اخبار داغ

واکاوی نقش رسانه‌های بیگانه در تضعیف امنیت ملی/ اغتشاشات اخیر از کجا کلید خورد؟

واکاوی نقش رسانه‌های بیگانه در تضعیف امنیت ملی/ اغتشاشات اخیر از کجا کلید خورد؟
تریبون‌داران رسانه‌های بیگانه که مترصد فرصتی برای عقده‌گشایی از جمهوری اسلامی بودند، با اشک تمساح مأموریت اصلی خود را بر پایه سیاه نمایی، تبلیغات منفی،دروغ،شایعه پراکنی آغاز کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از صبح زاگرس؛ ایران اسلامی از همان ابتدای پیروزی انقلاب در سال 57 تاکنون همیشه مورد دشمنی استکبار بوده و هست و در تمام این سال های طولانی که از عمر پربرکت انقلاب اسلامی می گذرد دشمن همواره سعی کرده است تا در مواقعی که حتی مشکل کوچکی در کشورمان به وجود می آید از آن فرصت استفاده کرده و نیروهای خود را به کف خیابان ها آورده و با ایجاد آشوب و بی نظمی به انقلاب اسلامی ضربه بزند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

با این حال یکی از ابزارهای مهم دشمن برای رسین به هدفش، رسانه و قدرت رسانه ای بوده است که در سال های اخیر با وجود زیر ساخت های اینترنت و به تبع آن گسترش شبکه های اجتماعی در کشور این فرصت نیز به بهترین شکل ممکن برای  موج سواری دشمن فراهم شده است تا از این ابزار قدرتمند به خوبی استفاده کند.

,

اگرچه استفاده از این ابزار در فتنه و آشوب های سال های گذشته همچون فتنه88 ،96 ، 98 و اتفاقات مشابه دیگر به وضوح قابل رویت است ، اما در اتفاقات روزهای اخیر دشمن نهایت استفاده از این ابزار قدرتمند را در دستور کار خود قرار داد؛ اما از کنار فوت مرحومه "مهسا امینی" و مطالبه به حق خانواده او در رسیدگی به این پرونده و مشخص شدن ابعاد این حادثه که بگذریم؛ آشوب ها و ناآرامی هایی اخیر از ابعاد مختلفی برخوردار بود که هر کدام در جای خود قابل بحث ، تحلیل و تفسیر است .

,

اما به بهانه مرگ یک هموطن(مهسا امینی) تریبون‌داران رسانه‌های بیگانه که مترصد فرصتی برای عقده‌گشایی از جمهوری اسلامی بودند، مجددا با اشک تمساح ماموریت اصلی خود را بر پایه توطئه، سیاه نمایی، تبلیغات منفی، دروغ، شایعه پراکنی، بزرگنمایی و نیز دوست انگاشتن دشمن آغاز کردند!.

,

با این وجود نیز از اظهار نظر خام برخی مسئولین تا سلبریتی ها،ورزشکاران و نمایندگان برخی احزاب تا مجامع بین المللی و حضور بسیاری از نوجوانان و جوانان در کف خیابان ها تا پرداخت 24 ساعته رسانه های معاند همچون اینترنشنال سعودی، بی بی سی ،من و تو ، رایو فردا، صدای آمریکا و دیگر رسانه های منافقین به این موضوع، در جای خود نیز قابل تامل است.

,

براین اساس اینکه چرا نوجوانان و جوانان بیشترین درصد حضور در آشوب ها را داشته اند!نیز بایستی توسط جامعه شناسان و کارشناسان علوم اجتماعی مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد. اما آنچه که در این میان مورد توجه است همان نقش رسانه ها و عملیات روانی دشمن در جوسازی و سیاه نمایی علیه نظام اسلامی است.

,

با این حال رسانه ها به ویژه شبکه ی اجتماعی اینستاگرام در فتنه اخیز نیز نقش بسزایی در به خیابان کشاندن آشوبگران داشت. اگرچه رسانه های معاند با فعالیت بسیار چشم گیر در این پلتفرم و استفاده از تکنیک های رسانه ای مانند برجستگی، سیاه نمایی ، دروغ ، ایجاد شایعه ،تشویق و آموزش های مختلف خرابکاری نقش مهم و اصلی را در وقایع اخیر ایفا کردند.

,

این درحالی است که پایش ها نشان می دهد که 14 هزار فراخوان اغتشاش، 24 هزار فریم عکس نوشت و فیلم آموزش خشونت خیابانی، 340 فیک نیوز و خبر جعلی و بیش از 15 میلیون نشر و بانشر توسط 17 هزار اکانت جعلی خارجی در اینستاگرام طی فتنه اخیر برای مخاطبان ایرانی منتشر شده که طبق آمار رسمی طی این فراخوان های اینستاگرامی تخریب 460 شعبه بانک و خودپرداز، تخریب 61 آمبولانس، ده ها میلیارد خسارت به سهامداران بانکی، تعطیلی 4 روزه واحدهای صنفی 80 شهر کشور، تخریب 70 ایستگاه اتوبوس، تخریب یکصد دستگاه اتوبوس، تخریب 30 خودروی آتشنشان، تخریب 15 خودروی پلیس، صدها مجروح و ده ها کشته و شهید در سراسر کشور ثبت شده است هرچند برآورد اولیه از مجموع خسارت ها به اموال عمومی  800 میلیارد و ضرر واحد های صنفی در نتیجه فراخوان های مجازی بیش از یکهزار میلیارد بوده است.

,

بنابراین آنچه که مقصود است پاسخ به این سوالات  است که با توجه به تجربیات گذشته در کشور و محرض شدن نقش این رسانه ها در ایجاد فتنه های مختلف،اما چرا مسئولین مربوطه هنوز اقدام قابل توجه ای در پیشگیری از وقوع چنین حوادثی انجام نداده اند ،آیا فیلترینگ چند روزه در ایام آشوب ها برای حل این آسیب ها که امنیت ملی را به مخاطره انداخته است،واقعا کافی است؟  آیا وقت آن نرسیده است که اکنون شبکه ملی اطلاعات را در اختیار داشته باشیم؟.آیا طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی نباید اجرایی می شد تا جلوی اظهار نظر غیر علمی و بعضاً دروغ برخی سلبریتی ها، ورزشکاران و مسئولین گرفته شود؟! .

,

نتیجه اینکه آیا وقت آن نرسیده است که آسیب حضور بی قید و شرط کودکان و نوجوانان در فضای مجازی افسارگسیخته را جدی بگیریم تا شاهد دور شدن آنها از هویت ایرانی اسلامی شان نباشیم! هرچند دشمن با ابزار رسانه در انحراف افکار عمومی و هدایت جامعه به سمتی که مورد هدفش است،شبانه روز در تلاش است .

,

بنابراین شبکه های اجتماعی علاوه بر نقش رسانه ای خود در فضای مجازی، ظرفیت ساماندهی و سازماندهی حرکت های اجتماعی و مانورهای خیابانی را در فضای حقیقی دارند سرمایه گذاری نظام سلطه در بحث فناوری شبکه های اجتماعی با برنامه ریزی، راهبرد مدون و بودجه مصوب در حمایت از اغتشاشات در ایران نشان دهنده اهمیت این موضوع و بهره گیری ابزاری دشمن از این نوع رسانه است.

,

از این رو با توجه به حجم زیادی از آسیب ها و خساراتی که در این جنگ نرم رسانه ای در ابعاد مختلف به کشورمان وارد شد، و با وجود شکست نظام سلطه در رسیدن به اهداف مورد انتظار خود در فتنه های مختلف، اما این جنگ هنوز پایان نیافته است و هر روز ابعاد جدیدی از آن آشکار می شود. بدین علت ضرورت تدبیر و تأمل برای پیشگیری و مقابله با این شیوه و تاکتیک نوین در جنگ نرم رسانه ای بیش از پیش ضروری خواهد بود.

,

براین اساس فرصت برای جبران کاستی ها در این عرصه هم بسیار کم است و نمی توان تا همیشه مشکلات آن را پشت حضور با بصیرت ملت در مقابل آشوبگران پنهان کرد، چرا که خود این بصیرت هم باید به وسیله رسانه ها تقویت شود و اگر خدای نکرده روزی برسد که رسانه های معاند این بصیرت را از ما بگیرند دیگر به هیچ وجه مجال جبران نخواهد بود .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه