اخبار داغ

غلامرضا مرحبا در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

قوانین خوبی که در مرحله اجرا مشکل‌ساز می‌شوند/ بستن درهای واردات به روی تجهیزات صنعتی موجب انفعال صنایع می‌شود

قوانین خوبی که در مرحله اجرا مشکل‌ساز می‌شوند/ بستن درهای واردات به روی تجهیزات صنعتی موجب انفعال صنایع می‌شود
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لزوم حمایت از صنایع تولیدی داخلی و قوانین خوبی که در مرحله اجرا مشکل‌ساز می‌شوند، گفت: بستن درهای واردات به روی تجهیزات صنعتی موجب انفعال صنایع می‌شود و باید شرایط برای واردات ماشین‌آلات معدن‌کاوی که امکان ساخت آن در کشور نیست هموار شود.
[

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره تغییر نحوه محاسبه عوارض ورودی در واردات ماشین‌آلات صنعتی و معدنی و مشکلات معدن‌کاوی در سایه عدم تکمیل تجهیزات صنعتی و سعی در داخلی‌سازی این ماشین‌آلات، اظهار کرد: اساساً از دیدگاه اقتصادی و تجاری در صنعت کشور تأکید بر خودکفایی و ایجاد نوآوری در اصل رشد و شکوفایی اقتصادی برای دستیابی به تکنولوژی در آن صنعت است.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, واردات ماشین‌آلات صنعتی و معدنی,

قوانین خوبی که در مرحله اجرا مشکل‌ساز می‌شوند

, قوانین خوبی که در مرحله اجرا مشکل‌ساز می‌شوند, قوانین خوبی که در مرحله اجرا مشکل‌ساز می‌شوند,


وی با تأکید بر حمایت از تولید ملی، گفت: قوانینی که در راستای حمایت از تولید مصوب می‌شود برای رسیدن به خودکفایی  در عرصه تولید ماشین‌آلات صنایع است که گاهی در اجرا آن‌گونه که در نظر گرفته شده پیاده و عملی نمی‌شود و در برخی مواقع نه‌ تنها تضمین‌ کننده خودکفایی و حمایت از صنعت به شمار نمی‌ رود، بلکه صنعت را از درون دچار مشکل می‌کند.

وی با مثالی از اتفاقاتی که در کشور شوروی سابق اتفاق افتاده بود، گفت: ایزوله کردن صنعت، تکرار اشتباهی است که در شوروی سابق انجام داد و در نهایت منجر به خالی و ناکارآمد شدن صنعت این کشور در دوران جنگ سرد شد.

بیشتر بخوانید:
علت کاهش اکتشافات در حوزه معدنی کشور/ تفاهم‌نامه با سازمان منابع طبیعی موجب افزایش مشکلات بخش معدن شد

,
, تولید ماشین‌آلات صنایع,
,
,
,
, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,
, علت کاهش اکتشافات در حوزه معدنی کشور/ تفاهم‌نامه با سازمان منابع طبیعی موجب افزایش مشکلات بخش معدن شد,

بستن درهای واردات به روی تجهیزات صنعتی موجب انفعال صنایع می‌شود

, بستن درهای واردات به روی تجهیزات صنعتی موجب انفعال صنایع می‌شود, بستن درهای واردات به روی تجهیزات صنعتی موجب انفعال صنایع می‌شود,


وی توضیح داد: بستن درهای کشور به روی واردات هرگونه ماشین آلات و ابزارهای روز دنیا با توجیه حمایت از صنعت داخلی به در صنعت شوروی، در نهایت باعث ازهم‌پاشیدگی و تجزیه این کشور شد. کشور ما هم باید از این تجربیات استفاده کند و درحالی‌که تلاش می‌کند تا صنایع داخلی را تقویت کند در زمینه‌هایی که امکان تولید ماشین‌آلات و تجهیزات در داخل وجود ندارد آن تجهیزات خاص باید از خارج از کشور وارد شود تا چرخ صنعت از حرکت باز نایستد.

وی با اشاره مشکلاتی که کشاورزان این روزها در زمینه تأمین تراکتور دارند و یا مشکلات مشابه در صنایع معدنی، افزود: هنگامی که بر تولید یک کالا تأکید شود؛ ولی هم زمان از واردات کالاها و ابزارهای موردنیاز که متناسب با نیازهای روز همان کالا یا خدمات باشد جلوگیری شود، نتیجه‌ای غیر از بی کیفیتی و عدم تقاضا برای تولید نخواهد داشت. در موضوع واردات ماشین آلات و ابزارهای خاص صنعتی و معدنی به اسم حمایت از تولید ابزار و ماشین در داخل کشور نباید در مسیری قرار بگیریم که برای کشوری مثل شوروی سابق دستاوردی نداشت.

این عضو کمیسیون اقتصادی با اخطار درباره امکان ایجاد وضعیت گلخانه‌ای در صنعت کشور ادامه داد: صنعت کشور باید پویا باشد و در صورت عدم حمایت تجهیزاتی از صنایع و معادن، نباید منتظر تحولات و پاگرفتن صنعت و معدن باشیم چرا که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رشد صنعت، حمایت تکنولوژیک از این صنایع است.

وی با اشاره به اینکه تنفس دادن به صنعت به این معناست که صنعت باید در وضعیت رقابتی قرار بگیرد، توضیح داد: ایجاد انحصار در هر صنعتی به معنای گرفتن رقابت و پویایی از آن صنعت است و صنعتی که به‌ دور از رقابت نگاه‌ داشته شود پایدار نمی‌ ماند.
 

,
, واردات هرگونه ماشین آلات و ابزارهای,
,
, واردات کالاها و ابزارهای موردنیاز که متناسب با نیازهای روز , واردات ماشین آلات ,
,
,
,
,
,

واردات ماشین‌آلات معدن‌کاوی که امکان ساخت آن در کشور نیست

, واردات ماشین‌آلات معدن‌کاوی که امکان ساخت آن در کشور نیست, واردات ماشین‌آلات معدن‌کاوی که امکان ساخت آن در کشور نیست,


وی گفت: انتظار کشیدن برای تولید داخلی درصورتی‌که قادر به تأمین نیازهای روز صنعت و معدن کشور نیستیم به معنای اتلاف وقت، هدردادن ارزش‌افزوده و ثروتی است که با واردات ماشین و ابزارهای روز دنیا می‌تواند ایجاد شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی در پایان گفت: انحصار و جلوگیری از واردات ماشین و ابزارهای موردنیاز صنعت و کشاورزی نباید در دستور کار قرار گیرد قطعاً درعین‌حال که حمایت از تولید داخلی انجام می‌شود، نباید مانع بهره‌وری صنعت می‌شود و تولید داخلی باید خود را همپای تولیدات نوین دنیا به‌روزرسانی کند.

نویسنده: امیر طاهری

,
, واردات ماشین و ابزارهای روز دنیا,
,
, انحصار و جلوگیری از واردات ماشین و ابزارهای موردنیاز صنعت و کشاورزی,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه