرکزی و با تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه، کارمزد پیامک واریز و برداشت همه حساب‌های بانکی شما اطلاع‌رسانی محاسبه و هر ۶ ماه یک‌بار به‌ازای هر پیامک ۹۰۰ ریال اخذ خواهد شد." به مشتریان ارسال شده است.



باید توجه داشت که با یک محاسبه ساده به این نتیجه خواهیم رسید که درصورتی‌که یک مشتری بانک در سال به طور میانگین ۳۶۵ پیامک واریز یا برداشت از حساب دریافت کند، با احتساب هر پیامک ۹۰ تومان، باید سالانه ۳۲ هزار و ۸۵۰ تومان هزینه به بانک پرداخت نماید؛ درحالی‌که هم‌اکنون آبونمان سالانه اشتراک پیامک بانکی ۲۰ هزار تومان است که به‌این‌ترتیب حداقل هزینه خدمات پیامک بانکی با شیوه جدید ۶۴ درصد افزایش خواهد داشت.

بخشنامه مورخ ۷ آبان سال ۱۳۹۹ در ارتباط با حداقل و حداکثر کارمزد خدمات بانکی تغییر نکرده و به‌این‌ترتیب تعرفه ارسال پیامک اطلاع‌رسانی در شبکه بانکی حداکثر ۳۰۰ ریال به‌اضافه هزینه پیامک یا آبونمان سالانه است و آبونمان سالانه هم متناسب با کارکرد و اخذ رضایت مشتری بانک دریافت خواهد شد.

,
,
, ,
,
,
,
, هزینه پیامک,

۲ شیوه دریافت هزینه از سوی بانک‌ها، بابت پیامک اطلاع رسانی دریافت و واریز

, ۲ شیوه دریافت هزینه از سوی بانک‌ها، بابت پیامک اطلاع رسانی دریافت و واریز, ۲ شیوه دریافت هزینه از سوی بانک‌ها، بابت پیامک اطلاع رسانی دریافت و واریز,

بخشنامه سال ۹۹ همچنان معتبر است و از آن تاریخ به بعد تغییری در تعرفه خدمات بانکی ایجاد و اعلام نشده است؛ اما بانک‌ها به ۲ شیوه اقدام به برداشت از حساب مشتریان می‌نمایند، یک روش اعلام یک مبلغ حق آبونمان سالانه است و روش دوم محاسبه کارکرد مشتریان و دریافت مبلغ ۳۰۰ ریال حداکثر به‌ازای هر پیامک و جمع آن با هزینه تمام‌شده‍ای که وزارت ارتباطات از آن بانک دریافت می‌کند.

سؤالی که پیش می‌آید این است که مبلغ ۹۰۰ ریال به‌ازای هر پیامک باتوجه‌به تعرفه اپراتورهای تلفن همراه بسته به تعداد کاراکترهایی است که در پیامک‌های ارسال شده استفاده می‌شود و ممکن است ازاین‌حیث هزینه تمام‌شده هر پیامک بیشتر باشد و البته آنچه بانک از مشتریان دریافت می‌کند بستگی به کارکرد مشتری دارد.

کارشناس پاسخگوی بانک ارسال‌کننده پیامک در تماس خبرنگاران توضیح داد: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی این اقدام صورت‌گرفته، زیرا در روش اخذ حق آبونمان سالانه، از هر مشتری یک مبلغ ثابت دریافت می‌شود؛ اما در روش جدید این بانک، به‌جای دریافت مبلغ ثابت حق آبونمان سالانه ۹۰۰ ریال به‌ازای هر پیامک محاسبه و هر ۶ ماه یک‌بار کسر خواهد شد.

,
,
,
,
,

بخشنامه سال ۹۹ بانک مرکزی معتبر است و تغییری در آن ایجاد نشده

, بخشنامه سال ۹۹ بانک مرکزی معتبر است و تغییری در آن ایجاد نشده, بخشنامه سال ۹۹ بانک مرکزی معتبر است و تغییری در آن ایجاد نشده,

در سال ۹۹ وقتی بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شد، نخست این بانک‌های خصوصی بودند که به توافق رسیدند که از هر مشتری و البته با اطلاع و رضایت او سالانه مبلغ ۲۰ هزار تومان کارمزد پیامک اطلاع‌رسانی واریز و برداشت وجه دریافت شود که بانک‌های دولتی موافق نبودند؛ اما بعداً آنها هم همراه شدند.

آذرماه سال گذشته بود که محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی از افزایش هزینه سرویس پیامکی بانک‌ها به ۲۰ هزار تومان خبر داد و اعلام کرد هزینه سرویس پیامکی بانک‌های خصوصی برای شرکت‌ها سالانه ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است. همان زمان یکی از اختلاف‌نظرهای جدی بین بانکداران این بود که آیا دریافت یک مبلغ ثابت از هر مشتری بابت پیامک عادلانه است یا نه؟ چرا که ممکن است یک مشتری عادی در نهایت در سال تعداد معدودی پیامک دریافت کند؛ اما یک مشتری دیگر روزانه به‌اندازه پیامک یک مشتری عادی، پیامک واریز یا برداشت دریافت کند که به نظر این شیوه عادلانه نیست؟

البته بخشنامه سال ۹۹ بانک مرکزی تأکید دارد که بانک‌ها می‌توانند به‌منظور رقابت با یکدیگر حداکثر تا ۳۰درصد و برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، مستمری‌بگیران و مددجویان کمیته امداد تا ۱۰۰درصد تخفیف در نظر بگیرند و به‌هرحال دریافت هرگونه وجه تحت عنوان کارمزد خدمات بانکی خارج از چارچوب بخشنامه بانک مرکزی بدون اجازه این بانک ممنوع است.

,
,
,
,
,

اپراتورها بر چه اساس و چه مبلغی را بابت پیامک دریافت می‌کنند

, اپراتورها بر چه اساس و چه مبلغی را بابت پیامک دریافت می‌کنند, اپراتورها بر چه اساس و چه مبلغی را بابت پیامک دریافت می‌کنند,

شرکت ایرانسل هزینه ارسال پیامک به زبان فارسی به سیم‌کارت‌های دائمی را ۱۱.۹تومان، به سیم‌کارت‌های اعتباری ۱۳.۳تومان، به سیم‌کارت پیام‌رسان‌های دائمی را ۱۴ تومان و سیم‌کارت پیام‌رسان‌های اعتباری را ۱۳.۹تومان اعلام کرده است.

شرکت همراه اول هم هزینه ارسال پیامک به زبان فارسی به سیم‌کارت‌های دائمی را ۸۹ و سیم‌کارت‌های اعتباری را ۱۰۶ ریال اعلام کرده است. از سوی دیگر قانون بودجه ۱۴۰۱ اپراتورهای تلفن همراه را ملزم کرده تا علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۳۰ ریال از استفاده‌کنندگان دریافت و به خزانه واریز کند تا صرف حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی و همچنین شبکه ملی اطلاعات شود.

سؤال مهم اینجاست که اگر هزینه تمام‌شده هر پیامک به طور میانگین ۲۰۰ ریال باشد و بانک هم بخواهد از هر پیامک ۳۰۰ ریال دریافت کند، پس مبنای محاسبه مبلغ ۹۰۰ ریال به‌ازای هر پیامک چیست و آیا این به معنای اجحاف در حق مشتریان بانک است.

بانک مرکزی اعلام کرده که بانک‌ها بسته به میزان عملکرد هر مشتری، اجازه دریافت بیش از ۳۰ تومان به‌عنوان حق کارمزد پیامک ارسال شده جدای از هزینه پیامک دریافتی توسط اپراتورها را ندارند و در صورت تخلف با بانک‌ها برخورد می‌شود.

سؤال مهم این است که اپراتورهای تلفن همراه هزینه تمام‌شده پیامک‌های اطلاع‌رسانی بانک‌ها را در سال جدید شفاف اعلام کنند و در نهایت این حق مشتری است که رضایت خود را به بانک اعلام و در صورت عدم رضایت به بانک مرکزی شکایت کند.

,
,
,
,
,
,
, هزینه پیامک,
,
,

بانک مرکزی هیچ‌گونه بخشنامه‌ای در خصوص تغییر تعرفه محاسبه پیامک، نداشته است

, بانک مرکزی هیچ‌گونه بخشنامه‌ای در خصوص تغییر تعرفه محاسبه پیامک، نداشته است, بانک مرکزی هیچ‌گونه بخشنامه‌ای در خصوص تغییر تعرفه محاسبه پیامک، نداشته است,

همه اینها در حالی است که روز گذشته مصطفی قمری وفا سخنگوی بانک مرکزی نیز این پیامک را تکذیب کرد و در توییتر خودنوشت: پیرو انتشار برخی گزارش‌ها در خصوص بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان به اطلاع می‌رساند این بانک هیچ‌گونه بخشنامه‌ای دراین‌خصوص نداشته است.

,
,
, ,

تعرفه محاسبه قیمت پیامک در ابتدای هر سال محاسبه و ابلاغ می‌شود

, تعرفه محاسبه قیمت پیامک در ابتدای هر سال محاسبه و ابلاغ می‌شود, تعرفه محاسبه قیمت پیامک در ابتدای هر سال محاسبه و ابلاغ می‌شود,

مهدی سالم کارشناس ارتباطات درباره این موضوع به راه دانا گفت: بانک‌ها برای اطلاع‌رسانی از پیامک انبوه استفاده می‌کنند که تعرفه محاسبات آن بسیار ارزان‌تر از پیامک‌های با حجم کم است و ابتدای هرسال این تعرفه تعیین و اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به حجم زیاد جابه‌جایی این پیامک‌ها در روز و بزرگی عددی که در پی این‌گونه محاسبه جابه‌جا می‌شود گفت: اینکه در پیامک آمده از ابتدای سال ۱۴۰۱ درحالی‌که اکنون نیمی از سال طی شده است محاسبه پیامک‌ها به این شکل قطعاً تخلف است.

وی گفت: بانک‌ها موظف به دریافت خدمات از شرکت‌های خاصی زیر نظر وزارت ارتباطات هستند و دریافت استعلام پیامک بالک از اپراتورها به‌سادگی ممکن است که مبلغی زیر ۲۰ تومان است که با افزوده شدن مبلغ کارمزد دریافت بانکی بر اساس بخشنامه سال ۹۹ باز هم مبلغی بسیار کمتر از مبلغ اعلام شده خواهد بود.

,
,
,
,
,

کارپوشه درگاه دولت هوشمند؛ راهی برای حذف هزینه پیامک بانک‌ها

, کارپوشه درگاه دولت هوشمند؛ راهی برای حذف هزینه پیامک بانک‌ها, کارپوشه درگاه دولت هوشمند؛ راهی برای حذف هزینه پیامک بانک‌ها,

وی با اشاره به پروژه my.gov.ir وزارت ارتباطات که همه سازمان‌ها تا انتهای این ماه فرصت برای اتصال به آن را داشتند گفت: در این پروژه دولت هوشمند برای هر فرد یک کارپوشه تعریف شده که امکان ارائه همه خدمات بانکی و غیربانکی در این کارپوشه تعریف شده است که از سرشناسه ۴۰۴۰ این اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

وی توضیح داد: این سرشناسه دولتی است و همه بانک‌ها در صورت اتصال به این سامانه امکان استفاده از آن را خواهند داشت و در کارپوشه نیز امکان رسد این اطلاعات وجود خواهد داشت و این نیز سبکی است که این امکان را به وجود خواهد آورد تا از جابه‌جایی عدد بالایی که در سیستم بانکی بابت این خدمات از مردم دریافت می‌شود کاسته شود.

سالم توضیح داد: روزانه عددی نزدیک به میلیارد تراکنش مالی در کشور اتفاق می‌افتد که با احتساب هزینه این پیامک‌ها، اگر در نظر بگیریم روزانه هر فرد ۳ تراکنش را داشته باشد با احتساب این مبلغ کسر از حساب عددی نجومی جابه‌جا خواهد شد که خود به‌تنهایی موجب بروز مشکلاتی در اقتصاد می‌شود.

نویسنده: امیر طاهری

, my.gov.ir,
,
,
,
, احتساب هزینه این پیامک‌ها,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه