اخبار داغ

بررسی عدم ارائه خدمات در برخی درمانگاه‌های شبانه‌روزی قوچان؛

درمانگاه‌ها موظف به تأمین پزشک ۲۴ ساعته هستند/ تکذیب نبود پزشک برای درمانگاه‌ها در قوچان

درمانگاه‌ها موظف به تأمین پزشک ۲۴ ساعته هستند/ تکذیب نبود پزشک برای درمانگاه‌ها در قوچان
عدم فعالیت شبانه‌روزی برخی درمانگاه‌ها و رسیدگی به بیماران به بهانه نبود پزشک موجب گلایه اهالی قوچان شده و این در حالی است که بر اساس قانون درمانگاه‌ها موظف به تأمین پزشک ۲۴ ساعته هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس از قوچان؛ سلامت به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی بشر تبدیل‌شده و امروزه بیماری انسان را تهدید می‌کند که برای بهبودی و به دست آوردن سلامت باید مراجعه به مطب، درمانگاه، کلینیک و بیمارستان انجام بگیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

بر اساس تعاریف حوزه بهداشت و درمان، درمانگاه موسسه‌ای مستقل است که به درمان بیماران می‌پردازد ولی برخلاف بیمارستان بیماران را بستری نمی‌کند به همین منظور ارائه خدمات تشخیصی پیش بیمارستانی و خدمات درمانی پس از ترخیص از بیمارستان و به‌طورکلی خدمات درمانی سرپایی در این مراکز ارائه می‌شود.

,

جانمایی درست درمانگاه‌های عمومی و حتی تخصصی در حوزه شهری می‌تواند دسترسی مردم به خدمات درمانی را بسیار مطلوب‌تر کرده و موجب کاهش مراجعه به اورژانس بیمارستان برای دریافت خدمات سرپایی شود و بدین ترتیب بیمارستان‌ها می‌توانند خدمات تخصصی خود را به‌ویژه در حوزه اورژانس با دقت بیشتر ارائه نمایند.

,

بر اساس قانون صدور مجوز فعالیت درمانگاه‌ها، این مؤسسات درمانی هنگام اخذ تعهد برای دریافت مجوز ملزم به فعالیت 24 ساعته و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با استقرار یک پزشک به‌صورت تمام‌وقت هستند اما این امر به دلایلی در قوچان تاکنون محقق نشده و موجب بروز برخی نارضایتی‌ها در میان مردم شده است.

,

فعالیت شبانه درمانگاه می‌تواند به کاهش میزان مراجعات به اورژانس و بیمارستان منجر شود اما رویه خلاف آن در قوچان تاکنون باعث شده این روند معکوس عمل کرده و علاوه بر بیماران اورژانسی، بیماران سرپایی نیازمند ویزیت ، تزریق ، کنترل فشارخون و ... نیز به دلیل عدم دریافت خدمات در درمانگاه‌های شبانه‌روزی قوچان به اورژانس و بیمارستان مراجعه کنند.

,

وجود درمانگاه‌هایی با مجوز شبانه‌روزی و عدم وجود پزشک در ساعات شبانه که خدمات‌دهی به بیماران  را به کمترین سطح خود رسانده و گاها چراغ‌های این درمانگاه‌ها را خاموش کرده است موجب نارضایتی مردم این شهرستان گردیده است.

,

تأمین پزشک به‌صورت ۲۴ ساعته وظیفه درمانگاه‌ها است نه شبکه بهداشت و درمان

,

فرشید فتحی، مدیر شبکه بهداشت و درمان و مجتمع آموزش عالی سلامت قوچان در گفت‌وگو با صبح توس بابیان اینکه فعالیت درمانگاه در سیستم بهداشت و درمان بر اساس شبانه‌روزی بودن تعریف‌شده است، گفت: مجوز بر این مبنا صادر می‌شود و مسئول درمانگاه موظف است طوری برنامه‌ریزی کند که به‌صورت شبانه‌روزی دارای پزشک بوده و پاسخگویی مردم را انجام دهد.

,

فتحی مقدم با تأکید بر اینکه شبکه بهداشت و درمان وظیفه تأمین پزشک درمانگاه‌ها را ندارد چون هنگام اخذ مجوز، مسئول درمانگاه متعهد به تأمین پزشک می‌شود، بیان کرد: اکثریت درمانگاه‌ها در قوچان این کار را انجام نمی‌دهند و بارها موضوع تذکر داده‌شده و حتی جلسه‌ای نیز با حضور دادستان در این زمینه برگزارشده است.

,

وی یادآور شد: یکی از اصلی‌ترین موضوعات در عدم تأمین پزشک به‌صورت ۲۴ ساعته توسط درمانگاه‌ها به مسائل اقتصادی بازمی‌گردد زیرا وقتی درمانگاه تمایل به هزینه نداشته باشد پزشک نیز رغبتی نسب به فعالیت شبانه در درمانگاه ندارد و همین امر موجب تعطیلی درمانگاه در نوبت شب شده است.

,

مدیر شبکه بهداشت و درمان قوچان با تکذیب این موضوع که درمانگاه‌ها مسئله نبود پزشک را مطرح می‌کنند درصورتی‌که پزشک به اندازه نیاز در دسترس است، افزود: یکی از رویکردهایی که می‌توان در این زمینه داشت مسئله بازرسی و به‌تبع تعطیلی درمانگاه‌هایی است که فاقد پزشک در نوبت شب هستند و قانون نیز این اجازه را می‌دهد.

,

وی تأکید کرد: شاید این رویکرد مطلوب شهر نباشد زیرا تعطیلی موجب محرومیت مردم از یک موقعیت مهم می‌شود  و مراجعات به سمت بیمارستان سوق پیدا کند درصورتی‌که بیمارستان باید پاسخگوی بیماران اورژانسی باشد با حجم بالایی از بیماران سرپایی روبرو خواهد شد و قطعاً خدمات‌دهی را با مشکل روبرو می‌کند.

,

فتحی مقدم یکی از راهکارها برای فعالیت شبانه این درمانگاه‌ها را نوبتی کردن آن‌ها دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع در ایام نوروز انجام شد و هر شب یک یا دو درمانگاه فعال بوده و خدمت‌رسانی می‌کردند لذا می‌توان برای دیگر ایام سال هم اگر درمانگاه‌ها نمی‌توانند پزشک در نوبت شب تأمین کنند این راهکار را به‌صورت اجبار پیاده‌سازی کرد.

,

پوشش درمانی تمام نقاط شهر با فعالیت ۵ درمانگاه در قوچان

,

معاون درمان شبکه بهداشت و درمان قوچان هم در گفت‌وگو با صبح توس با تأکید بر این موضوع که دغدغه مردم دغدغه مجموعه بهداشتی بوده است، گفت: تا سال ۹۸ با درمانگاه تأمین اجتماعی تنها سه درمانگاه در شهر وجود دارد اما طی این مدت سه درمانگاه جدید دیگر افزوده‌شده  که به معنای رشد ۱۰۰ درصدی است.

,

سلیمان صادقی بابیان اینکه جانمایی این درمانگاه‌ها به‌گونه‌ای است که مردم در جای‌جای این شهر برای مسائل درمانی سرپایی  می‌توانند مراجعه راحتی داشته باشد، تصریح کرد: شاید یکی از موضوعات عدم رغبت پزشکان راه افتادن طرح پزشک خانواده است زیرا پزشک در این طرح سرانه دریافت می‌کند.

,

وی با یادآوری اینکه مطلوب مجموعه شبکه بهداشت و درمان قوچان هم فعالیت ۲۴ ساعته این درمانگاه‌ها بوده و تاکنون جلسات مختلفی در این زمینه با مسئولین فنی درمانگاه‌ها برگزارشده است، بیان کرد: این درمانگاه‌ها در دوران کرونا کمک‌های فراوانی به سیستم درمان به‌ویژه در حوزه سرپایی کردند و امروز هم خدمت‌رسانی ۱۵ تا ۱۶ ساعته به مردم دارند.

,

یک بانوی قوچانی در گفت‌وگو با صبح توس بابیان اینکه تاکنون چند بار برای یک مریضی به درمانگاه‌های قوچان مراجعه کردم اما یا تعطیل بودند یا دکتر نداشتند، گفت: امروز هم برای بچه‌ها به درمانگاه رفتم اما هر سه درمانگاه دکتر نداشتند و متصدی درمانگاه اعلام می‌کرد که پزشک تنها در ساعت‌های خاصی حضور دارد.

,

وی بیان کرد: اگر در این ساعت‌هایی که پزشک در درمانگاه وجود ندارد یا حتی ساعت 21 که همه درمانگاه‌ها می‌گویند پزشک ندارند یک مریض بدحال وجود داشته باشد باید به خاطر یک مسمومیت یا کنترل فشار و قند به بیمارستان مراجعه کنیم؟

,

فرد دیگری که چند شب قبل به دلیل دل‌درد شدید به درمانگاه مراجعه کرده اما به وی گفته‌اند پزشک در حال انجام عمل زیبایی است هم تصریح کرد: متأسفانه درمانگاه دیگر هم تعطیل بود و بالاجبار راه طولانی را تا بیمارستان طی کردم اما آنجا هم گفتند پزشک به دلیل خستگی در حال استراحت است و انگارنه‌انگار آن‌همه مریضی اورژانسی در انتظار ویزیت بودند.

,

سجادی هم در گفت‌وگو با صبح توس بابیان اینکه چندین درمانگاه در قوچان تابلوی شبانه‌روزی نصب کردند اما هیچ کدام فعالیت شبانه ندارند، گفت: دیشب من باحال بد به دلیل فشار بالا به یکی از درمانگاه‌ها مراجعه کردم اما گفتند به دلیل شرایط اقتصادی پزشک نداریم، چرا مسئولین بهداشت رسیدگی نمی‌کنند؟

,

آنچه از شواهد امر پیداست درمانگاه‌های شبانه‌روزی بر اساس قانون باید فعالیت 24 ساعته داشته باشند پس مطالبات مردم درزمینه عدم خدمات‌دهی این درمانگاه‌ها بر اساس وظایفشان به‌حق بوده و باید منتظر ماند تا مشخص شود  شبکه بهداشت درمان قوچان علیرغم واقف بودن به تمام این مطالبات و نارضایتی‌ها درزمینه نظارتی خود برای اجرای مرّ قانون در درمانگاه‌های دارای مجوز شبانه‌روزی فعال قوچان چه عکس‌العملی خواهد داشت و آیا مجوزهای آینده درمانگاه‌های جدید با روند فعلی صادر می‌شود یا اجرای دقیق قانون که حق مسلم مردم این شهرستان است مدنظر قرار خواهد گرفت.

,

انتهای پیام/ 4007

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه