اخبار داغ

در نشست با خبرنگاران مطرح شد؛

نوسازی بقاع متبرکه موجب رونق گردشگری مذهبی

نوسازی بقاع متبرکه موجب رونق گردشگری مذهبی
رئیس اوقاف گچساران گفت:90درصد ساختمان های قدیمی بقاع متبرکه در گچساران تخریب و آغاز به نوسازی آنها نیز شروع شده است که پیشرفت های فیزیکی بالای 30درصد دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس، نجیبی‌فر، رئیس اوقاف و امور خیریه گچساران در نشست با خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته وقف گفت: در هفته دفاع مقدس قرار داریم و با ارزش ترین وقفی که در طول دوران نظام اسلامی انجام شد نثار جان شهدای عزیزی بوده که دردفاع از میهن اسلامی جان خود را وقف اسلام کردند و ایثارگرانی که عضوی از بدن خود را وقف کردند که نظام پایدار بماند تا پرچم مقدس اسلام بدست صاحب الزمان(عج) برسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

وی افزود: امثال هم دهه وقف با هفته دفاع مقدس تقارن پیدا کرده که این دهه را گرامی می داریم، بنابراین اگر بتوانیم اثرات وقف را تا اندازه ای تبلیغ کنیم و به اطلاع مردم برسانیم کاری بس ارزشمند انجام داده ایم.

,

نجیبی فر اظهارکرد: ماموریت سازمان اوقاف و امور خیریه درجهت احیای موقوفات، ثبت و ضبط موقوفات، اجرای نیات صحیح واقف، نگهداری از موقوفات و تولیت بقاع متبرکه درکنار نوسازی ساختمان های بقاع متبرکه و تبدیل آنها به مکان های فرهنگی و مذهبی است.

,

رئیس اوقاف و امور خیریه گچساران ادامه داد: حضرت امام(ره) فرمودند که مردم باید درکنار بقاع متبرکه آرامش داشته باشد و از طرفی هم رهبر معظم انقلاب فرمودند که بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شود. با این حال نزدیک به ۲۵سال ازتاسیس اوقاف درگچساران می گذرد که از بدو تاسیس نیز شروع به فعالیت و صیانت از موقافات و نظارت برکار بقاع متبرکه کرده است.

,

, ,

وی افزود: درحال حاضر نیز ۱۵موقوفه منفعتی در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۸ موقوفه املاک و مستغلاتی دارند که مربوط به مساجد است. اگرچه از نام وقف مشخص است یعنی نگه داشتن عین و به بهره برداری ار منافع آن در جامعه است با این وجود در هر جامعه ای که وقف بیشتر باشد چهره محرومیت در آن جامعه نیز کمتر و به تبع فاصله طبقاتی نیز کاهش خواهد یافت.

,

نجیبی فر تصریح کرد: البته مواردی هم از وقف داریم که مشکلاتی از  جامعه را مرتفع می کنند، به عنوان مثال موقوفه اعظم دیل در کوی کارکنان گچساران محلی برای نگهداری زنان و دختران بی سرپرست است.

,

رئیس اوقاف گچساران گفت: با این حال نیز موقوفه ای داریم که ۲۰سال پیش طبق وصیت شخص واقف، از محل عواید آن نیز البسه و نوشت افزار کلیه دانش آموزان روستای ماهور باشت تامین می شود هرچند با عواید این موقوفه نیز مسجدی در این روستا بنا شده است.

,

وی افزود: بنابراین موقوفات دیگری هم داریم که عواید آن هم صرف کارهای فرهنگی می شود، 123باب مسجد در شهرستان وجود دارد که تعداد 44مسجد در حوزه شهری قرار دارد هرچند مساجد هم در کمک به امورات یک جامعه نقش بسزایی دارند و مهمترین منبع تبلیغی و ترویج فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی است.

,

, ,

نجیبی فر تصریح کرد: 41بقعه متبرکه در شهرستان وجود دارد که حدود ۱۵بقعه متبرکه نیزدارای سامانه مالی هستند و باقی هم درآمار ثبت هستند.نمونه بارز بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه(س) است که این بقعه هرچند در فاصله ۱۰۰کیلومتری از شهرستان قرار دارد اما زائرانی از سایر نقاط کشورمان رهسپار این بقعه متبرکه می شوند.

,

رئیس اوقاف گچساران گفت: موکب بی بی حکیمه(س) هم در ایام اربعین خدمات ارزشمندی به زوار حسینی در گچساران ارائه داد که بخشی از کمک ها توسط مردم و بخشی هم از محل خود بقعه متبرکه بود.امروز بقعه متبرکه امامزاده جعفر(ع) تبدیل به یک قطب فرهنگی شده چرا که معبر و گذرگاه راهیان نور، زوار اربعین و مسافران بسیاری است.

,

نجیبی‌فر اظهارکرد: با این حال نیز 2هزارمتر زمین نیز به جهت توسعه محیط حرم امامزاده جعفر(ع) وقف شده است اگرچه هیچ بقعه متبرکی در شهرستان نداریم که ساختمان قدیمی داشته باشد. 90درصد ساختمان های قدیمی بقاع متبرکه در گچساران تخریب و آغاز به نوسازی آنها نیز شروع شده است که پیشرفت های فیزکی بالای 30درصد هستند. هرچند نوسازی بقاع متبرکه موجب رونق گردشگری مذهبی خواهد شد.

,

وی ادامه داد: در حرم بی بی حکیمه(س) طرح جامعی داریم که با توجه به احداث سه پل در محل حرم نیز صحن بزرگی احداث کنیم هرچند در حرم امامزاده جعفر هم برنامه ای برای احداث یک زائر سرا داریم که به زودی کلنگ این طرح برزمین زده خواهد شد.

,

نجیبی فر افزود: اساسا کار و فعالیت اوقاف و امور خیریه شهرستان پیوند خورده با مردم است و مردم در اجرای بسیاری از برنامه ها ما را حمایت می کنند که اگر همراهی و همکاری مردم و خیرین نبود بسیاری از کارها هم به ثمر نمی رسید هرچند در زمینه های فرهنگی همچنان به حمایت مسئولین نیازداریم.

,

رئیس اوقاف گچساران درپایان هم گفت: اما در دهه وقف ما نیز همایش یاوران وقف را خواهیم داشت، اعزام کاروان زیارتی به حرم بی بی حکیمه‌(س)، برپایی ایستگاه های صلوتی، غبارروبی گلزار مطهر شهداء، نشست با واقفین و خیرین، توزیع بسته های معیشتی و... از جمله برنامه های اوقاف در این دهه خواهد بود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه