اخبار داغ

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با دانا عنوان کرد؛

برخورد قاطع در انتظار لیدرهای سازمان یافته در ضرب و شتم پلیس

برخورد قاطع در انتظار لیدرهای سازمان یافته در ضرب و شتم پلیس
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به برخورد قاطع در انتظار لیدرهای سازمان یافته در ضرب و شتم پلیس اشاره کرد و گفت: کسانی که در اغتشاشات اخیر حضور داشتند و اقدام به ضرب و شتم ماموران زحمت کش پلیس کردند، قطعا شناسایی خواهند شد.
[

محمد تقی نقدعلی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره هتک حرمت پلیس گفت: باید از پلیس که به صورت شبانه روزی به مردم خدمت می‌کند، حمایت کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه با بیان اینکه در کل دنیا قوانین سختگیرانه‌ای وجود دارد تا کسی جرات نکند دست روی پلیس بلند کند، گفت: مبنای نظام اسلامی بر مردم سالاری، رعفت وعتوفت بوده، اینگونه قوانین سختگیرانه وجود ندارد اما این به آن معنا نیست که با کسانی که سازمان یافته و هدفمند در حال ضربه زدن به نیروهایی که موظف به حفظ امنیت جامعه هستند، برخورد قاطع صورت نخواهد گرفت.

, قوانین سختگیرانه, سازمان یافته,

به گفته عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در قانون مجازات اسلامی مجازات‌های لازم در برخورد با این افراد تدوین شده و کسانی که در اغتشاشات حضور داشتند و اقدام به ضرب و شتم ماموران زحمت کش پلیس کردند، قطعا شناسایی خواهند شد.

, ضرب و شتم ماموران,

مجازات جرم ضرب و شتم پلیس

,

گفتنی است؛  مجازات تمرد از پلیس در ماده 607 قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است . بر اساس این ماده " هر گونه حمله یا مقاومتی که با علم و آگاهی نسبت به مامورین دولت در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید، تمرد محسوب می‌شود و‌ مجازات آن به شرح ذیل است :

, ماده 607 قانون مجازات اسلامی, :,

۱ - هر گاه متمرد به قصد تهدید اسلحه خود را نشان دهد حبس از شش ماه تا دو سال.

, - ,

۲ - هر گاه متمرد در حین اقدام دست به اسلحه برد، حبس از یک تا سه سال.

, - ,

۳ - در سایر موارد حبس از سه ماه تا یک سال.

, - ,

بر اساس تبصره این ماده، اگر متمرد در هنگام تمرد مرتکب جرم دیگری هم بشود، به مجازات هر دو جرم محکوم خواهد شد. یعنی از آن جهت که تمرد از ماموران پلیس معمولا با جرم ضرب و جرح پلیس یا شتم و توهین به پلیس همراه است، هر دو مجازات به طور همزمان قابل اعمال است .

, .,

علاوه بر این، مجازات جرم ضرب و جرح پلیس را می‌توان به استناد ماده 614 قانون مجازات اسلامی مشخص کرد :

, ماده 614 قانون مجازات اسلامی, :,

هر کس عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دایمی ‌یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی‌ علیه شود، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد، چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم‌ و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران شود، به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی‌ علیه، مرتکب ‌به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود .

, هر, .,

بر اساس این ماده، مجازات جرم کتک زدن پلیس یا ضرب و جرح پلیس می‌تواند در درجه اول شامل قصاص عضو، در شرایطی مشمول مجازات حبس و همچنین دریافت دیه به درخواست بزه دیده باشد . هر چند بر اساس قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری، میزان مجازات این جرم به حبس درجه شش یعنی از شش ماه تا دو سال حبس کاهش یافته است .

, .,

البته بر اساس تبصره همین ماده، در صورتی که جرح وارده به پلیس منتهی به آثار و ضایعات ذکر شده نشود ولی آلت جرح مورد استفاده، اسلحه، چاقو یا امثال آن باشد، مرتکب به سه ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد .

, .,

علاوه بر مجازات‌های ذکر شده که برای جرم کتک زدن پلیس یا ضرب و جرح پلیس پیش بینی شده است، مجازات شتم پلیس یعنی جرم توهین نسبت به پلیس بر اساس ماده 609 قانون مجازات اسلامی هر کس به ماموران پلیس در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین کند، به سه تا شش ماه حبس یا تا 74 ضربه شلاق و یا به پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود .

, ماده 609 قانون مجازات اسلامی, .,

البته اگر توهین به پلیس یا ماموران مشمول حد قذف باشد ( نسبت دادن زنا یا لواط بدون اثبات آن )، مرتکب به مجازات 80 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

, البته اگر توهین به پلیس یا ماموران مشمول حد قذف باشد ( نسبت دادن زنا یا لواط بدون اثبات آن )، مرتکب به مجازات 80 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.,


بیشتر بخوانید:

,
, بیشتر بخوانید:,

آتش‌بیار اغتشاش؛ مُهر جدیدی بر پیشانی برخی سلبریتی ها

, آتش‌بیار اغتشاش؛ مُهر جدیدی بر پیشانی برخی سلبریتی ها,

 

,

دسیسه چینی جریان معاند در وایرال فیلم های ضرب و شتم پلیس در اغتشاشات اخیر

, دسیسه چینی جریان معاند در وایرال فیلم های ضرب و شتم پلیس در اغتشاشات اخیر,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه