اخبار داغ

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر خبر داد؛

بدهی بیش از ۱۵۰ میلیارد تومانی ادارات کاشمر به اوقاف/ حدود یک سوم کاشمر اراضی وقفی است

بدهی بیش از ۱۵۰ میلیارد تومانی ادارات کاشمر به اوقاف/ حدود یک سوم کاشمر اراضی وقفی است
حجت الاسلام نیساری با بیان اینکه حدود یک سوم کاشمر اراضی وقفی است و کاشمر به عنوان دومین شهرستان وقفی در استان خراسان‌رضوی شناخته می‌شود، گفت: بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی ادارات دولتی به اداره اوقاف و امور خیریه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ حجت الاسلام حسین نیساری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران که به مناسبت دهه وقف در سالن اجتماعات مرکز افق امام زاده سید حمزه (ع) برگزار شد، اظهار داشت: وقف به عنوان یکی از راهکارهای دین اسلام در جهت رفع نیازهای اجتماعی معرفی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با بیان اینکه زمانی شاید وقف هنوز ساز و کار اداری نداشت ولی برای ساخت خیلی از مکان های آموزشی، اداری، بیمارستان، مسجد، حسینیه، راه سازی و پل سازی از گزینه ای به نام وقف استفاده می شده است، خاطرنشان کرد: اگر در گذشته مسئولان ادارات در حوزه کاری خود برای نیازهای اداری به مسئله وقف ورود پیدا می کردند مطمئنا امروزه از شرایط بهتری برخوردار بودیم.

,

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با تاکید بر اینکه دغدغه های امروز در حوزه محیط زیست، کتاب و کتابخوانی، قرآن، علم و فناوری و... وجود دارد، تصریح کرد: باید بتوانیم وقف های جدید را به این سمت سوق دهیم و در 4 سال گذشته بالغ بر 20 وقف جدید در حوزه قرآنی ثبت شده است.

,

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه هایی است که افراد دلسوز و بعضا مغرض مطرح می کنند این است که درآمدهای حاصل از موقوفات در خارج از شهرستان هزینه می شود، اذعان کرد: اداره اوقاف امانت دار واقفین است و اجازه ندارد درآمد حاصل از موقوفات را در خارج از شهرستان هزینه کند به جز وقف هایی که نیت واقف برای هزینه در خارج از شهرستان باشد.

,

حجت الاسلام نیساری با تاکید بر اینکه یکی از سرفصل های ما در حوزه موقوفات حفظ العین است که از خود وقف مهمتر است، عنوان کرد: وقتی وقف محقق شد این موقوفه باید در گذر زمان حفظ شود و سازمان موقوفات قسمتی از درآمد را در حوزه حفظ العین قرار داده است.

,

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا به امروز شاید بیش از یک میلیارد تومان از محل موقوفات در جهت حفظ موقوفات هزینه شده است، تشریح کرد: توسعه و سرمایه گذاری یکی از دیگر امور موقوفات است وباید بتوانیم در گذر زمان میزان موقوفات حاصل از یک وقف را افزایش دهیم تا کارآمدی بیشتری داشته باشد.

,

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با اشاره به اینکه نگرانی و دغدغه دیگری که در یک دوسال اخیر داریم در خصوص اجاره بها بناهای موقوفه است، ابراز کرد: اجاره بهای زمین ها به نرخ کارشناس دادگستری تعیین می شود و گرانترین اجاره بهای زمین متری ۱۰۰۰ تومان در سال است که بیشتر در محدوده امیرکبیر و جمهوری دریافت می شود.

,

وی با بیان اینکه حدود یک سوم کاشمر اراضی وقفی است که مردم در این اراضی منزل مسکونی ساخته اند، تاکید کرد:  کاشمر به عنوان دومین شهرستان وقفی در استان خراسان‌رضوی شناخته می‌شود و از ابتدا تاکنون حدود ۱۴۰۰ وقف در شهرستان کاشمر به ثبت رسیده است.

,

حجت الاسلام نیساری با تاکید بر اینکه کرونا آسیب های جدی در حوزه فرهنگی و اقتصادی داشت و از ابتدای سال نیز این موضوع کمرنگ تر شده است، بیان کرد: طرح های آرامش بهاری، ضیافت الهی، حضور 345 دانش آموز در کلاس های اوقات فراغت، کلاس های سبک زندگی اسلامی در محورهای تربیت فرزند، ازدواج و مهارت های فردی، 2 همایش ملی فرزند آوری، شمیم خدمت، محافل انس با قرآن، 172 مراسم ملی و مذهبی، 22 محل انس با قرآن، حضور 18 سخنران و مداح کشوری، توزیع 1570 بسته معیشتی، توزیع غذای گرم و... از جمله برنامه هایی است که در بقاع متبرکه شهرستان کاشمر طی یکسال گذشته برگزار شده است.

,

وی با اشاره به اینکه ۲.۵ میلیارد تومان در حوزه ساخت گنبد و گلدسته امامزاده سیدمحمد و ۱.۵ میلیارد تومان در مرمت گنبد و گلدسته امامزاده سید حمزه هزینه شده است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی ادارات دولتی به اداره اوقاف و امور خیریه است و شبکه بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، آب و برق نیز در پرداخت اجاره بهای موقوفات به موقع عمل کرده اند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه